Διαβάστε στο motorone.gr: Οδηγούμε το Nissan Qashqai e-Power στη Σουηδία
Οδηγούμε σε δημόσιους δρόμους πέριξ της Στοκχόλμης το νέο υβριδικό Nissan Qashqai e-Power, το οποίο κινείται ηλεκτρικά, έχοντας αυτονομία 1.000 χιλιομέτρων.
Μετά την πρώτη επαφή μας, με την πρωτότυπη εκδοχή του Nissan Qashqai e-Power σε πίστα, ήρθε η ώρα να οδηγήσουμε την έκδοση παραγωγής σε δημόσιο δρόμο. Για το λόγο αυτό ταξιδέψαμε στη Σουηδία και τη Στοκχόλμη, όπου η Nissan έστησε την παρουσίαση -υπερπαραγωγή- του νέου μοντέλου της, από το οποίο προσβλέπει πολλά.
Βλέπετε, εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα υβριδικό μοντέλο, το οποίο κινείται αμιγώς ηλεκτρικά, έχοντας αυτονομία 1.000 χιλιομέτρων, χωρίς να απαιτεί φόρτιση σε πρίζα. Ακούγεται τουλάχιστον ενδιαφέρον και στην πράξη είναι ακόμα καλύτερο. Για την κίνησή του φροντίζει αποκλειστικά ένα ηλεκτρικό μοτέρ, το οποίο συνδυάζεται με ένα θερμικό κινητήρα που λειτουργεί επικουρικά, ως γεννήτρια.
Αναλυτικότερα, το σύστημα e-Power αποτελείται από μια μπαταρία Lithium-ion 2,1 kWh, που συνδυάζεται με έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης 1,5 λίτρων με 3 κυλίνδρους, με απόδοση 156 ίππων και 250 Nm ροπής, που έχει μεταβλητή σχέση συμπίεσης, 14:1 και 8:1, έτσι ώστε να προσαρμόζεται καλύτερα στις ανάγκες κίνησης και φυσικά να φορτίζει την μπαταρία ή εναλλακτικά να στέλνει, μέσω μετατροπέα, κατευθείαν ενέργεια στο ηλεκτρικό μοτέρ, με την απόδοσή του να είναι 140 kW (190 ίππους) και 330 Nm ροπής.
Έτσι, σε συνθήκες υψηλού φορτίου, με πλήρες γκάζι, σε ανηφόρες, προσπεράσεις ή σε μεγάλες ταχύτητες υπό πίεση σε εθνικό δίκτυο, ο θερμικός κινητήρας λειτουργεί σε χαμηλή συμπίεση υποστηρίζοντας τον ηλεκτρικό κινητήρα. Σε κάθε περίπτωση, οι τροχοί παίρνουν κίνηση μόνο από τον ηλεκτρικό κινητήρα, με όλα τα θετικά που αυτό συνεπάγεται στην αίσθηση και την απόδοση που είναι άμεση και χωρίς την παραμικρή υστέρηση, όπως σε όλα τα ηλεκτρικά μοντέλα.
Από την άλλη, σε συνθήκες χαμηλού φορτίου, όπως σε κίνηση με σταθερές ταχύτητες, η σχέση συμπίεσης του θερμικού κινητήρα είναι η υψηλότερη, με όφελος σε εκπομπές CO2, που περιορίζονται στα 119 γρ./χλμ., αλλά και σε κατανάλωση, η οποία μένει χαμηλά, σύμφωνα με τον κατασκευαστή, στα 5,3 λτ./100 χλμ.
Στην πράξη…
Η παρουσίαση του μοντέλου έγινε αυτή τη φορά σε δημόσιο δρόμο και όπως θα λέγαμε σε πραγματικές συνθήκες, σε σχέση με την πρώτη επαφή που είχαμε με το αυτοκίνητο, στην πρωτότυπη ακόμα μορφή του, λίγους μήνες πριν στην πίστα. Έτσι, είχαμε την ευκαιρία να κινηθούμε στους αυστηρούς από όρια ταχύτητας και με έντονη αστυνόμευση δρόμους πέριξ της Στοκχόλμης για να διαπιστώσουμε πως είναι το Nissan Qashqai e-Power.
Η διαδρομή περιελάμβανε τόσο κίνηση σε επαρχιακό δρόμο, όσο και σε πόλη, αλλά και εθνικό δίκτυο. Δεν θα μπορούσαν να το οργανώσουν καλύτερα οι άνθρωποι της Nissan. Με τα αυστηρά και χαμηλά όρια να θέτουν το ρυθμό, το Qashqai e-Power επιβεβαίωσε τον προεξέχον χαρακτηριστικό του, που είναι η οικονομία.
