Το ρεπορτάζ της Κατερίνας Μιχαήλ στο ένθετο Secret της εφημερίδας Παραπολιτικά παρουσιάζει την αμφιλεγόμενη ταινία «Θηλυκό» του Κωνσταντίνου Μενελάου, η οποία προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Με αφορμή μια τολμηρή καλλιτεχνική οπτική πάνω στη γυναικεία ταυτότητα, τη σεξουαλικότητα και τον μύθο της Αλίκης Βουγιουκλάκη, το έργο άνοιξε μια μεγάλη συζήτηση που ξεπέρασε τα όρια του κινηματογράφου. H τολμηρή ταινία επαναπροσδιορίζει τον μύθο της Βουγιουκλάκη, με την drag performer Τάνια Κέλλυ από τις «Κούκλες» στον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Η εκρηκτική πρεμιέρα και το κεντρικό θέμα της ταινίας

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης δεν θα μπορούσε να έχει πιο εκρηκτική πρεμιέρα. Η ταινία «Θηλυκό», του Κωνσταντίνου Μενελάου, προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων, φέρνοντας στο επίκεντρο όχι μόνο τον κινηματογραφικό διάλογο, αλλά και την κοινωνική συζήτηση γύρω από τη γυναικεία ταυτότητα, τη σεξουαλικότητα και, φυσικά, τη μνήμη της Αλίκης Βουγιουκλάκη. Πρόκειται για ένα φιλμ προκλητικό, που, σύμφωνα με τον δημιουργό του, δεν φιλοδοξεί να αφηγηθεί βιογραφικά τη ζωή της «εθνικής σταρ», αλλά να φωτίσει τις αντιθέσεις που τη διαμόρφωσαν: τη λάμψη και τη μοναξιά, την απελευθέρωση και τον εγκλωβισμό, τη δημόσια εικόνα και την εσωτερική της αλήθεια.


Οι τρεις Αλίκες και το queer στοιχείο

Η Αλίκη του «Θηλυκού» δεν είναι μία, είναι τρεις. Τρεις γυναίκες, τρεις εκδοχές του ίδιου μύθου. Η Βίκυ Παπαδοπούλου, η Άλκηστις Πουλοπούλου και η Τάνια Κέλλυ, η γνωστή drag περφόρμερ από το κλαμπ «Κούκλες», ενσαρκώνουν διαφορετικές όψεις του εμβληματικού προσώπου. Η επιλογή της Κέλλυ έδωσε στην ταινία ένα έντονα queer στίγμα, το οποίο δίχασε κοινό και τηλεοπτικά πάνελ.



Ο σκηνοθέτης Κωνσταντίνος Μενελάου περιγράφει την ταινία ως «ένα ποιητικό δοκίμιο πάνω στη θηλυκή ενέργεια». Όπως τονίζει, η Βουγιουκλάκη υπήρξε ένα φαινόμενο ελευθερίας, μια γυναίκα που τόλμησε να πάρει τη ζωή της στα χέρια της σε μια εποχή που οι γυναίκες δεν είχαν φωνή. «Η Αλίκη δεν ήταν μόνο μια όμορφη γυναίκα. Ήταν εργατική, φεμινίστρια, έξυπνη και με πάθος για τη ζωή. Αν ζούσε σήμερα, είμαι βέβαιος ότι θα αγκάλιαζε αυτήν τη διαφορετική ματιά», δηλώνει ο δημιουργός και εξηγεί ότι η ταινία δεν περιλαμβάνει αληθινά ντοκουμέντα, αλλά αποτελεί μια μυθοπλαστική αναπαράσταση ενός συμβόλου.

Η σκηνή που άναψε φωτιές

Μια σκηνή μεταξύ δύο γυναικών ήταν αρκετή για να ξεσπάσει καταιγίδα. Αν και δεν περιέχει γυμνό ή προκλητικό περιεχόμενο, τα social media και οι τηλεοπτικές εκπομπές μίλησαν για «πορνογραφία» και «soft ερωτική ταινία». Ο δημοσιογράφος Λάμπρος Κωνσταντάρας δήλωσε πως «η ταινία είναι προκλητική. Αν ήθελε να φαντασιωθεί ο σκηνοθέτης, να το έκανε σπίτι του». Αντίθετα, νεότεροι θεατές και μέλη της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας χειροκρότησαν την τόλμη του έργου, χαρακτηρίζοντας τη queer Αλίκη απελευθέρωση και νέα ανάγνωση ενός θρύλου.

