Ο Ρόμπερτ Πάουελ, ο ηθοποιός που πρωταγωνίστησε στην εμβληματική σειρά "Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ" του Φράνκο Τζεφιρέλι, άφησε το δικό του στίγμα στην ιστορία του κινηματογράφου, ενσαρκώνοντας μια από τις πιο αναγνωρίσιμες μορφές του Χριστιανισμού.

Για πολλά χρόνια, κυκλοφορούσε στην βιομηχανία του κινηματογράφου ένας θρύλος: όποιος υποδυόταν τον Ιησού, βρισκόταν αντιμέτωπος με την καταστροφή της καριέρας και της προσωπικής του ζωής. Πολλοί ηθοποιοί που ανέλαβαν τον ρόλο, όντως βίωσαν ατυχίες και δραματικά γεγονότα, οδηγώντας μερικούς στην εγκατάλειψη της υποκριτικής.

Ωστόσο, η μοίρα δεν τα έφερε έτσι για όλους. Ορισμένοι διακεκριμένοι ηθοποιοί, όπως ο Μαξ φον Σίντοφ, ο Γουίλεμ Νταφόε, ο Χοακίν Φοίνιξ και, φυσικά, ο Ρόμπερτ Πάουελ, ερμήνευσαν τον Χριστό με επιτυχία, χωρίς να επηρεαστούν αρνητικά.

Ξανθός, με γαλάζια μάτια και ήρεμη μορφή, ο Πάουελ ενσάρκωσε την εικόνα του δυτικού κόσμου για τον Ιησού, πράγμα που όπως έχει αποδειχτεί δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Κι όμως πολλοί ακόμα και σήμερα ταυτίζουν με τη δική του μορφή τον Ιησού από τη Ναζαρέτ, ο οποίος ήταν μάλλον μελαχρινός.

Ο Βρετανός ηθοποιός πάντως στα 31 του χρόνια έδωσε μια υποδειγματική ερμηνεία, κάνοντας μέχρι και τον Πάπα δώσει την έγκριση – και την ευλογία του- για τη σειρά. Στην αρχή, όταν ο Τζεφιρέλι του πρότεινε αυτό τον ρόλο, ο Πάουελ ήταν διστακτικός.

«Όταν κλήθηκα να υποδυθώ τον Ιησού, ήμουν τριάντα ενός ετών και ομολογώ ότι μέχρι τότε δεν είχα κανένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη θρησκεία και καμία απολύτως γνώμη για τον Χριστό. Τώρα, ύστερα από εννιά μήνες γυρισμάτων σε επιβλητικά τοπία του Μαρόκου και της Τυνησίας, μπορώ να πω ότι πραγματικά πιστεύω στον Ιησού, ακόμη και αν δεν πηγαίνω τακτικά στην εκκλησία», είχε δηλώσει ο ίδιος χαρακτηριστικά.

View this post on Instagram

A post shared by Ashlee Jackson (@ashlee1877)

Ο Τζεφιρέλι, έχοντας μάλιστα την υποστήριξη του ποντίφικα, που τότε ήταν ο Πάπας Παύλος ΣΤ’, έβαλε μπροστά το μεγαλόπνοο σχέδιό του τα Χριστούγεννα του 1973. Αρχικά, ο Ιταλός παραγωγός Lew Grade ήθελε τον περίφημο Σουηδό σκηνοθέτη Ίνγκμαρ Μπέργκμαν. Τελικά όμως, κατέληξε στον πιο συμβατικό κινηματογραφικά Τζεφιρέλι, ο οποίος είχε ήδη αναγνωριστεί καλλιτεχνικά με τις διασκευές των σαιξπηρικών έργων «Το ημέρωμα της στρίγγλας» (1966) και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» (1968).

Jesus Of Nazareth (Part 04/last) 1977 (Robert Powell) 720p (greek subs)

Πώς ο Ρόμπερτ Πάουελ πήρε τον ρόλο του Ιησού

Ο Grade είχε σκεφτεί για τον πρωταγωνιστικό ρόλο τον Ντάστιν Χόφμαν ή τον Αλ Πατσίνο, αλλά γρήγορα άλλαξε γνώμη, θεωρώντας πως και οι δύο ήταν ήδη πολύ γνωστοί και δύσκολα το κοινό θα τους ταύτιζε με τον Ιησού. Τότε, η σύζυγός του του πρότεινε έναν Βρετανό ηθοποιό, που είχε δει μόλις σε μια σειρά του BBC, το ««Jude the Obscure», κάποιον Ρόμπερτ Πάουελ.

