Διαβάστε στo motorone.gr: Οδηγούμε το νέο Toyota Prius PHEV με τους 223 ίππους
Όταν μιλάμε για υβριδική τεχνολογία, το πρώτο όνομα που έρχεται στο μυαλό είναι αυτό της Toyota. Και όταν λέμε για υβριδικά Toyota, σκεφτόμαστε πρώτα από όλα το Prius. Το μοντέλο που το 1997, άνοιξε νέους υβριδικούς ορίζοντες στον κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Το ιαπωνικό μοντέλο φτάνει σήμερα στην ολοκαίνουρια, πέμπτη και μακράν καλύτερη γενιά του, αποκλειστικά ως plug-in hybrid στην Ευρώπη. Τον Ιανουάριο του ’23 είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε στην Ελλάδα το μοντέλο προ-παραγωγής, και πλέον ήρθε η στιγμή να πάρουμε μια καλή γεύση από το τελικό μοντέλο, στο Αμβούργο.
Γιατί μόνο Plug-in Hybrid;
Οι λόγοι είναι δύο – και απλοί. Αφενός η γκάμα της Toyota βρίθει από full hybrid μοντέλα, με ειδικά τα Corolla και Corolla Cross να είναι πολύ κοντά στο αγοραστικό κοινό του Prius.
Ο σημαντικότερος λόγος, ωστόσο, είναι πως το Prius, ως το μοντέλο – ηγέτης της Toyota σε ότι αφορά την υβριδική τεχνολογία, ενσαρκώνει το επόμενο βήμα. Με απλά λόγια, η κορυφαία υβριδική τεχνολογία της Toyota, δεν μπορεί παρά να είναι plug-in στο άμεσο μέλλον, ορίζοντας παράλληλα με τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα το δρόμο εξηλεκτρισμού της μάρκας.
Το πιο όμορφο Prius
Από κοντά, το νέο μοντέλο είναι ακόμη πιο όμορφο απ’ όσο δείχνουν οι φωτογραφίες. Βλέποντάς το από το πλάι, το καπό και το παρμπρίζ αποτελούν ουσιαστικά μια συνεχόμενη γραμμή η οποία μετά την καμπύλη της οροφής καταλήγει στο πορτμπαγκάζ, ρευστά, αρμονικά, χωρίς γωνίες.
Το χαμηλότερο σε σχέση με το παρελθόν ύψος συμβάλλει σε πιο δυναμικές αναλογίες, ενώ η αεροδυναμική σιλουέτα των 4,6 μέτρων συνοδεύεται από καθαρές μεταλλικές επιφάνειες και εντυπωσιακές λεπτομέρειες, με τα εμπρός και πίσω φωτιστικά σώματα και τις ζάντες 19’’ να ξεχωρίζουν.
Στο εσωτερικό επικρατούν οι λιτές γραμμές και η έμφαση στην τεχνολογία. Στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει η μεγάλη οθόνη αφής των 12,3 ιντσών του συστήματος πολυμέσων η οποία φιλοξενεί και τον ενσωματωμένο φωνητικό βοηθό “Hey Toyota”.
Ο οδηγός έχει εμπρός του μια ακόμη οθόνη TFT 7’’, για τον πλήρως ψηφιακό πίνακα οργάνων, η οποία όμως είναι τοποθετημένη πάνω από το τιμόνι, με αποτέλεσμα οι χαμηλότερες ενδείξεις να κρύβονται από αυτό. Το τιμόνι διαθέτει αρκετούς διακόπτες που απαιτούν χρόνο εξοικείωσης από τον οδηγό. Η εργονομία πάντως παίρνει καλό βαθμό, χάρη στην ευχρηστία της κεντρικής οθόνης αλλά και της ύπαρξης φυσικών χειριστηρίων για τον κλιματισμό.
