Η ανάκαµψη του τουρισµού στην εποχή µετά τον κορονοϊό είναι ο νέος µεγάλος «πονοκέφαλος» που αντιµετωπίζουν οι δηµοφιλείς προορισµοί της Ευρώπης. Παρά τη χαλάρωση των περιορισµών στα σύνορα, οι επιχειρήσεις λιανικής, τα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια δίνουν µάχη για να αντισταθµίσουν τις απώλειες από την απουσία επισκεπτών - ενώ ελάχιστα είναι τα δείγµατα ότι οι «ορδές» των τουριστών θα επιστρέψουν στο εγγύς µέλλον.

Τα διασυνοριακά ταξίδια, την ίδια στιγµή που σταµάτησαν τον Απρίλιο, οδήγησαν σε κατακόρυφη πτώση των εσόδων. Και ενώ από τα µέσα Ιουνίου-αρχές Ιουλίου οι ταξιδιωτικές απαγορεύσεις άρχισαν σταδιακά να αίρονται, οι φόβοι για ένα δεύτερο κύµα πανδηµίας και η αύξηση των κρουσµάτων COVID-19 σε χώρες όπως η Ισπανία οδήγησαν σε νέα αναθεωρηµένα µέτρα.

Πολλές χώρες κλείνουν και πάλι τα σύνορά τους, τα τεστ πολλαπλασιάζονται, ενώ οι Αρχές επιβάλλουν εκ νέου καραντίνα σε πολλές περιοχές του πλανήτη.

Η πτώση της εναέριας κυκλοφορίας ήταν η µεγαλύτερη που έχει καταγραφεί εδώ και µισό αιώνα, σύµφωνα µε τον Αγκουστίν ντε Ροµανέ, πρόεδρο και διευθύνοντα σύµβουλο της διαχειρίστριας εταιρείας του κύριου αεροδροµίου της γαλλικής πρωτεύουσας, Aéroports de Paris. Η ανάκαµψη θα είναι «σταδιακή» είπε, προβλέποντας επιστροφή στα επίπεδα του 2019 από το 2024 και µετά.

Οι εβδοµάδες µόδας που παραδοσιακά έφεραν πολλούς αγοραστές, τουρίστες και διασηµότητες σε ευρωπαϊκές µητροπόλεις όπως το Λονδίνο, το Παρίσι και το Μιλάνο «µετακόµισαν» στο διαδίκτυο. «Στο Μιλάνο, οι διεθνείς επισκέπτες µας προέρχονται κυρίως από τις Ηνωµένες Πολιτείες και την Απω Ανατολή και δυστυχώς δεν πρόκειται να τους καλωσορίσουµε µέχρι το επόµενο φθινόπωρο», λέει ο Μαουρίτσιο Νάρο, πρόεδρος των ιδιοκτητών ξενοδοχείων του Λιβάνου (ΑPAM). Αντιµέτωποι µε το ενδεχόµενο ότι οι τουρίστες δεν πρόκειται να επιστρέψουν µαζικά πριν από το 2021, οι έµποροι και τα τουριστικά γραφεία επενδύουν στους ντόπιους, ενώ την ίδια ώρα δηµιουργούν ισχυρότερους «ψηφιακούς» δεσµούς µε τους ξένους, µέσω ψηφιακών µέσων.

Για να αντισταθµίσει τις απώλειες από τον τουρισµό το Παρίσι προσφέρει δωρεάν περιηγήσεις στις γειτονιές για τους κατοίκους του, ενώ το Μιλάνο έχει δηµιουργήσει τον ιστότοπο «Yes Milano». Στη γαλλική πρωτεύουσα, το Γραφείο Τουρισµού συνεργάζεται µε τις τοπικές Αρχές και τις ενώσεις ξεναγών προσφέροντας περιηγήσεις στην πόλη .

