Στο μικροσκόπιο βρίσκονται εκ νέου οι εταιρείες δημοσκοπήσεων, μετά τα ανεπιτυχή αποτελέσματα των ερευνών και των exit polls στις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές της προηγούμενης Κυριακής. Η πολιτική του αυτοελέγχου των εταιρειών μέσα από τη λειτουργία του συνδέσμου τους οδήγησε σε αλλεπάλληλες αποτυχίες, προκαλώντας απορίες για τα κίνητρα των εταιρειών και για τον ρόλο των προσώπων που τις ελέγχουν και φιλοξενούνται στους τηλεοπτικούς σταθμούς, το Internet και τις εφημερίδες. Ποιοι είναι οι μέτοχοι των εταιρειών δημοσκοπήσεων; Στη Metron Analysis, την εταιρεία που αναδείχθηκε την εποχή διακυβέρνησης της χώρας από τον Κώστα Σημίτη, ο Στράτος Φαναράς έχει το 76%, ο Δημήτρης Μπουλαμάτσης το 13% και ο Γιάννης Σταθόπουλος το 12%. Ο Κωνσταντίνος Ρουτζούνης έχει το 99% της Κάπα Research, ενώ στη March μετέχουν με 51% ο Θωμάς Γεράκης και με 49% η σύζυγός του, Σοφία Τσιλιγιάννη. 

Η GPO ανήκει στα πρόσωπα της οικογένειας του Χρήστου Καλογρίτσα. Ο Γιάννης Χρ. Καλογρίτσας έχει 25%, η Ηλέκτρα Χρ. Καλογρίτσα 25% και η Κωνσταντίνα Χρ. Καλογρίτσα 25%, ενώ 25% έχει η Ειρήνη Μαυρίδου. Ο Χριστόφορος Βερναδάκης έχει τον έλεγχο της V-PRC και ο Γιάννης Μαυρής της Public Issue. Στην ALCO ο Κώστας Παναγόπουλος έχει το 60% της εταιρείας και το 40% ο Παναγιώτης Παναγόπουλος. Τέλος, στην MRB μετέχουν με 56% η RPC Group - The Management House A.E. και με 44% η WWP Holndings Italy. Στην RPC Group μετέχουν οι Δημήτρης Γ. Μαύρος (52,23%), Γιώργος Δ. Μαύρος (15,70%), Κατερίνα Δ. Μαύρου (15,70%), Αριάδνη Δ. Μαύρου (3,87%) και η LABINAH A.S. με 12,50%. Οπως και στην περίπτωση του ΕΣΡ, έτσι και στο ζήτημα του ελέγχου των ερευνών αρμόδια είναι η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής. Κοινώς, είναι ένας έλεγχος που ασκείται πολύ σπάνια. 

ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ. Σε πρόσφατη ερώτηση των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ Στάθη Παναγούλη και Νάσου Αθανασίου, που έθεταν ζήτημα αξιοπιστίας των ερευνών της κοινής γνώμης, ο Σίμος Κεδίκογλου είχε επισημάνει πως θέματα σχετικά με το κόστος διενέργειας και την πηγή χρηματοδότησης των πολιτικών δημοσκοπήσεων δεν εμπίπτουν στις δικές του αρμοδιότητες. 

Πρόσθεσε πως μόνο η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής μπορεί να ζητήσει από τους φορείς ή τις επιχειρήσεις δημοσκοπήσεων συμπληρωματικές πληροφορίες σχετικά με το κόστος διενέργειας των ερευνών, τον τρόπο κάλυψης, την ακρίβεια ελέγχου των στοιχείων και τις σταθμισμένες και μη βάσεις ποσοστών. Επιπλέον, το ΕΣΡ σημείωνε πως «ελλείψει ρητής διατάξεως νόμου, η ενημέρωση του Μητρώου Φορέων και Επιχειρήσεων Δημοσκοπήσεων γίνεται με πρωτοβουλία των ίδιων των εταιρειών».