Fincantieri: Βλέπει τα ναυπηγεία Ελευσίνας με στόχο τις ευρω-κορβέτες
Ξανά στη Αθήνα την επόμενη εβδομάδα θα βρεθούν οι Ιταλοί της Fincantieri με στόχο τα ναυπηγεία της Ελευσίνας. Επαφές θα γίνουν και με κυβερνητικά στελέχη, αλλά βασικός στόχος της επίσκεψης είναι εξεταστεί περαιτέρω η δυνατότητα των ναυπηγείων της Ελευσίνας να συμμετάσχουν στην συμπαραγωγή της ευρω-κορβέτας.
Όπως αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές, στόχος της Fincantieri είναι η απόκτηση του ναυπηγείου της Ελευσίνας με στόχο τη συμμετοχή στην συμπαραγωγή της ευρω-κορβέτας. Ο ανάδοχος του συμβολαίου θα πρέπει να έχει τουλάχιστον τρία ναυπηγεία σε χώρες-μέλη της EE και φαίνεται ότι τα ναυπηγεία Ελευσίνας θεωρούνται μια καλή περίπτωση για να ικανοποιηθεί μέρος αυτής της απαίτησης. Σύμφωνα με κυβερνητικά στελέχη, η ιταλική εταιρεία θα πρέπει να βρει άλλο ένα ναυπηγείο σε χώρα μέλος της EE, προκειμένου να ικανοποιηθεί ο όρος της συμμετοχής στο σχετικό διαγωνισμό.
Στην Ευρώπη, η Fincantieri διαθέτει ναυπηγεία σε Νορβηγία και Ρουμανία, εκτός βεβαίως της Ιταλίας. Ωστόσο, τα ναυπηγεία στη Νορβηγία, βρίσκονται σε χώρα ΕΖΕΣ (Ευρωπαϊκή Ζώνη Ελεύθερων Συναλλαγών) και όχι της ΕΕ. Τα ναυπηγεία της Ρουμανίας, Μπράιλα και Τούλτσα, θα μπορούσαν να αποτελέσουν το τρίτο πόλο ανάπτυξης της ευρω-κορβέτας, αλλά καθώς συνιστούν περιουσία της Νορβηγικής Vard Group, ειδικεύονται σε ναυπηγήσεις ειδικών σκαφών.
Συγκεκριμένα, η Vard Group, που το 2013 περιήλθε στον όμιλο της Fincantieri, κατασκευάζει κυρίως σκάφη για υπεράκτιες (offshore) δραστηριότητες, όπως είναι οι κατασκευές πλατφορμών άντλησης πετρελαίου και φυσικού αερίου, ανεμογεννητριών, έρευνας ενεργειακών κοιτασμάτων κλπ. Ένα τέτοιο σκάφος είναι το Barbaros της Τουρκίας, το οποίο ωστόσο κατασκευάστηκε στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Όπως και να έχει η κατάσταση, οι Ιταλοί ενδιαφέρονται να αναλάβουν το συμβόλαιο της ευρω-κορβέτας, το οποίο εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 5-6 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, μόνον η Ισπανία, η Γαλλία και η Ιταλία θα χρειαστούν είκοσι ευρω-κορβέτες αξίας τουλάχιστον 5 δισ. ευρώ. Αν σε αυτές προστεθούν και 3 έως 4 ελληνικές, όπως «ψιθυρίζεται» στη χώρα μας, θα προστεθεί ένα επιπλέον συμβόλαιο αξίας 1,0 έως 1,2 δισ. ευρώ. Σχετικά με το θέμα αναφέρθηκε χθες το powergame.gr, δίνοντας την κατεύθυνση των συζητήσεων που διεξάγονται τις τελευταίες εβδομάδες σε Αθήνα (και όχι μόνο). Ας μην ξεχνάμε, ότι η Fincantieri είναι ο βασικός συνεργάτης της Lockheed Martin, για την κατασκευή πολεμικών πλοίων στις ΗΠΑ.
Υπενθυμίζεται ότι το σχέδιο αξιοποίησης των ναυπηγείων Ελευσίνας περιλαμβάνει τον διαχωρισμό του ναυπηγείου σε δύο ανεξάρτητες εταιρείες, εκ των οποίων η πρώτη θα εστιαστεί σε αμυντικές ναυπηγήσεις και η δεύτερη σε πολιτικές/εμπορικές ναυπηγήσεις. Το σχέδιο είναι το ναυπηγείο των αμυντικών ναυπηγήσεων να περάσει στην ιταλική Fincantieri και το ναυπηγείο των πολιτικών ναυπηγήσεων σε Onex που θα έχει τη στήριξη του οργανισμού προώθησης των αμερικανικών εξαγωγών, U.S. International Development Finance Corporation, γνωστή ως DFC.
Αυτή τη στιγμή, όπως αναφέρουν κυβερνητικές πηγές, συνεχίζεται η σύνταξη της πρότασης διάσωσης/εξυγίανσης των ναυπηγείων Ελευσίνας, η οποία αναμένεται να υποβληθεί προς τις αρχές του έτους. Το χρονοδιάγραμμα υποχώρησε λίγο καθώς θα πρέπει οι Ιταλοί να έχουν άμεση και επαρκή ενημέρωση σχετικά με την κατάσταση των ναυπηγείων. Στην κυβέρνηση πάντως αισιοδοξούν, τόσο για την επανεκκίνηση των ναυπηγείων, αλλά και την περαιτέρω ενίσχυση της άμυνας της χώρας μας.
