Καραμανλής: Να ενταχθεί το λιμάνι Αλεξανδρούπολης στο ευρωπαϊκό δίκτυο ΤΕΝ-Τ
Χαρακτήρισε το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης ως μεγάλης στρατιωτικής σημασίας
Τη σημασία ένταξης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης στο ευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών ΤΕΝ-Τ, καθώς αποτελεί κρίσιμη υποδομή στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ και ενεργειακό κόμβο, υπογράμμισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής στο πλαίσιο του άτυπου Συμβουλίου των Υπουργών Μεταφορών της ΕΕ (21-22 Φεβρουαρίου).
Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του υπουργείου, ο κ. Καραμανλής ανέπτυξε ειδικότερα τις προτεραιότητες της ελληνικής κυβέρνησης στο πλαίσιο του κανονισμού ΤΕΝ-Τ εν όψει της αναθεώρησής του:
«Πρώτον, την ανάπτυξη των διασυνοριακών γραμμών βορρά- νότου και ιδιαίτερα τη σιδηροδρομική σύνδεση τα Ελλάδας με τα χώρες των δυτικών Βαλκανίων.
Επισήμανε ότι η επέκταση του διαδρόμου των δυτικών Βαλκανίων τα την Ελλάδα, μέσω πολλαπλών κάθετων σιδηροδρομικών γραμμών, είναι ιδιαίτερα σημαντική για την εσωτερική συνοχή των γειτονικών χωρών, την άμβλυνση των περιφερειακών ανισοτήτων και την ενίσχυση των διεθνών μεταφορών από την κεντρική τα τη νοτιοανατολική Ευρώπη μέσω των Βαλκανίων.
Για αυτό είναι κρίσιμο, σημείωσε ο κ. Καραμανλής, να συμπεριληφθεί στο δίκτυο ΤΕΝ-Τα ο διάδρομος παράλληλα με την ακτογραμμή τα Αδριατικής και του Ιονίου, ως μία επέκταση του διαδρόμου των δυτικών Βαλκανίων.
Δεύτερον, την ένταξη του λιμανιού τα Αλεξανδρούπολης στο δίκτυο ΤΕΝ-Τ.
Μεγάλης στρατιωτικής σημασίας το λιμάνι Αλεξανδρούπολης
«Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης έχει ήδη αναγνωριστεί ως υποδομή μεγάλης σημασίας για τη στρατιωτική του χρήση στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ και ως ένας ενεργειακός κόμβος και θα μπορούσε να παίξει ένα σημαντικό ρόλο στην ανταγωνιστικότητα και διατροπικότητα του συνολικού δικτύου», τόνισε ο υπουργός».
Ο κανονισμός ΤΕΝ-Τ υποστηρίζει την ανάπτυξη ενός αξιόπιστου και αδιάλειπτου δικτύου διευρωπαϊκών μεταφορών, που θα προσφέρει βιώσιμη συνδεσιμότητα μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, χωρίς κενά, σημεία συμφόρησης ή ελλιπείς συνδέσμους. Αποτελείται από σιδηροδρόμους, εσωτερικές πλωτές οδούς, θαλάσσια δρομολόγια μικρών αποστάσεων και δρόμους που συνδέονται με πόλεις, θαλάσσια και εσωτερικά λιμάνια, αεροδρόμια και τερματικούς σταθμούς.
Προστασία και υποστήριξη των εργαζόμενων στις μεταφορές
Επίσης, ο Έλληνας υπουργός, στο πλαίσιο της συζήτησης για την ελκυστικότητα του τομέα μεταφορών, τόνισε τη σημασία της κοινωνικής δικαιοσύνης και προστασίας της υγείας και της ασφάλειας όλων των εργαζόμενων στην ΕΕ στον τομέα των μεταφορών, ιδιαίτερα στην παρούσα χρονική συγκυρία της πανδημίας.
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στην ίδια ανακοίνωση, υπογράμμισε ότι όλες οι κυβερνήσεις της ΕΕ πρέπει να εργαστούν ώστε να υπάρξουν οι συνθήκες για συνεχή εκπαίδευση και ανάπτυξη δεξιοτήτων των εργαζομένων στον τομέα των μεταφορών, επισημαίνοντας ότι υψηλού επιπέδου δουλειές αποτελούν πόλο έλξης για τους νέους, που εισέρχονται στην αγορά εργασίας, ενώ επισήμανε την ανησυχία που υπάρχει για το εάν θα μπορέσει να καλυφθεί η προβλεπόμενη μεγάλη ζήτηση εξειδικευμένου προσωπικού κατά τα επόμενα χρόνια στους τομείς των μεταφορών.
