Δύο συμπληρωματικά μνημόνια με τις αντίστοιχες τεχνικές εκθέσεις τους, έστειλαν στη Κυβέρνηση η ΕΕ και το ΔΝΤ σε συνολικά 128 σελίδες, ως τελικό σχέδιο τεχνικής συμφωνίας της 2ης αξιολόγησης. Τα βασικά και περισσότερα σημεία του σχεδίου έχουν προφανώς συμφωνηθεί μεταξύ των τριών πλευρών και ίσως απομένουν κάποια ελάχιστα που αποτελούν αντικείμενο συζήτησης για τις συνήθεις τελικές εντυπώσεις της διαπραγμάτευσης. Τα προαπαιτούμενα του τελικού κειμένου αναμένεται να κατατεθούν στη Βουλή για να νομοθετηθούν εντός του πρώτου δεκαπενθημέρου του Μαίου, έτσι ώστε στο Eurogroup της 22ας Μαίου να επικυρωθεί η τεχνική συμφωνία (staff level agreement) και να δοθεί το πράσινο φώς της εκταμίευσης. Τα τέσσερα κείμενα υπό τη μορφή σχεδίου (draft), έχουν τους παρακάτω ενδιαφέροντες τίτλους:

MEMORANDUM OF ECONOMIC AND FINANCIAL POLICIES (MEFP) -Μνημόνιο Οικονομικών και Χρηματοπιστωτικών Πολιτικών του ΔΝΤ σε 5 σελίδες και επιπλέον 36 σελίδες το συνοδευτικό τεχνικό μνημόνιο (TMU).
SUPPLEMENTAL MEMORANDUM OF UNDERSTANDING (SMoU) - Συμπληρωματικό μνημόνιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε 51 σελίδες και αντίστοιχα 36 σελίδες με το τεχνικό σκέλος - Technical Memorandum of Understanding (TMU).

Τα κείμενα φαίνεται να περιλαμβάνουν σχεδόν τα πάντα όσα συμφωνήθηκαν στο 3ο μνημόνιο 2015-2018, αλλά και νέα συμπληρωματικά μέτρα για τη τριετία 2018-2020 (Supplemental) MoU), με τα εξής βασικά σημεία:

1.Μέτρα 450 εκατ. ευρώ από το 2018 με περικοπές επιδομάτων ανεργίας, τέκνων, φτώχειας, φυσικών καταστροφών, στήριξης οικογενειών, μείωση του επιδόματος θέρμανσης και κατάργηση έκπτωσης φόρου για ιατρικές δαπάνες.

2. Μείωση των συμβασιούχων στο Δημόσιο κατά 1.028 άτομα, με αίτημα του ΔΝΤ. Από 49.448 τον Δεκέμβριο του 2016 ο αριθμός να μειωθεί σε 48.420 τον Δεκέμβριο του 2019. Ο λόγος της μιας πρόσληψης για κάθε πέντε αποχωρήσεις, θα γίνει ένα προς τρία το 2018, εφόσον τηρούνται οι δημοσιονομικοί στόχοι.

3. Το τεχνικό κείμενο του ΔΝΤ αναφέρει ότι τα αντίμετρα θα εφαρμόζονται όχι όταν η κυβέρνηση πετύχει τον στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ, αλλά μόνο αν υπάρχει ένα περιθώριο 0,2% πάνω από το 3,5%, δηλαδή στο 3,7%.

4.ΜΗΣΥΦΑ στα σούπερ μάρκετ. Προβλέπονται νομοθετικές αλλαγές για τη πώληση μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων εκτός φαρμακείων.

5. Άρση των περιορισμών στο άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές. Συγκεκριμένα πλήρης κατάργηση του ορίου των 250τ.μ., να επιτρέπεται σε τουριστικές και παραθεριστικές περιοχές όπου ανοίγουν ιχθυοπωλεία, κρεοπωλεία και μίνι μάρκετ να ανοίγουν και τα Σούπερ μάρκετ και τέλος από τον Μαίο μέχρι τον Οκτώβριο, παρακάμπτοντας τους Αντιπεριφερειάρχες, να επιτρέπεται για 6 μήνες η λειτουργία τις Κυριακές, χωρίς περιορισμό σε τουριστικές περιοχές άνω των 2.000 κλινών και όπου το ποσοστό τουριστών-κατοίκων υπερβαίνει το 8%, στοχεύοντας την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.

6.Απενεργοποίηση του κόφτη από το ΔΝΤ και άμεση επιβολή μέτρων διορθωτικών δράσεων μετά από τριμηνιαίους ελέγχους, αφού για το 2018 το ΔΝΤ επισημαίνει ότι το πρωτογενές πλεόνασμα θα είναι 2,2% αντί του 3,5% του ΑΕΠ.

7.Μειώσεις στις συντάξεις το 2019 από τη μείωση της προσωπικής διαφοράς έως 22%, χωρίς αναφορά εξαίρεσης των χαμηλοσυνταξιούχων και μείωση του αφορολόγητου στα 5.681 ευρώ.

8.Αναπτυξιακά αντίμετρα και παροχές το 2020, αλλά υπό προϋποθέσεις, με στοχευμένες κοινωνικές δαπάνες για σχολικά γεύματα, νηπιαγωγεία και επίδομα τέκνων. Στα φορολογικά αντίμετρα περιλαμβάνεται μείωση φόρων για τις επιχειρήσεις από 29% σε 26% και για τα φυσικά πρόσωπα από 22% σε 20%, μείωση της εισφοράς αλληλεγγύης και του ΕΝΦΙΑ κατά 0,1% του ΑΕΠ.

9.Τα εργασιακά παρατείνονται ως έχουν μέχρι τη λήξη του 3ου προγράμματος τον Ιούλιο του 2018, με τη κατάργηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων, της επεκτασιμότητας των κλαδικών συμβάσεων, κατάργηση της υπουργικής απόφασης για έγκριση ομαδικών απολύσεων και με εκκρεμότητα τον συνδικαλιστικό νόμο.

10.Ιδιωτικοποιήσεις και πώληση των ποσοστών που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ σε ΔΕΗ (17%), ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ και ΑΔΜΗΕ, καθώς επίσης πώληση του 40% των λιγνιτικών μονάδων.

11.Ζητούν από τις τράπεζες να παρακολουθούν τις επιπτώσεις εφαρμογής των capital controls, να εφαρμόσουν και να πετύχουν τους στόχους λειτουργίας της δευτερογενούς αγοράς μη εξυπηρετούμενων δανείων και ανοιγμάτων (NPLs-ΝPEs), προαπαιτούν την ένταξη στο εξωδικαστικό συμβιβασμό των ΜμΕ και την εφαρμογή του πτωχευτικού κώδικα.

12.Προτείνουν τη παραγραφή όλων των φοροελέγχων για χρήσεις πριν το 2012, με τους ελέγχους να εστιάζουν σε "ζωντανές" υποθέσεις της τελευταίας τριετίας και με εξαίρεση σοβαρές περιπτώσεις που έχει βεβαιωθεί φοροδιαφυγή άνω των 150.000 ευρώ.

Αυτά φαίνεται να είναι τα περίφημα "μέτρα και αντίμετρα" που άλλα γνωρίζαμε και άλλα όχι, για τη τριετία 2018-2020, στο νέο "μνημονιακό" κείμενο των θεσμών.

Αυτό είναι το συμπληρωματικό MoU της 23ης Απριλίου της ΕΕ και το μνημόνιο "3plus" για να κλείσει η 2η αξιολόγηση.

Αυτοί είναι οι όροι του ΔΝΤ για να παραμείνει στο πρόγραμμα που ζητά κάποια μέτρα να εφαρμοστούν ένα χρόνο νωρίτερα, ενώ απαιτεί τη διασφάλιση ότι τα μέτρα του 2020 δεν θα κριθούν αντισυνταγματικά.

Αυτά είναι τα "αναπτυξιακά αντίμετρα" αντί φιλικών παροχών, με φοροελαφρύνσεις και αύξηση κοινωνικών δαπανών, αλλά για το 2020 και εάν και εφόσον εγκριθούν.

Αυτό είναι το "μεταμνημόνιο" του τρίτου μνημονίου, που υποτίθεται θα έληγε το καλοκαίρι του 2018, αλλά τελικά θα διαρκέσει μέχρι και το 2021, διακόσια χρόνια ακριβώς μετά την ελληνική επανάσταση του 1821.

Αυτό είναι για την ώρα το "πολιτικό μνημόσυνο" των τριών αποτυχημένων οικονομικών μνημονίων από το 2010 μέχρι σήμερα και βλέπουμε!