Το εντελώς νέο Yaris έρχεται, καλύτερο από ποτέ, να αποδείξει πόσο δίκαια διατηρεί όλα αυτά τα χρόνια την πρωτοκαθεδρία στις πωλήσεις της κατηγορίας του και όχι μόνο. Σαρώνει στις πωλήσεις, όντας ψηλά, ως αξία, στη συνείδηση του αγοραστικού κοινού. Προστιθέμενη αξία αποτελεί το όνομα της Toyota, που έχει χτίσει όλα αυτά τα χρόνια στην αξιοπιστία της, όχι μόνο των μηχανικών μερών, αλλά και της συμπεριφοράς απέναντι στους κατόχους μοντέλων της ιαπωνικής μάρκας.

Στην τέταρτη γενιά του, το Yaris έχει να επιδείξει μια πιο εμπνευσμένη και τολμηρή σχεδίαση, με δυναμικό προφίλ, αλλά και προηγμένη τεχνολογία, η οποία έχει ως βάση τα υβριδικά σύνολα. Μια ολόκληρη φιλοσοφία, που πρεσβεύει για περισσότερο από δυο δεκαετίες, χωρίς να παρεκκλίνει από την πορεία της όλα αυτά τα χρόνια και αγνοώντας τις σειρήνες που ηχούσαν, με στόχο τον αποπροσανατολισμό.

Επέμενε και δικαιώθηκε, με τον ανταγωνισμό να ακολουθεί σήμερα -ως μια μορφή αναγνώρισης- από μακριά. Στο νέο υβριδικό Yaris η Toyota βάζει όλα τα καλούδια της από το πάνω ράφι, χωρίς να τσιγκουνεύεται στο ελάχιστο. Αρχικά είναι η σχεδίαση. Μακριά από την μέχρι πρότινος άχρωμη αισθητική που χαρακτήριζε τα μοντέλα της ιαπωνικής εταιρείας, ακολουθεί τη νέα φιλοσοφία που εξήγγειλε ο Πρόεδρος της Toyota που δίνει “τέλος στα βαρετά αυτοκίνητα”.

Τόλμη και γοητεία
Το νέο Yaris έκοψε τον ομφάλιο λώρο ακόμα και από τις προηγούμενες γενιές του, αποτελώντας ένα ξεχωριστό σε όλα του μοντέλο. Δεν πρόκειται για τη συνέχεια, αλλά για μια νέα αρχή. Δεν υπήρξε καμία αναστολή από την πλευρά των σχεδιαστών, παρά μόνο τόλμη. Ιδανικός καμβάς αποτελεί η νέα ευέλικτη πλατφόρμα GA-B, που συναντάμε και σε άλλα νέα μοντέλα της φίρμας. Σε αυτή την περίπτωση κρατήθηκαν μαζεμένες οι διαστάσεις, με το νέο Yaris μάλιστα να είναι ελαφρώς (-5 χιλ.) μικρότερο σε μήκος.

Έτσι, με 3,94 μ. συνολικό μήκος διατηρεί τον υψηλό δείκτη ευελιξίας, επιλέγοντας συνειδητά να μείνει κάτω από τα 4 μ. και έξω από το παιχνίδι των ανταγωνιστών του, που έχουν ξεπεράσει αυτό το ψυχολογικό όριο. Ωστόσο, έχει γίνει καλύτερη διαχείριση των διαστάσεων, αφού με τον εξωραϊσμό των τροχών στις τέσσερις άκρες του αμαξώματος έχει 5 εκ. μεγαλύτερο μεταξόνιο. Επίσης. ακριβώς ίδια εκατοστά έχει κερδίσει και σε πλάτος, ενώ σχεδόν τόσα (-4 εκ.) έχει χάσει από το ύψος του.

