Πρόσω ολοταχώς η ελληνική ναυτιλία: Πρώτη και με διευρυμένη διαφορά η Ελλάδα στις θάλασσες το 2023 - Κυρίαρχη στην ΕΕ
Ο ελληνικός εφοπλισμός ελέγχει σήμερα το 21% της παγκόσμιας χωρητικότητας πλοίων στην παγκόσμια αγορά
Όλο και πιο ισχυρή δύναμη στην παγκόσμια ναυτιλία γίνεται χρόνο με τον χρόνο η Ελλάδα, με τους Έλληνες εφοπλιστές όχι μόνο να διατηρούν τα σκήπτρα, αλλά να διευρύνουν σταθερά το στρατηγικό τους στίγμα στη διεθνή ναυτιλιακή βιομηχανία.
Με 5.520 πλοία στις θάλασσες και άλλα 241 να βρίσκονται υπό ναυπήγηση, ο ελληνικός εφοπλισμός ελέγχει σήμερα το 21% της παγκόσμιας χωρητικότητας πλοίων στην παγκόσμια αγορά και πάνω από το 70% του κοινοτικού στόλου πλοίων στρατηγικής σημασίας, καθώς μέσω δεξαμενόπλοιων και φορτηγών διασφαλίζονται η επισιτιστική επάρκεια και η ενεργειακή αυτονομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μεταφέροντας τρόφιμα, πρώτες ύλες, πετρέλαιο και υγροποιημένο φυσικό αέριο.
• 31,27% του παγκόσμιου στόλου πετρελαιοφόρων.
• 25,32% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.
• 22,65% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG).
• 15,79% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χημικών και προϊόντων πετρελαίου.
• 11,46% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς υγραερίου (LPG).
• 8,92% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Ο μέσος όρος χωρητικότητας του ελληνόκτητου πλοίου είναι σχεδόν διπλάσιος σε σχέση με τον μέσον όρο σε παγκόσμιο επίπεδο. Ειδικότερα, κατά την προηγούμενη δεκαετία, το μέσο μέγεθος των ελληνόκτητων πλοίων αυξήθηκε σημαντικά και διαμορφώνεται σήμερα στα 81.395 dwt, ενώ ο παγκόσμιος μέσος όρος παραμένει πολύ χαμηλότερος, στα 45.337 dwt.
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν να αξιοποιούν σημαντικές οικονομίες κλίμακας και να κάνουν μεγάλες επενδύσεις σε νεότευκτα πλοία και εξοπλισμό με υψηλή περιβαλλοντική απόδοση. Οι ελληνικές παραγγελίες νεότευκτων πλοίων ανέρχονται (στοιχεία Απριλίου 2023) σε 241 πλοία, που αντιστοιχούν σε 19.000.000 dwt και είναι αυξημένες κατά 40% σε σύγκριση με τις παραγγελίες του προηγούμενου έτους (173 πλοία).
Υπολογίζεται ότι πάνω από το 40% των πετρελαιοφόρων και σχεδόν ένα στα 6 πλοία μεταφοράς LNG που κατασκευάζονται σήμερα θα παραδοθούν σε Έλληνες πλοιοκτήτες. Επιπλέον, ο μέσος όρος ηλικίας του ελληνόκτητου στόλου (περίπου 10 χρόνια) είναι χαμηλότερος από τον παγκόσμιο μέσον όρο (σχεδόν 11 χρόνια).
Η δε οικονομική συμβολή της ελληνικής ναυτιλίας προς τη χώρα μας είναι αξιοσημείωτη, αν αναλογιστεί κανείς πως κατά την τελευταία δεκαετία (2012-2022) έχει συνεισφέρει 148 δισ. ευρώ σε εισροές προς την εγχώρια οικονομία, σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Απογευματινή»
Με 5.520 πλοία στις θάλασσες και άλλα 241 να βρίσκονται υπό ναυπήγηση, ο ελληνικός εφοπλισμός ελέγχει σήμερα το 21% της παγκόσμιας χωρητικότητας πλοίων στην παγκόσμια αγορά και πάνω από το 70% του κοινοτικού στόλου πλοίων στρατηγικής σημασίας, καθώς μέσω δεξαμενόπλοιων και φορτηγών διασφαλίζονται η επισιτιστική επάρκεια και η ενεργειακή αυτονομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μεταφέροντας τρόφιμα, πρώτες ύλες, πετρέλαιο και υγροποιημένο φυσικό αέριο.