Μία από τις πλέον δηµοφιλείς ακολουθεί… τους 3 Σωµατοφύλακες στο κέντρο του Παρισιού, οδηγεί τους επισκέπτες στις σηµαντικότερες αθλητικές εγκαταστάσεις που θα φιλοξενήσουν τους Ολυµπιακούς Αγώνες του 2024, καθώς και στον ιστορικό καθεδρικό ναό της Βασιλικής του ΣενΝτενί. «Παρίσι: ∆ωρεάν για τους Παριζιάνους, προσβάσιµο σε όλους », γράφει το πρόγραµµα. Νέα πνοή στον τουρισµό την εποµένη της µεγάλης υγειονοµικής κρίσης επιχειρεί να δώσει η Επιτροπή Κολµπέρ, που εκπροσωπεί εταιρείες πολυτελών προϊόντων, ασκώντας πιέσεις στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, επενδύοντας στην ψηφιακή οικονοµία, αλλά και στην καταπολέµηση των βιοτεχνιών που δηµιουργούν αποµιµήσεις αγαθών επώνυµης ετικέτας. Στόχος τους να διατηρήσουν επαφή µε εύπορους τουρίστες από τις ΗΠΑ, την Κίνα και τη Μέση Ανατολή. Η απουσία τουριστών από τους 3 αυτούς προορισµούς φέτος, θα στοιχίσουν στην οικονοµία της Ευρώπης 90 δισ. ευρώ.

Ο αριθµός των Κινέζων καταναλωτών στη Γαλλία αυξήθηκε σηµαντικά την τελευταία δεκαετία, από 715.000 το 2009 σε 2,2 εκατοµµύρια το 2018, σύµφωνα µε την υπηρεσία Atout France που προωθεί τον γαλλικό τουρισµό.

Ο τουρισµός είναι ο µεγαλύτερος εργοδότης της Γαλλίας, σύµφωνα µε τους ειδήµονες, που υπολογίζουν ότι ο τοµέας ισοδυναµεί στο 7% του ΑΕΠ. Στο Μιλάνο, όπου η κίνηση επιστρέφει αργά στο διεθνές αεροδρόµιο Mαλπένσα από τα µέσα Ιουνίου και στο αεροδρόµιο Λινάτε αυτό τον µήνα, η εγχώρια κατανάλωση παραµένει βασική.

Η πόλη ξεκίνησε µία διαδικτυακή εκστρατεία µε τίτλο «Ναι, Μιλάνο», τον Μάιο, προσανατολισµένη αρχικά στους ντόπιους, καθώς οι άνθρωποι σταδιακά επέστρεψαν στους δρόµους.

Ο ιστότοπος Yesmilano.it φιλοξενεί συνδέσµους µε τα µνηµεία της πόλης για εικονικές περιηγήσεις, ενηµερώνει για τις ώρες λειτουργίας και έχει ειδική ενότητα αφιερωµένη στη µόδα, µε τίτλο «Το Μιλάνο είναι ανοιχτό και ασφαλές».

Η ΠΡΟΒΛΕΨΗ

Το 2019, 193 εκατοµµύρια επιβάτες πέρασαν από τα ιταλικά αεροδρόµια. Πριν από την κρίση του κορονοϊού, oι ιταλικές Αρχές περίµεναν ότι το 2020 η εναέρια κυκλοφορία θα αυξανόταν σε 200 εκατοµµύρια επιβάτες, αλλά πλέον η πιο αισιόδοξη πρόβλεψη λέει ότι η χρονιά θα κλείσει µε µία κυκλοφορία 80 εκατοµµυρίων επιβατών. Φέτος το καλοκαίρι οι τουρίστες θα είναι κυρίως Ιταλοί, θετικά µηνύµατα όµως προέρχονται από χώρες εκτός Ευρώπης.

«Περιµένουµε ότι από τον Οκτώβριο και κυρίως τον Νοέµβριο οι τουριστικές ροές θα επιστρέψουν στην Ιταλία, αλλά οι αρµόδιοι έχουν ήδη επικεντρωθεί στο κινέζικο νέο έτος, το 2021. Μπορεί να δούµε µικρές οµάδες Ρώσων ταξιδιωτών να επισκέπτονται την Ιταλία φέτος το καλοκαίρι, αλλά θα επιστρέψουν πραγµατικά στο τέλος του έτους. Στόχος της χώρας είναι να επανατοποθετηθεί ως ασφαλής προορισµός για τους τουρίστες. Εάν δεν το κάνει αυτό, θα είναι δύσκολο να καταπολεµήσει τον ανταγωνισµό άλλων ευρωπαϊκών χωρών.» , λέει η Ιβάνα Γέλινιτς, του τουριστικού συνδέσµου FIAVET. Ανάλογες προσδοκίες έχουν και οι Γάλλοι.