Λιμάνι Πειραιά: “Αναταράξεις” και τον Φεβρουάριο λόγω Χούθι
Συνεχίστηκαν και τον Φεβρουάριο οι «αναταράξεις» που έχουν προκληθεί στο λιμάνι του Πειραιά, εξαιτίας των επιθέσεων των ανταρτών Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα. Παρότι τα πλοία της Cosco Shipping που καταπλέουν στο ελληνικό λιμάνι, δεν αποτελούν στόχο των επιθέσεων, καθώς δεν ανήκουν σε αμερικανικές, βρετανικές, ή άλλες εταιρείες δυτικών συμφερόντων, εντούτοις, η γενικότερη μείωση των διελεύσεων από τη Διώρυγα του Σουέζ, φαίνεται πως έχει αρνητική επίδραση στις ροές φορτίων που φτάνουν στις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του ελληνικού λιμανιού.
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Cosco Shipping Ports, που δημοσιεύτηκαν στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας, τον μήνα Φεβρουάριο, διακινήθηκαν 306,3 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια, αριθμός που ήταν 5,1% χαμηλότερος από τον αντίστοιχο μήνα του 2023. Ασφαλώς, η κατάσταση φαίνεται πως βελτιώθηκε σημαντικά έναντι του Ιανουαρίου, ο οποίος ήταν ο χειρότερος από το 2017, πριν καν δηλαδή τεθεί σε λειτουργία η νέα προβλήτα ΙΙΙ, δείγμα της πτώσης που σημειώθηκε. Συγκεκριμένα, διακινήθηκαν μόλις 281,8 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια, αριθμός που ήταν 12,7% χαμηλότερος (πάνω από 40.000 κοντέινερ), σε σχέση με τον περσινό Ιανουάριο. Έτσι, συνολικά το φετινό πρώτο δίμηνο, έχουν διακινηθεί 588,1 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια, με την ετήσια πτώση σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, να διαμορφώνεται σε 8,9%.
Σημαντική είναι η επίδραση των επιθέσεων στην Ερυθρά Θάλασσα και σε άλλα μεγάλα λιμάνια της ευρύτερης περιοχής. Μέχρι στιγμής, μεταξύ των λιμανιών στα οποία έχει μερίδιο συμμετοχής η Cosco, οι πιο σημαντικές επιπτώσεις παρατηρούνται στο Red Sea Gateway Terminal, στην Τζέντα της Σαουδικής Αραβίας. Κατά το πρώτο δίμηνο, η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, υποχώρησε κατά 16,6% σε ετήσια βάση και περιορίστηκε σε 426.000 συνολικά. Το συγκεκριμένο λιμάνι είναι το μεγαλύτερο στην Ερυθρά Θάλασσα, με ετήσια δυναμικότητα 6,2 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων, δηλαδή αρκετά κοντά με το λιμάνι του Πειραιά, του οποίου η συνολική δυναμικότητα ξεπερνά τα 7 εκατ. εμπορευματοκιβώτια. Το συγκεκριμένο λιμάνι μπορεί να υποδεχθεί και τα μεγαλύτερα πλοία του είδους, χάρις στο μεγάλο βάθος που διαθέτει (18 μέτρα).
Καλύτερη είναι η εικόνα στο έτερο λιμάνι της περιοχής, το Suez Canal Container Terminal, που βρίσκεται στην αρχή της Διώρυγας του Σουέζ στην Αίγυπτο. Τον Ιανουάριο παρατηρήθηκε μια μικρή πτώση της διακίνησης κατά 2,9^ σε 314.000 κοντέινερ, αλλά ο Φεβρουάριος ήταν πολύ καλύτερος, καθώς η δραστηριότητα αυξήθηκε κατά 15,5% σε 367,2 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια. Έτσι, το πρώτο δίμηνο ολοκληρώθηκε με ετήσια άνοδο κατά 6,2% σε 681.000 εμπορευματοκιβώτια. Αξίζει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο λιμάνι είναι ετήσιας δυναμικότητας 5 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων. Ξεκίνησε την λειτουργία του το 2004, με βάση σύμβαση παραχώρησης διάρκειας 49 ετών. Την διαχείριση έχει μια κοινοπραξία εταιρειών και φορέων, με ηγέτιδα την APM Terminals του ομίλου Maersk από την Δανία, που ελέγχει το 55%, ενώ η Cosco διαθέτει μερίδιο 20%. Επιπλέον 10,3% ελέγχεται από την Αρχή της Διώρυγας του Παναμά, 5% από την Εθνική Τράπεζα της Αιγύπτου και 9,7% από ιδιωτικές εταιρείες της χώρας.
