Το είπε και το έκανε τελικά η Ευρώπη, καθώς προχώρησε στην επιβολή προσωρινών δασμών στις κινεζικές κατασκευάστριες εταιρείες αυτοκινήτων. Οι δασμοί αυτοί επιβάλλονται στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής έρευνας κατά των «άδικων επιδοτήσεων» από πλευράς της Κίνας.

Τα πορίσματα της έρευνας δείχνουν πως αυτές οι επιδοτήσεις επιφέρουν σημαντικό ρίσκο οικονομικής ζημίας στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες. Οι τρεις εταιρείες που συμμετίχαν σε δείγμα για την έρευνα ήταν η SAIC, η BYD και η Geely.

Οι επιπρόσθετοι δασμοί ισχύουν από σήμερα, 5 Ιουλίου 2024, επιπλέον του υφιστάμενου συντελεστή 10% και υπολογίζονται με βάση την επιδότηση που λαμβάνει κάθε επιχείρηση από την Κινεζική κυβέρνηση. Η Geely για παράδειγμα, η ιδιοκτήτρια εταιρεία της smart (μαζί με τη Mercedes-Benz), της Lotus και της Volvo, θα έχει επιπρόσθετο κόστος εισαγωγής 19,9%, ενώ η BYD θα έχει επιπλέον δασμό 17,4%.

Αυτή που θα πληγεί περισσότερο όμως είναι η SAIC, η εταιρεία που εξάγει στην Ευρώπη την Inmotors, την Maxus και την MG. Το επιπλέον ποσοστό σε αυτή την περίπτωση υπολογίζεται στο 37,6%.

Υπάρχουν βέβαια και άλλοι παραγωγοί ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα, οι οποίοι συνεργάστηκαν με την έρευνα, ωστόσο δεν υποβλήθηκαν σε δειγματοληψία. Αυτές θα επιβαρυνθούν με σταθμισμένο μέσο δασμό 20,8%, ενώ εταιρείες που δεν συνεργάστηκαν με την έρευνα θα τους υποβληθεί πρόσθετη επιβάρυνση 37,6%.

Τα μέτρα αυτά έχουν προσωρινό χαρακτήρα, με μέγιστη διάρκεια τεσσάρων μηνών. Μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα, θα ληφθεί και η τελική απόφαση από τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία θα καθιστά οριστικούς τους δασμούς ύψους έως και 48% σε βάθος πενταετίας.

Το Ινστιτούτο του Κιέλου στη Γερμανία είχε δηλώσει σχετικά με το θέμα πως επιπτώσεις από την επιβολή δασμών σε εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων από την Ευρώπη μπορεί να υπάρξουν και εις βάρος των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών που παράγουν εκεί.

Συν τοις άλλοις, ακούγεται πως η φορολόγηση των κινεζικών EV θα λειτουργήσει εις βάρος των καταναλωτών, παρότι η Ευρωπαϊκή Ένωση δηλώνει πως εξέτασε τις πιθανές συνέπειες. Και αυτό γιατί θα αυξηθούν οι τιμές των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, καθώς η παραγωγή είναι πιο ακριβή, στο πλαίσιο της ενιαίας αγοράς λόγω του υψηλότερου κόστους των πρώτων υλών και του εργασιακού κόστους.