Χρήστος Σπίρτζης: Η ΝΔ είναι σε παραζάλη με τα Τέμπη - Εγώ αισθάνομαι ότι δεν έχω ευθύνη
Τι είπε για τη σύμβαση 717
"Οι ευκαιρίες που δόθηκαν στη ΝΔ για να διερευνηθούν όλα είναι πολλές", ανέφερε ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης
Στον πρόεδρο της Βουλής Κωνσταντίνο Τασούλα, απευθύνθηκε μέσω επιστολής ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, προκειμένου να ζητήσει τη σύσταση ειδικής προανακριτικής επιτροπής για το πρόσωπό του.
Ο πρώην υπουργός της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ πραγματοποίησε το συγκεκριμένο αίτημα με βάση το άρθρο 86, παράγραφο 5 περί ευθύνης υπουργών και με τη συμμετοχή στην επιτροπή και δικαστών, όπως δίνεται η σχετική δυνατότητα.
*Διαβάστε εδώ: Γεραπετρίτης για Τέμπη: Πλήρης διαφάνεια, καμία συγκάλυψη - Με έγκριση ΕΕ οι παρατάσεις στα σιδηροδρομικά έργα
Η συγκεκριμένη ενέργεια έρχεται ως συνέχεια του αιτήματος συγγενών θυμάτων των Τεμπών, συγκεκριμένα της Μαρίας Καρυστιανού και του Παύλου Ασλανίδη, που ζητούν άρση της ασυλίας των πρώην υπουργών μεταφορών Κώστα Αχ. Καραμανλή και Χρήστου Σπίρτζη.
«Για να συμμετάσχω και να συμπαρασταθώ στον αξιοπρεπέστατο αγώνα που δίνουν οι γονείς και οι συγγενείς των θυμάτων. Αυτό οφείλουμε να το κάνουμε όλοι και είναι το πιο σημαντικό», λέει, μιλώντας στο MEGA, ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, σχετικά με τον λόγο για τον οποίο ζήτησε τη σύσταση προανακριτικής επιτροπής για τον ίδιο.
«Το δεύτερο έχει να κάνει με εμένα. Έχω το χρέος να συμβάλω σε αυτό, τουλάχιστον για το πρόσωπό μου, κι αυτός ήταν ο λόγος που είπα, από την αρχή, ότι πρέπει να ελεγχθούν, και είμαι στη διάθεση και της Δικαιοσύνης και του Κοινοβουλίου, για οποιοδήποτε έργο έγινε κατά την περίοδο που υπηρέτησα εγώ ως υπουργός», επισημαίνει.
«Εγώ αισθάνομαι ότι δεν έχω ευθύνη, αυτό όμως θα το κρίνει η Δικαιοσύνη. Σε κάθε περίπτωση, δε γίνεται μετά από 57 νεκρούς που είχαμε και μετά από όλα όσα έχουν ειπωθεί, να υπάρχει οποιαδήποτε σκιά ή γκρίζα ζώνη, είτε στον σιδηρόδρομο είτε στο δυστύχημα των Τεμπών που να μη ριχθεί άπλετο φως», σημειώνει.
«Είπα ότι η καθυστέρηση οποιουδήποτε έργου, δεν μπορεί να συνδέεται με οποιοδήποτε δυστύχημα. Ο σιδηρόδρομος, είτε είχε γίνει η 717 είτε όχι, όφειλε να λειτουργεί με ασφάλεια και τα μέτρα για να λειτουργεί με ασφάλεια, χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η 717 δεν ελήφθησαν. Αν η καθυστέρηση οποιουδήποτε έργου σημαίνει ότι δε λειτουργεί ο σιδηρόδρομος, η αεροπλοΐα, το οδικό δίκτυο με ασφάλεια, τότε οφείλεις να σταματήσεις τη λειτουργία του. Θα έπρεπε να ληφθούν τα μέτρα εκείνα και οι ασφαλιστικές δικλείδες που υπήρχαν για να λειτουργεί με ασφάλεια», συμπληρώνει.
