Ξεκίνησε η λειτουργία της νέας πλατφόρμας e-Κatanalotis, με στόχο τον περαιτέρω περιορισμό της ακρίβειας. Διαθέτοντας ένα ισχυρό εργαλείο μείωσης των τιμών στις μεγάλες αλυσίδες λιανικής, ο καταναλωτής θα μπορεί να αξιολογεί τις τιμές σε έναν μεγαλύτερο αριθμό προϊόντων. Στην πράξη, φιλοδοξία του νέου e-Κatanalotis και της ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης είναι ο έλεγχος της τιμής όχι ενός προϊόντος, όπως ισχύει σήμερα, αλλά ενός καλαθιού προϊόντων.

Σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης, ο νέος e-Κatanalotis θα προσφέρει αυτή τη δυνατότητα διαφανούς σύγκρισης τιμών σε περίπου 3.000 κωδικούς προϊόντων που αντιστοιχούν σε βασικά και ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά. Σημειώνεται ότι σε ένα μεγάλο σουπερμάρκετ υπάρχουν πάνω από 30.000 κωδικοί και, σύμφωνα με το υπουργείο, αυτοί αντιστοιχούν στο 80% της κατανάλωσης.

Ωστόσο, μια απλή χρήση του νέου e-Katanalotis εμφανίζει τους περιορισμούς της πλατφόρμας λόγω απουσίας μεγάλου αριθμού κωδικών. Σε μια αναζήτηση επτά ταχυκίνητων κωδικών (γάλα, γιαούρτι, τυρί, χαρτί υγείας, καθαριστικό πιάτων, αναψυκτικό τύπου Cola και αυγά) ο e-Κatanalotis επέστρεψε 11 καλάθια από διαφορετικά σουπερμάρκετ, καθένα από τα οποία είχε διαθεσιμότητα από ένα έως επτά προϊόντα. Το κόστος των καλαθιών κυμαινόταν από 1,23 έως 20,88 ευρώ, ενώ μόλις ένα καλάθι μιας αλυσίδας, από σύνολο 11, είχε και τα επτά προϊόντα.

Πάντως, είναι προφανές ότι όσο περισσότερο ο καταναλωτής κοιτάζει τις τιμές, είτε στο e-Κatanalotis είτε στα φυλλάδια των σουπερμάρκετ, τόσο θα κερδίζει στις αγορές του. Υπό την έννοια αυτή, όσο εμπλουτίζεται η νέα πλατφόρμα, θα προσφέρει ένα επιπλέον εργαλείο, καθώς ελέγχει τις τιμές σε περισσότερα προϊόντα και ενδεχομένως περισσότερο ενδελεχώς.

Κερδίζει τη μάχη με τον πληθωρισμό η κυβέρνηση

Η κυβέρνηση, πάντως, φέρεται να κερδίζει τη μάχη με τον πληθωρισμό. Τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της δείχνουν μηδενισμό του πληθωρισμού στα σουπερμάρκετ τους μήνες Απρίλιο και Μάιο. Οι εκτιμήσεις αυτές γίνονται με βάση τις τιμές των τιμοκαταλόγων που γνωστοποιούν οι προμηθευτές προς τις αλυσίδες σουπερμάρκετ και οι οποίες διαμορφώνουν εν πολλοίς τις πιθανές μεταβολές τιμών πώλησης των προϊόντων στη λιανική.

Με βάση τους τιμοκαταλόγους αυτούς, τον Απρίλιο και τον Μάιο η μεταβολή της τιμής των προϊόντων που διαθέτουν οι προμηθευτές στις αλυσίδες λιανικής δείχνει οριακή υποχώρηση, 0,3% και 0,2%, αντίστοιχα. Είναι η πρώτη φορά από τον Οκτώβριο του 2021 που, σύμφωνα με τα στοιχεία που διαθέτουν στην κυβέρνηση, οι ανατιμήσεις προϊόντων από τους προμηθευτές προς τα σουπερμάρκετ βάζουν αρνητικό πρόσημο μπροστά τους.

Τον Νοέμβριο του 2022 οι ανατιμήσεις των προϊόντων των προμηθευτών κορυφώθηκαν και ανήλθαν στο 16,1%. Εκτοτε ξεκίνησε η υποχώρηση, για να φτάσει στο 1% τον περασμένο Μάρτιο.