Και μάλιστα με το παραπάνω, αφού κατά τη δοκιμαστική οδήγηση είδαμε σε ένα «κομμάτι» 80 περίπου χιλιομέτρων και κατανάλωση 4,7 λτ./100 χλμ., δηλαδή σημαντικά καλύτερη από αυτή που ανακοινώνει ο κατασκευαστής και είναι 5,3 λτ./100 χλμ. Συνολικά η μέση κατανάλωση που διαπιστώσαμε επί σουηδικού εδάφους ήταν 5 λτ./100 χλμ.
Με δεδομένο ότι έχει διατηρηθεί το ίδιο δοχείο καυσίμου των 55 λίτρων, η αυτονομία του Qashqai e-Power ξεπερνάει τα 1.000 χιλιόμετρα. Εντυπωσιακό, αν αναλογιστείς ότι λαμβάνεις την αίσθηση ενός αμιγώς ηλεκτρικού μοντέλου κατά την κίνηση, με άμεση επιτάχυνση, άφθονη δύναμη για την περίσταση το e-Power, που συνοδεύεται από «νεύρο» σε κάθε πάτημα του δεξιού πεντάλ, αλλά χωρίς το άγχος της αυτονομίας. Αφού δεν απαιτεί φόρτιση σε πρίζα, αλλά απλό ανεφοδιασμό με βενζίνη σε ένα πρατήριο.
Στα σπουδαία αναφέρουμε την σχεδόν αθόρυβη λειτουργία, με χαμηλό επίπεδο θορύβου από τον θερμικό κινητήρα, ακόμα και υπό πίεση, αφού δεν ανεβάζει ψηλά στροφές, παραμένοντας χαμηλά, μόλις στις 1.600 σ.α.λ. σε χαμηλές ταχύτητες ή στις 2.000 και στις 2.400 σ.α.λ. για υψηλότερες, άνω των 80 χλμ./ώρα. Ενδεικτικό της δύναμης που έχει το Qashqai e-Power είναι οι τυπική μέτρηση των 0-100 χλμ./ώρα, για το οποίο απαιτεί μόλις 7,9 δλ. (μέγιστη ταχύτητα 170 χλμ./ώρα) και παρά το βάρος που ανέρχεται, ανάλογα με την έκδοση, από 1.612 έως 1.728 κιλά.
«Δάνειο» από το αμιγώς ηλεκτρικό Leaf είναι το e-Pedal, που επιτρέπει την οδήγηση με ένα πεντάλ, αλλά μέχρι την ταχύτητα των 5 χλμ./ώρα και όχι μέχρι την πλήρη ακινησία. Σε κάθε σήκωμα του δεξιού ποδιού από το γκάζι, το σύστημα επιβραδύνει το αυτοκίνητο, χωρίς να απαιτεί τη χρήση του φρένου, κάνοντας παράλληλα ανάκτηση ενέργειας. Για την ενεργοποίησή του υπάρχει ένας διακόπτης στη βάση της κεντρικής κονσόλας πίσω από τον επιλογέα.
Μέσω του τελευταίο, με ένα απλό τράβηγμα, ενεργοποιείται το «B», το πρόγραμμα ανάκτησης, που φρενάρει το αυτοκίνητο αυτόματα, αλλά και ομαλά, χωρίς να είναι απότομο και να κουράζει σε κάθε άφημα του γκαζιού. Επιπλέον, υπάρχουν προγράμματα οδήγησης, Eco και Sport, με το καθένα από αυτά να υποστηρίζει αυτό που εννοεί με το όνομά του.
Το αυξημένο βάρος του e-Power, σε σχέση με τα συμβατικά Qashqai 1.3Τ, αντιμετωπίστηκε από τους μηχανικούς της Nissan, με αλλαγές στην ανάρτηση, η οποία είναι ενισχυμένη. Έτσι, το αποτέλεσμα παραμένει το ίδιο, με ραφιναρισμένο πάτημα στο δρόμο, αξιόλογη ποιότητα κύλισης και ησυχία στην καμπίνα. Όσον αφορά τις επιπλέον αλλαγές που έχει αυτή η έκδοση, εστιάζονται εξωτερικά στη νέα μάσκα μαύρου χρώματος με το νέο σήμα της εταιρείας, ενώ στο εσωτερικό οι διακόπτες ρυθμίσεων που προαναφέραμε και οι πληροφορίες για τη λειτουργία του συστήματος, στις ψηφιακές οθόνες κάνουν τη διαφορά.
Το Nissan Qashqai e-Power είναι μια έξυπνη από τους Ιάπωνες, που δίχως περιστροφές… δουλεύει, εξυπηρετώντας το σκοπό για τον οποίο δημιουργήθηκε. Αποτελεί παράλληλα μια ήπια μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση, χωρίς να σε γεμίζει με το άγχος της αυτονομίας που έχουν σε αυτή τη φάση τα ηλεκτρικά μοντέλα, με το περιορισμένο δίκτυο φόρτισης που είναι διαθέσιμο. Στην ελληνική αγορά αναμένεται μέσα στο φθινόπωρο, με τις τιμές να μην έχουν ακόμα ανακοινωθεί.