Η τεχνητή νοημοσύνη (ΤΝ) ως εργαλείο και στοιχείο της καθημερινότητας είναι -από χθες- γεγονός, μετά τα αποκαλυπτήρια του πρώτου ψηφιακού βοηθού (chatbot) mAigov, που εφεξής θα εξυπηρετεί όλους μας στις καθημερινές συναλλαγές με το Δημόσιο.

Πρόκειται για μια ιστορική εξέλιξη η οποία στην πράξη συνιστά γροθιά στη δαιδαλώδη γραφειοκρατία και αλλάζει όλα όσα ξέραμε μέχρι τώρα φιλοδοξώντας να βάλει τέλος σε όλες τις παθογένειες δεκαετιών ενός δυσλειτουργικού συστήματος και στις ταλαιπωρίες που επιφέρει.

Τα αποκαλυπτήρια έγιναν χθες, κατά τη διάρκεια σύσκεψης στο Μέγαρο Μαξίμου υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη με τη συμμετοχή της ηγεσίας του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Διαβάστε ακόμα: mAIgov: "Πανικός" με τον ψηφιακό βοηθό Τεχνητής Νοημοσύνης στο gov.gr - Υποβλήθηκαν 4000 ερωτήσεις σε 2,5 ώρες λειτουργίας 

Τι θα κάνει ο προσωπικός ψηφιακός βοηθός 

Ο προσωπικός ψηφιακός βοηθός θα εξυπηρετεί τους επισκέπτες του gov.gr στις συναλλαγές τους απαντώντας σε ερωτήσεις τις οποίες θα θέτουν, γραπτά ή προφορικά, 24 ώρες το 24ωρο, καθημερινές και αργίες.

Με άλλα λόγια, τέρμα οι ουρές σε γκισέ και υπηρεσίες ή οι ατελείωτες αναμονές στο τηλέφωνο προκειμένου ο πολίτης να βγάλει άκρη σε ό,τι αναζητά ή τον απασχολεί.

Διαβάστε ακόμα: "Φέρνουμε στην εποχή του το gov.gr": Ο ψηφιακός βοηθός με Τεχνητή Νοημοσύνη παρουσιάστηκε στον Μητσοτάκη (Εικόνες)

Πώς λειτουργεί - Παραδείγματα

Η εφαρμογή του θεωρείται πρωτοποριακή, καθώς μιλάμε για την πρώτη είσοδο της τεχνητής νοημοσύνης στο Δημόσιο και από τις πρώτες ανάλογες υπηρεσίες στην Ευρώπη που τίθενται σε λειτουργία, και αναμένεται να αλλάξει συν τω χρόνω όλα όσα ξέραμε στο σκέλος της αλληλεπίδρασης των πολιτών με τις δημόσιες υπηρεσίες.

Το chatbot θα αντλεί πληροφορίες από κατάλογο 1.608 ψηφιοποιημένων υπηρεσιών που έχουν ενταχθεί έως σήμερα στο gov.gr και 3.270 ψηφιοποιημένων διοικητικών διαδικασιών οι οποίες έχουν ενσωματωθεί στο μητρώο (ΜΙΤΟS), προκειμένου να κατευθύνει κάθε συνομιλητή του, δίνοντας παράλληλα πληροφορίες για τις ενέργειες στις οποίες χρειάζεται να προβεί ο πολίτης για την ταχεία διεκπεραίωση του αιτήματός του.

Με την είσοδο της ΑΙ στο gov.gr ο πολίτης ή η επιχείρηση δεν θα χρειάζεται να ψάχνει τις υπηρεσίες του gov και τις διαδικασίες του «Μίτος». Θα αρκεί μια γραπτή ερώτηση, ακόμα και μια εκφώνηση.

Η πρωτοβουλία mAigov εγκαινιάζεται σε πιλοτική «Beta» λειτουργία και χρησιμοποιεί εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης που θα επιτρέπουν στον βοηθό να μαθαίνει μέσω των ανταλλαγών που θα έχει καθημερινά με πολίτες, με αποτέλεσμα το chatbot να βελτιώνεται συνεχώς με την πάροδο του χρόνου.

Αυτή τη στιγμή παρέχει τη δυνατότητα εξυπηρέτησης έως 240 συνομιλιών στα ελληνικά ανά λεπτό. O χρόνος αλληλεπίδρασης κάθε πολίτη με το σύστημα δεν υπερβαίνει τα 5 λεπτά ανά συνεδρία.

