In order to fully operate this website you need to enable Javascript in your browser.
Σχετικά Άρθρα

Μία εν ειρήνη «πολεμική αποστολή» για το ρεκόρ Γκίνες

ΕΛΛΑΔΑ, 13.01.2018 17:50 |

Λεωνίδας Σ. Μπλαβέρης


Η διάσωση της 35χρονης Σκοπιανής από τον Όλυμπο από το πλήρωμα ενός Super Puma της ΠΑ

Μία από τις πιο δύσκολες και απαιτητικές επιχειρήσεις MEDEVAC, δηλ. αεροδιακομιδής τραυματία/ασθενούς, ήταν η προσφάτως εκτελεσθείσα αποστολή του πληρώματος ενός ελικοπτέρου Super Puma της 384 Μοίρας Ερεύνης – Διασώσεως (384 ΜΕΔ) της Πολεμικής Αεροπορίας, που πραγματοποιήθηκε σε ύψος περίπου 2.600 μέτρων (8.800 ποδών) στον Όλυμπο για τη μεταφορά μιας 35χρονης Σκοπιανής πολυτραυματίου ορειβάτιδος!

Πολλοί μάλιστα είναι αυτοί στην ΠΑ οι οποίοι υποστηρίζουν ότι πρόκειται για την πιο μεγάλη σε ύψος αποστολή MEDEVAC που έχει πραγματοποιήσει ελικόπτερο Super Puma τουλάχιστον στον ευρωπαϊκό χώρο, και αυτό γιατί είναι γνωστό ότι όσο πιο ψηλά πετά κανείς τόσο πιο αραιός είναι σε οξυγόνο ο αέρας, και επομένως μειώνεται σημαντικά η απόδοση των κινητήρων του ελικοπτέρου!

 

Ας πάρουμε τα γεγονότα με τη σειρά όπως προκύπτουν από το ρεπορτάζ.

Την περασμένη Κυριακή σημειώθηκε ορειβατικό ατύχημα στον χιονοσκεπή Όλυμπο με θύμα μία 35χρονη Σκοπιανή ορειβάτιδα. Αμέσως κινητοποιήθηκε το σύστημα και ξεκίνησαν από το Λιτόχωρο οι ομάδες διασωστών του Πυροσβεστικού Σώματος αλλά και εθελοντικών οργανώσεων. Αφού εντόπισαν και σταθεροποίησαν την κατάσταση της πολυτραυματίου σε ύψος 2.600 μέτρων, κρίθηκε επιβεβλημένη η αερομεταφορά της με ελικόπτερο.

Για το σκοπό αυτό απογειώθηκε αμέσως το ελικόπτερο ετοιμότητος (Α/Ν) Super Puma της 384 ΜΕΔ που εδρεύει στη Χίο και κατευθύνθηκε προς τη Λάρισα. Εκεί αφού ανεφοδιάστηκε στην 110 ΠΜ, στις 16:10 απογειώθηκε με κατεύθυνση στον Όλυμπο, στο σημείο που του είχε υποδειχθεί στα 2.600 μέτρα (περίπου 8.800 πόδια). Εκεί παρά τις τέσσερις συνεχείς προσπάθειες που έκανε το πλήρωμά του, λόγω των άσχημων συνθηκών που επικρατούσαν στην περιοχή «του στόχου», με ισχυρούς ανέμους και αναταράξεις λόγω του βουνού, σε συνδυασμό με τις δύσκολες συνθήκες πτήσεως εξ αιτίας του υψομέτρου και του επελθόντος την ώρα εκείνη σκότους, το πλήρωμα του ελικοπτέρου δεν μπόρεσε ούτε να προσγειωθεί στην περιοχή, αλλά ούτε και να ρίξει το βαρούλκο και να «ανεβάσει» την πολυτραυματία. Έτσι έφυγε και αφού ανεφοδιάστηκε στη Λάρισα επέστρεψε στη Χίο.

