Στη μείωση των επιτοκίων, άρα και του κόστους χρηματοδότησης, αρχής γενομένης από το δεύτερο εξάμηνο του έτους, αλλά και σε μια πιθανή σταθεροποίηση των τιμών των υλικών κατασκευής «ποντάρουν» όλο και πιο πολύ οι φορείς του κατασκευαστικού κλάδου, αλλά και στελέχη της κυβέρνησης, προκειμένου να τονωθεί το πρόγραμμα των έργων ΣΔΙΤ, το οποίο έχει «βαλτώσει» τους τελευταίους μήνες.

Οι εν εξελίξει διαγωνισμοί αφορούν περί τα 40 έργα, ύψους άνω των 5 δισ. ευρώ, χωρίς να είναι δεδομένο ότι όλα εξ αυτών θα είναι χρηματοδοτήσιμα, τουλάχιστον όχι με τη μορφή που σχεδιάστηκαν και δημοπρατήθηκαν πριν από δύο-τρία χρόνια. Εν τω μεταξύ, μόνο εντός του 2023 προέκυψαν ανάδοχοι και οδεύουν προς υπογραφή (ή υπογράφηκαν ήδη) οκτώ νέες συμβάσεις έργων ΣΔΙΤ, συνολικού ύψους 1,6 δισ. ευρώ. Από την άλλη πλευρά, πάλι, άλλοι διαγωνισμοί, όπως η δημιουργία της Πολιτείας Καινοτομίας στο ακίνητο της παλιάς ΧΡΩΠΕΙ, ακυρώθηκαν λόγω έλλειψης επενδυτικού ενδιαφέροντος.

Ευρεία διαδικασία επαναξιολόγησης

Όπως προκύπτει, αυτή την περίοδο βρίσκεται σε εξέλιξη μια ευρεία διαδικασία επαναξιολόγησης όλων των έργων, για να γίνει μια ιεράρχηση των σχετικών προτεραιοτήτων, καθώς μετά τις καταστροφικές πλημμύρες στη Θεσσαλία, τον περασμένο Σεπτέμβριο, σημαντικό μέρος των διαθέσιμων κονδυλίων του ΠΔΕ (Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων), αλλά και χρηματοδοτήσεων από άλλες πηγές, κοινοτικές και μη, θα στραφεί προς την κάλυψη των τεράστιων αναγκών που έχουν δημιουργηθεί στις περιοχές αυτές.

Παράλληλα, εκτός από τη «διαλογή» έργων, αυτή την περίοδο εξετάζονται και λύσεις για το χρηματοδοτικό μοντέλο που θα υιοθετηθεί, καθώς οι πληρωμές διαθεσιμότητας από το Δημόσιο έχουν πλέον εξαντλήσει τα περιθώριά τους (περίπου 600 εκατ. ευρώ).

Στο πλαίσιο αυτό, μία από τις λύσεις που είναι πιθανόν να υιοθετηθούν αφορά στην καταβολή ανταποδοτικού οφέλους από τους χρήστες των έργων (π.χ. ένα συμβολικό τέλος για τη χρήση μιας φοιτητικής εστίας).

Με τον τρόπο αυτόν θα μπορούσε να «ξεκλειδωθεί» το ακανθώδες ζήτημα της χρηματοδότησης, το οποίο πλέον έχει οδηγήσει δεκάδες διαγωνισμούς σε ατέρμονες διαδικασίες, που διαρκούν έως δύο χρόνια.

Φοιτητικές κατοικίες

Για παράδειγμα, το επόμενο διάστημα αναμένεται να υπογραφούν οι συμβάσεις για τα δύο έργα ΣΔΙΤ ανάπτυξης φοιτητικών κατοικιών και άλλων υποδομών για λογαριασμό των Πανεπιστημίων Κρήτης και Θεσσαλίας, με ανάδοχο την Intrakat.

Πρόκειται για έργα που δημοπρατήθηκαν κατά το πρώτο εξάμηνο του 2020, δηλαδή πριν από τέσσερα χρόνια. Αντίστοιχα, πάνω από δύο χρόνια «τρέχουν» κι άλλα κτιριακά έργα, δημοσίων υποδομών, όπως τα νέα κτίρια της Πολιτικής Προστασίας, ή οι διαγωνισμοί για τα νέα δικαστικά μέγαρα (ή αναβαθμίσεις υφιστάμενων) σε διάφορες πόλεις της χώρας. Υψηλής προτεραιότητας έχουν χαρακτηριστεί και τα έργα ΣΔΙΤ που αφορούν σε διαχείριση υδάτων και άρδευσης. Το ΣΔΙΤ Ταυρωπού στην Καρδίτσα είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, με τον διαγωνισμό, ύψους 160 εκατ. ευρώ, να έχει πλέον εισέλθει στο στάδιο της υποβολής δεσμευτικών οικονομικών προσφορών. Αντίστοιχα προχωρά και το ΣΔΙΤ για την κατασκευή του φράγματος Ενιπέα στα Φάρσαλα, ύψους 230 εκατ. ευρώ, αλλά και το φράγμα Χαβρία στη Χαλκιδική, ύψους 106 εκατ. ευρώ.

Φυλακές Κορυδαλλού

Ενα από τα μεγαλύτερα έργα ΣΔΙΤ που ωριμάζουν αυτή την περίοδο, ύψους 620 εκατ. ευρώ, είναι και η μετεγκατάσταση των φυλακών του Κορυδαλλού στο πρώην Στρατόπεδο Αμερικανικής Ευκολίας στον Ασπρόπυργο, συνολικής έκτασης 100 στρεμμάτων.

Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα σημαντικό έργο, καθώς θα αποσυμφορήσει μια σημαντική περιοχή του αστικού ιστού, προσφέροντας τη δυνατότητα για έργα ανάπλασης και πρασίνου και, ταυτόχρονα, θα αναβαθμίσει τις συνθήκες ασφαλείας και κράτησης των τροφίμων των φυλακών, που φιλοξενούνται στην περιοχή του Κορυδαλλού από τη δεκαετία του 1960. Πριν από μερικές εβδομάδες ο διαγωνισμός εισήλθε στη δεύτερη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου, δείχνοντας να προχωρά με ικανοποιητικό ρυθμό, λαμβάνοντας υπόψη ότι προκηρύχθηκε μόλις το προηγούμενο φθινόπωρο.

Από τις συμβάσεις ΣΔΙΤ που οδεύουν προς υπογραφή το επόμενο διάστημα είναι και το νέο κτίριο της Γενικής Γραμματείας του υπ. Υποδομών. Πρόκειται για ένα έργο, ύψους 140 εκατ. ευρώ, το οποίο έχει ανατεθεί στην κοινοπραξία των εταιρειών Intrakat και REDEX του Ομίλου Κοπελούζου και αφορά την ανάπτυξη έκτασης 8,7 στρεμμάτων στην οδό Πειραιώς 166, στην περιοχή Ρουφ.

Εκεί πρόκειται να κατασκευαστεί ένα σύγχρονο και «πράσινο» κτίριο γραφείων, στο οποίο αναμένεται να φιλοξενηθεί το σύνολο των υπηρεσιών της Γεν. Γραμματείας Υποδομών, που σήμερα είναι διάσπαρτες σε 13 διαφορετικά κτίρια στο κέντρο της Αθήνας. Με τον τρόπο αυτόν προσδοκάται να εξοικονομηθούν σημαντικοί πόροι, ενώ θα δημιουργηθεί και ένα σημαντικό ακίνητο στην περιοχή.

 

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