Μπλόκο στις κατασxέσεις με 15 βήματα: Πάνω από 600.000 ΑΦΜ αντιμέτωπα με αναγκαστικά μέτρα άμεσα - Τα ''όπλα'' των πολιτών
Προτού βρεθείτε αντιμέτωποι με τυχόν κατάσχεση, πρέπει να γνωρίζετε πώς θα κινηθείτε
Πάνω από 600.000 ΑΦΜ βρίσκονται στο παρά πέντε της κατάσχεσης, σε σύνολο 4.000.000 οφειλετών! Η συγκεκριμένη διαδικασία είναι μεν επώδυνη αλλά η ενεργοποίησή της είναι αρκετά χρονοβόρα. Η κατάσχεση ενεργοποιείται σε 15 βήματα. Σε κάθε περίπτωση, ο φοροτεχνικός που εκπροσωπεί κάθε πολίτη, όταν προκύψει τέτοιο θέμα, άμεσα καταθέτει τις απόψεις του φορολογουμένου και η υπηρεσία πράττει αναλόγως. Η ΑΑΔΕ έχει ήδη στείλει το σχετικό σχέδιο στις υπηρεσίες είσπραξης των εφοριών. Γι’ αυτό, προτού βρεθείτε αντιμέτωποι με τυχόν κατάσχεση, πρέπει να γνωρίζετε πώς θα κινηθείτε. Η ταχύτητα των ενεργειών σας έχει τεράστια σημασία.
Συνεπώς, χρήσιμο είναι να γνωρίζετε τα εξής:
► Ότι πρέπει πάντα να έχετε πλήρη εικόνα της οικονομικής σας κατάστασης (εισοδήματα, υποχρεώσεις, περιουσία, άλλα βάρη κ.λπ.).
► Ότι σε κάθε περίπτωση, προηγούνται ως προς την εξόφληση -κατά σειρά- εφορία, ΕΦΚΑ, τράπεζες.
► Όλα τα στάδια των κατασχέσεων της εφορίας για χρέη προς το Δημόσιο.
► Ότι η επίδοση του εγγράφου κατάσχεσης δεν σημαίνει αυτομάτως ότι θα σας πάρουν το σπίτι. Ακολουθούν αρκετά στάδια, στα οποία έχετε τη δυνατότητα παρέμβασης.
2. Χρέη έναντι τρίτων. Η εφορία κάνει έρευνα για τις απαιτήσεις του οφειλέτη σε μισθούς, εισφορές προς ασφαλιστικά ταμεία, ενοίκια κ.λπ.
3. Τραπεζική κατάσχεση. Αν υπάρχει υπόλοιπο καταθέσεων σε τραπεζικό λογαριασμό του οφειλέτη, η κατάσχεση γίνεται με ηλεκτρονικό κατασχετήριο έγγραφο προς την τράπεζα.
4. Δέσμευση ποσού. Άμεσα δεσμεύεται το ποσό από το υπόλοιπο του καταθετικού λογαριασμού του οφειλέτη, ώστε να αποδοθεί στο Δημόσιο.
5. Έλεγχος παντού. Αναζητούνται στοιχεία μέσω του Συστήματος Φορολογίας TAXIS, του Συστήματος Μητρώου Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών ή άλλων πηγών πληροφόρησης.
6. Ηλεκτρονικό κατασχετήριο. Αυτό συντάσσεται με την εισαγωγή των στοιχείων του οφειλέτη ή των οφειλετών.
7. Έγκριση εγγράφου. Από την έκδοση μέχρι την επίδοση, παρεμβάλλεται η γραφειοκρατική διαδικασία της εκτύπωσης εις διπλούν, για έγκριση και υπογραφή από τον τμηματάρχη και τον διευθυντή της αρμόδιας εφορίας.
8 Επίδοση. Ανατίθεται σε αρμόδιο υπάλληλο επίδοση του κατασχετηρίου στον οφειλέτη. Ταυτόχρονα, καταγράφονται τα στοιχεία του οριζόμενου υπαλλήλου ή του δικαστικού επιμελητή στο σχετικό πεδίο του κατασχετηρίου. Στην εκτύπωση καταχωρείται η ημερομηνία παραλαβής προς επίδοση.
9. Επίδοση κατάσχεσης σε τρίτο. Εδώ ο υπάλληλος ή ο δικαστικός επιμελητής επιδίδει ο ίδιος το κατασχετήριο και επιστρέφει αντίγραφο του αποδεικτικού επίδοσης στην εφορία που καταχωρεί την ημερομηνία επίδοσης.
10. Μη εντοπισμός τρίτου μέρους. Αν δεν εντοπιστεί ο ενδιαφερόμενος, συντάσσεται το σχετικό αποδεικτικό. Το κατασχετήριο επιστρέφεται στην εκδούσα φορολογική αρχή και καταχωρείται στο πεδίο των παρατηρήσεων ο λόγος που δεν επιδόθηκε αυτό.
11. Παραλαβή κατασχετηρίου. Εντός οκτώ ημερών από την επίδοση του κατασχετηρίου, είτε ο ανωτέρω υποβάλλει εγγράφως δήλωση για την ύπαρξη ή μη του ποσού που κατάσχεται εις χείρας του, με αναφορά που επιδίδεται από δικαστικό επιμελητή στον προϊστάμενο της υπηρεσίας, ή προβαίνει σε προφορική δήλωση ενώπιον του αρμόδιου ειρηνοδίκη του τόπου κατοικίας ή διαμονής του.
12. Παραλαβή από τράπεζα. Αν το ηλεκτρονικό κατασχετήριο πάει στην τράπεζα, εκτυπώνεται η δήλωση της τράπεζας επί του κατασχετηρίου.
13. Απάντηση επί της επίδοσης. Κατ’ αρχήν, εξετάζεται η ειλικρίνεια της δήλωσης του φορολογούμενου. Ακόμη αξιολογείται η σκοπιμότητα άσκησης ανακοπής κατά αυτής. Το έγγραφο διαβιβάζεται από τον προϊστάμενο της φορολογικής υπηρεσίας στην Κεντρική Υπηρεσία του ΝΣΚ, όπως επίσης επικυρωμένο φωτοαντίγραφο του κατασχετηρίου, του αποδεικτικού επίδοσης, αλλά και της δήλωσης τρίτου, προκειμένου αυτό να αποφασίσει αν συντρέχουν λόγοι άσκησης ανακοπής.
14. Ανακοπή. Αν έχουμε αξιολόγηση του περιεχομένου της δήλωσης τρίτου ως ανειλικρινούς, το ΝΣΚ καταθέτει ανακοπή.
15. Απόδοση. Η διαδικασία είναι άμεση, σε αυστηρή προθεσμία δέκα εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία κατάθεσης της απαίτησης.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Απογευματινή»
Συνεπώς, χρήσιμο είναι να γνωρίζετε τα εξής:
► Ότι πρέπει πάντα να έχετε πλήρη εικόνα της οικονομικής σας κατάστασης (εισοδήματα, υποχρεώσεις, περιουσία, άλλα βάρη κ.λπ.).
► Ότι σε κάθε περίπτωση, προηγούνται ως προς την εξόφληση -κατά σειρά- εφορία, ΕΦΚΑ, τράπεζες.
► Όλα τα στάδια των κατασχέσεων της εφορίας για χρέη προς το Δημόσιο.
► Ότι η επίδοση του εγγράφου κατάσχεσης δεν σημαίνει αυτομάτως ότι θα σας πάρουν το σπίτι. Ακολουθούν αρκετά στάδια, στα οποία έχετε τη δυνατότητα παρέμβασης.
Τα βήματα της κατάσχεσης - Η διαδικασία
1. Εντοπισμός οφειλετών. Γίνεται από τον προϊστάμενο της εφορίας, ο οποίος κινείται με βάση συγκεκριμένα στοιχεία. Αναλυτικά, κριτήρια αποτελούν το ύψος και η παλαιότητα της οφειλής, η φορολογική συμπεριφορά, αν είναι αδιάφορος κ.λπ.2. Χρέη έναντι τρίτων. Η εφορία κάνει έρευνα για τις απαιτήσεις του οφειλέτη σε μισθούς, εισφορές προς ασφαλιστικά ταμεία, ενοίκια κ.λπ.
3. Τραπεζική κατάσχεση. Αν υπάρχει υπόλοιπο καταθέσεων σε τραπεζικό λογαριασμό του οφειλέτη, η κατάσχεση γίνεται με ηλεκτρονικό κατασχετήριο έγγραφο προς την τράπεζα.
4. Δέσμευση ποσού. Άμεσα δεσμεύεται το ποσό από το υπόλοιπο του καταθετικού λογαριασμού του οφειλέτη, ώστε να αποδοθεί στο Δημόσιο.
5. Έλεγχος παντού. Αναζητούνται στοιχεία μέσω του Συστήματος Φορολογίας TAXIS, του Συστήματος Μητρώου Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών ή άλλων πηγών πληροφόρησης.
6. Ηλεκτρονικό κατασχετήριο. Αυτό συντάσσεται με την εισαγωγή των στοιχείων του οφειλέτη ή των οφειλετών.
7. Έγκριση εγγράφου. Από την έκδοση μέχρι την επίδοση, παρεμβάλλεται η γραφειοκρατική διαδικασία της εκτύπωσης εις διπλούν, για έγκριση και υπογραφή από τον τμηματάρχη και τον διευθυντή της αρμόδιας εφορίας.
8 Επίδοση. Ανατίθεται σε αρμόδιο υπάλληλο επίδοση του κατασχετηρίου στον οφειλέτη. Ταυτόχρονα, καταγράφονται τα στοιχεία του οριζόμενου υπαλλήλου ή του δικαστικού επιμελητή στο σχετικό πεδίο του κατασχετηρίου. Στην εκτύπωση καταχωρείται η ημερομηνία παραλαβής προς επίδοση.
9. Επίδοση κατάσχεσης σε τρίτο. Εδώ ο υπάλληλος ή ο δικαστικός επιμελητής επιδίδει ο ίδιος το κατασχετήριο και επιστρέφει αντίγραφο του αποδεικτικού επίδοσης στην εφορία που καταχωρεί την ημερομηνία επίδοσης.
10. Μη εντοπισμός τρίτου μέρους. Αν δεν εντοπιστεί ο ενδιαφερόμενος, συντάσσεται το σχετικό αποδεικτικό. Το κατασχετήριο επιστρέφεται στην εκδούσα φορολογική αρχή και καταχωρείται στο πεδίο των παρατηρήσεων ο λόγος που δεν επιδόθηκε αυτό.
11. Παραλαβή κατασχετηρίου. Εντός οκτώ ημερών από την επίδοση του κατασχετηρίου, είτε ο ανωτέρω υποβάλλει εγγράφως δήλωση για την ύπαρξη ή μη του ποσού που κατάσχεται εις χείρας του, με αναφορά που επιδίδεται από δικαστικό επιμελητή στον προϊστάμενο της υπηρεσίας, ή προβαίνει σε προφορική δήλωση ενώπιον του αρμόδιου ειρηνοδίκη του τόπου κατοικίας ή διαμονής του.
12. Παραλαβή από τράπεζα. Αν το ηλεκτρονικό κατασχετήριο πάει στην τράπεζα, εκτυπώνεται η δήλωση της τράπεζας επί του κατασχετηρίου.
13. Απάντηση επί της επίδοσης. Κατ’ αρχήν, εξετάζεται η ειλικρίνεια της δήλωσης του φορολογούμενου. Ακόμη αξιολογείται η σκοπιμότητα άσκησης ανακοπής κατά αυτής. Το έγγραφο διαβιβάζεται από τον προϊστάμενο της φορολογικής υπηρεσίας στην Κεντρική Υπηρεσία του ΝΣΚ, όπως επίσης επικυρωμένο φωτοαντίγραφο του κατασχετηρίου, του αποδεικτικού επίδοσης, αλλά και της δήλωσης τρίτου, προκειμένου αυτό να αποφασίσει αν συντρέχουν λόγοι άσκησης ανακοπής.
14. Ανακοπή. Αν έχουμε αξιολόγηση του περιεχομένου της δήλωσης τρίτου ως ανειλικρινούς, το ΝΣΚ καταθέτει ανακοπή.
15. Απόδοση. Η διαδικασία είναι άμεση, σε αυστηρή προθεσμία δέκα εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία κατάθεσης της απαίτησης.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Απογευματινή»