Η μάσκα με το πρόσωπο του Σαλβαδόρ Νταλί έχει γνωρίζει τεράστια δόξα χάρη στη σειρά Casa de Papel. Eίναι η μάσκα που φορούν οι πρωταγωνιστές-ληστές, οι οποίοι αποφασίζουν να εισβάλουν στο Εθνικό Τυπογραφείο της Ισπανίας, κρατώντας ομήρους, και να τυπώσουν μπόλικο χρήμα. Σε ένα κόλπο με πολλούς μαθητές και έναν «καθηγητή»...

Έκτοτε, η συγκεκριμένη μάσκα χρησιμοποιήθηκε από οργανωμένους οπαδούς συλλόγων, για να δείξουν το «μεγάλο κόλπο» της δικής τους ποδοσφαρικής ομάδας, σε καρναβάλια, στο Halloween, δυστυχώς όμως και από ληστές που έμπαιναν σε αληθινές τράπεζες για να κλέψουν δεσμίδες με χαρτονομίσματα. 

Όλα αυτά ενόχλησαν σφόδρα το Ίδρυμα Γκάλα-Νταλί (συστάθηκε από τον ίδιο τον ζωγράφο, το 1983) που θεωρεί ότι με τον τρόπο αυτόν δεν τιμάται η κληρονομιά του. Σε μια λακωνική δήλωση, το Ίδρυμα ανέφερε ότι εξετάζει τις νομικές οδούς για την προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων που συνδέονται με τον Σαλβαδόρ Νταλί.

Το Casa de Papel ξεκίνησε από ισπανικό τηλεοπτικό δίκτυο το 2017 και στη συνέχεια πέρασε στην πλατφόρμα του Netflix για να εξελιχθεί σε παγκόσμιο τηλεοπτικό φαινόμενο. Όλοι περιμένουν με ανυπομονησία την επόμενη σεζόν, εντός του 2019.

Για πολλούς, η σειρά δεν είναι παρά ένας θρίαμβος ενός σύγχρονου Δαβίδ κόντρα σε έναν εξίσου σύγχρονο Γολιάθ. Ίσως αυτός είναι και ο λόγος που σε χώρες όπως η Σαουδική Αραβία, η Τουρκία, η Γαλλία με τα «κίτρινα γιλέκα», η μάσκα φορέθηκε από διαδηλωτές για να τονίσει το αίτημα διεκδίκησης κοινωνικών δικαιωμάτων.

Από την ίδια την παραγωγή του Casa de Papel θεωρούν ότι μόνο καλό στο όνομα και τη φήμη του Σαλβαδόρ Νταλί έκανε η τηλεοπτική ιδέα. Έγινε πιο γνωστός σε μέρη του πλανήτη που ενδεχομένως να ήταν και λίγο παρεξηγημένος. «Είναι το καλύτερο marketing» λένε χαρακτηριστικά.

Υπάρχει και επιπλέον επιχείρημα: Το μουστάκι παραπέμπει μεν στον διάσημο ζωγράφο, αλλά πρόκειται για μια καρικατούρα αποτυπωμένη σε μάσκα. Ένα τέτοιο μουστάκι θα μπορούσε να έχει ο οποιοσδήποτε. Στα μουστάκια δεν υπάρχουν αποκλειστικότητες, για αυτό και δεν ζητήθηκε επισήμως άδεια.

Πάντως, και από το Ίδρυμα Γκάλα-Νταλί αναγνωρίζουν ότι από τη στιγμή που η σειρά είναι στα χέρια του Netflix, o νομικός αγώνας θα είναι δυσκολότερος...