Το αποτέλεσμα των κινήσεων αυτών είναι ένα άκρως δυναμικό αμάξωμα. Οι φουσκωμένοι θόλοι των τροχών προσδίδουν σε αυτή τη λογική, όπως επίσης και οι πιο κοντοί πρόβολοι., εμπρός και πίσω. Η μάσκα με τη μεγάλη εισαγωγή αέρα του χαρίζει αναμφίβολα έντονη προσωπικότητα. Όμορφη λεπτομέρεια αποτελεί η «φάσα» που στο εμπρός μέρος που έχει εικόνα carbon. Το μακρύ καπό, του χαρίζει αέρα μεγαλύτερου αυτοκινήτου, ενώ οι εμπρός κολόνες με την έντονη κλίση, αφήνουν χώρο για ένα μεγαλύτερο παρμπρίζ που προσφέρει φωτεινότητα στο εσωτερικό, αλλά και καλύτερη ορατότητα.

Στο εσωτερικό…
Η διαρρύθμιση στο εσωτερικό ακολουθεί να λογική. Ο οδηγός πλέον κάθεται χαμηλά και προς τα πίσω, έχοντας στη διάθεση του και ένα τιμόνι με μεγάλη τηλεσκοπική ρύθμιση για να έρχεται πιο κοντά στα χέρια του. Εκεί, θα βρει και όλα τα χειριστήρια για τις επιμέρους λειτουργίες του αυτοκινήτου, όπως των βοηθημάτων του οδηγού, αλλά και του συστήματος πολυμέσων. Μια οθόνη αφής, με φυσικά χειριστήρια κάθεται ψηλά στο κέντρο του ταμπλό και κυριαρχεί στο μάτι. Όπως εξάλλου κάνει και η ποιότητα, με τα μαλακά πλαστικά στο άνω μέρος να περνούν με άριστα το τεστ.

Πιο κάτω όμως τα πλαστικά γίνονται σκληρά, με τη συναρμογή όμως να είναι καλή, αλλά όχι όμως σε όλα τα σημεία. Σε κάθε περίπτωση το νέο Yaris σε κερδίζει με την εικόνα του εσωτερικού του, με ένα όμορφο, ευανάγνωστο, ψηφιακό πίνακα οργάνων, αλλά και την αξιόλογη πρακτικότητά του, με τις πολλές θήκες για μικρότερα ή μεγαλύτερα αντικείμενα που είναι διαθέσιμες. Κάτω από την οθόνη, 7 ιντσών στη βασική έκδοση και 8 στις πιο πάνω, βρίσκεται μια θήκη για το smartphone, ενώ πιο κάτω στην κονσόλα, ακόμα μία πιο βαθιά με υποδοχές φόρτισης συσκευών.

Δυο μεγάλες ποτηροθήκες ανάμεσα σε οδηγό και συνοδηγό δίνουν λύσεις, ενώ και οι τσέπες στις πόρτες θα βολέψουν ακόμα και μεγάλο μπουκάλι. Ιδιαίτερη και σίγουρα μοναδική είναι η σχεδίαση που συναντάμε στις πόρτες και αφορά το κομμάτι με τη χειρολαβή ανοίγματος που βρίσκεται κάτω από το χειριστήριο που ηλεκτρικού παραθύρου. Ζήτημα χωροταξικό σχετικά με τους εμπρός επιβαίνοντες δεν προκύπτει σε καμία περίπτωση, ενώ και πίσω θα βολευτούν δύο ακόμα άτομα κανονικού μεγέθους, αλλά όχι το ίδιο εύκολα και οι ψηλότεροι.

Ο χώρος αποσκευών δεν είναι κορυφαίος για την κατηγορία όσον αφορά τον όγκο, αφού τα 286 λίτρα είναι αρκετά κάτω από την ανώτερη τιμή. Ωστόσο, έχει τετράγωνο σχήμα με αρκετό βάθος μέχρι τα καθίσματα, που επιτρέπει τη φόρτωση μεγάλων αντικειμένων, όπως βαλίτσες και σίγουρα κερδίζει σε πρακτικότητα.

