Σκληρή μάχη Σκλαβενίτη – Metro για την αγορά Cash & Carry
Εντείνεται ο ανταγωνισμός στη χονδρική του οργανωμένου λιανεμπορίου, όπου η αξία του μέσου καλαθιού είναι υψηλότερη ενώ και τα περιθώρια κέρδους είναι πιο ευνοϊκά συγκριτικά με τη λιανική, ειδικά εν μέσω πληθωριστικών πιέσεων με τις ανατιμήσεις να αποκλιμακώνονται μεν το 2023, να διατηρούν δε αισθητή την παρουσία τους στην αγορά.
Την πρωτοκαθεδρία στην αγορά έχει η METRO Cash & Carry του ομίλου Παντελιάδη με δίκτυο 50 καταστημάτων και αναπτυσσόμενο online κανάλι. Ενδεικτικό των τάσεων που επικρατούν στην αγορά είναι ότι το 2022 η χονδρική του ομίλου METRO ενίσχυσε το μερίδιό της κατά 0,5% αντίθετα με τη λιανική που έχασε περίπου 0,2%. Από το σύνολο των δραστηριοτήτων του ομίλου τα έσοδα ήταν 1,5 δισ. ευρώ το 2022 και το 2023 προβλέπεται να φτάσουν τα 1,6 δισ. ευρώ. Ο όμιλος ΜΕTRO, που εγκαινίασε πρόσφατα το Κέντρο Διανομής Βορείου Ελλάδος, έχει επενδύσει πάνω από 100 εκατ. ευρώ την τελευταία τριετία και σχεδιάζει περαιτέρω επενδύσεις το 2023 της τάξης των 50 εκατ. ευρώ. Έχει δε κάθε λόγο να προσθέτει αξία τόσο στο δίκτυο καταστημάτων -συμπεριλαμβανομένων των e-shops- όσο και στις υποδομές logistics, καθώς οι εταιρείες του ανταγωνισμού αυξάνουν το αποτύπωμά τους στον τομέα Β2Β, για την εξυπηρέτηση των επαγγελματιών, όπου η METRO έχει σήμερα προβάδισμα.
Ας σημειωθεί ότι μετά την πανδημία, που στέρησε τζίρο και πελάτες την αγορά του Cash & Carry, λόγω της αναστολής λειτουργίας επιχειρήσεων -αστικά ξενοδοχεία και καταστήματα εστίασης μέχρι επιχειρήσεις σε τουριστικές περιοχές- όλοι οι μεγάλοι όμιλοι της αγοράς προχώρησαν σε επενδύσεις για να προσαρμοστούν στις νέες τάσεις της αγοράς και να κερδίσουν το χαμένο έδαφος μετά την επανεκκίνηση της οικονομίας. Ήδη το 2021 έγινε ένα πρώτο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση με την αγορά του cash & carry να κλείνει τη χρονιά με ανάπτυξη 5,3%, σε 1,088 δισ. ευρώ (NielsenIQ). Τα πρώτα επίσημα αποτελέσματα για το 2022 δείχνουν ότι διατηρήθηκε ικανοποιητικός ρυθμός ανάπτυξης.
Σήμερα διατηρεί την ηγετική του θέση στην αγορά χονδρικής ο όμιλος METRO αλλά αναβαθμίζεται στην κατάταξη και η The Mart του ομίλου Σκλαβενίτη, που είναι ο μεγάλος παίκτης του οργανωμένου λιανεμπορίου βάση τζίρου και με δίκτυο άνω των 500 καταστημάτων συνολικά. Μάλιστα το 2022 εκτιμάται ότι έκλεισε με διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης και τζίρο περί τα 4,5 δισ. ευρώ. Επίσης, σταθερή είναι η παρουσία της ΕΝΑ Cash & Carry, με 14 καταστήματα, του ομίλου ΑΒ Βασιλόπουλος, με συνολικό τζίρο περί τα 2 δισ. ευρώ και επενδύσεις σε αποθήκες, νέα καταστήματα και ανακαινίσεις. Ανερχόμενη είναι η παρουσία της Μασούτης, με 23 καταστήματα cash & carry και ακολουθεί με 14 η Γαλαξίας (Πέντε).
Είναι σημαντικό να παρατηρήσει κανείς την εξέλιξη των αποτελεσμάτων της δραστηριότητας χονδρικής για τους μεγάλους ομίλους. Για παράδειγμα η The Mart του ομίλου Σκλαβενίτη, σύμφωνα με τον ισολογισμό που δημοσίευσε την Παρασκευή, εμφάνισε σημαντική κερδοφορία και ανάπτυξη τζίρου με ρυθμό σχεδόν 20%.
Ειδικότερα, το δίκτυο των 13 υποκαταστημάτων Cash & Carry του ομίλου -όσα ήταν και το 2021- ευνοήθηκε από την ανάπτυξη της τουριστικής αγοράς και επέκτεινε την πελατειακή του βάση. Αντισταθμίστηκαν οι αρνητικές συνέπειες από τις διαταράξεις της εφοδιαστικής αλυσίδας και τις πληθωριστικές πιέσεις στα κόστη των εμπορευμάτων που μετακυλήθηκαν μόνο μερικώς στις τελικές τιμές των προϊόντων και η The Mart έκλεισε πέρυσι με κύκλο εργασιών 407,1 εκατ. ευρώ από 342,4 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση και με κέρδη μετά από φόρους 10,8 εκατ. ευρώ από 6,4 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Το αποτέλεσμα ήρθε παρά τον έντονο ανταγωνισμό, τις συνεχείς ανατιμήσεις των εμπορευμάτων, την αύξηση του ενεργειακού κόστους και άλλων λειτουργικών εξόδων και τις αναταράξεις στην εφοδιαστική αλυσίδα εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία. Σημειώνεται ότι τα EBITDA στην χρήση 2022 ανήλθαν σε 22,7 εκατ. ευρώ ή 5,59% επί κύκλου εργασιών.
Επιπλέον ο όμιλος Σκλαβενίτη ενισχύει τη θέση του στην αγορά μετά και την αγορά των ακινήτων 9 καταστημάτων συνολικής επιφάνειας 102.000 τ.μ., καθώς και δύο ακόμα βιομηχανικών ακινήτων συνολικής επιφάνειας 20.000 τ.μ. περίπου. Επίσης πέρυσι συνεχίσθηκαν οι επενδύσεις σε ψυκτικές εγκαταστάσεις και εκδόθηκαν οι άδειες για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σε οκτώ καταστήματα, με στόχο τη μείωση της επίπτωσης της αύξησης του κόστους της ενέργειας στα αποτελέσματα, καθώς και την υιοθέτηση φιλικών προς το περιβάλλον πρακτικών. Οι συνολικές επενδύσεις το 2022 για αγορές ακινήτων, ανακαινίσεις καταστημάτων και ψυκτικές εγκαταστάσεις, ανήλθαν σε 110,7 εκατ. ευρώ.
Λόγω των επενδύσεων η εταιρεία εμφανίζει αύξηση δανεισμού (τόσο μακροπρόθεσμου, στα 94,5 εκατ. ευρώ από 68,6 εκατ. ευρώ όσο και βραχυπρόθεσμου, στα 112 εκατ. ευρώ από 90 εκατ. ευρώ αντίστοιχα). Προχώρησε στην έκδοση νέου ομολογιακού δανείου 72,5 εκατ. ευρώ για την απόκτηση των ακινήτων 9 καταστημάτων, τα οποία μίσθωνε νωρίτερα και σύναψε δύο νέα ομολογιακά συνολικού ύψους 13,9 εκατ. ευρώ για την αντικατάσταση ψυκτικών εγκαταστάσεων.
Για το 2023, η διοίκηση εκτιμά ότι θα διατηρηθεί ικανοποιητική η κερδοφορία, κυρίως λόγω της αναμενόμενης ενίσχυσης της τουριστικής κίνησης και παρά τη σημαντική αύξηση του κόστους λειτουργίας. Για το σκοπό αυτό σε συνεργασία με τοπική εταιρεία διανομής, ξεκίνησε η πλήρης κάλυψη της αγοράς της Πάρου, ενώ παράλληλα ενισχύθηκε το δίκτυο των πωλητών στις υπόλοιπες Κυκλάδες. Επιπλέον από 1.6.2023 λειτουργεί το νέο Κέντρο Διανομής της The Mart στην Τρίπολη σε ιδιόκτητες εγκαταστάσεις 3.200 τ.μ., με σκοπό να εξυπηρετήσει τους επαγγελματίες σε Αργολίδα, Αρκαδία, Κορινθία και Λακωνία.
Την πρωτοκαθεδρία στην αγορά έχει η METRO Cash & Carry του ομίλου Παντελιάδη με δίκτυο 50 καταστημάτων και αναπτυσσόμενο online κανάλι. Ενδεικτικό των τάσεων που επικρατούν στην αγορά είναι ότι το 2022 η χονδρική του ομίλου METRO ενίσχυσε το μερίδιό της κατά 0,5% αντίθετα με τη λιανική που έχασε περίπου 0,2%. Από το σύνολο των δραστηριοτήτων του ομίλου τα έσοδα ήταν 1,5 δισ. ευρώ το 2022 και το 2023 προβλέπεται να φτάσουν τα 1,6 δισ. ευρώ. Ο όμιλος ΜΕTRO, που εγκαινίασε πρόσφατα το Κέντρο Διανομής Βορείου Ελλάδος, έχει επενδύσει πάνω από 100 εκατ. ευρώ την τελευταία τριετία και σχεδιάζει περαιτέρω επενδύσεις το 2023 της τάξης των 50 εκατ. ευρώ. Έχει δε κάθε λόγο να προσθέτει αξία τόσο στο δίκτυο καταστημάτων -συμπεριλαμβανομένων των e-shops- όσο και στις υποδομές logistics, καθώς οι εταιρείες του ανταγωνισμού αυξάνουν το αποτύπωμά τους στον τομέα Β2Β, για την εξυπηρέτηση των επαγγελματιών, όπου η METRO έχει σήμερα προβάδισμα.
Ας σημειωθεί ότι μετά την πανδημία, που στέρησε τζίρο και πελάτες την αγορά του Cash & Carry, λόγω της αναστολής λειτουργίας επιχειρήσεων -αστικά ξενοδοχεία και καταστήματα εστίασης μέχρι επιχειρήσεις σε τουριστικές περιοχές- όλοι οι μεγάλοι όμιλοι της αγοράς προχώρησαν σε επενδύσεις για να προσαρμοστούν στις νέες τάσεις της αγοράς και να κερδίσουν το χαμένο έδαφος μετά την επανεκκίνηση της οικονομίας. Ήδη το 2021 έγινε ένα πρώτο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση με την αγορά του cash & carry να κλείνει τη χρονιά με ανάπτυξη 5,3%, σε 1,088 δισ. ευρώ (NielsenIQ). Τα πρώτα επίσημα αποτελέσματα για το 2022 δείχνουν ότι διατηρήθηκε ικανοποιητικός ρυθμός ανάπτυξης.
Σήμερα διατηρεί την ηγετική του θέση στην αγορά χονδρικής ο όμιλος METRO αλλά αναβαθμίζεται στην κατάταξη και η The Mart του ομίλου Σκλαβενίτη, που είναι ο μεγάλος παίκτης του οργανωμένου λιανεμπορίου βάση τζίρου και με δίκτυο άνω των 500 καταστημάτων συνολικά. Μάλιστα το 2022 εκτιμάται ότι έκλεισε με διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης και τζίρο περί τα 4,5 δισ. ευρώ. Επίσης, σταθερή είναι η παρουσία της ΕΝΑ Cash & Carry, με 14 καταστήματα, του ομίλου ΑΒ Βασιλόπουλος, με συνολικό τζίρο περί τα 2 δισ. ευρώ και επενδύσεις σε αποθήκες, νέα καταστήματα και ανακαινίσεις. Ανερχόμενη είναι η παρουσία της Μασούτης, με 23 καταστήματα cash & carry και ακολουθεί με 14 η Γαλαξίας (Πέντε).
Είναι σημαντικό να παρατηρήσει κανείς την εξέλιξη των αποτελεσμάτων της δραστηριότητας χονδρικής για τους μεγάλους ομίλους. Για παράδειγμα η The Mart του ομίλου Σκλαβενίτη, σύμφωνα με τον ισολογισμό που δημοσίευσε την Παρασκευή, εμφάνισε σημαντική κερδοφορία και ανάπτυξη τζίρου με ρυθμό σχεδόν 20%.
Ειδικότερα, το δίκτυο των 13 υποκαταστημάτων Cash & Carry του ομίλου -όσα ήταν και το 2021- ευνοήθηκε από την ανάπτυξη της τουριστικής αγοράς και επέκτεινε την πελατειακή του βάση. Αντισταθμίστηκαν οι αρνητικές συνέπειες από τις διαταράξεις της εφοδιαστικής αλυσίδας και τις πληθωριστικές πιέσεις στα κόστη των εμπορευμάτων που μετακυλήθηκαν μόνο μερικώς στις τελικές τιμές των προϊόντων και η The Mart έκλεισε πέρυσι με κύκλο εργασιών 407,1 εκατ. ευρώ από 342,4 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση και με κέρδη μετά από φόρους 10,8 εκατ. ευρώ από 6,4 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Το αποτέλεσμα ήρθε παρά τον έντονο ανταγωνισμό, τις συνεχείς ανατιμήσεις των εμπορευμάτων, την αύξηση του ενεργειακού κόστους και άλλων λειτουργικών εξόδων και τις αναταράξεις στην εφοδιαστική αλυσίδα εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία. Σημειώνεται ότι τα EBITDA στην χρήση 2022 ανήλθαν σε 22,7 εκατ. ευρώ ή 5,59% επί κύκλου εργασιών.
Επιπλέον ο όμιλος Σκλαβενίτη ενισχύει τη θέση του στην αγορά μετά και την αγορά των ακινήτων 9 καταστημάτων συνολικής επιφάνειας 102.000 τ.μ., καθώς και δύο ακόμα βιομηχανικών ακινήτων συνολικής επιφάνειας 20.000 τ.μ. περίπου. Επίσης πέρυσι συνεχίσθηκαν οι επενδύσεις σε ψυκτικές εγκαταστάσεις και εκδόθηκαν οι άδειες για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σε οκτώ καταστήματα, με στόχο τη μείωση της επίπτωσης της αύξησης του κόστους της ενέργειας στα αποτελέσματα, καθώς και την υιοθέτηση φιλικών προς το περιβάλλον πρακτικών. Οι συνολικές επενδύσεις το 2022 για αγορές ακινήτων, ανακαινίσεις καταστημάτων και ψυκτικές εγκαταστάσεις, ανήλθαν σε 110,7 εκατ. ευρώ.
Λόγω των επενδύσεων η εταιρεία εμφανίζει αύξηση δανεισμού (τόσο μακροπρόθεσμου, στα 94,5 εκατ. ευρώ από 68,6 εκατ. ευρώ όσο και βραχυπρόθεσμου, στα 112 εκατ. ευρώ από 90 εκατ. ευρώ αντίστοιχα). Προχώρησε στην έκδοση νέου ομολογιακού δανείου 72,5 εκατ. ευρώ για την απόκτηση των ακινήτων 9 καταστημάτων, τα οποία μίσθωνε νωρίτερα και σύναψε δύο νέα ομολογιακά συνολικού ύψους 13,9 εκατ. ευρώ για την αντικατάσταση ψυκτικών εγκαταστάσεων.
Για το 2023, η διοίκηση εκτιμά ότι θα διατηρηθεί ικανοποιητική η κερδοφορία, κυρίως λόγω της αναμενόμενης ενίσχυσης της τουριστικής κίνησης και παρά τη σημαντική αύξηση του κόστους λειτουργίας. Για το σκοπό αυτό σε συνεργασία με τοπική εταιρεία διανομής, ξεκίνησε η πλήρης κάλυψη της αγοράς της Πάρου, ενώ παράλληλα ενισχύθηκε το δίκτυο των πωλητών στις υπόλοιπες Κυκλάδες. Επιπλέον από 1.6.2023 λειτουργεί το νέο Κέντρο Διανομής της The Mart στην Τρίπολη σε ιδιόκτητες εγκαταστάσεις 3.200 τ.μ., με σκοπό να εξυπηρετήσει τους επαγγελματίες σε Αργολίδα, Αρκαδία, Κορινθία και Λακωνία.