Τα επόμενα βήματα της Ευρώπης για απεξάρτηση των οδικών μεταφορών από τα ορυκτά καύσιμα
Στο επίκεντρο της συζήτησης των υπουργών Μεταφορών της ΕΕ χθες, τέθηκε και το ζήτημα της απεξάρτησης των οδικών μεταφορών από τα ορυκτά καύσιμα, στο πλαίσιο των φιλόδοξων στόχων της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας. Στόχος, σημειώνεται, είναι η δραστική επέκταση των υποδομών φόρτισης, ωστόσο ταυτόχρονα απαιτείται και η ενίσχυση των ηλεκτρικών δικτύων.
Ο κ. Καραμανλής έθεσε το ερώτημα κατά πόσον είναι έτοιμη η ΕΕ να ενισχύσει το ηλεκτρικό της δίκτυο και τις σχετικές υποδομές, ιδίως όσον αφορά στα βαρέα επαγγελματικά οχήματα, τα οποία έχουν υψηλότερες απαιτήσεις απόδοσης ισχύος, αλλά και με ποιο κόστος, τόσο για τα κράτη- μέλη, όσο και για τους χρήστες.
Επισήμανε εξάλλου ότι η πρόσφατη ενεργειακή κρίση, που ανέκυψε λίγο μετά την παρουσίαση του νομοθετικού πακέτου "Fit for 55", δημιούργησε μία κοινωνική κρίση και ανέδειξε την έλλειψη ετοιμότητας της ΕΕ να διαχειριστεί τέτοιο είδος κρίσης αποτελεσματικά. Για αυτό ζήτησε η Ευρώπη να εξετάσει πολύ προσεκτικά τις επιλογές της.
Τέλος, στη συζήτηση για την καινοτομία στον τομέα των μεταφορών και την ανάγκη συμπόρευσης όλων των κρατών- μελών, ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι η καινοτομία είναι σημαντική και για τις θαλάσσιες μεταφορές, καθώς και ότι και σε αυτόν τον τομέα θα πρέπει να εφαρμοστεί μία εξορθολογισμένη μετάβαση σε καύσιμα μηδενικών ρύπων.
Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του υπουργείου, ο κ. Καραμανλής ανέπτυξε ειδικότερα τις προτεραιότητες της ελληνικής κυβέρνησης στο πλαίσιο του κανονισμού ΤΕΝ-Τ εν όψει της αναθεώρησής του:
«Πρώτον, την ανάπτυξη των διασυνοριακών γραμμών βορρά- νότου και ιδιαίτερα τη σιδηροδρομική σύνδεση τα Ελλάδας με τα χώρες των δυτικών Βαλκανίων.
Επισήμανε ότι η επέκταση του διαδρόμου των δυτικών Βαλκανίων τα την Ελλάδα, μέσω πολλαπλών κάθετων σιδηροδρομικών γραμμών, είναι ιδιαίτερα σημαντική για την εσωτερική συνοχή των γειτονικών χωρών, την άμβλυνση των περιφερειακών ανισοτήτων και την ενίσχυση των διεθνών μεταφορών από την κεντρική τα τη νοτιοανατολική Ευρώπη μέσω των Βαλκανίων.
Για αυτό είναι κρίσιμο, σημείωσε ο κ. Καραμανλής, να συμπεριληφθεί στο δίκτυο ΤΕΝ-Τα ο διάδρομος παράλληλα με την ακτογραμμή τα Αδριατικής και του Ιονίου, ως μία επέκταση του διαδρόμου των δυτικών Βαλκανίων.
Δεύτερον, την ένταξη του λιμανιού τα Αλεξανδρούπολης στο δίκτυο ΤΕΝ-Τ.
