Επέστρεψαν, επιτέλους, τα χαμόγελα στην ευρωπαϊκή αγορά smartphones, με τις πωλήσεις να βγαίνουν από τη μέγγενη, μετά από ένα εξοντωτικό πτωτικό σερί ετών. Στο μεταξύ, ο ανταγωνισμός μεταξύ των κορυφαίων κατασκευαστών του κόσμου για την «πρωτιά» στην αγορά της Ευρώπης χτυπάει κόκκινο, με τις Samsung και Apple να κονταροχτυπιούνται για την κορυφή και τον νοτιοκορεάτικο όμιλο να εκθρονίζει τον αμερικανικό κολοσσό.

Τους τρεις πρώτους μήνες του 2024, οι κατασκευαστές smartphones εισέπραξαν το πρώτο θετικό -εδώ και χρόνια- θετικό σημάδι από την αγορά smartphones στην Ευρώπη: μία αύξηση πωλήσεων κατά 10%, την πρώτη ετήσια αύξηση από το τρίτο τρίμηνο του 2021.


Αν και οι επιδόσεις του πρώτου τριμήνου στέλνουν μια καθαρή ένδειξη ότι τα χειρότερα για την αγορά smartphones έχουν περάσει, οι αναλυτές της εταιρείας ερευνών Counterpoint Research παραμένουν επιφυλακτικοί. Από τη μια σχολιάζουν ότι, παρά τη βελτίωση, οι πωλήσεις κινούνται πολύ χαμηλότερα από τα προ πανδημίας επίπεδα.

Από την άλλη θυμίζουν ότι η αύξηση του 10%, που επιτεύχθηκε το πρώτο τρίμηνο, έχει ως περίοδο αναφοράς το πρώτο τρίμηνο του 2023, κατά το οποίο σημειώθηκαν οι χαμηλότερες πωλήσεις smartphones στην Ευρώπη εδώ και πάνω από μια δεκαετία. «Είναι ενθαρρυντικό να βλέπουμε την ευρωπαϊκή αγορά να επιστρέφει επιτέλους σε ανάπτυξη, αν και δεν πρέπει να ενθουσιαζόμαστε πολύ, δεδομένου του πόσο ‘φτωχό’ ήταν το 2023» σημειώνουν οι αναλυτές.



Ποια κινητά αγοράζουν οι Ευρωπαίοι
Η σταδιακή αποκατάσταση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης στην Ευρώπη και η βελτίωση των μακροοικονομικών συνθηκών στην περιοχή αποτυπώθηκαν στο ενδιαφέρον που έδειξαν οι Ευρωπαίοι για τα νέα μοντέλα που λάνσαραν στην αγορά εταιρείες όπως οι Samsung, Xiaomi, HONOR.

Για την κορυφή της ευρωπαϊκής αγοράς έγιναν επικές μάχες με τη Samsung να επιστρέφει το 1ο τρίμηνο στο πιο ψηλό βάθρο, χάρη στη δημοφιλή της σειρά Galaxy και S24, που τη βοήθησε να αυξήσει τις πωλήσεις της για πρώτη φορά από το τέταρτο τρίμηνο του 2021. «Η σειρά S24 με τεχνητή νοημοσύνη έτυχε πολύ καλής αποδοχής, με τα νέα A35 και A55, που κυκλοφόρησαν στο τέλος του τριμήνου να δίνουν νέα ώθηση στις πωλήσεις.


Η Apple περιορίστηκε στη δεύτερη θέση της ευρωπαϊκής κατάταξης, με τις δυνάμεις της να μειώνονται κατά 1%, καθώς οι πωλήσεις του iPhone 15 συνέχισαν να περιορίζονται λόγω εποχικότητας. «Χωρίς να αναμένεται iPhone SE το 2024, οι αποστολές θα συνεχίσουν να μειώνονται μέχρι την κυκλοφορία του iPhone 16 αργότερα μέσα στο έτος» λέει η εταιρεία ερευνών.



Κερδισμένοι και χαμένοι
Στην τρίτη θέση της αγοράς βρέθηκε η Xiaomi, οι πωλήσεις της οποίας αυξήθηκαν κατά 11% το πρώτο τρίμηνο του έτους, με την κινεζική εταιρεία να συνεχίζει πλέον ανοδικά, έχοντας περάσει και δύσκολες στιγμές στην ιστορία της στην Ευρώπη. Πλέον, το brand κερδίζει πολύτιμο έδαφος στη Δυτική Ευρώπη, ιδιαίτερα στην Ισπανία και την Ιταλία, σε μεγάλο βαθμό λόγω της νέας σειράς Redmi Note 13.

Ωστόσο, η Xiaomi δυσκολεύτηκε στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, όπου η ανάπτυξη της Samsung και της TECNO οδήγησε στη μείωση του μεριδίου της στο χαμηλότερο επίπεδο από το πρώτο τρίμηνο του 2022.

Στην τέταρτη θέση των προτιμήσεων των Ευρωπαίων βρέθηκε η κινεζική Realme με τις πωλήσεις της να αυξάνονται κατά 59%, λόγω της ανάπτυξης στη Δυτική Ευρώπη και της απότομης ανάκαμψης σε ορισμένες από τις βασικές αγορές της, όπως η Ιταλία και η Ισπανία.

Η realme κατέγραψε επίσης ανάπτυξη στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, ιδιαίτερα στην Τουρκία, την Ουκρανία και την Ουγγαρία. Τα smartphones της σειράς C παρέμειναν best seller, αν και το νέο realme 12 είχε επίσης σημαντικό αντίκτυπο.

Κατά τα άλλα, η αδιάκοπη πορεία της HONOR την οδήγησε να ξεπεράσει την OPPO και να κατακτήσει την πέμπτη θέση για την πρώτη φορά. Η HONOR είδε αύξηση πωλήσεων 67% σε ετήσια βάση, ξεπερνώντας την OPPO και καταλαμβάνοντας την πέμπτη θέση στην Ευρώπη για πρώτη φορά. Αυτό ωθήθηκε από τη Δυτική Ευρώπη, όπου οι αποστολές της υπερδιπλασιάστηκαν κατά τη διάρκεια του έτους χάρη σε νέες συσκευές, όπως τα Magic V2, Magic 6 και HONOR 90.

Σχετικά με τις περαιτέρω προοπτικές της ευρωπαϊκής αγοράς smartphones οι αναλυτές, αν και βλέπουν τα σημάδια ανάκαμψης, καθώς η καταναλωτική πίστη βελτιώνεται, υποβοηθούμενη από τις καινοτομίες που φέρνει η τεχνητή νοημοσύνη, παραμένουν επιφυλακτικοί.

«Δεν έχουμε βγει ακόμα από το τούνελ. Αναμένουμε ότι η αγορά θα αναπτυχθεί, αλλά με χαμηλά μονοψήφια ποσοστά για το υπόλοιπο του 2024, με τη σύγκριση να γίνεται έναντι του πολύ κακού για την αγορά 2023. Δεν αναμένουμε να επιστρέψουμε στα προ πανδημίας επίπεδα σύντομα», λέει η Counterpoint Research.