Αυτοφορτιζόμενο ηλεκτρικό
Όχι, για να αποφύγουμε τις παρεξηγήσεις, το νέο Yaris δεν αμιγώς ηλεκτρικό, αλλά έχει τη δυνατότητα να κινηθεί και αμιγώς ηλεκτρικά, χάρη στο εξελιγμένο, τέταρτης γενιάς. υβριδικό σύστημα με το οποίο εφοδιάζεται. Αντίπαλο δέος των Plug-In; Όχι ακριβώς, αφού δεν προσφέρει ανάλογα υψηλή ηλεκτρική αυτονομία, αλλά από την άλλη αντιπαρέρχεται με το χαμηλότερο βάρος του, τη δυνατότητα να φορτίζει εν κινήσει τις μπαταρίες του χωρίς να χρειάζεται πρίζα, αλλά και το σπουδαιότερο, με το σημαντικά χαμηλότερο κόστος κτήσης του. Στην πράξη φυσικά, πιο πραγματικός αντίπαλος είναι τα ήπια υβριδικά μοντέλα, τα βενζινοκίνητα, αλλά και τα πετρελαιοκίνητα λόγω κατανάλωσης, μοντέλα.

Κάτω από το εμπρός καπό βρίσκουμε ένα 3κύλινδρο 1.500άρη ατμοσφαιρικό κινητήρα, ο οποίος λειτουργεί σε κύκλο Atkinson και με υψηλή σχέση συμπίεσης. Αυτός συνδυάζεται με δύο ηλεκτροκινητήρες – γεννήτριες που φροντίζουν για την κίνηση του αυτοκινήτου αλλά και την τροφοδοσία με ρεύμα των συστημάτων, αλλά και τη φόρτιση των μπαταριών ιόντων-λιθίου. Αυτές είναι νέες και έχουν λιγότερα στοιχεία, μικρότερο όγκο και χαμηλότερο κατά 12 κιλά βάρος, σε σχέση με τις αντίστοιχες της προηγούμενης γενιάς.

Με έμφαση στην απόδοση
Συνδυαστικά, το νέο Yaris Hybrid αποδίδει 116 ίππους και 207 Nm ροπής. Για την κίνηση που περνάει στους εμπρός τροχούς φροντίζει ένα νέο αυτόματο κιβώτιο τύπου e-CVT που έχει τα χαρακτηριστικά ενός συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης, με τη διαφορά ότι δεν έχει ιμάντες. Το πρόσημο σε αυτή τη νέα εξίσωση είναι μόνο θετικό, αφού το νέο Yaris Hybrid είναι πιο ισχυρό, πιο γρήγορο και πιο αποδοτικό, με καλύτερη διαχείριση ενέργειας και φυσικά χαμηλότερη κατανάλωση. Αναλυτικότερα, επιταχύνει από στάση μέχρι τα πρώτα 100 χλμ./ώρα σε 9,7 δλ., ενώ φτάνει με χαρακτηριστική ευκολία τα 175 χλμ./ώρα της μέγιστης ταχύτητάς του.

Αυτό μάλιστα χωρίς να παράγει τον έντονο χαρακτηριστικό ήχο που συνοδεύει τα μοντέλα με αυτόματο κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης. Σε δυνατό πάτημα του γκαζιού ανεβάζει ψηλά στροφές και τις κρατάει εκεί μέχρι να αφήσεις, ωστόσο, η χροιά του 3κύλινδρου κινητήρα είναι… γλυκιά, με το επίπεδο θορύβου να είναι μειωμένο και να μην ενοχλεί. Δείχνει δυνατό και στις ενδιάμεσες επιταχύνσεις και πιο άμεσο σε απόκριση, χαρίζοντας ένα σβέλτο χαρακτήρα στο υβριδικό Yaris.

Η εναλλαγή από το θερμικό στον ηλεκτρικό κινητήρα γίνεται γρήγορα και ανεπαίσθητα, έχοντας ως πρόθεση την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη εμπλοκή του ηλεκτρικού. Ο τελευταίος μπορεί να λειτουργεί αυτόνομα μέχρι και τα 130 χλμ./ώρα, μειώνοντας συνολικά αρκετά την κατανάλωση. Σε καθημερινές και μικτές συνθήκες μπορεί να διατηρηθεί με χαρακτηριστική ευκολία κάτω από τα 5 λτ/100 χλμ. και πιο κοντά στα 4 όταν τα χιλιόμετρα μέσα στην πόλη είναι περισσότερα.

