Για την πρόταση σύστασης Προανακριτικής που κατέθεσε το ΠΑΣΟΚ μίλησε ο γραμματέας της Κεντρικής Πολιτικής Επιτροπής, Ανδρέας Σπυρόπουλος, στα Παραπολιτικά 90,1 και την εκπομπή «Μπρα ντε φερ», με τους δημοσιογράφους Δημήτρη Τάκη και Χριστίνα Κοραή. «Εμείς θεωρήσαμε ότι οι πράξεις και οι παραλείψεις των συγκεκριμένων υπουργών είναι σε επίπεδο κακουργήματος, γιατί αποδέχθηκαν τον κίνδυνο του να πραγματοποιηθεί ένα δυστύχημα», τόνισε χαρακτηριστικά.

Παράλληλα, ο κ. Σπυρόπουλος δήλωσε ότι ο πρωθυπουργός έχει σίγουρα πολιτικές ευθύνες για το τραγικό δυστύχημα και για την κατάσταση των ελληνικών σιδηροδρόμων, ωστόσο ξεκαθάρισε ότι ο κ. Μητσοτάκης δεν είχε την ενημέρωση που είχαν οι υπουργοί του.

Αποσπάσματα από τη συνέντευξη του Ανδρέα Σπυρόπουλου στα Παραπολιτικά 90,1

Μεταξύ άλλων, ο Ανδρέας Σπυρόπουλος τόνισε:

Α. ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ: Θα πρέπει να έχουμε τα ίδια μέτρα και τα ίδια σταθμά για όλους. Στην πρόταση προανακριτικής επιτροπής του ΠΑΣΟΚ αναφέρονται μια σειρά από γεγονότα και παραλείψεις που οδήγησαν να μην εφαρμοστεί η Σύμβαση 717, να μην εφαρμοστούν μέτρα ασφάλειας για τους ελληνικούς σιδηροδρόμους, να μην μπορέσουμε να ενισχύσουμε το προσωπικό με σταθμάρχες ή οποιαδήποτε άλλη αρμοδιότητα έπρεπε να υπάρχει για να μπορέσουμε να γλιτώσουμε αυτό το θανατηφόρο δυστύχημα ή όποιο άλλο δυστύχημα είχε γίνει κατά το παρελθόν. Όποιοι από τους υπουργούς είχαν υπό την εποπτεία τους τους Οργανισμούς οι οποίοι εμπλέκονται στον ελληνικό σιδηρόδρομο, και αναφέρομαι στον ΟΣΕ, στην ΕΡΓΟΣΕ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, είναι προφανές ότι γνώριζαν για την επικινδυνότητα του δικτύου και των μεταφορών και δεν έπραξαν αυτά τα οποία θα όφειλαν κατά την περίοδο στην οποία ήταν στο υπουργείο, είτε αυτή αφορούσε ένα, μήνα ή περισσότερους.

Ερωτηθείς γιατί συμπεριέλαβαν και τους υφυπουργούς στην πρότασή τους για Προανακριτική

Α. ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ: Όταν ένας υφυπουργός έχει υπό τον έλεγχό του π.χ. την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ή την ΕΡΓΟΣΕ, που η ΕΡΓΟΣΕ αναλαμβάνει τα έργα και τη συντήρηση του δικτύου, άρα και την εφαρμογή της Σύμβασης 717, δεν έχει ενδεχόμενη ευθύνη το ότι δεν τελείωσε η Σύμβαση 717 και έχει πάρει τόσες παρατάσεις; Εμείς θεωρούμε πως ναι. Δεν γνωρίζω γιατί δεν το έβαλε ο ανακριτής, αλλά η δουλειά του κάθε κόμματος εξετάζοντας τη δικογραφία είναι να βάζει μέσα στοιχεία τα οποία έχουν έρθει στη δημοσιότητα, για να ενισχύσει την άποψη την οποία κατατέθηκε, να εμπλουτίσει τη δικογραφία και με επιπλέον στοιχεία και να δώσει τη δυνατότητα στην προανακριτική επιτροπή να κάνει τη δουλειά της και στη συνέχεια το Δικαστικό Συμβούλιο, που θα έχει και τον τελικό λόγο.

Α. ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ: Θέλουμε να αποδοθεί δικαιοσύνη, όπως θέλει όλη η ελληνική κοινωνία. Θα ήταν παράδοξο να έχει έρθει μια δικογραφία στη Βουλή που αναφέρεται σε δύο υπουργούς και σε πολιτικά στελέχη και το ΠΑΣΟΚ να μην κάνει τα αυτονόητα. [...] Η κυβέρνηση τι θέλει από εμάς, να μη διαβάσουμε τη δικογραφία που έχει σταλεί στη Βουλή και να μην αποδώσει τις κατηγορίες που εμείς πιστεύουμε ότι υπάρχουν.

