Πολιτικό και εκπαιδευτικό debate προκαλεί η κατάθεση σήμερα στη Βουλή της τροπολογίας του υπουργείου Παιδείας για τις επαναληπτικές εξετασεις του Σεπτεμβρίου, που έχει προκαλέσει ερωτηματικά για την διαδικασία που ακολουθειται σε νομικούς κυκλους και αναστάτωση σε χιλιάδες οικογένειες.
Η τροπολογία που κατατέθηκε σήμερα στην Βουλή, προκάλεσε μάλιστα νέα σχόλια από την πλευρά του βουλευτή της ΝΔ κ. Χρ. Δήμα που κατηγόρησε την κυβέρνηση για προχειρότητα.
Για το ίδιο θέμα υπήρξε αντιπαράθεση χθες στη Βουλή του υπουργού Παιδείας κ. Κ. Γαβρόγλου, με τον βουλευτή της Δημοκρατικής Συμπαράταξης και πρώην υπουργό Παιδείας κ. Α. Λοβέρδο που μίλησε για «θεσμικά ακαταστασία» και παραβίαση της αρχής της ισότητας μεταξύ υποψηφίων Ιουνίου και Σεπτεμβρίου. Όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Λοβέρδος σε όσους αρρωστήσουν τον Ιούνιο, δόθηκε «άδικη λύση» τον Σεπτέμβριο.

Απαντώντας ο κ. Γαβρόγλου αναρωτήθηκε «δυνατόν αυτά τα παιδιά (σ.σ. που έχουν νοσήσει ή υπέστησαν ψυχικη οδύνη) να μαζέψουν τα μυαλά τους και να εξεταστούν τον Ιούλιο;»
Βέβαια τα προηγούμενα χρόνια τα παιδια αυτά, εξετάζονταν πάντα τον Ιούνιο αμέσως μετά τις πανελλαδικές εξετάζονταν και όχι τον Σεπτέμβριο
Πάντως σήμερα ο υπουργός Παισδεισα δεν εμφανίστηκε στη Βουλή, αλλά μόνο ο υφυπουργός του κ.Δημ. Βαξεβανακης.

Νέα αύξηση εισακτεων
Όπως είναι γνωστό, το υπουργείο Παιδείας δίνει νέα αύξηση εισακτέων με την τροπολογία για τις επαναληπτικές του Σεπτεμβριου, για θέσεις όμως τις οποίες μπορεί να διεκδικήσει ένας υποψήφιος το Φθινόπωρο μόνο εφόσον ξεπεράσει την βάση που θα προκύψει απο τις εξετάσεις του Ιουνίου.

Το υπουργείο Παιδείας έτσι, δίνει μεν περίπου 700 θέσεις εισακτέων επιπλέον πανελλαδικά (1% «μοιρασμένο» απο 0.5% σε Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια), αλλά αυτές είναι τελικά δύσκολο να κατακτηθούν.

Μεταξύ άλλων, τίθενται τα εξής ερωτήματα:

-Είναι νομικά σταθερός ο συσχετισμός των εξετάσων του Σεπτεμβρίου με εκείνες του Ιουνίου; Με τα δεδομένα που διαμορφώνονται ο «πρώτος των πρώτων» του Σεπτεμβρίου μπορεί να μην τα καταφέρει να μπει στη Σχολή πρώτης προτίμησης του, εαν δεν έχει πετύχει την βάση που διαμορφώθηκε στη Σχολή αυτή απο τις εξετάσεις του Ιουνίου.
- Ποιος μπορεί να εμποδίσει έναν υποψήφιο που έγραψε καλά στα δυο μαθήματα των πανελλαδικών του Ιουνίου, αλλά όχι στο τρίτο, να προφασισθει ασθένεια για να μην δωσει το τέταρτο και να επανέλθει τον Σεπτέμβριο δίνοντας τα όλα από την αρχή, με δυο μήνες μάλιστα επιπλέον προετοιμασίας;