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Cosco Shipping Ports, που δημοσιεύτηκαν στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας, τον μήνα Φεβρουάριο, διακινήθηκαν 306,3 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια, αριθμός που ήταν 5,1% χαμηλότερος από τον αντίστοιχο μήνα του 2023. Ασφαλώς, η κατάσταση φαίνεται πως βελτιώθηκε σημαντικά έναντι του Ιανουαρίου, ο οποίος ήταν ο χειρότερος από το 2017, πριν καν δηλαδή τεθεί σε λειτουργία η νέα προβλήτα ΙΙΙ, δείγμα της πτώσης που σημειώθηκε. Συγκεκριμένα, διακινήθηκαν μόλις 281,8 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια, αριθμός που ήταν 12,7% χαμηλότερος (πάνω από 40.000 κοντέινερ), σε σχέση με τον περσινό Ιανουάριο. Έτσι, συνολικά το φετινό πρώτο δίμηνο, έχουν διακινηθεί 588,1 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια, με την ετήσια πτώση σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, να διαμορφώνεται σε 8,9%.
Σημαντική είναι η επίδραση των επιθέσεων στην Ερυθρά Θάλασσα και σε άλλα μεγάλα λιμάνια της ευρύτερης περιοχής. Μέχρι στιγμής, μεταξύ των λιμανιών στα οποία έχει μερίδιο συμμετοχής η Cosco, οι πιο σημαντικές επιπτώσεις παρατηρούνται στο Red Sea Gateway Terminal, στην Τζέντα της Σαουδικής Αραβίας. Κατά το πρώτο δίμηνο, η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, υποχώρησε κατά 16,6% σε ετήσια βάση και περιορίστηκε σε 426.000 συνολικά. Το συγκεκριμένο λιμάνι είναι το μεγαλύτερο στην Ερυθρά Θάλασσα, με ετήσια δυναμικότητα 6,2 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων, δηλαδή αρκετά κοντά με το λιμάνι του Πειραιά, του οποίου η συνολική δυναμικότητα ξεπερνά τα 7 εκατ. εμπορευματοκιβώτια. Το συγκεκριμένο λιμάνι μπορεί να υποδεχθεί και τα μεγαλύτερα πλοία του είδους, χάρις στο μεγάλο βάθος που διαθέτει (18 μέτρα).
Καλύτερη είναι η εικόνα στο έτερο λιμάνι της περιοχής, το Suez Canal Container Terminal, που βρίσκεται στην αρχή της Διώρυγας του Σουέζ στην Αίγυπτο. Τον Ιανουάριο παρατηρήθηκε μια μικρή πτώση της διακίνησης κατά 2,9^ σε 314.000 κοντέινερ, αλλά ο Φεβρουάριος ήταν πολύ καλύτερος, καθώς η δραστηριότητα αυξήθηκε κατά 15,5% σε 367,2 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια. Έτσι, το πρώτο δίμηνο ολοκληρώθηκε με ετήσια άνοδο κατά 6,2% σε 681.000 εμπορευματοκιβώτια. Αξίζει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο λιμάνι είναι ετήσιας δυναμικότητας 5 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων. Ξεκίνησε την λειτουργία του το 2004, με βάση σύμβαση παραχώρησης διάρκειας 49 ετών. Την διαχείριση έχει μια κοινοπραξία εταιρειών και φορέων, με ηγέτιδα την APM Terminals του ομίλου Maersk από την Δανία, που ελέγχει το 55%, ενώ η Cosco διαθέτει μερίδιο 20%. Επιπλέον 10,3% ελέγχεται από την Αρχή της Διώρυγας του Παναμά, 5% από την Εθνική Τράπεζα της Αιγύπτου και 9,7% από ιδιωτικές εταιρείες της χώρας.