Σύγχυση και προβληματισμός επικρατεί στις υγειονομικές αρχές αναφορικά με την απόφαση του Ευρωπαϊκού CDC για κατάργηση της χρήσης μάσκας στις αεροπορικές μετακινήσεις.

Ειδικότερα και σύμφωνα με το iatropedia.gr, ECDC και EASA έδωσαν έγκριση για άρση του υποχρεωτικού αυτού μέτρου, τόσο εντός των αεροδρομίων, όσο και κατά τη διάρκεια των πτήσεων.

Την ίδια στιγμή, οι αρχές αυτές τονίζουν με κοινή τους ανακοίνωση πως η μάσκα αποτελεί ένα από τα καλύτερα και πιο σημαντικά μέτρα για την αποφυγή μετάδοσης του covid, ιδιαιτέρως για τις ευπαθέστερες ομάδες. «Ενώ οι κίνδυνοι παραμένουν, έχουμε δει ότι οι μη φαρμακευτικές παρεμβάσεις και τα εμβόλια επέτρεψαν στη ζωή μας να αρχίσει να επιστρέφει στο φυσιολογικό», δήλωσε η διευθύντρια του ECDC, Andrea Ammon.

Παραμονή έως την 1η Ιουνίου στην Ελλάδα

Από σήμερα, Δευτέρα, αυτή η οδηγία για τα αεροπορικά ταξίδια ισχύει στις χώρες της ΕΕ, με την Ισπανία το μέτρο να έχει ήδη αρθεί, όμως αρκετές χώρες δεν πρόκειται να ακολουθήσουν την οδηγία με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα τη Γερμανία που δήλωσε πως δεν σχεδιάζει να άρει το μέτρο της χρήσης μάσκας στις πτήσεις.

Η χώρα μας, επίσης, είναι μέσα σε αυτές που δεν θα ακολουθήσουν την οδηγία των EASA και ECDC, από σήμερα. Άλλωστε στην Ελλάδα, η κατάργηση της μάσκας στους εσωτερικούς χώρους έχει μεταφερθεί -σύμφωνα με την κοινή απόφαση των επιστημόνων και του υπουργείου Υγείας- για την 1η Ιουνίου.

Ο υπουργός Υγείας, Θάνος Πλεύρης, δήλωσε σχετικά με το γεγονός ότι αναμένεται να υπάρξουν και εξαιρέσεις. «Θα υπάρξουν εξαιρέσεις, όσες όμως θα πει η Επιτροπή. Αλλά γενικότερα θέλω να σας πω ότι στη μάσκα είμαστε επιφυλακτικοί, σε αυτή την κουβέντα που άνοιξε τώρα με τις αεροπορικές εταιρείες. Τη δυνατότητα θα την έχει η κάθε χώρα, είναι θέματα που θα συζητηθούν στην επιτροπή», ανέφερε μιλώντας στον REAL FM, τονίζοντας πως η μάσκα, «δημιουργεί μία επιφυλακτικότητα που τη θέλουμε, να μην υπάρχει αίσθηση ότι έχουμε τελειώσει με την πανδημία».

«Νίπτει τας χείρας του το ECDC» - Οι κίνδυνοι για τα ΜΜΜ

Παράλληλα, το ECDC έλαβε την απόφαση για εισήγηση κατάργησης της μάσκας έπειτα από την πανευρωπαϊκή πίεση για την κατάργηση της χρήσης μάσκας στα μέσα μαζικής μεταφοράς και κυρίως σε αυτά που σχετίζονται με τις τουριστικές μετακινήσεις.

Σύμφωνα με επιστήμονα της επιτροπής που επικαλείται το iatropedia.gr, «το ECDC ένιψε τας χείρας του, όπως πάντα. Στην ουσία σε όλη την πανδημία ποτέ δεν πήρε μια απόφαση. Πάντα άφηνε τις αποφάσεις στις χώρες. Αυτό δεν είναι “καθοδήγηση”, ούτε “οδηγίες”. Κάτω από την πίεση των εταιρειών, έβγαλε απλώς μία ανακοίνωση, ότι η ισχύς του μέτρου της μάσκας θα αλλάζει ανά χώρα», αναφέρει επιστήμονας της Επιτροπής.

Ένα άλλο ζήτημα που προβληματίζει τις αρχές, είναι που θα καταργηθούν και που θα παραμείνουν οι μάσκες, καθώς πέραν των αεροδρομίων, υπάρχει και μεγάλη πίεση λόγω του τουρισμού και στην κατάργηση τους στα κρουαζιερόπλοια. Εδώ όμως ανακύπτει ένας προβληματισμός που αφορά το πως θα μπορεί η μάσκα να είναι υποχρεωτική, για παράδειγμα σε λεωφορεία και μετρό και όχι σε αεροπλάνα και πλοία;

Δεν είναι το ίδιο, λένε οι επιστήμονες, καθώς στα αεροσκάφη υπάρχει μειωμένη μεταδοτικότητα χάρη στα φίλτρα καθαρισμού του αέρα από τα μολυσματικά μικροσωματίδια, τα γνωστά σε όλους HEPA filters. Ωστόσο, κι αυτά δεν προσφέρουν 100% προστασία.

«Στο αεροπλάνα, υπάρχουν τα HEPA filters και ανά τρία λεπτά ανανεώνεται όλος ο αέρας. Αλλά και πάλι. Παρά τα HEPA filters έχει ανακοινωθεί ότι υπάρχει μετάδοση μέσα στο αεροπλάνο. Επειδή μέσα στα τρία αυτά λεπτά και μέχρι να ανανεωθεί ο αέρας, όταν κάθεται ο άλλος δίπλα ή δεξιά μπροστά στις θέσεις τις γειτνιάζουσες με αυτόν που έχει μολυνθεί με Covid-19 ή άλλο νόσημα, μεταδίδεται», εξηγεί ο ίδιος επιστήμονας.

Η συζήτηση στην Επιτροπή θα ξεκινήσει ενδεχομένως από αυτήν την εβδομάδα και δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν από το τέλος του μήνα. Το σίγουρο είναι πως από την 1η Ιουνίου και μετά, οι μάσκες θα παραμείνουν στα λεωφορεία και το μετρό, αλλά δεν αποκλείεται να καταργηθούν αργότερα μέσα στο καλοκαίρι.