Ο Τζεφιρέλι αρχικά σκέφτηκε να τον περάσει από οντισιόν για τον ρόλο του Ιούδα, όταν όμως τον συνάντησε από κοντά, είδε κάτι στα μάτια του, που τον έκαναν να τον δοκιμάσει για τον Ιησού. Ο Πάουελ ντύθηκε λοιπόν στα γρήγορα με τον μανδύα, του φόρεσαν και μια ψεύτικη γενειάδα και παρουσιάστηκε μπροστά στην κάμερα του μεγάλου Αρμάντο Νανούτσι. Όλοι έμειναν άναυδοι. Η βοηθός ενδυματολόγου έκανε αμέσως τον σταυρό της, λέγοντας: «Ω, Θεέ μου!», αναγκάζοντας τον Τζεφιρέλι να παρατηρήσει: «Ποιος είμαι εγώ να διαφωνήσω;» Ειδική μέριμνα δόθηκε και στο μακιγιάζ του: του έβαλαν σκούρο μπλε eyeliner στο πάνω βλέφαρο και λευκό eyeliner στο κάτω, κάνοντας ακόμα πιο διαπεραστικό το γαλάζιο βλέμμα του.

Robert Powell talks about being mistaken for Jesus #WrightStuff

Όπως έχει εξομολογηθεί ο Γιώργος Βογιατζής, που υποδύθηκε τον Ιωσήφ στην εμβληματική σειρά, όλο το συνεργείο και ο ίδιος αισθάνονταν ένα δέος απέναντι στον ηθοποιό. Πολλοί δε έκαναν τον σταυρό τους, όταν περνούσε από μπροστά τους και φυσικά οι βωμολοχίες στο σετ σταματούσαν διά μαγείας.

View this post on Instagram

A post shared by Ashlee Jackson (@ashlee1877)

Ο Πάουελ μάλιστα υποβλήθηκε σε εξοντωτική δίαιτα 12 ημερών για τις ανάγκες των σκηνών της Σταύρωσης, ώστε να φαίνεται σκελετωμένος. Τις μέρες των συγκεκριμένων γυρισμάτων έκανε τσουχτερό κρύο και εκείνος ήταν αναγκασμένος να μείνει ώρες δεμένος στον Σταυρό. Και επειδή ήταν πολύ δύσκολο να τον ανεβοκατεβάζουν, στα διαλείμματα άνθρωποι της παραγωγής, τον τύλιγαν με μια κουβέρτα και τον προμήθευαν τσιγάρα και κονιάκ, για να μπορέσει να αντέξει. Για την εμπειρία του, ο ίδιος θα έλεγε αργότερα:

«Το φιλμ αντιπροσωπεύει ένα πολύ σημαντικό σημείο καμπής στη ζωή μου, γιατί μου έδωσε τη δυνατότητα να έρθω κοντύτερα στα μυστήρια του Ιησού. Αναγκάστηκα να μελετήσω ενδελεχώς τις Γραφές και ο καθολικισμός μου... γνώρισε ένα νέο ξεκίνημα που πήγε πολύ βαθύτερα από την παιδική μου εμπειρία... Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, ένιωσα ότι ο Κύριος οδηγούσε τα βήματά μας και πως ο αέρας ήταν πάντα πίσω μας. Όλοι όσοι συμμετείχαν στο φιλμ είχαν την ίδια αίσθηση κι αυτή ήταν μια ιδιαιτέρως χαρούμενη και εύκολη στιγμή στις ζωές μας. Υπήρχε μια συγκεκριμένη ενέργεια γύρω μας».

Από τότε το που δημοσιοποιήθηκε ότι ο Πάουελ θα αναλάμβανε τον ρόλο του Ιησού, η φήμη του εκτοξεύτηκε, αλλά δεν έλειψαν και οι αντιδράσεις. Διάφορες χριστιανικές ομάδες τον κατηγορούσαν, επειδή ζούσε «βουτηγμένος στην αμαρτία» με τη σύντροφό του, τη χορεύτρια Μπάρμπαρα Λορντ, ήταν καπνιστής και του άρεσε το καλό φαγητό. Γ ια να γλιτώσει από την κριτική, ο Ρόμπερτ παντρεύτηκε στα γρήγορα την «Babs» του πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα της σειράς το 1975. Και όπως φαίνεται έκανε καλά, αφού παραμένουν μαζί μέχρι σήμερα, έχοντας αποκτήσει δυο παιδιά.