Σχετικά με το σιδηροδρομικό δυστύχημα που έγινε στο Άδενδρο το 2019, αναφέρει: «Με το Άδενδρο, έχει βγει και πόρισμα και δικαστικές αποφάσεις. Ο μηχανοδηγός πήγαινε με υπερβολική ταχύτητα. Εκεί ελήφθησαν πρόσθετα μέτρα επειδή ακριβώς δεν είχαμε τα συστήματα. Θεσμοθετήθηκε να υπάρχουν υποχρεωτικά δύο μηχανοδηγοί στην καμπίνα, πήραμε άλλα μέτρα που είχαν ζητήσει».
Για την πολύπαθη σύμβαση 717 που αφορά την τηλεδιοίκηση, ο κ. Σπίρτζης αναφέρει: «Ο λόγος που δεν υλοποιήθηκε η σύμβαση 717 το 2016 ήταν γιατί είχαμε μια σύμβαση, η οποία ήταν ελλιπέστατη. Αυτά τα λένε τρεις αποφάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η ΕΔΕΛ που έκανε έλεγχο, ο οικονομικός εισαγγελέας. Η ΕΡΓΟΣΕ είχε δύο δρόμους, ή να κάνει συμπληρωματική σύμβαση, ώστε αυτά που έλειπαν να τα συμπεριλάβει και να έχουμε σύστημα φωτοσήμανσης και τηλεδιοίκησης. Αυτό πήρε μέχρι το 2019. Οι παρατάσεις που δόθηκαν τότε ήταν επ’ ωφελεία του ελληνικού Δημοσίου, διότι αν δεν έδινες παράταση και τέλειωνε η σύμβαση, θα ερχόταν η ευρωπαϊκή επιτροπή και η ευρωπαία εισαγγελέας και θα έλεγε σας δώσαμε 40 εκατ. για να φτιάξετε το σύστημα και όταν ολοκληρώσατε τη σύμβαση, δεν είχατε σύστημα. Οι επόμενοι που ήρθαν δεν υπέγραψαν τη συμπληρωματική το 2019, την υπέγραψαν το 2021.
(…) Σε κάθε περίπτωση όμως, δεν πρέπει να διερευνηθούμε; Εγώ λέω ναι πρέπει να διερευνηθεί. Δε γίνεται να υπάρχει καμία σκιά, ούτε στην οικονομική διαχείριση, ούτε σε τίποτα στον σιδηρόδρομο και οφείλουμε όλοι να συμβάλουμε να διερευνηθεί».
Επιτιθέμενος στη ΝΔ για την άρνησή της να κάνει προανακριτική επιτροπή για τα Τέμπη αλλά και για το πόρισμα που προέκυψε από την Εξεταστική Επιτροπή, σημειώνει: «Οι ευκαιρίες που δόθηκαν στη ΝΔ για να διερευνηθούν όλα είναι πολλές. Η ΝΔ είναι σε παραζάλη με το συγκεκριμένο θέμα. Ζήτησε το ΠΑΣΟΚ και ο ΣΥΡΙΖΑ να γίνει προανακριτική όταν ήρθε ο φάκελος της ευρωπαϊκής εισαγγελίας. Εγώ πήγα στη Βουλή και ζήτησα να σταθεί προανακριτική και μάλιστα ζήτησα και δύο πρόσθετα πράγματα. Το ένα είναι να ενεργοποιηθεί η παράγραφος που είχε θεσπίσει ο Χάρης Καστανίδης στον νόμο περί ευθύνης υπουργών, ώστε να υπάρχουν τρεις ανώτατοι δικαστικοί να συνδράμουν τη λειτουργεία της προανακριτικής και να μη ζήσουμε αυτήν την απαξίωση που παρακολούθησε ο ελληνικός λαός στην Εξεταστική. Το δεύτερο που ζήτησα ήταν να υπάρχει νομοθετική τροποποίηση ώστε να μην υπάρχει παραγραφή για όσους έχουν διατελέσει υπουργούς, όπως εγώ. Η ΝΔ απέρριψε και τις δύο προτάσεις για την προανακριτική, απέρριψε και δεν βρήκε να υιοθετήσει τίποτα για να διερευνηθεί στην Εξεταστική».
