Εν μέσω μίας πολύ ανησυχητικής περιόδου για την οικονομία της Τουρκίας, με την λίρα να καταγράφει μία από τις πιο συνεχείς πτώσεις των τελευταίων χρόνων και με το νόμισμα να έχει χάσει περίπου το 35% της αξίας του έναντι του δολαρίου μέσα στο 2018, ο πρόεδρος της γειτονικής χώρας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν εγκαινιάζει σήμερα στις 16:00 το μεσημέρι το νέο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης. Ο Τούρκος πρόεδρος θα κόψει με πανηγυρικό κλίμα τις κορδέλες του νέου αεροδρομίου παρουσία 50 αντιπροσωπειών από ξένες χώρες, ανήμερα της 95ης επετείου από την ίδρυση του σύγχρονου τουρκικού κράτους. Το όνομα του νέου αεροδρομίου δεν έχει ακόμη αποκαλυφθεί καθώς την απόφαση θα λάβει ο ίδιος ο Ερντογάν. Ορισμένοι αναλυτές εκτιμούν ότι θα του δώσει το όνομά του, ενώ άλλοι ότι θα το βαφτίσει «Σουλτάνος Αμπντουλχαμίτ Β’», όπως λεγόταν ο τελευταίος σουλτάνος της Οθωμανικής αυτοκρατορίας.


Το «μεγαλύτερο αεροδρόμιου του κόσμου», όπως καμαρώνουν στην Άγκυρα θα εκτείνεται σε 76 τ.χλμ και θα εξυπηρετεί ετησίως μέχρι και 90 εκατομμύρια επιβάτες. Ειδικότερα η ανάγκη για εξυπηρέτηση μεγαλύτερου αριθμού επιβατών ήταν και η κινητήρια δύναμη για την υλοποίηση αυτό του τεράστιου έργου. Συγκεκριμένα το 2017, η αύξηση της κυκλοφορίας των αεροπλάνων στα τουρκικά αεροδρόμια ήταν 10,9% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Στο πρώτο δε εξάμηνο του 2018 αυξήθηκε κατά 15,7% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2017. Με το νέο «φαραωνικό» αεροδρόμιο η Κωνσταντινούπολη φιλοδοξεί να μεταβληθεί στον κύριο διαμετακομιστικό κόμβο μεταξύ Ευρώπης, Ασίας και Αφρικής.

Το πανάκριβο αυτό έργο που για να στηθεί από 35.000 εργάτες μέσα σε κάτι περισσότερο από τέσσερα χρόνια, θα ολοκληρωθεί μέχρι το 2023. Το νέο αεροδρόμιο, εκτιμώμενου κόστους περίπου 11 δισ. ευρώ, θα αντικαταστήσει τον αερολιμένα Ατατούρκ, που λειτουργεί εδώ και χρόνια στα όρια των δυνατοτήτων του. Σε πρώτη φάση η Turkish Airlines θα εκτελεί από εκεί μόνον λίγα εσωτερικά δρομολόγια προς την Άγκυρα, τη Σμύρνη και την Αττάλεια καθώς και προς το Μπακού του Αζερμπαϊτζάν και τα κατεχόμενα στην Κύπρo. Ωστόσο η αντικατάσταση αυτή, θα καθυστερήσει καθώς δεν έχουν ολοκληρωθεί τα έργα. «Η μετάβαση θα γίνει ομαλά», λέει ο γενικός διευθυντής Καντρί Σαμσουνλού. «Το αεροδρόμιο Ατατούρκ της Κωνσταντινούπολης θα λειτουργεί μέχρι και 31 Δεκεμβρίου τα μεσάνυχτα. Στο τέλος Δεκεμβρίου όλες οι υπηρεσίες θα μεταφερθούν στο νέο αεροδρόμιο».


To νέο αεροδρόμιο είναι η πρώτη πίστα τύπου «greenfield» της Ευρώπης, που κατασκευάσθηκε δηλαδή σε παρθένο έδαφος, εδώ και 20 χρόνια, σύμφωνα με το ACI. Όταν θα έχουν ολοκληρωθεί τα τέσσερα στάδια κατασκευής του, περί το 2028, το αεροδρόμιο αυτό θα διαθέτει έξι πίστες και δύο τερματικούς σταθμούς σε μία έκταση 76 τετραγωνικών χιλιομέτρων, σύμφωνα με την διαχειρίστρια εταιρεία.


Πληθώρα αντιδράσεων έχει προκαλέσει στους εργάτες και τους μηχανικούς, οι οποίοι εργάζονται υπό έντονη πίεση με τους μισούς περίπου εξ’ αυτών να ζουν σε ειδικά κοντέινερ στους χώρους του αεροδρομίου, η ολοκλήρωση του έργου σε 44 μήνες. Μάλιστα ο στέλεχος του συνδικάτου Dev-Insaat-Is αποκάλεσε το αεροδρόμιο «καταυλισμό σκλάβων». Συγκεκριμένα, οι εργαζόμενοι αφού κατήγγειλαν ότι δεν τηρήθηκαν όλες οι προδιαγραφές ασφαλείας, διαμαρτυρήθηκαν για τα άθλια καταλύματα και το φαγητό καθώς και για την καθυστέρηση στην καταβολή των μισθών τους. Κταα την απεργία τους τον περασμένο μήνα, η αστυνομία είχε επενέβη με δακρυγόνα, σφαίρες από καουτσούκ και εκτοξευτήρες νερού κατά των διαμαρτυρόμενων και συνέλαβε περίπου 500 άτομα, 24 εκ των οποίων παραμένουν υπό κράτηση.

Έκτος από τις άθλιες συνθήκες που καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, 27 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους κατά την ανέγερση του νέου αεροδρομίου, όπως ανακοίνωσε η τουρκική κυβέρνηση. Στον αντίποδα τώρα, η αντιπολιτευόμενη Cumhuriyet κάνει λόγο για περίπου 400 νεκρούς.


Το νέο πρότζεκτ του αεροδρομίου έφερε δριμύτατες επικρίσεις για τις επιπτώσεις του στο περιβάλλον, καθώς κόπηκαν περίπου δύο εκατομμύρια δέντρα για να ανοίξει ο χώρος, απομακρύνθηκαν χωρικοί από τις εστίες τους κι αποξηράνθηκαν έλη με αποτέλεσμα να μεταναστεύσουν άγρια ζώα και πουλιά από την περιοχή. Την ίδια ώρα, καταστροφικές χαρακτηρίζουν οι οικολογικές οργανώσεις τις συνέπειες που θα φέρει το νέο αεροδρόμιο στον υδροφόρο ορίζοντα και στο μικροκλίμα της περιοχής.