Η εφαρμογή του μέτρου της απαγόρευσης των προσφορών για τρεις μήνες στα προϊόντα που αυξάνεται η τιμή τους, σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης, ήταν εκείνη που οδήγησε σε αρνητικό έδαφος τις ανατιμήσεις τον Απρίλιο και τον Μάιο. Τα στοιχεία αυτά, βεβαίως, μένουν να επιβεβαιωθούν μέχρι τα μέσα Ιουνίου από την ΕΛ.ΣΤΑΤ. Τα στοιχεία του Απριλίου έχει προγραμματιστεί να ανακοινωθούν στις 14 Μαΐου και τα στοιχεία του Μαΐου στις 10 Ιουνίου. Και παρόλο που η ΕΛ.ΣΤΑΤ. βλέπει ένα μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς για τη διαμόρφωση του πληθωρισμού, όπως είναι τα συνοικιακά καταστήµατα λιανικής (µανάβικα, κρεοπωλεία κ.λπ.), εντούτοις την πορεία του πληθωρισµού φαίνεται να την καθοδηγούν οι αγορές στα σουπερµάρκετ.

Σκρέκας στα Παραπολιτικά 90,1 για τον e-katanalotis: Πολύ σημαντική η δυνατότητα για καταγγελία από τους καταναλωτές


Για την νέα πλατφόρμα μίλησε σήμερα στα Παραπολιτικά 90,1 ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, ο οποίος είπε συγκεκριμένα: 

«Δίνουμε ένα εργαλείο ακόμη στην φαρέτρα των όπλων που δίνουμε στον καταναλωτή για να μπορεί κι εκείνος να αντιμετωπίσει και να προμηθευτεί φθηνότερα τα προϊόντα που τον ενδιαφέρουν. Χωρίς να κουραστεί, χωρίς να πηγαίνει από κατάστημα σε κατάστημα για να δει που μπορεί να αγοράσει φθηνότερα τα προϊόντα, από το σπίτι του να συνθέσει τη λίστα των προϊόντων που θέλει να αγοράσει και να βρει από πού θα το αγοράσει φθηνότερα».

Σημείωσε πως «η νέα αναβαθμισμένη πλατφόρμα έχει τεθεί σε λειτουργία τη Μεγ. Εβδομάδα επομένως έχουμε ξεκινήσει ήδη να το επικοινωνούμε και η επικοινωνία θα ενταθεί το επόμενο διάστημα ώστε οι καταναλωτές να μπορέσουν να δουν τις δυνατότητες που έχει. Η δυνατότητα που έχουμε εντάξει που είναι η δυνατότητα κάποιος να στείλει ηλεκτρονικά από το κινητό του μια καταγγελία είναι πραγματικά πολύ σημαντική γιατί βοηθάει και τους ελεγκτικούς μηχανισμούς να κάνουν επικεντρωμένους και γρήγορους ελέγχους έτσι ώστε να προστατεύουν τους καταναλωτές».

Και πρόσθεσε: «Μπορεί κάποιος μέσα από το κινητό του να βγάλει μια φωτογραφία, να στείλει μια καταγγελία, η καταγγελία μπορεί να έχει θέμα την τιμή αλλά μπορεί να έχει και μια παραπλάνηση και με αυτή την καταγγελία να πάνε οι αρμόδιες υπηρεσίες να ελέγξουν. Η μάχη κατά της ακρίβειας από την κυβέρνησή μας συνεχίζεται, δεν θα σταματήσουμε, δεν εφησυχάζουμε, θα συνεχίσουμε μέχρι να δούμε τον πληθωρισμό στην Ελλάδα ιδιαίτερα στα τρόφιμα να μειώνεται σημαντικά. Εκτιμούμε ότι το επόμενο διάστημα αυτό θα γίνει πράξη. Ήδη στα super market τα στοιχεία δείχνουν ότι ο πληθωρισμός σε σχέση με πέρυσι έχει σχεδόν μηδενιστεί. Είναι μια ανακοίνωση που δημοσίευσε ο ΙΕΛΚΑ όπου έδειξε ότι πληθωρισμός τον Μάρτιο είναι σχεδόν 0,5% μέσα στα καταστήματα για το σύνολο των προϊόντων, αυτό σιγά-σιγά θα αποτυπωθεί για στην Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία».