Επενδύσεις 8 δισ. μέχρι το 2030 από τα ελληνικά διυλιστήρια
Με τα συνολικά έσοδα των ελληνικών διυλιστηρίων να φτάνουν τα 28 δισ. ευρώ και τα κέρδη προ φόρων σε επίπεδα κοντά στα τρία δισ. ευρώ, οι διοικήσεις των Motor Oil και HELLENiQ ENERGY επωφελούνται όχι μόνο από τη διεθνή συγκυρία στην ενέργεια, αλλά και από τις επενδύσεις που πραγματοποίησαν τα τελευταία χρόνια, ακόμα και εν μέσω της βαθιάς κρίσης στην ελληνική οικονομία. Τώρα καλούνται, μέσω της εφαρμογής πρόσφατου ευρωπαϊκού κανονισμού να καταβάλλουν (εντός του 2023) περίπου 600 – 650 εκατ. ευρώ ως έκτακτη εισφορά στο πλαίσιο των μέτρων για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης. Πρόκειται για εισφορά που, όπως έχει ήδη ανακοινωθεί από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, θα καλύψει το σχέδιο στήριξης νοικοκυριών απέναντι στην ακρίβεια.
Την ίδια στιγμή που αρκετοί ευρωπαίοι ανταγωνιστές τους δεν έβαζαν το χέρι στην τσέπη, τα ελληνικά διυλιστήρια επένδυσαν περισσότερα από δύο δισεκατομμύρια ευρώ έλεγε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της HELLENiQ ENERGY Ανδρέας Σιάμισιης. Ο όμιλος μέσω του σχεδίου «Vision 2025» προωθεί επενδύσεις στην πράσινη ενέργεια και στην περαιτέρω αναβάθμιση των διυλιστηρίων περί τα τέσσερα δισ. ευρώ μέχρι το 2030.
Αλλά και η διοίκηση της Motor Oil υπό τους κ.κ. Γ. Βαρδινογιάννη (αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος), Π. Τζαννετάκη και Γ. Κοσμαδάκη (αναπληρωτές διευθύνοντες σύμβουλοι) επισημαίνει με κάθε ευκαιρία τις σημαντικές επενδύσεις των τελευταίων ετών, ενώ πρόσφατα παρουσίασε επενδυτικό σχέδιο 4 δισ. μέχρι το 2030 με επίκεντρο τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) και την κυκλική οικονομία
Οι αναλυτές της Alpha Finance προέβλεπαν σε πρόσφατη έκθεση πως τα συνολικά έσοδα των δύο ομίλων θα ξεπεράσουν τα 33 δισ. ευρώ το 2023, αλλά η συνολική κερδοφορία θα υποχωρήσει σημαντικά και θα κινηθεί (σε επίπεδο προ φόρων) κοντά στο 1,35 δισ. ευρώ. Και οι δύο όμιλοι παραμένουν εξαιρετικά εξωστρεφείς με περίπου το 80% των εσόδων της Motor Oil να προέρχεται από τις διεθνείς αγορές και το αντίστοιχο ποσοστό της HELLENiQ ENERGY να κινείται κοντά στο 50%. Γι’ αυτό και οι δύο διοικήσεις θεωρούν πως ο κανονισμός της Ε.Ε. για την έκτακτη φορολογία των διυλιστηρίων (το 2022 και το 2023) δε λαμβάνει υπόψη τις ιδιομορφίες κάθε χώρας.
Πως προχωρά το σχέδιο «Vision 2025» της HELLENiQ ENERGY
To 2022 ήταν χρονιά μεγάλων ανατροπών για την HELLENiQ ENERGY καθώς υλοποιήθηκαν πολλά από τα βήματα που περιλαμβάνονται στο σχέδιο «Vision 2025», από τη μετονομασία του ομίλου (που άφησε πίσω του την επωνυμία «Ελληνικά Πετρέλαια») μέχρι τον εταιρικό μετασχηματισμό και την επιτάχυνση της στροφής προς νέες δραστηριότητες όπως η πράσινη ενέργεια. Στην τελευταία τηλεδιάσκεψη, ο διευθύνων σύμβουλος Ανδρέας Σιάμισιης τόνισε πως ο όμιλος έχει ήδη σημαντική ανάπτυξη στις ΑΠΕ με εν λειτουργία χαρτοφυλάκιο 340 MW και εκτίμηση για ετήσια λειτουργικά κέρδη περί τα 50 εκατ. ευρώ. Πρόσθεσε πως επιδιώκεται κατά προτεραιότητα η ανάπτυξη υφιστάμενου χαρτοφυλακίου αδειών που ξεπερνά τα 2 GW. Πρόσφατα, πάντως, ολοκληρώθηκε η εξαγορά αιολικού πάρκου 55 MW στη Μάνη ενώ «θα ανακοινωθούν νέα έργα πολύ σύντομα» με τις πληροφορίες να αναφέρουν πως ο όμιλος αναζητεί ευκαιρίες σε χώρες όπως η Ρουμανία και η Κύπρος. Στόχος είναι να διπλασιάσει ή και να τριπλασιάσει τις μονάδες ΑΠΕ σε λειτουργία εντός 12 – 18 μηνών και να φτάσει το 1 GW με απώτερη επιδίωξη τα 2 GW.
Η διοίκηση του ομίλου υποστηρίζει πως ο σχεδιασμός μέχρι το 2030 προβλέπει την ανάπτυξη της κύριας δραστηριότητας (της διύλισης) παράλληλα με τη στροφή στα πράσινα καύσιμα, στις ΑΠΕ, στην ηλεκτροκίνηση και το υδρογόνο, αλλά και την περαιτέρω γεωγραφική επέκταση μέσω των νέων δραστηριοτήτων. Στις εξελίξεις του 2023 περιλαμβάνεται η πιθανή επαναλειτουργία του αγωγού Θεσσαλονίκης – Σκοπίων που θα επιτρέψει στην HellenIQ Energy να αξιοποιήσει μετά από χρόνια τη σημαντική επένδυση, αλλά και η προώθηση των ερευνών για πιθανά κοιτάσματα φυσικού αερίου νότια και νοτιοδυτικά της Κρήτης (σε κοινοπραξία στην οποία ηγείται η αμερικανική ExxonMobil) και το Ιόνιο (αυτόνομα). Στα σχέδια του ομίλου περιλαμβάνεται και νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής στην Θεσσαλονίκη, αλλά και η ανάπτυξη πλωτού τερματικού σταθμού φυσικού αερίου (FSRU) στον Θερμαϊκό.
Οι νέες επενδύσεις της Motor Oil
Από τα περίπου τέσσερα δισ. ευρώ που σχεδιάζει να επενδύσει η Motor Oil μέχρι το 2030, τα 2,5 δισ. κατευθύνονται προς τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), την ενεργειακή μετάβαση και την κυκλική οικονομία. Το ένα τρίτο επενδύθηκε ήδη με την πρόσφατη εξαγορά του πλειοψηφικού πακέτου του τομέα ΑΠΕ της Ελλάκτωρ από τη MORE, τη θυγατρική του ομίλου που σηκώνει το βάρος των επενδύσεων εκτός διυλιστηρίων. Μέχρι το 2030 θα επενδυθεί και άλλο 1,5 δισ. για συντήρηση και αναβάθμιση των διυλιστηρίων με επίκεντρο τη νέα μονάδα πετροχημικών για την οποία επενδύονται 160 εκατ. και θα λειτουργήσει το 2026 καθώς και τη μεγάλη επένδυση, άνω των 300 εκατ. ευρώ, στο καθαρό υδρογόνο (κυρίως στο έργο Blue Med).
Στόχος της διοίκησης της Motor Oil, όπως είχαν δηλώσει στην πρόσφατη παρουσίαση του στρατηγικού σχεδίου μέχρι το 2030 ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Πέτρος Τζαννετάκης και ο γενικός διευθυντής Στρατηγικής Γιώργος Τριανταφύλλου, είναι να λειτουργεί ο όμιλος μονάδες ΑΠΕ ισχύος δύο GW στο τέλος της δεκαετίας. Μέχρι τότε θα έχει εγκαταστήσει (μέσω της θυγατρικής NRG στον τομέα λιανικής πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας) περισσότερα από 4.000 σημεία φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα και στην ευρύτερη περιοχή.
Μέσω των νέων επενδύσεων, το 40% των λειτουργικών κερδών (EBITDA) του ομίλου θα προέρχεται από δραστηριότητες εκτός ορυκτών καυσίμων, με την θυγατρική MORE στον τομέα των ΑΠΕ να έχει ετήσια λειτουργική κερδοφορία άνω των 250 εκατ. ευρώ μέχρι το 2030. Όλα αυτά θα επιτευχθούν με στόχο τη σχέση καθαρού δανεισμού προς EBITDA να παραμένει κάτω του 3,5, όπως επισημάνθηκε. Επιπλέον, περισσότερο από το 50% των εσόδων θα εξακολουθήσει να προέρχεται από τις διεθνείς αγορές.