«Κατηγορία για πράξη μου δεν υπάρχει. Δεν υπάρχει ούτε έγγραφο από το υπουργείο Μεταφορών το 2015 – 2019 από υπάλληλο, όχι δική μου, που να αφορά την 717 γιατί δεν είναι αρμοδιότητα του υπουργείου, ήταν της ΕΡΓΟΣΕ και η ΕΡΓΟΣΕ η ίδια ήταν και προϊσταμένη αρχή. Άρα, θεωρητικά, κάποια παράλειψη έχω κάνει. Η ευρωπαία εισαγγελέας δεν τεκμηριώνει αυτό που λέει ‘διερευνήστε τον πρώην υπουργό Χρήστο Σπίρτζη για παράβαση καθήκοντος’. Δε λέει δηλαδή έχει προκύψει για αυτήν του την παράλειψη ή για αυτήν του την πράξη. Δεν το έχει ερευνήσει», συμπληρώνει.
Σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη: «Υπήρχαν εξαγγελίες και από τον κ. Μητσοτάκη και από τον κ. Καραμανλή ότι θέλουν ένα μεγάλο κομμάτι της συντήρησης, για να μην πω και της λειτουργίας του σιδηροδρόμου, να το δώσουν μέσω σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, σε ιδιώτη. Άρα δεν έκαναν προσλήψεις. Φτάσαμε τους 1.400 εργαζόμενους που υπήρχαν το 2019, να τους πάνε στους 750. Είχαμε μια συνολική κατάρρευση των συνθηκών ασφαλείας λειτουργίας του σιδηροδρόμων, πέραν των άλλων. (…) Επί υπουργίας μου ήταν πιο ασφαλής ο σιδηρόδρομος».
«Αυτά τα θέματα δεν έχουν να κάνουν με το χρώμα οποιοδήποτε κόμματος, έχουν να κάνουν με τη συνείδηση κάθε ανθρώπου που έχει υπηρετήσει σε τέτοια θέση ή υπηρετεί. (…) Αν το Κοινοβούλιο δεν ανταποκριθεί στο αίτημά μου, θα πάρω και άλλες πρωτοβουλίες. Θα είναι στην κατεύθυνση του να δικαιωθεί ο αγώνας των οικογενειών για να υπάρχει πλήρης διαλεύκανση και σε ό,τι έχει σχέση με τον σιδηρόδρομο και σε ό,τι έχει σχέση με το δυστύχημα των Τεμπών», λέει, κλείνοντας τη συνέντευξή του στο MEGA, ο Χρήστος Σπίρτζης.
Ο πρώην υπουργός της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ πραγματοποίησε το συγκεκριμένο αίτημα με βάση το άρθρο 86, παράγραφο 5 περί ευθύνης υπουργών και με τη συμμετοχή στην επιτροπή και δικαστών, όπως δίνεται η σχετική δυνατότητα.
*Διαβάστε εδώ: Γεραπετρίτης για Τέμπη: Πλήρης διαφάνεια, καμία συγκάλυψη - Με έγκριση ΕΕ οι παρατάσεις στα σιδηροδρομικά έργα
Η συγκεκριμένη ενέργεια έρχεται ως συνέχεια του αιτήματος συγγενών θυμάτων των Τεμπών, συγκεκριμένα της Μαρίας Καρυστιανού και του Παύλου Ασλανίδη, που ζητούν άρση της ασυλίας των πρώην υπουργών μεταφορών Κώστα Αχ. Καραμανλή και Χρήστου Σπίρτζη.
Χρήστος Σπίρτζης: Εγώ αισθάνομαι ότι δεν έχω ευθύνη
«Για να συμμετάσχω και να συμπαρασταθώ στον αξιοπρεπέστατο αγώνα που δίνουν οι γονείς και οι συγγενείς των θυμάτων. Αυτό οφείλουμε να το κάνουμε όλοι και είναι το πιο σημαντικό», λέει, μιλώντας στο MEGA, ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, σχετικά με τον λόγο για τον οποίο ζήτησε τη σύσταση προανακριτικής επιτροπής για τον ίδιο.«Το δεύτερο έχει να κάνει με εμένα. Έχω το χρέος να συμβάλω σε αυτό, τουλάχιστον για το πρόσωπό μου, κι αυτός ήταν ο λόγος που είπα, από την αρχή, ότι πρέπει να ελεγχθούν, και είμαι στη διάθεση και της Δικαιοσύνης και του Κοινοβουλίου, για οποιοδήποτε έργο έγινε κατά την περίοδο που υπηρέτησα εγώ ως υπουργός», επισημαίνει.