Παράδειγμα 1: Ζητήσαμε από τον Ψηφιακό Βοηθό πληροφορίες για την έκδοση «πιστοποιητικού οικογενειακής κατάστασης»

Το mAigov μας απάντησε: «Μπορείτε να εκδώσετε πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης από την οικογενειακή μερίδα που έχετε την κανονική σας εγγραφή. Θα χρειαστείτε τους προσωπικούς σας κωδικούς πρόσβασης στο Taxisnet. Εάν δεν είναι δυνατή η έκδοση του πιστοποιητικού άμεσα ηλεκτρονικά, μπορείτε να το εκδώσετε σε δεύτερο χρόνο μέσω ΚΕΠ ή του Δήμου που είστε δημότης. Όταν ολοκληρωθεί η έκδοση του πιστοποιητικού από το ΚΕΠ / Δήμο, αυτό θα σταλεί στη θυρίδα πολίτη και θα ενημερωθείτε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) και γραπτού μηνύματος (sms). Για αυτές τις περιπτώσεις επιλέξτε “Αίτηση προς ΚΕΠ / Δήμο”. Δείτε αν ο Δήμος σας έχει ενταχθεί στο gov.gr. Εναλλακτικά έχετε την επιλογή να κλείσετε ψηφιακό ραντεβού στο myKEPlive για να εξυπηρετηθείτε από υπάλληλο των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ) μέσω τηλεδιάσκεψης. Πηγή: Σύνδεσμος».

Παράδειγμα 2: Στην ερώτηση «Ραντεβού για έκδοση διαβατηρίου», ο βοηθός μας απάντησε

«Για να προγραμματίσετε ραντεβού για την έκδοση διαβατηρίου, θα πρέπει να απευθυνθείτε στο αρμόδιο Γραφείο Διαβατηρίων που αντιστοιχεί στον τόπο διαμονής σας, εάν διαμένετε στην ελληνική επικράτεια. Αν διαμένετε στο εξωτερικό, μπορείτε να απευθυνθείτε στην αρμόδια Προξενική Αρχή της Ελλάδας στο εξωτερικό. Η διαδικασία αφορά τον ηλεκτρονικό προγραμματισμό ραντεβού σε υπηρεσίες του Υπουργείου Εσωτερικών.

Προϋποθέσεις για την εκτέλεση της διαδικασίας είναι η κατοχή προσωπικών κωδικών ταυτοποίησης στο Taxisnet και η ενηλικίωση του αιτούντα. Απαιτείται το δικαιολογητικό του ΑΦΜ και οι κωδικοί TAXISnet για τον προγραμματισμό του ραντεβού. Δεν αναφέρεται κόστος για την εκτέλεση της διαδικασίας. Πηγή: Σύνδεσμος»

Σημειώνεται ότι, οι πολίτες μπορούν να συνομιλήσουν με τον «Ψηφιακό Βοηθό» τόσο από το κινητό τους τηλέφωνο, όσο και από τον ηλεκτρονικό τους υπολογιστή, ενώ στο τέλος της «συνομιλίας» έχουν τη δυνατότητα να αξιολογήσουν την εφαρμογή.

Με στόχο να διασφαλιστεί μια καλή εμπειρία για τον τελικό χρήστη, αλλά και η διαθεσιμότητα της υπηρεσίας για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο αριθμό πολιτών, ειδικά το πρώτο διάστημα όπου αναμένεται αυξημένο ενδιαφέρον, το σύστημα του mAigov περιλαμβάνει εξειδικευμένο μηχανισμό αναμονής (queueing).

Μόλις καλυφθεί ο μέγιστος αριθμός ταυτόχρονων εξυπηρετούμενων χρηστών, ο αμέσως επόμενος χρήστης οδηγείται σε κατάσταση αναμονής μέχρι να μπορέσει να εξυπηρετηθεί.

Επισημαίνεται ότι για την υλοποίηση του έργου έχουν αξιοποιηθεί πόροι με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, οι οποίοι προβλέπονται για την ενίσχυση του ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας. Αφορούν σε σύμβαση του ΥΨηΔ για cloud services, και την παρακολουθεί η Κοινωνία της Πληροφορίας (ΚτΠ ΜΑΕ).

Επίσης, όλες οι ανταλλαγές μηνυμάτων με τον ψηφιακό βοηθό γίνονται ανώνυμα, δηλαδή η εφαρμογή δεν διαθέτει στοιχεία για τον πολίτη που εξυπηρετεί, διασφαλίζοντας την προστασία των προσωπικών δεδομένων των χρηστών. Ο ψηφιακός βοηθός είναι ήδη εκπαιδευμένος να μην ζητά ή δέχεται προσωπικά στοιχεία, όπως κωδικούς πρόσβασης ή στοιχεία πληρωμών.