Βασικός πυλώνας
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην Ετήσια Έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για το 2022-2023, η ελληνική ναυτιλία είναι βασικός πυλώνας της μεταφοράς αναγκαίων αγαθών, καθώς αντιπροσωπεύει (σε όρους dwt):• 31,27% του παγκόσμιου στόλου πετρελαιοφόρων.
• 25,32% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.
• 22,65% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG).
• 15,79% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χημικών και προϊόντων πετρελαίου.
• 11,46% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς υγραερίου (LPG).
• 8,92% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Ο μέσος όρος χωρητικότητας του ελληνόκτητου πλοίου είναι σχεδόν διπλάσιος σε σχέση με τον μέσον όρο σε παγκόσμιο επίπεδο. Ειδικότερα, κατά την προηγούμενη δεκαετία, το μέσο μέγεθος των ελληνόκτητων πλοίων αυξήθηκε σημαντικά και διαμορφώνεται σήμερα στα 81.395 dwt, ενώ ο παγκόσμιος μέσος όρος παραμένει πολύ χαμηλότερος, στα 45.337 dwt.
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν να αξιοποιούν σημαντικές οικονομίες κλίμακας και να κάνουν μεγάλες επενδύσεις σε νεότευκτα πλοία και εξοπλισμό με υψηλή περιβαλλοντική απόδοση. Οι ελληνικές παραγγελίες νεότευκτων πλοίων ανέρχονται (στοιχεία Απριλίου 2023) σε 241 πλοία, που αντιστοιχούν σε 19.000.000 dwt και είναι αυξημένες κατά 40% σε σύγκριση με τις παραγγελίες του προηγούμενου έτους (173 πλοία).
Υπολογίζεται ότι πάνω από το 40% των πετρελαιοφόρων και σχεδόν ένα στα 6 πλοία μεταφοράς LNG που κατασκευάζονται σήμερα θα παραδοθούν σε Έλληνες πλοιοκτήτες. Επιπλέον, ο μέσος όρος ηλικίας του ελληνόκτητου στόλου (περίπου 10 χρόνια) είναι χαμηλότερος από τον παγκόσμιο μέσον όρο (σχεδόν 11 χρόνια).
Η δε οικονομική συμβολή της ελληνικής ναυτιλίας προς τη χώρα μας είναι αξιοσημείωτη, αν αναλογιστεί κανείς πως κατά την τελευταία δεκαετία (2012-2022) έχει συνεισφέρει 148 δισ. ευρώ σε εισροές προς την εγχώρια οικονομία, σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.
Χαιρετισμός
Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού, σημειώνει -μεταξύ άλλων- στον χαιρετισμό της Ετήσιας Έκθεσης: «Στόχος μας είναι να θωρακίσουμε το εθνικό κεφάλαιο της πατρίδας μας. Γιατί, όπως σοφά έχει διατυπωθεί στον χρησμό του Μαντείου των Δελφών, “τα ξύλινα τείχη σώζουν την πόλη”». Και συνεχίζει η ίδια: «Σε εθνικό επίπεδο, δύο είναι οι κύριοι στόχοι μας, η προάσπιση της ναυτοσύνης μας, σε συνδυασμό με την ενίσχυση του εθνικού μας νηολογίου […] Ο ελληνικός εφοπλισμός συνδέεται ιστορικά με την κοινωνική αλληλεγγύη. Η εθνική ευεργεσία είναι συνώνυμη της ναυτιλίας των Ελλήνων. Η προσφορά στην πατρίδα αποτελεί στάση ζωής για την ελληνική ναυτιλιακή οικογένεια».*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Απογευματινή»