Τα υλικά δεν συγκαταλέγονται στα δυνατά σημεία της καμπίνας, με το μαλακό υλικό να συναντάται μόνο μπροστά από τον συνοδηγό και στις εμπρός πόρτες. Οι χώροι είναι επίσης ένας τομέας στον οποίο δεν διακρίνεται το νέο Prius. Στο πίσω κάθισμα θα βολευτούν οριακά δύο επιβάτες με ύψος 1,75 μ., ενώ ο χώρος αποσκευών, παρότι αυξημένος κατά 33 λίτρα, περιορίζεται στα 284 λτ..
Το καλύτερο Prius στο δρόμο
Η οδηγική ευχαρίστηση δεν ήταν ποτέ το ζητούμενο, τόσο από τους σχεδιαστές του Prius, όσο και από τους οδηγούς που το επιλέγουν. Στη νέα γενιά, αυτό αλλάζει.
Καταρχήν λόγω της υψηλής απόδοσης του υβριδικού συστήματος PHEV. Αυτό αποτελείται από έναν 2λιτρο κινητήρα βενζίνης 152 ίππων, έναν ηλεκτροκινητήρα 163 ίππων τοποθετημένο εμπρός, αυτόματο κιβώτιο e–CVT συνεχούς μεταβαλλόμενης σχέσης και μπαταρία ιόντων λιθίου 13,6 kWh.
Η συνδυαστική απόδοση φτάνει τους 223 ίππους, ικανή για να δώσει εξαιρετικές επιταχύνσεις στο υβριδικό μοντέλο της Toyota: 0-100 χλμ./ώρα σε 6,8 δλ. και τελική ταχύτητα 177 χλμ./ώρα (130 με τον ηλεκτροκινητήρα).
Δύναμη που την αντιλαμβάνεσαι, είτε σανιδώνεις το γκάζι στον αυτοκινητόδρομο, είτε κάνοντας μια προσπέραση σε επαρχιακό δρόμο. Σε αυτή τη συνθήκη, η αποτελεσματική ηχομόνωση και η βελτιωμένη λειτουργία του υβριδικού συστήματος έχουν μειώσει αισθητά τον θόρυβο του βενζινοκινητήρα, οι στροφές του οποίου παραμένουν σταθερά ψηλά λόγω του e-CVT.
Εκτός από τα τρία προφίλ οδήγησης Normal, Eco και Sport, υπάρχουν επίσης 4 προγράμματα λειτουργίας του υβριδικού συστήματος, για να επιλέξεις εκείνο που επιθυμείς ή ταιριάζει στις συνθήκες οδήγησης:
EV για κίνηση αποκλειστικά με τον ηλεκτροκινητήρα, για αποστάσεις από 72 (τροχοί 19’’) έως και 86 χλμ. (τροχοί 17’’).
HEV για κίνηση με συνδυασμό των κινητήρων βενζίνης και μπαταρίας, όπου οι εκπομπές ρύπων CO2 συγκρατιούνται πολύ χαμηλά (11-16 γρ./χλμ.).
AUTO, όπου το αυτοκίνητο αποφασίζει ποιος κινητήρας είναι καλύτερο να κινεί το όχημα, ανάλογα με τις οδικές συνθήκες, την ανάγκη για επιδόσεις και το φορτίο της μπαταρίας.
CHARGING, όπου το σύστημα χρησιμοποιεί τον βενζινοκινητήρα για την κίνηση και την παράλληλη φόρτιση της μπαταρίας, έτσι ώστε να υπάρχει διαθέσιμη ηλεκτρική ενέργεια αργότερα, όταν π.χ. το αυτοκίνητο κινείται στην πόλη ή/και σε ζώνες οδήγησης μηδενικών ρύπων.
Οδηγικά, όπως προαναφέραμε, το Prius 5ης γενιάς είναι ευχάριστο και αποτελεσματικό. Νιώθεις από την πρώτη στιγμή τη στιβαρότητα του πλαισίου, την αμεσότητα στις αντιδράσεις, αλλά και την ετοιμότητα του πακέτου Toyota Safety Sense με 30 τεχνολογίες ασφάλειας και υποστήριξης του οδηγού που περιλαμβάνονται στον στάνταρ εξοπλισμό.