Η Onex από την άλλη πλευρά, φαίνεται ότι στα ναυπηγεία Ελευσίνας θα βρει μια δεύτερη ράδα για επισκευές σκαφών, καθώς η ζήτηση είναι υψηλή και το Νεώριο της Σύρου δεν μπορεί πλέον να καλύψει τη ζήτηση.
Όπως αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές, στόχος της Fincantieri είναι η απόκτηση του ναυπηγείου της Ελευσίνας με στόχο τη συμμετοχή στην συμπαραγωγή της ευρω-κορβέτας. Ο ανάδοχος του συμβολαίου θα πρέπει να έχει τουλάχιστον τρία ναυπηγεία σε χώρες-μέλη της EE και φαίνεται ότι τα ναυπηγεία Ελευσίνας θεωρούνται μια καλή περίπτωση για να ικανοποιηθεί μέρος αυτής της απαίτησης. Σύμφωνα με κυβερνητικά στελέχη, η ιταλική εταιρεία θα πρέπει να βρει άλλο ένα ναυπηγείο σε χώρα μέλος της EE, προκειμένου να ικανοποιηθεί ο όρος της συμμετοχής στο σχετικό διαγωνισμό.
Στην Ευρώπη, η Fincantieri διαθέτει ναυπηγεία σε Νορβηγία και Ρουμανία, εκτός βεβαίως της Ιταλίας. Ωστόσο, τα ναυπηγεία στη Νορβηγία, βρίσκονται σε χώρα ΕΖΕΣ (Ευρωπαϊκή Ζώνη Ελεύθερων Συναλλαγών) και όχι της ΕΕ. Τα ναυπηγεία της Ρουμανίας, Μπράιλα και Τούλτσα, θα μπορούσαν να αποτελέσουν το τρίτο πόλο ανάπτυξης της ευρω-κορβέτας, αλλά καθώς συνιστούν περιουσία της Νορβηγικής Vard Group, ειδικεύονται σε ναυπηγήσεις ειδικών σκαφών.
Συγκεκριμένα, η Vard Group, που το 2013 περιήλθε στον όμιλο της Fincantieri, κατασκευάζει κυρίως σκάφη για υπεράκτιες (offshore) δραστηριότητες, όπως είναι οι κατασκευές πλατφορμών άντλησης πετρελαίου και φυσικού αερίου, ανεμογεννητριών, έρευνας ενεργειακών κοιτασμάτων κλπ. Ένα τέτοιο σκάφος είναι το Barbaros της Τουρκίας, το οποίο ωστόσο κατασκευάστηκε στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Όπως και να έχει η κατάσταση, οι Ιταλοί ενδιαφέρονται να αναλάβουν το συμβόλαιο της ευρω-κορβέτας, το οποίο εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 5-6 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, μόνον η Ισπανία, η Γαλλία και η Ιταλία θα χρειαστούν είκοσι ευρω-κορβέτες αξίας τουλάχιστον 5 δισ. ευρώ. Αν σε αυτές προστεθούν και 3 έως 4 ελληνικές, όπως «ψιθυρίζεται» στη χώρα μας, θα προστεθεί ένα επιπλέον συμβόλαιο αξίας 1,0 έως 1,2 δισ. ευρώ. Σχετικά με το θέμα αναφέρθηκε χθες το powergame.gr, δίνοντας την κατεύθυνση των συζητήσεων που διεξάγονται τις τελευταίες εβδομάδες σε Αθήνα (και όχι μόνο). Ας μην ξεχνάμε, ότι η Fincantieri είναι ο βασικός συνεργάτης της Lockheed Martin, για την κατασκευή πολεμικών πλοίων στις ΗΠΑ.
Υπενθυμίζεται ότι το σχέδιο αξιοποίησης των ναυπηγείων Ελευσίνας περιλαμβάνει τον διαχωρισμό του ναυπηγείου σε δύο ανεξάρτητες εταιρείες, εκ των οποίων η πρώτη θα εστιαστεί σε αμυντικές ναυπηγήσεις και η δεύτερη σε πολιτικές/εμπορικές ναυπηγήσεις. Το σχέδιο είναι το ναυπηγείο των αμυντικών ναυπηγήσεων να περάσει στην ιταλική Fincantieri και το ναυπηγείο των πολιτικών ναυπηγήσεων σε Onex που θα έχει τη στήριξη του οργανισμού προώθησης των αμερικανικών εξαγωγών, U.S. International Development Finance Corporation, γνωστή ως DFC.
Αυτή τη στιγμή, όπως αναφέρουν κυβερνητικές πηγές, συνεχίζεται η σύνταξη της πρότασης διάσωσης/εξυγίανσης των ναυπηγείων Ελευσίνας, η οποία αναμένεται να υποβληθεί προς τις αρχές του έτους. Το χρονοδιάγραμμα υποχώρησε λίγο καθώς θα πρέπει οι Ιταλοί να έχουν άμεση και επαρκή ενημέρωση σχετικά με την κατάσταση των ναυπηγείων. Στην κυβέρνηση πάντως αισιοδοξούν, τόσο για την επανεκκίνηση των ναυπηγείων, αλλά και την περαιτέρω ενίσχυση της άμυνας της χώρας μας.
Η Onex από την άλλη πλευρά, φαίνεται ότι στα ναυπηγεία Ελευσίνας θα βρει μια δεύτερη ράδα για επισκευές σκαφών, καθώς η ζήτηση είναι υψηλή και το Νεώριο της Σύρου δεν μπορεί πλέον να καλύψει τη ζήτηση.