Από τη στιγμή που οι υπεύθυνοι της ΠΑ είδαν ότι η επιχείρηση θα κρατούσε και το βράδυ, δόθηκε εντολή στο ελικόπτερο ετοιμότητος Super Puma της…Ρόδου να κατευθυνθεί προς την Ελευσίνα, γιατί ήταν ένα από τα ειδικώς διαμορφωμένα ελικόπτερα για χρήση με «Διόπτρες Νυχτερινής Οράσεως» (Night Vision Goggles/NVG), που σημαίνει ότι ήταν ένα από τα ειδικώς διασκευασμένα για ειδικές επιχειρήσεις «ερεύνης και διασώσεως μάχης» (CSAR).

Πραγματικώς, το ελικόπτερο προσγειώθηκε στην Ελευσίνα, όπου ουσιαστικώς άλλαξε το πλήρωμα καθώς κυβερνήτης και συγκυβερνήτης ανέλαβαν δύο εξαιρετικώς έμπειροι πιλότοι, αμφότεροι διαθέσιμοι σε πτήσεις με χρήση NVG, άλλαξαν επίσης οι διασώστες του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής με δύο κομάντος – διασώστες μάχης της επίλεκτης 31 ΜΕΕΔ της ΠΑ, οι οποίοι και αυτοί ήταν διαθέσιμοι σε επιχειρήσεις με NVG, ενώ στη θέση του αξιωματικού τακτικής καταστάσεως (TACCO) του ΛΣ, ανέβηκε ένας ιπτάμενος-γιατρός της ΠΑ. Με αυτή τη σχεδόν… «πολεμική σύνθεση» πληρώματος και αφού στο μεταξύ είχε σκοτινιάσει για τα καλά, ώστε να έχουν την καλύτερη δυνατή απόδοση οι NVG, το ελικόπτερο απογειώθηκε από την 112 ΠΜ της Ελευσίνος για την 110 ΠΜ της Λαρίσης. Εκεί αφού υπολογίστηκε το καύσιμο σε συνάρτηση με το ύψος που θα έπρεπε να πετάξει το ελικόπτερο και για να διευκολυνθεί η αποστολή αφέθηκε κάθε περιττό βάρος (π.χ.ελαστικές λέμβοι διασώσεως κλπ), το ελικόπτερο στις 23:30 της Κυριακής 7 Ιανουαρίου, απογειώθηκε για τον Όλυμπο για να παραλάβει την σταθεροποιημένη πολυτραυματία που ανέμενε στο πλησιέστερο ορειβατικό καταφύγιο. Μόλις το ελικόπτερο απογειώθηκε ενημερώθηκαν από τη Λάρισα οι ομάδες διασώσεως και μετέφεραν την πολυτραυματία στο προκαθορισμένο μέρος για την παραλαβή. Το Super Puma με το εξαιρετικά έμπειρο πλήρωμα, επικεφαλής του οποίου ήταν ο ίδιος ο Αξιωματικός Επιχειρήσεων (Α/Ε) της 384 ΜΕΔ αντισμήναρχος (Ι) Δημήτρης Γκανάτσιος, προσγειώθηκε στις 00:49 της Δευτέρας 8 Ιανουαρίου 2018 στο προκαθαρισμένο μέρος, και παρέλαβε την πολυτραυματία και ακολούθως στις 01:30 προσγειώθηκε στη Λάρισα, Εκεί την πολυτραυματία την παρέλαβε ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ και την μετέφερε σε νοσοκομείο της πόλεως, ενώ το ελικόπτερο ανεφοδιάστηκε με καύσιμα, φόρτωσε τον εξοπλισμό που είχε αφήσει εκεί και επέστρεψε στη βάση του στην Ελευσίνα.

Αυτός ίσως ήταν και ο λόγος, που – μερικές μέρες αργότερα - ώθησε τον Υπουργό Εθνικής Αμύνης Πάνο Καμμένο, συνοδευόμενο από τον αρχηγό ΓΕΑ αντιπτέραρχο (Ι) Χρήστο Χριστοδούλου, να επισκεφθούν τα πληρώματα των 358 και 384 Μοιρών Ερεύνης – Διασώσεως για να τους συγχαρούν και να τους προτρέψουν να συνεχίσουν με τον ίδιο ζήλο αυτές τις εν ειρήνη «πολεμικές αποστολές».