Kαι στα social media ''ψαρεύει'' η εφορία - Μήνυμα Πιτσιλή για τα ''μαύρα'' των influencers
Ειδικό λογισμικό για ελέγχους
Στόχος είναι να διαπιστωθεί αν οι επαγγελματίες influencers, κρύβουν χρηματοοικονομικές συναλλαγές ή άλλες παροχές σε είδος που δεν φορολογούνται
Τις διαδρομές του «μαύρου» χρήματος μέσα από τις αναρτήσεις (posts) και τις πωλήσεις προϊόντων στα social media αναζητά η ΑΑΔΕ, καθώς υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις ότι κάποιοι celebrities, εκμεταλλευόμενοι τη διασημότητά τους και τους πολυπληθείς ακολούθους τους, έχουν στήσει μαγαζιά και κάνουν χρυσές δουλειές κάτω από τη μύτη της εφορίας.
Μετά την αποκάλυψη της μεγάλης φοροδιαφυγής με τον πολυτελή γάμο, ειδική ομάδα ελεγκτών της ΑΑΔΕ έχει απλώσει ψηφιακά δίχτυα πάνω από το Facebook, το Instagram, το TikTok, αλλά και σε άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ερευνώντας εκατοντάδες τέτοιες υποθέσεις με τη βοήθεια ειδικού αλγόριθμου που τρέχει συνδυαστικές διασταυρώσεις.
Φοροδιαφυγή: Ψηφιακή task force παρακολουθεί τα πάντα στα social media
Στόχος είναι να διαπιστωθεί αν μέσα από το μάρκετινγκ και τις διαφημίσεις που κάνουν μέσω των social media όλα αυτά τα πρόσωπα ή επαγγελματίες influencers, με επιρροή στο καταναλωτικό κοινό, κρύβονται χρηματοοικονομικές συναλλαγές ή άλλες παροχές σε είδος που δεν φορολογούνται και συμβαίνουν κάτω από το τραπέζι.
Το στίγμα δίνει ο διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής, με τη δήλωσή του ότι «η ψηφιακή task force παρακολουθεί τα πάντα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης», καθώς η φορολογική εικόνα αυτών των προσώπων δεν είναι το ίδιο λαμπερή με αυτή των social media. Όπως εξήγησε, υπάρχουν φυσικά πρόσωπα που δηλώνουν ελάχιστα εισοδήματα στην εφορία ή που έχουν επιχειρήσεις και δηλώνουν ζημίες, ενώ την ίδια στιγμή εμφανίζονται να συμμετέχουν σε πολυτελή projects που δείχνουν «μαύρα» έσοδα χιλιάδων ή και εκατομμυρίων ευρώ!
Σύμφωνα με το σχέδιο δράσης του 2024, οι έλεγχοι στις ιστοσελίδες μπορούν να φέρουν στην επιφάνεια νέες εστίες φοροδιαφυγής από επιτήδειους που κρύβουν έσοδα και γλιτώνουν τον φόρο εισοδήματος, βάζοντας ταυτόχρονα στην τσέπη τον ΦΠΑ. Στη βάση αυτή, οι ελεγκτές της ειδικής μονάδας τρέχουν ένα ειδικό λογισμικό για ελέγχους και διασταυρώσεις σε φορολογικές δηλώσεις, τζίρους, τιμολόγια, myDATA, όπως συνέβη στην περίπτωση του χλιδάτου γάμου για παράδειγμα. Πιο συγκεκριμένα, με έναν αλγόριθμο οι «ράμπο» κατάφεραν να εντοπίσουν διαδοχικά τους συντελεστές του γάμου και της δεξίωσης. Μάλιστα οι έλεγχοι και οι διασταυρώσεις διενεργήθηκαν ταυτόχρονα σε όλους τους επαγγελματίες, από τον τραγουδιστή και τον DJ μέχρι τη μακιγιέζ και το κτήμα, με τα αποτελέσματα να είναι εντυπωσιακά. Σχεδόν κανένας από τους επαγγελματίες δεν είχε κόψει παραστατικά (απόδειξη ή τιμολόγιο) για τις υπηρεσίες του.
Μετά τα ευρήματα οι ελεγκτές έστειλαν προσκλήσεις στους εμπλεκόμενους να παρουσιαστούν στην εφορία για να δώσουν εξηγήσεις. Για κάθε έναν ξεχωριστά είχε δημιουργηθεί φάκελος με όλα τα στοιχεία που προέκυψαν από τον έλεγχο. Οι επαγγελματίες που εμφανίστηκαν στην εφορία υποστήριξαν ότι πρόσφεραν δωρεάν τις υπηρεσίες τους στο ζευγάρι, ποντάροντας στην προβολή που θα είχαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Απογευματινή»