Άνετο και εύκολο
Το νέο πλαίσιο είναι σημαντικά πιο στιβαρό, εξασφαλίζοντας καλύτερη άνεση, αλλά και πιο ενδιαφέροντα οδικά χαρακτηριστικά. Όσον αφορά την αρχιτεκτονική της ανάρτησης, δεν έχουν χρησιμοποιηθεί εξεζητημένες λύσεις, με γόνατα McPherson εμπρός και ημιάκαμπτο άξονας πίσω, αλλά είναι προσεγμένα εκτελεσμένες. Το αποτέλεσμα γίνεται άμεσα αντιληπτό από τα πρώτα κιόλας μέτρα πίσω από το τιμόνι του νέου Yaris Hybrid.

Άνετο σε κάθε περίπτωση, με ποιοτική απόσβεση των κακοτεχνιών στις περισσότερες των περιπτώσεων, με χαμηλό ή μέγιστο φορτίο. Ελάχιστες είναι οι φορές που ο πίσω άξονας θα αντιδράσει άτσαλα και μόνο όταν πέσει σε έντονη ανωμαλία. Η πληροφόρηση που λαμβάνει ο οδηγός είναι σημαντικά αναβαθμισμένη, σε σχέση με το μοντέλο προηγούμενης γενιάς. Τόσο όσον αφορά την ανάρτηση, όσο και από το τιμόνι.

Το τελευταίο μπορεί να μην… ξυρίζει, αλλά έχει το σωστό βάρος για αυτοκίνητο της κατηγορίας, χωρίς να κουράζει τα χέρια του οδηγού. Παρά το «χαμηλό» βάρος του, δεν το λείπει η ακρίβεια, χαρίζοντας στο υβριδικό Yaris ζωντάνια στις αντιδράσεις του ακόμα και σε πιο σβέλτους ρυθμούς. Η ανάρτηση ακολουθεί το τέμπο του κινητήρα, προσφέροντας επιπλέον της δεδομένης άνεσης και καλό έλεγχο κινήσεων.

Με φουλ εξοπλισμό
Πλήρες είναι το επίπεδο εξοπλισμού, τόσο όσον αφορά την άνεση, όσο κυρίως την ασφάλεια, όπου που προσφέρει τα πάντα. Διαθέσιμο σε τρείς εκδόσεις με αρχική την Active που έχει τιμή τα 17.340 ευρώ και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων, σύστημα πολυμέσων με οθόνη 7 ιντσών, αυτόματο κλιματισμό, σύστημα αποφυγής σύγκρουσης, αναγνώριση εμποδίων εμπρός, αλλά και σημάτων, ενεργό cruise control και διατήρηση του αυτοκινήτου στη λωρίδα του.

Λίγο πιο πάνω στην έκδοση Active Plus η οποία στοιχίζει 18.920 ευρώ υπάρχουν επιπλέον οι ζάντες ελαφρού κράματος 16 ιντσών, οθόνη 8 ιντσών και κάμερα οπισθοπορείας. Η κορυφαία έκδοση Chick προσφέρεται στα 20.790 ευρώ και διακρίνεται για τους μεγαλύτερους τροχούς 17 ιντσών και τα φώτα LED.

Συνολικά το νέο Toyota Yaris Hybrid είναι σημαντικά βελτιωμένο και σε κερδίζει τόσο με την αισθητική του, όσο ακόμα περισσότερο με τα χαρακτηριστικά του. Η καλή ποιότητα σε όλα τα επίπεδα, η τεχνολογία του, ο οικονομικός του χαρακτήρας, με την εξαιρετικά χαμηλή κατανάλωση καυσίμου, την απαλλαγή από την καταβολή τελών κυκλοφορίας, αλλά και ο πρακτικός χαρακτήρας του το καθιστούν μια άκρως ενδιαφέρουσα πρόταση. Σε συνδυασμό μάλιστα με την ενδιαφέρουσα οδική συμπεριφορά του και τον άνετο χαρακτήρα του, το Yaris Hybrid δείχνει ότι έχει όλα τα εφόδια να διατηρηθεί στην κορυφή της κατηγορίας και τα επόμενα χρόνια.