
Μπλακ άουτ στο Χίθροου: Τα στοιχεία νέας αποκαλυπτικής έκθεσης - Προβλήματα σε κρίσιμη υποδομή από το 2018
Ερωτηματικά για τις κρίσιμες υποδομές της χώρας
Η έκθεση για το μπλακ άουτ στο αεροδρόμιο του Χίθροου καταγράφει επανειλημμένες ευκαιρίες να διορθωθούν οι αδυναμίες
Νέα αποκαλυπτική έκθεση έρχεται στο φως της δημοσιότητας, σχετικά με την πυρκαγιά που οδήγησε στο μπλακ άουτ στο αεροδρόμιο του Χίθροου στις 20 Μαρτίου 2025. Σύμφωνα με τα στοιχεία, επτά χρόνια πριν είχε εντοπιστεί το πρόβλημα στον ηλεκτρικό υποσταθμό που προκάλεσε την πυρκαγιά, αφού η National Grid, στην οποία ανήκει ο υποσταθμός, γνώριζε για τη βλάβη ήδη από το 2018, αλλά δεν έλαβε μέτρα.
Όπως αποκάλυψε η National Energy System Operator (Neso), υγρασία εισχώρησε σε ηλεκτρικά εξαρτήματα του υποσταθμού North Hyde, από τον οποίο τροφοδοτείται το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Βρετανίας. Όπως σημειώνεται, ήδη από τον Ιούλιο του 2018 ανιχνεύθηκαν αυξημένα επίπεδα υγρασίας, μια ένδειξη που, βάσει των οδηγιών της National Grid, δείχνει «άμεσο κίνδυνο βλάβης και την ανάγκη αντικατάστασης του διακλαδωτήρα». Παρολ' αυτά, η βλάβη έμεινε «ανεπίλυτη» και ακόμη και μια βασική συντήρηση που είχε προγραμματιστεί για το 2022 αναβλήθηκε.
Στο προσκήνιο έφερε η κατάρρευση της ηλεκτροδότησης, ευρύτερα ερωτήματα για την ανθεκτικότητα των κρίσιμων υποδομών της χώρας. Ο διευθύνων σύμβουλος της Neso, Fintan Slye, μιλώντας στο BBC, τόνισε ότι αν και η έκθεση «δεν επιδιώκει να καταλογίσει ευθύνες», η National Grid είχε την υποχρέωση να συντηρεί τον εξοπλισμό της. Όπως είπε χαρακτηριστικά: «Όταν το 2018 εντοπίστηκαν τα αυξημένα επίπεδα υγρασίας, όφειλαν να θέσουν τον μετασχηματιστή εκτός λειτουργίας προσωρινά και να επιδιορθώσουν τη βλάβη. Αυτό δεν έγινε. Η υγρασία επιδεινώθηκε και τελικά προκάλεσε την πυρκαγιά. Ουσιαστικά, η έκθεση είναι μια ιστορία χαμένων ευκαιριών».
Ο Akshay Kaul, γενικός διευθυντής υποδομών της Ofgem, μετά την ανακοίνωση της έρευνας της National Grid, δήλωσε ότι αναμένει από τις εταιρείες ενέργειας να «συντηρούν σωστά τον εξοπλισμό και τα δίκτυά τους ώστε να αποφεύγονται τέτοια περιστατικά» και τόνισε ότι «όπου υπάρχουν αποδείξεις ότι δεν το έκαναν, θα ληφθούν μέτρα και θα λογοδοτήσουν πλήρως». Από την πλευρά της, η National Grid διαβεβαίωσε ότι διαθέτει «ολοκληρωμένο πρόγραμμα επιθεωρήσεων και συντήρησης» και πως έχει προχωρήσει σε «επιπλέον μέτρα μετά την πυρκαγιά», όπως επανέλεγχο της ανθεκτικότητας υποσταθμών που τροφοδοτούν στρατηγικές υποδομές. Επίσης, δήλωσε ότι θα συνεργαστεί πλήρως με την έρευνα της Ofgem.
