Ο ελληνικός καφές ήταν και παραμένει ο βασιλιάς του καφέ σε ότι αφορά την κατανάλωση στο σπίτι.

Ο θρόνος του όμως τρίζει καθώς σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε την Παρασκευή στην δημοσιότητα, κατά την διάρκεια του Coffee Business Forum, η Αλίκη Παπαδάκη, στέλεχος της NielsenIQ, τα ποσοστά του έπεσαν για πρώτη φορά κάτω από το ψυχολογικό φράγμα του 50% σε ότι αφορά τις πωλήσεις μέσω του λιανεμπορίου.

Συγκεκριμένα από ποσοστό σε όγκο της τάξης του 51,4% στην συνολική αγορά του καφέ το 2019, πέρυσι, στην χρονιά της πανδημίας, το μερίδιο του έπεσε στο 49,3% ενώ φέτος έως και τον Απρίλιο η πτώση επιταχύνθηκε καθώς το ποσοστό περιορίζεται στο 47,2%.



Πτωτική τάση και για τον στιγμιαίο οποίος μέχρι και πριν από λίγα χρόνια μαζί με τον ελληνικό απολάμβαναν ποσοστά άνω του 75%.

Κατέχοντας πάνω από το ¼ της αγοράς το 2018 (25,3%), ο στιγμιαίος υποχώρησε, σε ότι αφορά τον όγκο, στο 24,9% το 2019, ακόμη περισσότερο το 2020 (23,9%) ενώ φέτος μέχρι το Απρίλιο σύμφωνα με τις μετρήσεις της NielsenIQ το μερίδιο του στις συνολικές πωλήσεις καφέ μέσα από το οργανωμένο λιανεμπόριο έχουν πέσει στο 22,2%.

Καφές φίλτρου και espresso οι κερδισμένοι
Στον αντίποδα οι μεγάλοι κερδισμένοι της τελευταίας τριετίας είναι ο καφές φίλτρου και ο espresso.

Ο πρώτος είδε το μερίδιο του στην κατηγορία από 14,7% το 2018 να σπάει το φράγμα του 15% το 2019 (15,3%), να αυξάνει ακόμη περισσότερο πέρυσι στο 16,2% και πλέον να βάζει πλώρη για το 20% καθώς στο πρώτο τετράμηνο του 2021 έφθασε στο 19,1%.



Αντίστοιχα ο espresso σχεδόν διπλασίασε τα μερίδια του την τελευταία πενταετία. Από 6,2% το 2016 ανέβηκε στο 8,5% το 2019, πέρυσι με μερίδιο 10,6% έσπασε το φράγμα το 10% ενώ η αρχή της φετινής χρονιάς τον βρίσκει με ποσοστό 11,5%.

Η υποκατηγορία η οποία έχει την μεγαλύτερη δυναμική στον εσπρέσο που απευθύνεται για κατανάλωση στο σπίτι ή το γραφείο, είναι αυτή της κάψουλας που είναι συμβατή με μηχανές της Nespresso.

To 2016 οι κάψουλες για τις συγκεκριμένες μηχανές είχαν μερίδιο μόλις 6,4% και οι κάψουλες για τα υπόλοιπα συστήματα 40,3%.

Πέρυσι, χρονιά που πήραν κεφάλι με 22,8% έναντι 21,9% των υπολοίπων συστημάτων, οι πωλήσεις σε αξία για τις κάψουλες συμβατές με τις μηχανές nespresso ανέρχονταν στα 23,6 εκατ. ευρώ.

Ο θρίαμβος του espresso εκτός σπιτιού
Σύμφωνα με τις μετρήσεις της NielsenIQ κατά την διάρκεια της πανδημίας τα μερίδια του espresso αυξήθηκαν σε ότι άφορά στην κατανάλωση εκτός σπιτιού.

Έτσι ενώ το 2016 βρισκόταν ελάχιστα κάτω (74,8%) από τα ¾ της συνολικής αγοράς καφέ το 2020 εκτοξεύθηκε στο 82,1% ενώ στο πρώτο τετράμηνο του 2021 ανέβηκε ακόμη παραπάνω στο 87,1%.



Σύμφωνα με την κα. Παπαδάκη αυτή η αύξηση οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην μη λειτουργία των καθιστικών χώρων στα καφέ και την αύξηση λόγων των συνθηκών των take away, delivery και on the go.

Τέλος αξίζει να αναφερθεί ότι διαχρονικά στην κατανάλωση εκτός σπιτιού ο καπουτσίνο είναι ο καφές που μειώνει σταθερά τα μερίδια τους.

Όπως ανέφερε η κα. Παπαδάκη «Ξεκινώντας από μία σχέση 50% -50% το 2016, το 2020 ο εσπρέσο έχει ανέβει στο 55% και ο καπουτσίνο έχει πέσει στο 45% στις επιλογές των καταναλωτών».

Αντίστοιχα ο freddo είναι ο καφές που υπερτερεί καθώς αφορά το 68% των πωλήσεων του καφέ εσπρέσο ή καπουτσίνο σε ετήσια βάση. Μόνο το δίμηνο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου την πρωτιά καταλαμβάνει στην συγκεκριμένη κατηγορία ο ζεστός εσπρέσο ή καπουτσίνο.