Θεοδωρικάκος: Τα νέα δεδομένα στο Δημόσιο τομέα - Πώς θα εξυπηρετούνται οι πολίτες
Εγκύκλιο, με την οποία υπενθυμίζεται ο τρόπος λειτουργίας των υπηρεσιών του δημοσίου τομέα στο πλαίσιο εφαρμογής των μέτρων περιορισμού του κοροναϊού υπέγραψε ο υπουργός Εσωτερικών, Τάκης Θεοδωρικάκος. Σε αυτή διευκρινίζονται περιπτώσεις που αφορούν την εξυπηρέτηση του κοινού, τη χρήση τηλεργασίας και τις δυνατότητες αδειών ειδικού σκοπού και αλλαγής ωραρίου για τους γονείς που έχουν παιδιά σε σχολικές μονάδες, οι οποίες έχουν αναστείλει πλήρως τη λειτουργία τους.
Γονείς μαθητών
Σε ό,τι αφορά στους γονείς μαθητών που φοιτούν σε σχολεία που παραμένουν κλειστά, η εγκύκλιος υπενθυμίζει ότι ισχύουν οι διευκολύνσεις της πρώτης καραντίνας, σύμφωνα με διατάξεις του άρθρου 5 της από 11.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου που κυρώθηκε με το άρθρο 2 του ν.4682/2020. Δηλαδή υπό προϋποθέσεις οι γονείς μαθητών έως τη Γ΄ Γυμνασίου έχουν τη δυνατότητα να λάβουν άδεια ειδικού σκοπού ή να έχουν μειωμένο ωράριο εργασίας.
Στην πρώτη περίπτωση, ανά τέσσερις ημέρες απουσίας, οι τρεις ημέρες καταγράφονται ως δικαιολογημένη απουσία και η μία ημέρα αποτελεί κανονική άδεια. Η δεύτερη περίπτωση αφορά μειωμένο ωράριο εργασίας, μέχρι και 25% ημερησίως, χωρίς ανάλογη μείωση αποδοχών τους, ενώ μετά το άνοιγμα των σχολείων ο υπάλληλος υποχρεούται να απασχοληθεί τις αντίστοιχες ώρες μείωσης του ωραρίου εργασίας, πέραν του ωραρίου του χωρίς αμοιβή υπερωριακής απασχόλησης.
Εξ αποστάσεως εργασία
Για την πρώτη περίπτωση η εγκύκλιος επισημαίνει ότι εφόσον η κανονική άδεια έχει εξαντληθεί, οι υπηρεσίες θα προβαίνουν, εφόσον το επιθυμεί ο υπάλληλος γονέας, στην παροχή εξ αποστάσεως εργασίας, όπου αυτό είναι εφικτό βάσει των καθηκόντων που ασκεί ή στην εκ περιτροπής παροχή εργασίας. Υπενθυμίζεται, επίσης, ότι οι υπάλληλοι αυτοί έχουν τη δυνατότητα να παρέχουν την εργασία τους σε ωράριο διαφορετικό από το προβλεπόμενο, εφόσον αυτό συνάδει τόσο με την προστασία των τέκνων όσο και με την εξυπηρέτηση των αρμοδιοτήτων της υπηρεσίας.
Εντατικοί έλεγχοι
Η εγκύκλιος προαναγγέλλει εντατικούς ελέγχους από τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές για την τήρηση της υποχρέωσης λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών μόνο με το απολύτως απαραίτητο προσωπικό και με πάνω από τους μισούς υπαλλήλους σε καθεστώς τηλεργασίας.
Διευκρινίζεται, επιπλέον, ότι η χορήγηση ειδικής άδειας απουσίας και παροχή τηλεργασίας στις ομάδες υψηλού κινδύνου δεν τελεί πλέον στη διακριτική ευχέρεια του αιτούντος, αλλά αποτελεί υποχρέωση της Διοίκησης.
Εξυπηρέτηση με ραντεβού
Καθίσταται επίσης σαφές ότι το κοινό εξυπηρετείται μόνο σε επείγουσες περιπτώσεις και υποχρεωτικά κατόπιν ραντεβού. Εξυπακούεται, ωστόσο, ότι θα πρέπει να εξασφαλιστεί από τις υπηρεσίες ο τρόπος που θα προγραμματίζονται τα ραντεβού και η ευρεία ενημέρωση των ενδιαφερομένων πολιτών. Ειδικότερα, θα πρέπει οι υπηρεσίες με σχετικές αναρτήσεις στις ιστοσελίδες τους ή με οποιονδήποτε άλλο πρόσφορο τρόπο να ενημερώνουν τους πολίτες για τη δυνατότητά τους να επικοινωνούν με τις δημόσιες υπηρεσίες σε συγκεκριμένα τηλέφωνα και σε συγκεκριμένη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προκειμένου να προγραμματίσουν ραντεβού.
Προτεραιότητα
Μέσω της εγκυκλίου καλούνται οι επικεφαλής κάθε δημόσιας υπηρεσίας για την εξασφάλιση της κατά το δυνατόν απρόσκοπτης και αποτελεσματικής εξυπηρέτησης των πολιτών και για την ευρεία με κάθε πρόσφορο τρόπο ενημέρωσή τους.
