Με τη νέα γενιά στην ηγεσία των επιχειρήσεων της οικογένειας Χόντου η αλυσίδα Hondos Center, με 74 πολυκαταστήματα, ενισχύει τη θέση της απέναντι στον ανταγωνισμό καθώς και το οικονομικό της αποτύπωμα στην τοπική αγορά, διαχειρίζεται τις προκλήσεις και επιχειρεί να αφήσει πίσω τις απώλειες των απανωτών κρίσεων και τις άλλες δοκιμασίες που κλήθηκε να αντιμετωπίσει τα τελευταία χρόνια.


Η εικόνα των οικονομικών αποτελεσμάτων των βασικών εταιρειών της οικογένειας, που αθροίζουν γύρω στα 250 εκατ. ευρώ τζίρο, δείχνει επιστροφή στην κανονικότητα με ανάπτυξη πωλήσεων και βελτίωση αποτελεσμάτων ήδη από το 2022. Σημειώνεται ότι η ανάπτυξη καταγράφεται, ενώ ο ανταγωνισμός κλιμακώνεται από τοπικές και ξένες αλυσίδες, εδραιωμένες και νεοεισερχόμενες, ειδικά στην κατηγορία καλλυντικών χαμηλού κόστους (π.χ. Sephora, Lili Drogerie, Dust+Cream κ.α.) και ενώ το λιανεμπόριο πλήττεται από πληθωριστικές πιέσεις και περιβάλλον αβεβαιότητας.


Επίσης, σημειώθηκαν και άλλα δυσάρεστα γεγονότα στο περιβάλλον του εταιρικού σχήματος τα τελευταία χρόνια, όπως τα Χριστούγεννα του 2021, όταν η οικογένεια -αλλά και η αγορά- κλονίστηκε από την είδηση ότι έχασε τη ζωή του μετά από άνιση μάχη με μια επιθετική μορφή καρκίνου ο Φρειδερίκος Χόντος, γιός του Αργύρη Χόντου, εκ των συνιδρυτών της αλυσίδας ενώ ένα χρόνο νωρίτερα έφυγε από τη ζωή -επίσης από καρκίνο- ο Γιάννης Χόντος, θείος του Φρειδερίκου και ένα από 5 αδέλφια που συνέπραξαν για τη δημιουργία του δικτύου Hondos Center.

Ειδικά ο Φρειδερίκος Χόντος, είχε μπει από νωρίς στην επιχείρηση και αποδείχθηκε άξιο στέλεχος με ηγετικούς ρόλους στη δραστηριότητα που ελέγχει η οικογένεια του Αργύρη Χόντου, όπως μεταξύ άλλων τα πολυκαταστήματα της αλυσίδας σε Ερμού, Κηφισιά, Μαρούσι, Παγκράτι αλλά και σε Λάρισα, Βόλο και Θεσσαλονίκη (τα 3 καταστήματα σε Απολλωνία Πολιτεία, Αριστοτέλους και Εύοσμο) που αναπτύσσονται από την εταιρεία Step-Hondos Center, με πρόεδρο τον Κώστα Χόντο και αντιπρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο τον Αργύρη Χόντο, που πλαισιώνονται στο ΔΣ από εκπροσώπους της επόμενης γενιάς, Αλέξανδρο, Δημήτρη, Νικόλαο και Στέφανο Χόντο.


Σημειώνεται ότι επειδή στην επιχειρηματική ιδέα για την δημιουργία των Hondos Center συμμετείχαν 5 αδέλφια, οι 5 γιοί του Σωτήρη Χόντου: Νίκος, Γιώργος, Κώστας, Γιάννης και Αργύρης, από νωρίς αποφασίστηκε να ελέγχει ο καθένας διαφορετικές περιοχές και καταστήματα του δικτύου αξιοποιώντας σε κάποιες περιπτώσεις και το μοντέλο franchise, ώστε να αποφεύγονται οι οικογενειακές έριδες, όπως συμβαίνει με πολλές επιχειρήσεις αυτού του τύπου. Διατηρούσαν ωστόσο κοινή πολιτική σε θέματα προμηθευτών, συνεργασιών για την επικοινωνία και την προώθηση προϊόντων μεγάλων οίκων καλλυντικών και κάποιες άλλες συνέργειες αξιοποιώντας έτσι την διαπραγματευτική ισχύ του μεγάλου πανελλαδικού δικτύου.