ΔΗΜ.: Μόνο για κακούργημα να ελεγχθούν;

Α. ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ: Εμείς θεωρήσαμε ότι οι πράξεις και οι παραλείψεις των συγκεκριμένων υπουργών είναι σε επίπεδο κακουργήματος, γιατί αποδέχθηκαν τον κίνδυνο του να πραγματοποιηθεί ένα δυστύχημα. Ακούω πολλούς να λένε «μα πώς γνώριζε ο κ. Καραμανλής, γνώριζαν οι υφιστάμενοί του. Μα πώς γνώριζαν οι υφυπουργοί, γνώριζαν μόνο οι υφιστάμενοί τους». Κι εγώ θα σας πω ότι όλα αυτά τα σημειώματα τα οποία αναφέρονται και μέσα στη δικογραφία, που είναι σημειώματα όχι μόνο των συνδικαλιστών μηχανοδηγών, αλλά και της ίδιας της ΡΑΣ έχουν παραλήπτες τον κ. Καραμανλή και τους υφυπουργούς του. Επιπλέον μια χαρακτηριστική εικόνα που είναι χαραγμένη σε όλους μας είναι ότι λίγες μέρες πριν από το δυστύχημα στο ίδιο το ελληνικό Κοινοβούλιο ο κ. Καραμανλής απαντάει με στόμφο σε έλεγχο και ερώτηση της αντιπολίτευσης όσον αφορά την ασφάλεια των ελληνικών σιδηροδρόμων και με απόλυτο τρόπο να λέει ότι είναι ασφαλείς. Οι βουλευτές του επισημαίνουν ότι υπήρχαν πολλές επιστολές αρμοδίων που μιλούσαν για την ασφάλεια των ελληνικών σιδηροδρόμων και ο κόσμος λέει το αυτονόητο -αυτό συμπεριλαμβάνεται στην πρόταση του ΠΑΣΟΚ-, ότι από τη στιγμή που γνωρίζαμε και είχαν γίνει και ατυχήματα, για ποιον λόγο οι πολιτικοί προϊστάμενοι δεν μπόρεσαν να κάνουν απλές κινήσεις;

Α. ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ: Θεωρούμε ότι, ενώ υπήρχαν οι επισημάνσεις, υπήρχαν οι επιστολές για την επικινδυνότητα του δικτύου, ο υπουργός και η πολιτική ηγεσία αποδέχτηκε τον κίνδυνο. Δεν ενδιαφέρθηκε να κάνει τις απαραίτητες ενέργειας, έτσι ώστε να ξέρουμε ότι τα τρένα στη χώρα μας κυκλοφορούν με ασφάλεια.

Ερωτηθείς αν έχει ποινικές ευθύνες ο πρωθυπουργός

Α. ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ: Ο πρωθυπουργός έχει σίγουρα πολιτικές ευθύνες για το τραγικό δυστύχημα και για την κατάσταση των ελληνικών σιδηροδρόμων. Ήταν προσωπική του δέσμευση πριν από τις εκλογές του 2019 ότι θα μεριμνήσει για έναν σύγχρονο, αξιόπιστο και ασφαλή σιδηρόδρομο. Απέτυχε παταγωδώς και μας οδήγησε να θρηνήσουμε ανθρώπινες ζωές. Έχει τεράστια πολιτική ευθύνη για τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίστηκε το δυστύχημα από την ώρα που έγινε μέχρι και σήμερα, που πολλές φορές οδήγησε σε συγκάλυψη σημαντικών στοιχείων. Έχει τεράστια ευθύνη ότι από την ημέρα που έγινε το δυστύχημα ο ίδιος δεσμεύτηκε προσωπικά για έναν σύγχρονο σιδηρόδρομο, για χρήματα που θα επένδυε η Hellenic train για μια επαναδιαπραγμάτευση που θα έκανε και δεν το έχει πετύχει. Θεωρούμε ότι δεν είχε την ενημέρωση την οποία είχαν οι υπουργοί στο επίπεδο που να τον καθιστούσε να αποδεχόταν και ο ίδιος τον κίνδυνο για την διεξαγωγή αυτού του δυστυχήματος. Εάν υπάρξουν επιπλέον στοιχεία τα οποία να οδηγούν σε κάτι διαφορετικό, είμαστε εδώ για να τα αξιολογήσουμε.