Μεγάλης στρατιωτικής σημασίας το λιμάνι Αλεξανδρούπολης
«Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης έχει ήδη αναγνωριστεί ως υποδομή μεγάλης σημασίας για τη στρατιωτική του χρήση στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ και ως ένας ενεργειακός κόμβος και θα μπορούσε να παίξει ένα σημαντικό ρόλο στην ανταγωνιστικότητα και διατροπικότητα του συνολικού δικτύου», τόνισε ο υπουργός».Ο κανονισμός ΤΕΝ-Τ υποστηρίζει την ανάπτυξη ενός αξιόπιστου και αδιάλειπτου δικτύου διευρωπαϊκών μεταφορών, που θα προσφέρει βιώσιμη συνδεσιμότητα μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, χωρίς κενά, σημεία συμφόρησης ή ελλιπείς συνδέσμους. Αποτελείται από σιδηροδρόμους, εσωτερικές πλωτές οδούς, θαλάσσια δρομολόγια μικρών αποστάσεων και δρόμους που συνδέονται με πόλεις, θαλάσσια και εσωτερικά λιμάνια, αεροδρόμια και τερματικούς σταθμούς.
Προστασία και υποστήριξη των εργαζόμενων στις μεταφορές
Επίσης, ο Έλληνας υπουργός, στο πλαίσιο της συζήτησης για την ελκυστικότητα του τομέα μεταφορών, τόνισε τη σημασία της κοινωνικής δικαιοσύνης και προστασίας της υγείας και της ασφάλειας όλων των εργαζόμενων στην ΕΕ στον τομέα των μεταφορών, ιδιαίτερα στην παρούσα χρονική συγκυρία της πανδημίας.Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στην ίδια ανακοίνωση, υπογράμμισε ότι όλες οι κυβερνήσεις της ΕΕ πρέπει να εργαστούν ώστε να υπάρξουν οι συνθήκες για συνεχή εκπαίδευση και ανάπτυξη δεξιοτήτων των εργαζομένων στον τομέα των μεταφορών, επισημαίνοντας ότι υψηλού επιπέδου δουλειές αποτελούν πόλο έλξης για τους νέους, που εισέρχονται στην αγορά εργασίας, ενώ επισήμανε την ανησυχία που υπάρχει για το εάν θα μπορέσει να καλυφθεί η προβλεπόμενη μεγάλη ζήτηση εξειδικευμένου προσωπικού κατά τα επόμενα χρόνια στους τομείς των μεταφορών.
Τα επόμενα βήματα της Ευρώπης για απεξάρτηση των οδικών μεταφορών από τα ορυκτά καύσιμα
Στο επίκεντρο της συζήτησης των υπουργών Μεταφορών της ΕΕ χθες, τέθηκε και το ζήτημα της απεξάρτησης των οδικών μεταφορών από τα ορυκτά καύσιμα, στο πλαίσιο των φιλόδοξων στόχων της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας. Στόχος, σημειώνεται, είναι η δραστική επέκταση των υποδομών φόρτισης, ωστόσο ταυτόχρονα απαιτείται και η ενίσχυση των ηλεκτρικών δικτύων.Ο κ. Καραμανλής έθεσε το ερώτημα κατά πόσον είναι έτοιμη η ΕΕ να ενισχύσει το ηλεκτρικό της δίκτυο και τις σχετικές υποδομές, ιδίως όσον αφορά στα βαρέα επαγγελματικά οχήματα, τα οποία έχουν υψηλότερες απαιτήσεις απόδοσης ισχύος, αλλά και με ποιο κόστος, τόσο για τα κράτη- μέλη, όσο και για τους χρήστες.
Επισήμανε εξάλλου ότι η πρόσφατη ενεργειακή κρίση, που ανέκυψε λίγο μετά την παρουσίαση του νομοθετικού πακέτου "Fit for 55", δημιούργησε μία κοινωνική κρίση και ανέδειξε την έλλειψη ετοιμότητας της ΕΕ να διαχειριστεί τέτοιο είδος κρίσης αποτελεσματικά. Για αυτό ζήτησε η Ευρώπη να εξετάσει πολύ προσεκτικά τις επιλογές της.
Τέλος, στη συζήτηση για την καινοτομία στον τομέα των μεταφορών και την ανάγκη συμπόρευσης όλων των κρατών- μελών, ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι η καινοτομία είναι σημαντική και για τις θαλάσσιες μεταφορές, καθώς και ότι και σε αυτόν τον τομέα θα πρέπει να εφαρμοστεί μία εξορθολογισμένη μετάβαση σε καύσιμα μηδενικών ρύπων.