Για παράδειγμα, ο Νίκος Χόντος ελέγχει το εμβληματικό κατάστημα της Ομόνοιας και μεταξύ άλλων τα καταστήματα σε Καλλιθέα και Κολωνάκι ενώ ηγείται άλλης εταιρείας, στην οποία συμμετέχουν και τα υπόλοιπα αδέλφια, που λειτουργεί τα πολυκαταστήματα franchise των Αθηνών καθώς και τα Hondos Center Πάτρας, Ρόδου, Ηρακλείου, Κορίνθου, Λ. Κηφισίας στους Αμπελόκηπους, Σπάτων, Μυκόνου και το e-shop.


Η οικογένεια του Κώστα Χόντου έχει μεταξύ άλλων στην ευθύνη της τα Hondos Center σε Πειραιά, Αγία Παρασκευή, Χαλάνδρι και Χαλκίδα ενώ η οικογένεια του αείμνηστου Γιάννη Χόντου δραστηριοποιείται κυρίως με τα Hondos Center σε Ομήρου, Περιστέρι, Νέα Σμύρνη, Νέα Ερυθραία και Αιγάλεω.

Η ρήξη και η πτώχευση της Hondos Pallas
Ο Γιώργος Χόντος, είχε στην ευθύνη του τα καταστήματα σε Ιπποκράτους, Πατησίων και Νέα Ιωνία αλλά εξελίχθηκε σε αυτό που λέμε «μαύρο πρόβατο» της επιχειρηματικής οικογένειας. Η εταιρεία του, Hondos Pallas Πολυκαταστήματα, ανεξαρτητοποιήθηκε από τον υπόλοιπο όμιλο στα μέσα περίπου της δεκαετίας του 2000 διατηρώντας όμως το δικαίωμα χρήσης της επωνυμίας στα καταστήματα και ως εκ τούτου μια περιορισμένη συνεργασία με το οικογενειακό εταιρικό σχήμα που γινόταν ολοένα πιο δυσχερής. Το εγχείρημα δεν μακροημέρευσε, βρέθηκε στη δίνη της κρίσης που ξέσπασε λίγα χρόνια αργότερα ενώ η εταιρεία πρόσθετε συνεχώς χρέη και έφτασε να υπολειτουργεί. Το 2013 ο τζίρος είχε καταρρεύσει στα 4,6 εκατ. ευρώ από 22,5 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν και οι ζημιές διπλασιάστηκαν στα 16,2 εκατ. ευρώ ενώ οι συνολικές υποχρεώσεις της εταιρείας έφτασαν τα 77,5 εκατ. ευρώ. Ένα χρόνο μετά, το 2014 οι υποχρεώσεις σε εργαζόμενους και κυρίως τα μεγάλα «ανοίγματα» σε ασφαλιστικά ταμεία και Δημόσιο οδήγησαν ακόμη και σε συλλήψεις των στελεχών της διοίκησης (Γιώργος Χόντος, Ουρανία Χόντου και Στέφανος Κωστούλας). Το 2015 η εταιρεία κατέθεσε αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 99 του τότε πτωχευτικού νόμου και το 2017 πτώχευσε.

Τα «απόνερα» και το δίκτυο Hondos Center σήμερα
Αν και δεν υπάρχει σήμερα η εταιρεία του Γιώργου Χόντου, εξέλιξη που έδωσε και στον ίδιο σημαντικά «μαθήματα», οι απαιτήσεις είναι ενεργές, με αποτέλεσμα να υπάρχει ενδιαφέρον για την εκποίηση περιουσιακών στοιχείων, όπως με τον πλειστηριασμό που επαναλαμβάνεται 25 Σεπτεμβρίου για ακίνητο στους Θρακομακεδόνες. Σύμφωνα με την σχετική ανάρτηση στην πλατφόρμα eauction, πρόκειται για ακίνητο με μεζονέτα περίπου 1.000 τ.μ.. Ως οφειλέτες εμφανίζονται ο Γιώργος Χόντος και η κόρη του Βασιλική και επισπεύδων είναι η doValue Greece ενώ η τιμή πρώτης προσφοράς ορίστηκε σε 766 χιλ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι η δημοσιότητα που έλαβαν οι εξελίξεις γύρω από την δραστηριότητα της Hondos Pallas δημιουργούσε σύγχυση τα προηγούμενα χρόνια στο καταναλωτικό κοινό αναγκάζοντας την υπόλοιπη οικογένεια να προβαίνει κατά καιρούς σε ανακοινώσεις διευκρινίζοντας προς προμηθευτές και καταναλωτές ότι τα Hondos Center δεν έχουν καμία απολύτως σχέση με την Hondos Pallas. Καθώς έχει περάσει μια δεκαετία από την κορύφωση της κρίσης στις δραστηριότητες του Γιώργου Χόντου έχει γίνει σαφές ότι το εταιρικό σχήμα της αλυσίδας Hondos Center ακολούθησε άλλη πορεία. Παρά τις προκλήσεις των αλλεπάλληλων κρίσεων η αλυσίδα έμεινε όρθια στο μπαράζ πτωχεύσεων και λουκέτων στην λιανική αγορά, διόρθωσε τις απώλειες έχοντας καταφέρει να ξεπεράσει τα απόνερα της πανδημίας και πετυχαίνοντας στις πρόσφατες οικονομικές χρήσεις αύξηση πωλήσεων και κερδοφορίας.