Κυριάκος Μητσοτάκης: Εντυπωσιακές οι δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης

Στην παρουσίαση, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης δήλωσε εντυπωσιασμένος από τις δυνατότητες της ΤΝ, δεν παρέλειψε, όμως, να επισημάνει και τις πολλές προκλήσεις που επιφέρει στις κοινωνίες γενικότερα.

«Είναι πολύ εντυπωσιακές οι δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης. Αναβαθμίζουμε σημαντικά τις δυνατότητες του gov.gr φέρνοντάς το ουσιαστικά στην εποχή του, ενδεχομένως και μπροστά από την εποχή του, όσον αφορά την ευκολία με την οποία μπορούμε να συνομιλούμε πια με κείμενο το οποίο θα χρησιμοποιούσαμε και σε μία προφορική συνομιλία και δίνοντας τη δυνατότητα στον αλγόριθμο να μας δίνει απαντήσεις οι οποίες είναι τελικά πιο εύκολα κατανοητές. Το ότι την αξιοποιούμε σε ένα brand τόσο ισχυρό, όπως το gov.gr, δείχνει ακριβώς ότι θέλουμε πάντα να προλαμβάνουμε τις εξελίξεις και να εκσυγχρονίζουμε ένα εργαλείο το οποίο έχει γίνει πια αναπόσπαστο στοιχείο της καθημερινότητάς μας», σημείωσε ο κ. Μητσοτάκης και πρόσθεσε: «Όσο περισσότερο εξοικειώνεται και ο πολίτης με την υπηρεσία τόσο θα αυξάνεται η χρήση της σε βάρος των κλασικών τρόπων με τους οποίους ερχόμαστε σε επαφή με το gov.gr».

Ο αλγόριθμος θα χρησιμοποιεί εργαλεία ΤΝ που θα επιτρέπουν στον βοηθό να μαθαίνει μέσω των ανταλλαγών που θα έχει καθημερινά με πολίτες, με συνέπεια τη διαρκή βελτίωση του chatbot με την πάροδο του χρόνου.


«Η εξυπηρέτηση του πολίτη το επίκεντρο του νέου δοκιμαστικού μοντέλου τεχνητής νοημοσύνης»

Σε αυτή τη φάση, που θεωρείται δοκιμαστική, θα υπάρχει για αρχή η δυνατότητα εξυπηρέτησης περίπου 240 ερωτημάτων στα ελληνικά ανά λεπτό, αριθμός που θα αυξηθεί το επόμενο διάστημα. Να σημειωθεί πως όλες οι ανταλλαγές μηνυμάτων με τον ψηφιακό βοηθό γίνονται ανώνυμα, δηλαδή η εφαρμογή δεν διαθέτει στοιχεία για τον πολίτη που εξυπηρετεί διασφαλίζοντας την προστασία των προσωπικών δεδομένων των χρηστών, ενώ παράλληλα είναι ήδη εκπαιδευμένος να μη ζητά ή να δέχεται προσωπικά στοιχεία, όπως κωδικούς πρόσβασης ή στοιχεία πληρωμών.

Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, υπογράμμισε ότι το gov.gr διευκολύνει σημαντικά την καθημερινότητα των πολιτών και συμβάλλει στην ενίσχυση της εμπιστοσύνης τους προς το κράτος. «Με το mAigov ερχόμαστε να ενισχύσουμε αυτή τη σχέση, αποδεικνύοντας ότι οι ψηφιακές τεχνολογίες ενδυναμώνουν το κράτος και μπορούν να το κάνουν ακόμη πιο φιλικό, σύγχρονο και αποτελεσματικό. Ο ψηφιακός βοηθός θα εξυπηρετήσει ουσιαστικά τους πολίτες, βοηθώντας τους να βρουν αυτό που χρειάζονται ανάμεσα στις ψηφιακές υπηρεσίες που παρέχονται, καθώς και διαδικασίες του Δημοσίου του ΜΙΤΟS», ανέφερε.

Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, δήλωσε ότι το επίκεντρο του νέου δοκιμαστικού μοντέλου τεχνητής νοημοσύνης είναι η εξυπηρέτηση του πολίτη: «Από την αρχή της εφεύρεσης όλων αυτών των γλωσσικών μοντέλων, η αξιοποίησή τους γινόταν ώστε να βοηθούν, σε κάθε επίπεδο, τους ανθρώπους που τα χρησιμοποιούν».