Όπως επισήμανε ο Slye, εκτός από τη βλάβη στον υποσταθμό, υπήρξαν και «χαμένες ευκαιρίες» στο ίδιο το Χίθροου για ενίσχυση της ενεργειακής του ανθεκτικότητας, αλλά και γενικότερα σε ολόκληρη τη βιομηχανία ενέργειας για καλύτερη κατανόηση της κρισιμότητας ορισμένων υποδομών. Η έκθεση αποκαλύπτει επίσης ότι «οι εταιρείες ενέργειας δεν γνώριζαν» πως η απώλεια ενός εκ των τριών σημείων ηλεκτροδότησης του Χίθροου θα οδηγούσε σε διακοπή ρεύματος σε βασικά συστήματα του αεροδρομίου. Σημειώνεται ότι: «Η ανασκόπηση διαπίστωσε επίσης ότι οι διαχειριστές των δικτύων δεν είναι γενικά ενήμεροι για το ποιοι πελάτες τους ανήκουν στις κρίσιμες εθνικές υποδομές».
Όπως ανέφερε εκπρόσωπος του αεροδρομίου: «Ένας συνδυασμός παρωχημένων κανονισμών, ανεπαρκών μηχανισμών ασφαλείας και η αποτυχία της National Grid να συντηρήσει τις υποδομές της οδήγησαν σε αυτή την καταστροφική διακοπή ρεύματος».
Το μπλακ άουτ κόστισε στις αεροπορικές εταιρείες από 80 έως 100 εκατομμύρια λίρες, όπως αποκάλυψε στο BBC, ο διευθύνων σύμβουλος της Επιτροπής Αεροπορικών Εταιρειών του Χίθροου, Nigel Wicking.
Μπλακ άουτ στο Χίθροου: Τα στοιχεία νέας αποκαλυπτικής έκθεσης
Η έκθεση καταγράφει επανειλημμένες ευκαιρίες να διορθωθούν οι αδυναμίες, ωστόσο η συντήρηση αναβαλλόταν συνεχώς. Η ρυθμιστική αρχή ενέργειας Ofgem ανακοίνωσε ότι ξεκινά έρευνα σε βάρος της National Grid, χαρακτηρίζοντας τα ευρήματα «βαθιά ανησυχητικά», όπως δήλωσε και ο υπουργός Ενέργειας, Εντ Μίλιμπαντ.Όπως αποκάλυψε η National Energy System Operator (Neso), υγρασία εισχώρησε σε ηλεκτρικά εξαρτήματα του υποσταθμού North Hyde, από τον οποίο τροφοδοτείται το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Βρετανίας. Όπως σημειώνεται, ήδη από τον Ιούλιο του 2018 ανιχνεύθηκαν αυξημένα επίπεδα υγρασίας, μια ένδειξη που, βάσει των οδηγιών της National Grid, δείχνει «άμεσο κίνδυνο βλάβης και την ανάγκη αντικατάστασης του διακλαδωτήρα». Παρολ' αυτά, η βλάβη έμεινε «ανεπίλυτη» και ακόμη και μια βασική συντήρηση που είχε προγραμματιστεί για το 2022 αναβλήθηκε.