Αυτό διαπιστώνεται από τους ισολογισμούς των βασικών εταιρειών στις οποίες είναι μοιρασμένη η δραστηριότητα, από το κατάστημα ναυαρχίδα της Ομόνοιας που φέρεται να πραγματοποιεί τζίρο πάνω από 50 εκατ. ευρώ, μέχρι τα πιο μικρά πολυκαταστήματα σε επαρχιακές πόλεις και νησιά. Σημειώνεται ότι εκτός από τα 20 Hondos Center της Αθήνας και τα 3 της Θεσσαλονίκης, λειτουργούν 3 στην Κρήτη και 13 στα άλλα νησιά, από τη Μύκονο και τη Σαντορίνη μέχρι την Κέρκυρα, τη Ζάκυνθο τη Μυτιλήνη και την Κώ ενώ άλλα 35 Hondos Center καλύπτουν την ηπειρωτική χώρα. Πάνω από 6.000 εργαζόμενοι απασχολούνται σε όλο το φάσμα της δραστηριότητας που πλησιάζει τα 60 χρόνια παρουσίας στην αγορά.

Πώς αρχίζει η ιστορία
Υπενθυμίζεται ότι όλα άρχισαν το 1967, όταν τα 5 αδέλφια που είχαν έρθει στην πρωτεύουσα από τις Μίκρες Αγράφων για να κάνουν αρχικά τους πλασιέ καλλυντικών, αποφάσισαν να ανοίξουν αποθήκη καλλυντικών στην οδό Ομήρου, απέναντι από ένα περίπτερο που είχαν στο μεταξύ αναλάβει. Οι επιχειρηματίες ήταν προφανώς διορατικοί, καθώς ήταν από τους πρώτους που εκμεταλλεύτηκαν τις αναδυόμενες καταναλωτικές τάσεις της εποχής διατηρώντας μέχρι σήμερα εκείνη την δραστηριότητα και εμπλουτίζοντάς την. Σημειώνεται ότι η δεκαετία του ’60 ήταν καθοριστική για τη χειραφέτηση των γυναικών, με ραγδαίες εξελίξεις στη μόδα. Ήταν η εποχή που κυκλοφόρησε το αντισυλληπτικό χάπι και προετοιμάστηκε το κίνημα της σεξουαλικής απελευθέρωσης, της ψυχεδέλειας και των χίπις της επόμενης δεκαετίας. Οι γυναίκες φρόντιζαν την εμφάνισή τους και αγόραζαν καλλυντικά και είδη μακιγιάζ. Οι αδελφοί Χόντου διαισθάνονταν τις επερχόμενες αλλαγές όταν αποφάσισαν να επενδύσουν τις οικονομίες τους σε προϊόντα που απευθύνονταν πρωτίστως στις γυναίκες καταναλώτριες της Αθήνας. Σταδιακά το δίκτυο αναπτύχθηκε ενώ ενισχύθηκε και η προϊοντική γκάμα εξελίσσοντας και το μοντέλο των καταστημάτων που διαθέτουν εκτός από καλλυντικά, επιλεκτικής και ευρείας διανομής, προϊόντα ένδυσης, υπόδησης, αξεσουάρ, είδη σπιτιού τα οποία απευθύνονται πλέον όχι μόνο στις γυναίκες αλλά σε όλη την οικογένεια.

Με 75 καταστήματα σήμερα συμπεριλαμβανομένου του e-shop και πάνω από 6.000 εργαζόμενους η αλυσίδα Hondos Center αποτελεί το πιο καθιερωμένο δίκτυο λιανικής στην ελληνική αγορά και μία από τις μεγαλύτερες αλυσίδες καλλυντικών και προϊόντων ομορφιάς στην Ευρώπη.