Οι επενδύσεις του ομίλου επεκτείνονται και στα εναλλακτικά καύσιμα (βιοντίζελ, κ.λπ.), τη διαχείριση απορριμμάτων (πρόσφατη είναι η εξαγορά της «Θαλής»). Η Motor Oil συμμετέχει, από κοινού με τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, στην επένδυση για τη μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με φυσικό αέριο (ισχύος 877 MW) στην Κομοτηνή. Η επένδυση των 375 εκατ. ευρώ αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το 2024. Στο τέλος του 2023 ή στις αρχές του 2024 θα ολοκληρωθεί ο πλωτός τερματικός σταθμός φυσικού αερίου (FSRU) που προωθεί η θυγατρική «Διώρυγα Gas» στους Αγίους Θεοδώρους Κορινθίας. Το FSRU θα μπορεί να υποστηρίξει και τη μεταφορά υδρογόνου με δυναμικότητα αεριοποίησης στα 490.000 κυβικά μέτρα την ώρα.
Την ίδια στιγμή που αρκετοί ευρωπαίοι ανταγωνιστές τους δεν έβαζαν το χέρι στην τσέπη, τα ελληνικά διυλιστήρια επένδυσαν περισσότερα από δύο δισεκατομμύρια ευρώ έλεγε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της HELLENiQ ENERGY Ανδρέας Σιάμισιης. Ο όμιλος μέσω του σχεδίου «Vision 2025» προωθεί επενδύσεις στην πράσινη ενέργεια και στην περαιτέρω αναβάθμιση των διυλιστηρίων περί τα τέσσερα δισ. ευρώ μέχρι το 2030.
Αλλά και η διοίκηση της Motor Oil υπό τους κ.κ. Γ. Βαρδινογιάννη (αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος), Π. Τζαννετάκη και Γ. Κοσμαδάκη (αναπληρωτές διευθύνοντες σύμβουλοι) επισημαίνει με κάθε ευκαιρία τις σημαντικές επενδύσεις των τελευταίων ετών, ενώ πρόσφατα παρουσίασε επενδυτικό σχέδιο 4 δισ. μέχρι το 2030 με επίκεντρο τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) και την κυκλική οικονομία
Οι αναλυτές της Alpha Finance προέβλεπαν σε πρόσφατη έκθεση πως τα συνολικά έσοδα των δύο ομίλων θα ξεπεράσουν τα 33 δισ. ευρώ το 2023, αλλά η συνολική κερδοφορία θα υποχωρήσει σημαντικά και θα κινηθεί (σε επίπεδο προ φόρων) κοντά στο 1,35 δισ. ευρώ. Και οι δύο όμιλοι παραμένουν εξαιρετικά εξωστρεφείς με περίπου το 80% των εσόδων της Motor Oil να προέρχεται από τις διεθνείς αγορές και το αντίστοιχο ποσοστό της HELLENiQ ENERGY να κινείται κοντά στο 50%. Γι’ αυτό και οι δύο διοικήσεις θεωρούν πως ο κανονισμός της Ε.Ε. για την έκτακτη φορολογία των διυλιστηρίων (το 2022 και το 2023) δε λαμβάνει υπόψη τις ιδιομορφίες κάθε χώρας.
Πως προχωρά το σχέδιο «Vision 2025» της HELLENiQ ENERGY
To 2022 ήταν χρονιά μεγάλων ανατροπών για την HELLENiQ ENERGY καθώς υλοποιήθηκαν πολλά από τα βήματα που περιλαμβάνονται στο σχέδιο «Vision 2025», από τη μετονομασία του ομίλου (που άφησε πίσω του την επωνυμία «Ελληνικά Πετρέλαια») μέχρι τον εταιρικό μετασχηματισμό και την επιτάχυνση της στροφής προς νέες δραστηριότητες όπως η πράσινη ενέργεια. Στην τελευταία τηλεδιάσκεψη, ο διευθύνων σύμβουλος Ανδρέας Σιάμισιης τόνισε πως ο όμιλος έχει ήδη σημαντική ανάπτυξη στις ΑΠΕ με εν λειτουργία χαρτοφυλάκιο 340 MW και εκτίμηση για ετήσια λειτουργικά κέρδη περί τα 50 εκατ. ευρώ. Πρόσθεσε πως επιδιώκεται κατά προτεραιότητα η ανάπτυξη υφιστάμενου χαρτοφυλακίου αδειών που ξεπερνά τα 2 GW. Πρόσφατα, πάντως, ολοκληρώθηκε η εξαγορά αιολικού πάρκου 55 MW στη Μάνη ενώ «θα ανακοινωθούν νέα έργα πολύ σύντομα» με τις πληροφορίες να αναφέρουν πως ο όμιλος αναζητεί ευκαιρίες σε χώρες όπως η Ρουμανία και η Κύπρος. Στόχος είναι να διπλασιάσει ή και να τριπλασιάσει τις μονάδες ΑΠΕ σε λειτουργία εντός 12 – 18 μηνών και να φτάσει το 1 GW με απώτερη επιδίωξη τα 2 GW.