Γενικότερα και προκειμένου να επιτυγχάνεται ευχερέστερα η εξυπηρέτηση των πολιτών παρακαλούνται τόσο οι πολίτες όσο και οι δημόσιες υπηρεσίες, για την αξιοποίηση κατά προτεραιότητα των δυνατοτήτων που παρέχει η επικοινωνία μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Γονείς μαθητών
Σε ό,τι αφορά στους γονείς μαθητών που φοιτούν σε σχολεία που παραμένουν κλειστά, η εγκύκλιος υπενθυμίζει ότι ισχύουν οι διευκολύνσεις της πρώτης καραντίνας, σύμφωνα με διατάξεις του άρθρου 5 της από 11.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου που κυρώθηκε με το άρθρο 2 του ν.4682/2020. Δηλαδή υπό προϋποθέσεις οι γονείς μαθητών έως τη Γ΄ Γυμνασίου έχουν τη δυνατότητα να λάβουν άδεια ειδικού σκοπού ή να έχουν μειωμένο ωράριο εργασίας.
Στην πρώτη περίπτωση, ανά τέσσερις ημέρες απουσίας, οι τρεις ημέρες καταγράφονται ως δικαιολογημένη απουσία και η μία ημέρα αποτελεί κανονική άδεια. Η δεύτερη περίπτωση αφορά μειωμένο ωράριο εργασίας, μέχρι και 25% ημερησίως, χωρίς ανάλογη μείωση αποδοχών τους, ενώ μετά το άνοιγμα των σχολείων ο υπάλληλος υποχρεούται να απασχοληθεί τις αντίστοιχες ώρες μείωσης του ωραρίου εργασίας, πέραν του ωραρίου του χωρίς αμοιβή υπερωριακής απασχόλησης.
Εξ αποστάσεως εργασία
Για την πρώτη περίπτωση η εγκύκλιος επισημαίνει ότι εφόσον η κανονική άδεια έχει εξαντληθεί, οι υπηρεσίες θα προβαίνουν, εφόσον το επιθυμεί ο υπάλληλος γονέας, στην παροχή εξ αποστάσεως εργασίας, όπου αυτό είναι εφικτό βάσει των καθηκόντων που ασκεί ή στην εκ περιτροπής παροχή εργασίας. Υπενθυμίζεται, επίσης, ότι οι υπάλληλοι αυτοί έχουν τη δυνατότητα να παρέχουν την εργασία τους σε ωράριο διαφορετικό από το προβλεπόμενο, εφόσον αυτό συνάδει τόσο με την προστασία των τέκνων όσο και με την εξυπηρέτηση των αρμοδιοτήτων της υπηρεσίας.
Εντατικοί έλεγχοι
Η εγκύκλιος προαναγγέλλει εντατικούς ελέγχους από τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές για την τήρηση της υποχρέωσης λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών μόνο με το απολύτως απαραίτητο προσωπικό και με πάνω από τους μισούς υπαλλήλους σε καθεστώς τηλεργασίας.
Διευκρινίζεται, επιπλέον, ότι η χορήγηση ειδικής άδειας απουσίας και παροχή τηλεργασίας στις ομάδες υψηλού κινδύνου δεν τελεί πλέον στη διακριτική ευχέρεια του αιτούντος, αλλά αποτελεί υποχρέωση της Διοίκησης.
Εξυπηρέτηση με ραντεβού
Καθίσταται επίσης σαφές ότι το κοινό εξυπηρετείται μόνο σε επείγουσες περιπτώσεις και υποχρεωτικά κατόπιν ραντεβού. Εξυπακούεται, ωστόσο, ότι θα πρέπει να εξασφαλιστεί από τις υπηρεσίες ο τρόπος που θα προγραμματίζονται τα ραντεβού και η ευρεία ενημέρωση των ενδιαφερομένων πολιτών. Ειδικότερα, θα πρέπει οι υπηρεσίες με σχετικές αναρτήσεις στις ιστοσελίδες τους ή με οποιονδήποτε άλλο πρόσφορο τρόπο να ενημερώνουν τους πολίτες για τη δυνατότητά τους να επικοινωνούν με τις δημόσιες υπηρεσίες σε συγκεκριμένα τηλέφωνα και σε συγκεκριμένη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προκειμένου να προγραμματίσουν ραντεβού.
Προτεραιότητα
Μέσω της εγκυκλίου καλούνται οι επικεφαλής κάθε δημόσιας υπηρεσίας για την εξασφάλιση της κατά το δυνατόν απρόσκοπτης και αποτελεσματικής εξυπηρέτησης των πολιτών και για την ευρεία με κάθε πρόσφορο τρόπο ενημέρωσή τους.
Γενικότερα και προκειμένου να επιτυγχάνεται ευχερέστερα η εξυπηρέτηση των πολιτών παρακαλούνται τόσο οι πολίτες όσο και οι δημόσιες υπηρεσίες, για την αξιοποίηση κατά προτεραιότητα των δυνατοτήτων που παρέχει η επικοινωνία μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.