«Εγώ αισθάνομαι ότι δεν έχω ευθύνη, αυτό όμως θα το κρίνει η Δικαιοσύνη. Σε κάθε περίπτωση, δε γίνεται μετά από 57 νεκρούς που είχαμε και μετά από όλα όσα έχουν ειπωθεί, να υπάρχει οποιαδήποτε σκιά ή γκρίζα ζώνη, είτε στον σιδηρόδρομο είτε στο δυστύχημα των Τεμπών που να μη ριχθεί άπλετο φως», σημειώνει.
«Είπα ότι η καθυστέρηση οποιουδήποτε έργου, δεν μπορεί να συνδέεται με οποιοδήποτε δυστύχημα. Ο σιδηρόδρομος, είτε είχε γίνει η 717 είτε όχι, όφειλε να λειτουργεί με ασφάλεια και τα μέτρα για να λειτουργεί με ασφάλεια, χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η 717 δεν ελήφθησαν. Αν η καθυστέρηση οποιουδήποτε έργου σημαίνει ότι δε λειτουργεί ο σιδηρόδρομος, η αεροπλοΐα, το οδικό δίκτυο με ασφάλεια, τότε οφείλεις να σταματήσεις τη λειτουργία του. Θα έπρεπε να ληφθούν τα μέτρα εκείνα και οι ασφαλιστικές δικλείδες που υπήρχαν για να λειτουργεί με ασφάλεια», συμπληρώνει.
Για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Άδενδρο
Σχετικά με το σιδηροδρομικό δυστύχημα που έγινε στο Άδενδρο το 2019, αναφέρει: «Με το Άδενδρο, έχει βγει και πόρισμα και δικαστικές αποφάσεις. Ο μηχανοδηγός πήγαινε με υπερβολική ταχύτητα. Εκεί ελήφθησαν πρόσθετα μέτρα επειδή ακριβώς δεν είχαμε τα συστήματα. Θεσμοθετήθηκε να υπάρχουν υποχρεωτικά δύο μηχανοδηγοί στην καμπίνα, πήραμε άλλα μέτρα που είχαν ζητήσει».
Για τη σύμβαση 717
Για την πολύπαθη σύμβαση 717 που αφορά την τηλεδιοίκηση, ο κ. Σπίρτζης αναφέρει: «Ο λόγος που δεν υλοποιήθηκε η σύμβαση 717 το 2016 ήταν γιατί είχαμε μια σύμβαση, η οποία ήταν ελλιπέστατη. Αυτά τα λένε τρεις αποφάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η ΕΔΕΛ που έκανε έλεγχο, ο οικονομικός εισαγγελέας. Η ΕΡΓΟΣΕ είχε δύο δρόμους, ή να κάνει συμπληρωματική σύμβαση, ώστε αυτά που έλειπαν να τα συμπεριλάβει και να έχουμε σύστημα φωτοσήμανσης και τηλεδιοίκησης. Αυτό πήρε μέχρι το 2019. Οι παρατάσεις που δόθηκαν τότε ήταν επ’ ωφελεία του ελληνικού Δημοσίου, διότι αν δεν έδινες παράταση και τέλειωνε η σύμβαση, θα ερχόταν η ευρωπαϊκή επιτροπή και η ευρωπαία εισαγγελέας και θα έλεγε σας δώσαμε 40 εκατ. για να φτιάξετε το σύστημα και όταν ολοκληρώσατε τη σύμβαση, δεν είχατε σύστημα. Οι επόμενοι που ήρθαν δεν υπέγραψαν τη συμπληρωματική το 2019, την υπέγραψαν το 2021.(…) Σε κάθε περίπτωση όμως, δεν πρέπει να διερευνηθούμε; Εγώ λέω ναι πρέπει να διερευνηθεί. Δε γίνεται να υπάρχει καμία σκιά, ούτε στην οικονομική διαχείριση, ούτε σε τίποτα στον σιδηρόδρομο και οφείλουμε όλοι να συμβάλουμε να διερευνηθεί».