Η διοίκηση του ομίλου υποστηρίζει πως ο σχεδιασμός μέχρι το 2030 προβλέπει την ανάπτυξη της κύριας δραστηριότητας (της διύλισης) παράλληλα με τη στροφή στα πράσινα καύσιμα, στις ΑΠΕ, στην ηλεκτροκίνηση και το υδρογόνο, αλλά και την περαιτέρω γεωγραφική επέκταση μέσω των νέων δραστηριοτήτων. Στις εξελίξεις του 2023 περιλαμβάνεται η πιθανή επαναλειτουργία του αγωγού Θεσσαλονίκης – Σκοπίων που θα επιτρέψει στην HellenIQ Energy να αξιοποιήσει μετά από χρόνια τη σημαντική επένδυση, αλλά και η προώθηση των ερευνών για πιθανά κοιτάσματα φυσικού αερίου νότια και νοτιοδυτικά της Κρήτης (σε κοινοπραξία στην οποία ηγείται η αμερικανική ExxonMobil) και το Ιόνιο (αυτόνομα). Στα σχέδια του ομίλου περιλαμβάνεται και νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής στην Θεσσαλονίκη, αλλά και η ανάπτυξη πλωτού τερματικού σταθμού φυσικού αερίου (FSRU) στον Θερμαϊκό.
Οι νέες επενδύσεις της Motor Oil
Από τα περίπου τέσσερα δισ. ευρώ που σχεδιάζει να επενδύσει η Motor Oil μέχρι το 2030, τα 2,5 δισ. κατευθύνονται προς τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), την ενεργειακή μετάβαση και την κυκλική οικονομία. Το ένα τρίτο επενδύθηκε ήδη με την πρόσφατη εξαγορά του πλειοψηφικού πακέτου του τομέα ΑΠΕ της Ελλάκτωρ από τη MORE, τη θυγατρική του ομίλου που σηκώνει το βάρος των επενδύσεων εκτός διυλιστηρίων. Μέχρι το 2030 θα επενδυθεί και άλλο 1,5 δισ. για συντήρηση και αναβάθμιση των διυλιστηρίων με επίκεντρο τη νέα μονάδα πετροχημικών για την οποία επενδύονται 160 εκατ. και θα λειτουργήσει το 2026 καθώς και τη μεγάλη επένδυση, άνω των 300 εκατ. ευρώ, στο καθαρό υδρογόνο (κυρίως στο έργο Blue Med).
Στόχος της διοίκησης της Motor Oil, όπως είχαν δηλώσει στην πρόσφατη παρουσίαση του στρατηγικού σχεδίου μέχρι το 2030 ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Πέτρος Τζαννετάκης και ο γενικός διευθυντής Στρατηγικής Γιώργος Τριανταφύλλου, είναι να λειτουργεί ο όμιλος μονάδες ΑΠΕ ισχύος δύο GW στο τέλος της δεκαετίας. Μέχρι τότε θα έχει εγκαταστήσει (μέσω της θυγατρικής NRG στον τομέα λιανικής πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας) περισσότερα από 4.000 σημεία φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα και στην ευρύτερη περιοχή.
Μέσω των νέων επενδύσεων, το 40% των λειτουργικών κερδών (EBITDA) του ομίλου θα προέρχεται από δραστηριότητες εκτός ορυκτών καυσίμων, με την θυγατρική MORE στον τομέα των ΑΠΕ να έχει ετήσια λειτουργική κερδοφορία άνω των 250 εκατ. ευρώ μέχρι το 2030. Όλα αυτά θα επιτευχθούν με στόχο τη σχέση καθαρού δανεισμού προς EBITDA να παραμένει κάτω του 3,5, όπως επισημάνθηκε. Επιπλέον, περισσότερο από το 50% των εσόδων θα εξακολουθήσει να προέρχεται από τις διεθνείς αγορές.
Οι επενδύσεις του ομίλου επεκτείνονται και στα εναλλακτικά καύσιμα (βιοντίζελ, κ.λπ.), τη διαχείριση απορριμμάτων (πρόσφατη είναι η εξαγορά της «Θαλής»). Η Motor Oil συμμετέχει, από κοινού με τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, στην επένδυση για τη μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με φυσικό αέριο (ισχύος 877 MW) στην Κομοτηνή. Η επένδυση των 375 εκατ. ευρώ αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το 2024. Στο τέλος του 2023 ή στις αρχές του 2024 θα ολοκληρωθεί ο πλωτός τερματικός σταθμός φυσικού αερίου (FSRU) που προωθεί η θυγατρική «Διώρυγα Gas» στους Αγίους Θεοδώρους Κορινθίας. Το FSRU θα μπορεί να υποστηρίξει και τη μεταφορά υδρογόνου με δυναμικότητα αεριοποίησης στα 490.000 κυβικά μέτρα την ώρα.