Αλήθεια, τώρα που ψηφίστηκε ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), είναι πραγματικότητα ότι μεγάλη μερίδα οδηγών εξακολουθεί να κάνει κλήσεις «παντός καιρού» από το κινητό ή είναι η εντύπωσή μου; Γιατί αν ισχύει το πρώτο, έχουμε μία ακόμη ψήφιση ενός νόμου -με ευρεία μάλιστα κοινοβουλευτική πλειοψηφία- που γνώρισε τη δημοσιότητα του 24ώρου από τα μέσα ενημέρωσης και στη συνέχεια έπεσε θύμα της γενικής ανυπακοής στην εφαρμογή του. Ας μην κρυβόμαστε. Η ζωή στους δρόμους συνεχίζεται λες και ο νόμος δεν ψηφίστηκε.

Εκτός από τα κινητά, τι να πει κανείς για τα περίφημα όρια ταχύτητας μέσα στις πόλεις! Τι να πει για την παραβίαση του κόκκινου, που μπορεί και να έχει ενταθεί! Συναφές φαινόμενο με την ακύρωση, στην πράξη, του νέου ΚΟΚ είναι και το πανηγύρι με τα ηλεκτρικά πατίνια. Υποτίθεται πως ο Δήμος Αθηναίων έχει ορίσει γύρω στους πενήντα χώρους στάθμευσης των πατινιών, αλλά τσάμπα πασχίζει. Οι χρήστες τους εξακολουθούν να τα αφήνουν όπου τους καπνίσει. Δεν μιλάμε μόνο για το κέντρο, μια ματιά στους δήμους γύρω από την Αθήνα επιβεβαιώνει ότι δεν υπάρχει σωτηρία.

Δεν μιλάμε βέβαια για τις περαντζάδες από τα πεζοδρόμια, την οδήγηση του πατινιού με τα ακουστικά, χωρίς κράνος προστατευτικό, χωρίς σεβασμό στα φανάρια - δηλαδή τους πεζούς… Όσο για τις μηχανές, μια ματιά στα πέριξ της πλατείας Συντάγματος πιστοποιεί το χάος με την κατάληψη πεζοδρομίων, που προσδίδει μια τριτοκοσμική χροιά, προς τέρψιν των τουριστών. Είχαμε μιλήσει για την ανάγκη μιας δυναμικής καμπάνιας μετά την ψήφιση του νέου ΚΟΚ, τόσο για ενημέρωση όσο και για προειδοποίηση για τις συνέπειες. Όχι πως θα έκαμπτε οριστικά το αδάμαστο πνεύμα των ανυπάκουων οδηγών, αλλά σίγουρα θα είχε κάποια επίδραση. Όλοι γνωρίζουμε επίσης πόσο σημαντική είναι η ενίσχυση και συστηματική παρουσία της Τροχαίας για την εφαρμογή των νέων διατάξεων.

Για να λέμε όμως την αλήθεια, σε πόλεις όπως η Αθήνα ή η Θεσσαλονίκη υπάρχουν όρια στην αστυνόμευση. Οπότε όλα μαύρα; Μήπως τελικά και για αυτό το πρόβλημα πρέπει να επενδύσουμε στις επόμενες γενιές, με μια συστηματική εκπαίδευση κυκλοφοριακής αγωγής σε παιδιά και εφήβους; Είναι μια κάποια λύση ώστε οι επόμενοι να μην εκλαμβάνουν την πειθαρχία στους δρόμους ως καταναγκασμό. Δύσκολο , ναι. Ακατόρθωτο; Ας μην πούμε εύκολα το όχι.

Δημοσιεύτηκε στην Απογευματινή