Όλη η τροπολογία που κατέθεσε ο υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου, προς ψήφιση, στη Βουλή:
Α. Επαναφέρεται η δυνατότητα, η οποία προϋπήρχε, πρόσβασης των αποφοίτων ΕΠΑΛ στις σχολές των ΤΕΙ, της ΑΣΠΑΙΤΕ και των Ανωτέρων Σχολών Τουριστικής Εκπαίδευσης κατ ένα ελάχιστο αριθμό θέσεων .
Β. Ρυθμίζεται η δυνατότητα και ο τρόπος διεξαγωγής των Επαναληπτικών Πανελλαδικών Εξετάσεων που διενεργούνται με το νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ως εξής:
1. Τον Σεπτέμβριο εκάστου σχολικού έτους διενεργούνται επαναληπτικές εξετάσεις για την εισαγωγή σε σχολές ή Τμήματα ή εισαγωγικές κατευθύνσεις της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, σύμφωνα με την παρ. 3, στις οποίες έχουν δικαίωμα να συμμετέχουν οι υποψήφιοι γενικού και επαγγελματικού λυκείου, εφόσον, είτε εξαιτίας σοβαρού λόγου υγείας είτε λόγω ψυχικής οδύνης συνεπεία θανάτου συγγενούς α΄ βαθμού εξ αίματος σε ευθεία γραμμή ή β΄ βαθμού εξ αίματος σε πλάγια γραμμή, ο οποίος επήλθε εντός του μήνα που προηγείται του μήνα έναρξης των εξετάσεων και μέχρι τη λήξη αυτών, δεν έλαβαν μέρος στην εξέταση ενός ή περισσότερων μαθημάτων κατά τη διάρκεια της τακτικής εξεταστικής περιόδου.
2. Οι διατάξεις του παρόντος άρθρου δεν εφαρμόζονται για τις προβλεπόμενες, από ειδικές διατάξεις, κατηγορίες εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση σε ποσοστό θέσεων επιπλέον του αριθμού εισακτέων. Οι υποψήφιοι των εσπερινών λυκείων, ανεξαρτήτως της κατηγορίας με την οποία επέλεξαν να εξεταστούν στις εξετάσεις της τακτικής εξεταστικής περιόδου, μπορούν να συμμετέχουν στις επαναληπτικές εξετάσεις μαζί με τους υποψηφίους των ημερησίων λυκείων. Στην περίπτωση αυτή εξετάζονται στην ίδια ύλη και θέματα με τους υποψηφίους των ημερησίων λυκείων και διεκδικούν τις ίδιες με αυτούς θέσεις.
3. Οι υποψήφιοι εισάγονται στις σχολές ή Τμήματα ή εισαγωγικές κατευθύνσεις της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σε ποσοστό θέσεων επιπλέον του αριθμού εισακτέων της τακτικής εξεταστικής περιόδου και συγκεκριμένα:
α) οι υποψήφιοι των γενικών λυκείων εισάγονται σε ποσοστό θέσεων 0,5% επιπλέον του αριθμού εισακτέων ανά Τμήμα σε Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Ε.Ι.) Πανεπιστημιακού και Τεχνολογικού Τομέα, στις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες και Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης, και
β) οι υποψήφιοι των επαγγελματικών λυκείων εισάγονται σε ποσοστό θέσεων 0,5% επιπλέον του αριθμού εισακτέων ανά Τμήμα σε Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα Τεχνολογικού Τομέα (Τ.Ε.Ι., Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.) και σε Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης.
Σε κάθε περίπτωση πρέπει να προκύπτει τουλάχιστον μία θέση ανά Τμήμα.
4. Προϋπόθεση για την εισαγωγή σε κάποια σχολή ή Τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση είναι να λάβουν οι εξεταζόμενοι στις επαναληπτικές αυτές εξετάσεις βαθμολογία τουλάχιστον ίση με αυτήν του τελευταίου επιτυχόντα των πανελλαδικών εξετάσεων της τακτικής εξεταστικής περιόδου της αντίστοιχης κατηγορίας ημερησίου λυκείου (ΓΕ.Λ, ΕΠΑ.Λ) στη συγκεκριμένη σχολή, Τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση.
