F1: Το πρώτο τεστ των -πιο μικρών- ελαστικών του 2026
Ως μέρος της μεγάλης αλλαγής τεχνικών κανονισμών της Formula 1 το 2026, τα μονοθέσια θα έχουν πιο μικρά ελαστικά, με ελαττωμένο πλάτος και διάμετρο, τα οποία έκαναν το ντεμπούτο τους σε δοκιμές στην πίστα
Τα ελαστικά προδιαγραφών 2026 της Formula 1 έκαναν το ντεμπούτο τους στην πίστα σε ένα τεστ δοκιμών στη Βαρκελώνη. Με τη βοήθεια ενός ειδικά διαμορφωμένου μονοθεσίου της Aston Martin, η Pirelli δοκίμασε για πρώτη φορά στην πίστα τα ελαστικά του 2026, που στοχεύουν να μειώσουν το βάρος και τη μετωπική επιφάνεια των μονοθεσίων, για εξοικονόμηση της ενέργειας που θα καταναλώνουν.
Ενώ θα εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται ζάντες 18 ιντσών, όπως συμβαίνει από το 2022, με την τρέχουσα γενιά μονοθεσίων ground effect, τα ελαστικά του εμπρός άξονα θα έχουν 25 χλστ. μικρότερο πλάτος. Τα πίσω ελαστικά θα έχουν κατά 30 χλστ. μικρότερο πλάτος, ενώ και η διάμετρός τους θα ελαττωθεί, από 720 σε 705-710 χλστ.
Οι τεχνικοί κανονισμοί της Formula 1 για το 2026 δεν έχουν ακόμη καταλήξει στην τελική τους μορφή. Συνεπώς, δεν είναι γνωστό το αεροδυναμικό φορτίο που θα παράγουν τα μονοθέσια. Ωστόσο, η Pirelli δεν ήθελε να περιμένει άλλο πριν ξεκινήσει τις δοκιμές στην πίστα. Για αυτό και η FIA επέτρεψε τη διεξαγωγή δοκιμών εξέλιξης με τροποποιημένα μονοθέσια του 2023.
Καθώς όλες οι ομάδες ήθελαν να αποκτήσουν οποιαδήποτε πρώιμη γνώση για τα ελαστικά του 2026, υπήρξε μεγάλο ενδιαφέρον από αυτές, καθώς δεσμεύτηκαν να κάνουν τροποποιήσεις στα μονοθέσιά τους για τη διεξαγωγή των δοκιμών, με την Aston Martin να κερδίζει το δικαίωμα να διεξάγει το πρώτο τεστ.
Όπως εξήγησε ο επικεφαλής της ομάδας της Aston Martin, Mike Krack, «υπήρξε μια διαδικασία επιλογής -ή μια διαδικασία κλήρωσης– επειδή υπήρχαν πολλές ομάδες που ήθελαν να συμμετάσχουν σε αυτό το πρόγραμμα δοκιμών. Εμείς κληρωθήκαμε πρώτοι, οπότε είμαστε οι πρώτοι που το κάνουμε».
Ο εφεδρικός οδηγός της Aston Martin, Felipe Drugovich, ήταν ο πρώτος που δοκίμασε τα πρωτότυπα των ελαστικών 2026, με την τροποποιημένη Aston Martin στη Βαρκελώνη αυτή την εβδομάδα για δύο ημέρες. Ο Βραζιλιάνος οδηγός κάλυψε 670 χιλιόμετρα την Τρίτη και θα συνεχίσει και σήμερα. Αναφέρεται ότι οι ομάδες των McLaren και Alpine θα λάβουν επίσης μέρος στις πρώτες δοκιμών με τροποποιημένα μονοθέσια, ενώ όλες οι υπόλοιπες ομάδες θα συμμετέχουν αργότερα στο πρόγραμμα εξέλιξης.
Η FIA αναγκάστηκε να παρουσιάσει μια αλλαγή στους κανονισμούς για να επιτρέψει τη χρήση τροποποιημένων μονοθεσίων, με την Pirelli να παραδέχεται ότι ήταν μια αρκετά λεπτή κατάσταση ώστε να διασφαλιστεί ότι κανείς δεν θα αποκτήσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Ο αγωνιστικός διευθυντής της Pirelli, Mario Isola, δήλωσε: «Προφανώς, από τη μία πλευρά, η FIA δεν θέλει να δώσει πλεονέκτημα σε κανέναν. Αυτό είναι κατανοητό. Από την άλλη πλευρά, πρέπει να έχουμε μονοθέσια που να είναι όσο το δυνατόν πιο αντιπροσωπευτικά της κατάστασης του 2026».