Παράλληλα, το Prius PHEV είναι ήσυχο και χαρακτηρίζεται από κορυφαία ποιότητα κύλισης, παρά τα χαμηλοπρόφιλα ελαστικά διάστασης 195/50 R19. Η ανάρτησή του (γόνατα McPherson εμπρός και διπλά ψαλίδια πίσω) αποσβένει αποτελεσματικά κακοτεχνίες και ανωμαλίες του δρόμου, κάνοντας την οδήγηση ακόμη πιο ξεκούραστη, και ειδικά στην πόλη εξαιρετικά ήσυχη, όταν το αυτοκίνητο κινείται αποκλειστικά με τον ηλεκτροκινητήρα.
Εξαιρετικά αποδοτικό και οικονομικό
Η Toyota υπόσχεται μέση κατανάλωση 0,5-0,7 λτ./100 χλμ. για το νέο Prius PHEV. Στην πράξη, εύκολα βλέπεις 1-1,5 λτ./100 χλμ. στην πόλη, ενώ στο ταξίδι με σβέλτο ρυθμό και γεμάτη μπαταρία, δύσκολα θα ξεπεράσεις τα 2,5 λτ./100 χλμ., όπως διαπιστώσαμε οδηγώντας το νέου Prius στα πέριξ του Αμβούργου. Τιμές που – αν μη τι άλλο – είναι άκρως εντυπωσιακές!
Μάλιστα, το σύστημα Predictive Efficient Drive εκπαιδεύεται στο στυλ οδήγησης και τις συχνές διαδρομές του οδηγού και προσαρμόζει αυτόματα τη λειτουργία του υβριδικού συστήματος έτσι ώστε να βελτιώσει την κατανάλωση καυσίμου.
Η πλατφόρμα GA-C δεύτερης γενιάς της Toyota New Global Architecture (TNGA), επιτρέπει την τοποθέτηση της μπαταρία ιόντων λιθίου 13,6 kWh κάτω από το πίσω κάθισμα, προσφέροντας χαμηλότερο κέντρο βάρους του οχήματος. Φορτίζει τόσο εν κινήσει (με ανάκτηση ενέργειας κατά το φρενάρισμα ή από τον βενζινοκινητήρα), όσο και εξωτερικά σε πρίζα 3,3 kW (σε 4 ώρες), ακόμη και από τον ήλιο!
Ναι, σωστά διαβάζετε, το νέο Prius Plug-in Hybrid μπορεί να μετατρέψει την ενέργεια του ήλιου σε κινητήρια δύναμη, χάρη στην προαιρετική οροφή που λειτουργεί ως ηλιακό πάνελ και μετατρέπει την ηλιοφάνεια σε ενέργεια για τη φόρτιση μπαταρίας. Σύμφωνα με την Toyota, το σύστημα αυτό μπορεί να εξασφαλίσει έως και 8,5 χιλιόμετρα πρόσθετης ηλεκτρικής αυτονομίας την ημέρα.
Το Toyota Prius 5ης γενιάς είναι ήδη διαθέσιμο για παραγγελία στην Ελλάδα. Υπάρχουν τρεις διαθέσιμες εκδόσεις εξοπλισμού: Style, Lounge και Lounge Plus, με τιμή από 47.670 €, 49.170 € και 54.850 € αντίστοιχα.
Αναμφίβολα, δεν είναι το μοντέλο που θα σπάσει ταμεία, ειδικά στην ελληνική αγορά όπου οι Corolla Hybrid και Corolla Cross Hybrid έχουν περισσότερα πειστικά επιχειρήματα για τον υποψήφιο αγοραστή. Δεν παύει ωστόσο το Prius 5ης γενιάς να είναι ένα μεγάλο βήμα εμπρός, τόσο για το μοντέλο όσο και για την Toyota. Έρχεται με την αυτοπεποίθηση που του δίνουν η εντυπωσιακή αισθητική του, η σημαντική βελτίωση σε όλους σχεδόν τους τομείς (πλην των χώρων πίσω επιβατών), η υβριδική τεχνολογία που αποδίδει άριστα στην πράξη αλλά και το χαρακτηριστικό της οδηγικής ευχαρίστησης που μπαίνει για πρώτη φορά στο πλούσιο παλμαρέ του Prius.