Μέσω της αξιοποίησης της τεχνητής νοημοσύνης η κυβέρνηση έχει αναγνωρίσει πολλά προβλήματα που απασχολούν τις ζωές των πολιτών, με τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρη Παπαστεργίου, να επισημαίνει ότι "οι ψηφιακοί βοηθοί" έχουν τη δυνατότητα να "πάρουν τον πολίτη από το χέρι" και να τον βοηθήσουν ουσιαστικά. Σε αυτό το τεχνολογικό άλμα συνέβαλε και η πανδημία του κοροαϊού κατά την οποία το gov.gr χρησιμοποιήθηκε ευρέως για τις δημόσιες υπηρεσίες.

Στη συζήτηση που ακολούθησε με τον Δημήτρη Δελεβέγκο, δημοσιογράφο στην «Καθημερινή» και στο Moneyreview.gr, ο κ. Παπαστεργίου υποστήριξε ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να αλλάξει συνολικά την επαφή με το δημόσιο, δηλώνοντας χαρακτηριστικά: «σε οποιοδήποτε ερώτημα η απάντηση είναι η τεχνητή νοημοσύνη». Σχετικά με τον «ψηφιακό βοηθό» του gov.gr, δήλωσε ότι τα «χτυπήματα» φτάνουν τις 300 χιλιάδες την ημέρα, ενώ συνεχώς αυξάνονται οι δυνατότητές του. Όπως είπε: «Αναμένω να επεκταθεί ακόμα περισσότερο και να είναι εξαιρετικά εύχρηστο μέσα από το Wallet, το οποίο θα γίνει ο συνδετικός κρίκος με το δημόσιο. Το gov.gr κέρδισε και πάλι την εμπιστοσύνη των πολιτών προς το δημόσιο».

Προανείγγειλε σημαντικές αλλαγές στις συναλλαγές του πολίτη με το Δημόσιο, όπως η κατάργηση αριθμού πιστοποιητικών και την προσθήκη σειράς χρηστικών λειτουργιών στον ψηφιακό βοηθό του gov.gr, όπως η δυνατότητα κλεισίματος ραντεβού με τις δημόσιες υπηρεσίες ή απάντηση σε ερωτήματα για τα εφημερεύοντα ή διημερεύοντα φαρμακεία. Πρόσθεσε ακόμη ότι ο ρόλος του ψηφιακού πορτοφολιού (Wallet) θα αναβαθμιστεί, αποκτώντας νέες εφαρμογές, όπως, για παράδειγμα, η κάρτα αιμοδότη.

Ο Προσωπικός Αριθμός βρίσκεται σε διαδικασία έγκρισης

Σε ερώτηση του δημοσιογράφου για το αν θα δούμε τη γραφειοκρατία να ελαχιστοποιείται, ο υπουργός ξεκαθάρισε ότι πρέπει να «ανοίξουν» τα δεδομένα και να μην παραμένουν «κλειστά σαν σε σιλό», ενώ δεν δίστασε να πει ότι κάποιοι φορείς του δημοσίου υπήρχαν μόνο και μόνο γιατί κατείχαν αυτά τα κλειστά δεδομένα. Αναφέρθηκε εκτενώς στον «προσωπικό αριθμό» που «έρχεται» και αναμένεται να βοηθήσει πολύ τους πολίτες, με στόχο να αποφευχθεί και η ψηφιακή γραφειοκρατία. Οι διαφορετικοί αριθμοί των πολιτών θα ενοποιηθούν, ενώ ο «προσωπικός αριθμός» βρίσκεται πλέον σε διαδικασία έγκρισης από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων. Στη συνέχεια έφερε παραδείγματα για την απλοποίηση που φέρνει η τεχνητή νοημοσύνη στην ψηφιακή διακυβέρνηση και πιο συγκεκριμένα στα ζητήματα της αλλαγής παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας, στις τηλεπικοινωνίες και τις ασφάλειες, αλλά και στα δεδομένα Υγείας, στη συνταγογράφηση και στον φάκελο υγείας των πολιτών.

Σχετικά με το Wallet και την ψηφιακή ταυτότητα, δήλωσε ότι η Ελλάδα και η Κύπρος πρόκειται να κάνουν δεκτές από κοινού τις ταυτότητες των πολιτών των δύο κρατών μέσω της εφαρμογής, ενώ αναφορικά με το ευρωπαϊκό νομοθετικό πλαίσιο, σημείωσε ότι η Ευρώπη μελετά τον τρόπο με τον οποίο θα βάλει όρια στο AI. Θα ήταν χρήσιμη μια επιτροπή στην ΕΕ και στην Ελλάδα που θα βοηθάει να ληφθούν αποφάσεις για τη χρήση της, κατέληξε, ενώ αναφέρθηκε και στην Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας, η οποία μπορεί να διαδραματίσει ρόλο, «καλύπτοντας ανάγκες που ίσως αυτή τη στιγμή δεν κατανοούμε απόλυτα».