«Σε παραζάλη η ΝΔ για τα Τέμπη»
Επιτιθέμενος στη ΝΔ για την άρνησή της να κάνει προανακριτική επιτροπή για τα Τέμπη αλλά και για το πόρισμα που προέκυψε από την Εξεταστική Επιτροπή, σημειώνει: «Οι ευκαιρίες που δόθηκαν στη ΝΔ για να διερευνηθούν όλα είναι πολλές. Η ΝΔ είναι σε παραζάλη με το συγκεκριμένο θέμα. Ζήτησε το ΠΑΣΟΚ και ο ΣΥΡΙΖΑ να γίνει προανακριτική όταν ήρθε ο φάκελος της ευρωπαϊκής εισαγγελίας. Εγώ πήγα στη Βουλή και ζήτησα να σταθεί προανακριτική και μάλιστα ζήτησα και δύο πρόσθετα πράγματα. Το ένα είναι να ενεργοποιηθεί η παράγραφος που είχε θεσπίσει ο Χάρης Καστανίδης στον νόμο περί ευθύνης υπουργών, ώστε να υπάρχουν τρεις ανώτατοι δικαστικοί να συνδράμουν τη λειτουργεία της προανακριτικής και να μη ζήσουμε αυτήν την απαξίωση που παρακολούθησε ο ελληνικός λαός στην Εξεταστική. Το δεύτερο που ζήτησα ήταν να υπάρχει νομοθετική τροποποίηση ώστε να μην υπάρχει παραγραφή για όσους έχουν διατελέσει υπουργούς, όπως εγώ. Η ΝΔ απέρριψε και τις δύο προτάσεις για την προανακριτική, απέρριψε και δεν βρήκε να υιοθετήσει τίποτα για να διερευνηθεί στην Εξεταστική».«Κατηγορία για πράξη μου δεν υπάρχει. Δεν υπάρχει ούτε έγγραφο από το υπουργείο Μεταφορών το 2015 – 2019 από υπάλληλο, όχι δική μου, που να αφορά την 717 γιατί δεν είναι αρμοδιότητα του υπουργείου, ήταν της ΕΡΓΟΣΕ και η ΕΡΓΟΣΕ η ίδια ήταν και προϊσταμένη αρχή. Άρα, θεωρητικά, κάποια παράλειψη έχω κάνει. Η ευρωπαία εισαγγελέας δεν τεκμηριώνει αυτό που λέει ‘διερευνήστε τον πρώην υπουργό Χρήστο Σπίρτζη για παράβαση καθήκοντος’. Δε λέει δηλαδή έχει προκύψει για αυτήν του την παράλειψη ή για αυτήν του την πράξη. Δεν το έχει ερευνήσει», συμπληρώνει.
Σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη: «Υπήρχαν εξαγγελίες και από τον κ. Μητσοτάκη και από τον κ. Καραμανλή ότι θέλουν ένα μεγάλο κομμάτι της συντήρησης, για να μην πω και της λειτουργίας του σιδηροδρόμου, να το δώσουν μέσω σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, σε ιδιώτη. Άρα δεν έκαναν προσλήψεις. Φτάσαμε τους 1.400 εργαζόμενους που υπήρχαν το 2019, να τους πάνε στους 750. Είχαμε μια συνολική κατάρρευση των συνθηκών ασφαλείας λειτουργίας του σιδηροδρόμων, πέραν των άλλων. (…) Επί υπουργίας μου ήταν πιο ασφαλής ο σιδηρόδρομος».
«Αυτά τα θέματα δεν έχουν να κάνουν με το χρώμα οποιοδήποτε κόμματος, έχουν να κάνουν με τη συνείδηση κάθε ανθρώπου που έχει υπηρετήσει σε τέτοια θέση ή υπηρετεί. (…) Αν το Κοινοβούλιο δεν ανταποκριθεί στο αίτημά μου, θα πάρω και άλλες πρωτοβουλίες. Θα είναι στην κατεύθυνση του να δικαιωθεί ο αγώνας των οικογενειών για να υπάρχει πλήρης διαλεύκανση και σε ό,τι έχει σχέση με τον σιδηρόδρομο και σε ό,τι έχει σχέση με το δυστύχημα των Τεμπών», λέει, κλείνοντας τη συνέντευξή του στο MEGA, ο Χρήστος Σπίρτζης.