«Θα επιλέξουμε, μαζί με τις ομάδες, ένα αντιπροσωπευτικό επίπεδο αεροδυναμικού φορτίου. Αλλά αυτό είναι το πρώτο τεστ. Θα εξετάσουμε το βασικό σχεδιασμό, για να καταλάβουμε αν η ισορροπία είναι σωστή. Προφανώς, έχουμε προσομοιώσεις, και έχουμε δοκιμές σε εσωτερικούς χώρους, και ήδη δώσαμε τα δεδομένα από αυτές σε όλες τις ομάδες, ως συνήθως, και θα τους διανείμουμε και την ανάλυση μετά το τεστ».
Ενώ θα εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται ζάντες 18 ιντσών, όπως συμβαίνει από το 2022, με την τρέχουσα γενιά μονοθεσίων ground effect, τα ελαστικά του εμπρός άξονα θα έχουν 25 χλστ. μικρότερο πλάτος. Τα πίσω ελαστικά θα έχουν κατά 30 χλστ. μικρότερο πλάτος, ενώ και η διάμετρός τους θα ελαττωθεί, από 720 σε 705-710 χλστ.
Οι τεχνικοί κανονισμοί της Formula 1 για το 2026 δεν έχουν ακόμη καταλήξει στην τελική τους μορφή. Συνεπώς, δεν είναι γνωστό το αεροδυναμικό φορτίο που θα παράγουν τα μονοθέσια. Ωστόσο, η Pirelli δεν ήθελε να περιμένει άλλο πριν ξεκινήσει τις δοκιμές στην πίστα. Για αυτό και η FIA επέτρεψε τη διεξαγωγή δοκιμών εξέλιξης με τροποποιημένα μονοθέσια του 2023.
Καθώς όλες οι ομάδες ήθελαν να αποκτήσουν οποιαδήποτε πρώιμη γνώση για τα ελαστικά του 2026, υπήρξε μεγάλο ενδιαφέρον από αυτές, καθώς δεσμεύτηκαν να κάνουν τροποποιήσεις στα μονοθέσιά τους για τη διεξαγωγή των δοκιμών, με την Aston Martin να κερδίζει το δικαίωμα να διεξάγει το πρώτο τεστ.
Όπως εξήγησε ο επικεφαλής της ομάδας της Aston Martin, Mike Krack, «υπήρξε μια διαδικασία επιλογής -ή μια διαδικασία κλήρωσης– επειδή υπήρχαν πολλές ομάδες που ήθελαν να συμμετάσχουν σε αυτό το πρόγραμμα δοκιμών. Εμείς κληρωθήκαμε πρώτοι, οπότε είμαστε οι πρώτοι που το κάνουμε».
Ο εφεδρικός οδηγός της Aston Martin, Felipe Drugovich, ήταν ο πρώτος που δοκίμασε τα πρωτότυπα των ελαστικών 2026, με την τροποποιημένη Aston Martin στη Βαρκελώνη αυτή την εβδομάδα για δύο ημέρες. Ο Βραζιλιάνος οδηγός κάλυψε 670 χιλιόμετρα την Τρίτη και θα συνεχίσει και σήμερα. Αναφέρεται ότι οι ομάδες των McLaren και Alpine θα λάβουν επίσης μέρος στις πρώτες δοκιμών με τροποποιημένα μονοθέσια, ενώ όλες οι υπόλοιπες ομάδες θα συμμετέχουν αργότερα στο πρόγραμμα εξέλιξης.
Η FIA αναγκάστηκε να παρουσιάσει μια αλλαγή στους κανονισμούς για να επιτρέψει τη χρήση τροποποιημένων μονοθεσίων, με την Pirelli να παραδέχεται ότι ήταν μια αρκετά λεπτή κατάσταση ώστε να διασφαλιστεί ότι κανείς δεν θα αποκτήσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Ο αγωνιστικός διευθυντής της Pirelli, Mario Isola, δήλωσε: «Προφανώς, από τη μία πλευρά, η FIA δεν θέλει να δώσει πλεονέκτημα σε κανέναν. Αυτό είναι κατανοητό. Από την άλλη πλευρά, πρέπει να έχουμε μονοθέσια που να είναι όσο το δυνατόν πιο αντιπροσωπευτικά της κατάστασης του 2026».
«Θα επιλέξουμε, μαζί με τις ομάδες, ένα αντιπροσωπευτικό επίπεδο αεροδυναμικού φορτίου. Αλλά αυτό είναι το πρώτο τεστ. Θα εξετάσουμε το βασικό σχεδιασμό, για να καταλάβουμε αν η ισορροπία είναι σωστή. Προφανώς, έχουμε προσομοιώσεις, και έχουμε δοκιμές σε εσωτερικούς χώρους, και ήδη δώσαμε τα δεδομένα από αυτές σε όλες τις ομάδες, ως συνήθως, και θα τους διανείμουμε και την ανάλυση μετά το τεστ».