Το ρεπορτάζ αποκαλύπτει την ταινία του Κωνσταντίνου Μενελάου που προκάλεσε αντιδράσεις για τη μνήμη της Αλίκης Βουγιουκλάκη και το queer στοιχείο της.

Οι σκληρές αντιδράσεις της οικογένειας Βουγιουκλάκη

Η πιο ηχηρή αντίδραση ήρθε από την Έφη Πίκουλα, σύζυγο του αδελφού της Αλίκης, Τάκη Βουγιουκλάκη. Η ηθοποιός δήλωσε: «Η Αλίκη πουλάει ακόμα. Τη χρησιμοποιούν για να κάνουν το Θηλυκό, για να προκαλέσουν. Δεν θα τολμούσαν να το κάνουν αυτό με άλλη ηθοποιό. Η χυδαιότητα στο αποκορύφωμά της». Η δήλωσή της προκάλεσε διαδικτυακή θύελλα, με τους χρήστες να διχάζονται ανάμεσα στην προστασία της μνήμης της Αλίκης και στο δικαίωμα της τέχνης να εκφράζεται χωρίς περιορισμούς. Πλέον όλοι αναμένουν την αντίδραση του γιου της Αλίκης, Γιάννη Παπαμιχαήλ.

Το ρεπορτάζ της Κατερίνας Μιχαήλ στο ένθετο Secret της εφημερίδας Παραπολιτικά παρουσιάζει την αμφιλεγόμενη ταινία «Θηλυκό» του Κωνσταντίνου Μενελάου, η οποία προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

Οι πρωταγωνίστριες απαντούν

Η Άλκηστις Πουλοπούλου, που υποδύεται την «Αλίκη» της καθημερινότητας, εξηγεί πως εμπιστεύτηκε τον σκηνοθέτη απόλυτα και ότι το έργο δεν αποτελεί προσβολή αλλά μια ειλικρινή προσπάθεια να αναζητηθεί η γυναίκα πίσω από το είδωλο. Από την πλευρά της, η Τάνια Κέλλυ μίλησε συγκινημένη για τη συμμετοχή της, λέγοντας ότι «για πρώτη φορά δεν κάνω την τρανς, κάνω μια γυναίκα. Έναν κανονικό, γυναικείο ρόλο. Αυτό για μένα είναι νίκη».

Η Αλίκη του «Θηλυκού» δεν είναι μία, είναι τρεις. Τρεις γυναίκες, τρεις εκδοχές του ίδιου μύθου. Η Βίκυ Παπαδοπούλου, η Άλκηστις Πουλοπούλου και η Τάνια Κέλλυ, η γνωστή drag περφόρμερ από το κλαμπ «Κούκλες», ενσαρκώνουν διαφορετικές όψεις του εμβληματικού προσώπου.

Τα χειροκροτήματα και οι αποχωρήσεις

Η πρώτη προβολή στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης ήταν εκρηκτική. Ορισμένοι θεατές αποχώρησαν από την αίθουσα, ενώ άλλοι σηκώθηκαν όρθιοι χειροκροτώντας. Οι κριτικοί κινηματογράφου διχάστηκαν: άλλοι χαρακτήρισαν το φιλμ «προκλητικό πορτρέτο της θηλυκότητας», ενώ άλλοι το είδαν ως «άτοπο εγχείρημα που εργαλειοποιεί μια εθνική σταρ». Ο Μενελάου πάντως επιμένει ότι «δεν είναι έργο για να σοκάρει, αλλά ένα ποίημα για τη γυναικεία ενέργεια, τον μύθο της σταρ και το τίμημα του φωτός».

*Δημοσιεύτηκε στο ένθετο Secret των Παραπολιτικών