Ερωτηματικά για τις κρίσιμες υποδομές της χώρας
Λόγω της πυρκαγιάς, που στις 20 Μαρτίου στον υποσταθμό, προκλήθηκε εκτεταμένη διακοπή ρεύματος, με αποτέλεσμα το Χίθροου να αναστείλει τη λειτουργία του και να επηρεαστούν πάνω από 270.000 επιβάτες. Οι συνέπειες ήταν αισθητές και πέρα από το αεροδρόμιο, αφού κρίσιμες υπηρεσίες όπως οι οδικές και σιδηροδρομικές συγκοινωνίες, αλλά και το νοσοκομείο Hillingdon, επηρεάστηκαν, σύμφωνα με την Neso.Στο προσκήνιο έφερε η κατάρρευση της ηλεκτροδότησης, ευρύτερα ερωτήματα για την ανθεκτικότητα των κρίσιμων υποδομών της χώρας. Ο διευθύνων σύμβουλος της Neso, Fintan Slye, μιλώντας στο BBC, τόνισε ότι αν και η έκθεση «δεν επιδιώκει να καταλογίσει ευθύνες», η National Grid είχε την υποχρέωση να συντηρεί τον εξοπλισμό της. Όπως είπε χαρακτηριστικά: «Όταν το 2018 εντοπίστηκαν τα αυξημένα επίπεδα υγρασίας, όφειλαν να θέσουν τον μετασχηματιστή εκτός λειτουργίας προσωρινά και να επιδιορθώσουν τη βλάβη. Αυτό δεν έγινε. Η υγρασία επιδεινώθηκε και τελικά προκάλεσε την πυρκαγιά. Ουσιαστικά, η έκθεση είναι μια ιστορία χαμένων ευκαιριών».
Ο Akshay Kaul, γενικός διευθυντής υποδομών της Ofgem, μετά την ανακοίνωση της έρευνας της National Grid, δήλωσε ότι αναμένει από τις εταιρείες ενέργειας να «συντηρούν σωστά τον εξοπλισμό και τα δίκτυά τους ώστε να αποφεύγονται τέτοια περιστατικά» και τόνισε ότι «όπου υπάρχουν αποδείξεις ότι δεν το έκαναν, θα ληφθούν μέτρα και θα λογοδοτήσουν πλήρως». Από την πλευρά της, η National Grid διαβεβαίωσε ότι διαθέτει «ολοκληρωμένο πρόγραμμα επιθεωρήσεων και συντήρησης» και πως έχει προχωρήσει σε «επιπλέον μέτρα μετά την πυρκαγιά», όπως επανέλεγχο της ανθεκτικότητας υποσταθμών που τροφοδοτούν στρατηγικές υποδομές. Επίσης, δήλωσε ότι θα συνεργαστεί πλήρως με την έρευνα της Ofgem.
Όπως επισήμανε ο Slye, εκτός από τη βλάβη στον υποσταθμό, υπήρξαν και «χαμένες ευκαιρίες» στο ίδιο το Χίθροου για ενίσχυση της ενεργειακής του ανθεκτικότητας, αλλά και γενικότερα σε ολόκληρη τη βιομηχανία ενέργειας για καλύτερη κατανόηση της κρισιμότητας ορισμένων υποδομών. Η έκθεση αποκαλύπτει επίσης ότι «οι εταιρείες ενέργειας δεν γνώριζαν» πως η απώλεια ενός εκ των τριών σημείων ηλεκτροδότησης του Χίθροου θα οδηγούσε σε διακοπή ρεύματος σε βασικά συστήματα του αεροδρομίου. Σημειώνεται ότι: «Η ανασκόπηση διαπίστωσε επίσης ότι οι διαχειριστές των δικτύων δεν είναι γενικά ενήμεροι για το ποιοι πελάτες τους ανήκουν στις κρίσιμες εθνικές υποδομές».
Το αίτημα του Χίθροου
Η διοίκηση του Χίθροου υποδέχτηκε με ικανοποίηση την έκθεση, ζητώντας από τη National Grid να εξετάσει «ποια βήματα πρέπει να γίνουν ώστε να μην επαναληφθεί ποτέ κάτι τέτοιο».Όπως ανέφερε εκπρόσωπος του αεροδρομίου: «Ένας συνδυασμός παρωχημένων κανονισμών, ανεπαρκών μηχανισμών ασφαλείας και η αποτυχία της National Grid να συντηρήσει τις υποδομές της οδήγησαν σε αυτή την καταστροφική διακοπή ρεύματος».
Το μπλακ άουτ κόστισε στις αεροπορικές εταιρείες από 80 έως 100 εκατομμύρια λίρες, όπως αποκάλυψε στο BBC, ο διευθύνων σύμβουλος της Επιτροπής Αεροπορικών Εταιρειών του Χίθροου, Nigel Wicking.