5. Στις επαναληπτικές εξετάσεις οι υποψήφιοι εξετάζονται υποχρεωτικά στο σύνολο των μαθημάτων στα οποία έχουν ήδη δηλώσει συμμετοχή με την αίτηση-δήλωση που υπέβαλαν τον Φεβρουάριο (Ομάδας Προσανατολισμού, Γενικής Παιδείας, Ειδικά Μαθήματα και Μαθήματα Ειδικότητας) και με την επιφύλαξη των δύο τελευταίων εδαφίων της παρ. 2 και όχι μόνο σε όποιο απουσίασαν.
6. Με την υποβολή της δήλωσης συμμετοχής στις επαναληπτικές εξετάσεις, η συμμετοχή του υποψηφίου στις εξετάσεις της τακτικής εξεταστικής περιόδου ακυρώνεται, όπως και η βαθμολογία και η επίδοσή του σε μαθήματα και πρακτικές δοκιμασίες, στα οποία έχει ήδη εξεταστεί, και ο υποψήφιος λογίζεται ως μη εξετασθείς.
7. Όσον αφορά στα ατομικά και συλλογικά όργανα που είναι αναγκαία για την οργάνωση, το συντονισμό, την εποπτεία και την ομαλή διεξαγωγή των επαναληπτικών εξετάσεων, καθώς και για τη βαθμολόγηση των γραπτών και την έκδοση των αποτελεσμάτων, εφαρμόζονται οι διατάξεις που αφορούν στην τακτική εξεταστική περίοδο με την επιφύλαξη των δύο επόμενων εδαφίων. Η κεντρική επιτροπή εξετάσεων που συγκροτείται και λειτουργεί για τις επαναληπτικές εξετάσεις των ΓΕ.Λ. είναι αρμόδια και για τις εξετάσεις των υποψηφίων που υπάγονται στις ειδικές κατηγορίες του εδαφίου α΄ της παρ. 4 του άρθρου 2 του ν. 2525/1997. Η κεντρική επιτροπή εξετάσεων ειδικών μαθημάτων για τις εξετάσεις των υποψηφίων, που υπάγονται στις ειδικές κατηγορίες του εδαφίου α΄ της παρ. 4 του άρθρου 2 του ν. 2525/1997, είναι αρμόδια και για τις επαναληπτικές εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων των ΓΕ.Λ. και ΕΠΑ.Λ. Για τον καθορισμό της αποζημίωσης των οργάνων της παρούσας παραγράφου εφαρμόζεται η παρ. 4 του άρθρου 21 του ν. 4354/2015 (Α΄ 176), όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 52 του ν. 4369/2016 (Α΄ 33).
8. Οι υποψήφιοι καταθέτουν μηχανογραφικό με τις προτιμήσεις τους, μαζί με τους υποψηφίους (ΓΕ.Λ και ΕΠΑ.Λ) της τακτικής εξεταστικής περιόδου, σύμφωνα με τις ισχύουσες κατά τα λοιπά διατάξεις.
9. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων ορίζεται ο ακριβής χρόνος και τόπος διεξαγωγής, ειδικότεροι όροι, προϋποθέσεις και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για τη συμμετοχή και η προθεσμία υποβολής τους, το πρόγραμμα των επαναληπτικών εξετάσεων, τα σχετικά με την υποβολή μηχανογραφικού, ο τρόπος εξέτασης των μαθημάτων, ο ορισμός εξεταστικών κέντρων και η κατανομή των υποψηφίων σε αυτά, ο τρόπος διατύπωσης και διαβίβασης των θεμάτων, ο τρόπος ορισμού και οι υποχρεώσεις των επιτηρητών, οι υποχρεώσεις των μαθητών κατά τη διάρκεια της εξέτασης, ο τρόπος βαθμολόγησης και αναβαθμολόγησης των γραπτών, ο τρόπος φύλαξής τους, καθώς και ο τρόπος ορισμού των βαθμολογικών κέντρων και γνωστοποίησης των τελικών βαθμών των γραπτών, η συγκρότηση των αναγκαίων ατομικών και συλλογικών οργάνων και ο καθορισμός των αρμοδιοτήτων τους, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια που αφορά στην εφαρμογή του παρόντος άρθρου.»