Η ''επιστροφή'' της Παναγίας Σουµελά στην Αθήνα
Άρθρο γνώμης
Η προσκύνηση του ανεκτίµητου πνευµατικού θησαυρού στρέφει τη σκέψη µας στη Γενοκτονία που υπέστησαν οι Ελληνες του Ευξείνου Πόντου
Προ ολίγων ηµερών είχα την ευλογία να προσκυνήσω το πρωτότυπο της εικόνας της Παναγίας Σουµελά, η οποία ήρθε από το όρος Βέρµιο της Μακεδονίας στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Αγίου Ελευθερίου οδού Αχαρνών. Η ιστορική εικόνα συνδέεται µε την ελληνορθόδοξη παράδοση, τους αγώνες και τις ταλαιπωρίες του ποντιακού Ελληνισµού.
Κατά την παράδοση, φιλοτεχνήθηκε από τον Ευαγγελιστή Λουκά στην Αθήνα και τον 4ο αιώνα µ.Χ. δύο Αθηναίοι µοναχοί την τοποθέτησαν στο όρος Μελά στον Πόντο, κοντά στην Τραπεζούντα. Μετά τη Γενοκτονία των Ποντίων και του Ελληνισµού της Ανατολής, οι µοναχοί της Μονής έκρυψαν την εικόνα µέχρι το 1931. Τότε έδωσε άδεια η Τουρκία να έρθει η πολυσέβαστη εικόνα στην Ελλάδα. Το 1951 τοπθετήθηκε στην Καστανιά Βερµίου, κοντά στη Βέροια. Εκεί φυλάσσεται σήµερα σε περικαλλή ναό µε τη φροντίδα του Πανελληνίου Ιδρύµατος «Παναγία Σουµελά» και της Ιεράς Μητροπόλεως Βεροίας, Ναούσης και Καµπανίας.
Η προσκύνηση του ανεκτίµητου πνευµατικού θησαυρού στρέφει τη σκέψη µας στη Γενοκτονία που υπέστησαν οι Ελληνες του Ευξείνου Πόντου. Οι Ελληνες Πόντιοι δέχθηκαν τις πρώτες επιθέσεις το 1916 και οργάνωσαν αντάρτικο. Στις 19 Μαΐου 1919 ο Τούρκος αξιωµατικός Μουσταφά Κεµάλ (ο µετέπειτα αποκληθείς Ατατούρκ, δηλαδή πατέρας των Τούρκων) αποβιβάσθηκε στη Σαµψούντα (Αµισό) και κήρυξε τη δεύτερη φάση της σφαγής των Ελλήνων του Πόντου. Η ποντιακή Γενοκτονία αποτελεί έναν κρίκο στην αλυσίδα των γενοκτονικών ενεργειών των Οθωµανών και των Νεοτούρκων κατά του Ελληνισµού της Ανατολής και κατά των άλλων χριστιανικών εθνοτήτων, όπως ήσαν οι Αρµένιοι, οι Ασσύριοι κ.ά.
Η τουρκική προπαγάνδα ισχυρίζεται ότι όσα συνέβησαν στον Πόντο και στα παράλια της Ιωνίας ήσαν µία φυσιολογική αντίδραση των Τούρκων στην αποβίβαση του ελληνικού Στρατού στη Σµύρνη (2.5.1919). Αυτή είναι µία εσφαλµένη και παραπλανητική τοποθέτηση. ∆ιότι οι σφαγές κατά του Ελληνισµού στα παράλια της Μικράς Ασίας άρχισαν το 1914, πέντε χρόνια πριν από την έλευση του ελληνικού Στρατού. Στον ιστορικό Πόντο, στα παράλια της Μαύρης Θάλασσας, εξοντώθηκαν 353.000 Ελληνες, µεταξύ των οποίων επίσκοποι, όπως ο Ζήλων Ευθύµιος, πρόκριτοι, δηµοσιογράφοι και χιλιάδες άµαχοι. Συνολικά, στη χερσόνησο της Μικράς Ασίας εφονεύθησαν περισσότεροι από 1.000.000 Ελληνες. Η ιδεολογία των Νεοτούρκων αξιωµατικών και του Κοµιτάτου «Ενωσις και Πρόοδος» ήταν άκρως ρατσιστική: Να εξαλειφθούν οι χριστιανοί και κυρίως οι Ελληνες και οι Αρµένιοι.
Παρά ταύτα η Τουρκία δεν έχει παραδεχθεί την ευθύνη της. Για να τιµούµε εµπράκτως τη µνήµη των θυµάτων πρέπει:
Να διδάσκουµε σωστά την Ιστορία χωρίς εκδικητικότητα, αλλά και χωρίς να αποδεχόµαστε τις θεωρίες των αποδοµητών και των αναθεωρητών που αρνούνται τη Γενοκτονία. Να τονίζουµε τη διαχρονική συνέχεια του Ελληνισµού: Αρχαιότητα, Βυζαντινή Ρωµανία, Τουρκοκρατία (και Ενετοκρατία), Νεώτερος και Σύγχρονος Ελληνισµός. Να προβάλλουµε τον πλούτο της ελληνικής γλώσσας και λογοτεχνίας. Η ποντιακή διάλεκτος έχει άµεση σχέση µε τα αρχαία ελληνικά.
Να θυµόµαστε τη συµβολή της Ορθοδοξίας στη διατήρηση της εθνικής ταυτότητας.
Η Παναγία Σουµελά είναι χαραγµένη ανεξίτηλα στη συλλογική µνήµη του ποντιακού Ελληνισµού. Επί Τουρκοκρατίας υπήρχαν τουρκόφωνοι Πόντιοι οι οποίοι διαφύλαξαν την ορθόδοξη πίστη. Μέσω της πίστης παρέµειναν Ελληνες.
Να αντιµετωπίζουµε µε αποφασιστικότητα τις προκλήσεις του τουρκικού επεκτατισµού στην Ελλάδα και στην Κύπρο.
Σας εύχοµαι καλά Χριστούγεννα!
Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά
Κατά την παράδοση, φιλοτεχνήθηκε από τον Ευαγγελιστή Λουκά στην Αθήνα και τον 4ο αιώνα µ.Χ. δύο Αθηναίοι µοναχοί την τοποθέτησαν στο όρος Μελά στον Πόντο, κοντά στην Τραπεζούντα. Μετά τη Γενοκτονία των Ποντίων και του Ελληνισµού της Ανατολής, οι µοναχοί της Μονής έκρυψαν την εικόνα µέχρι το 1931. Τότε έδωσε άδεια η Τουρκία να έρθει η πολυσέβαστη εικόνα στην Ελλάδα. Το 1951 τοπθετήθηκε στην Καστανιά Βερµίου, κοντά στη Βέροια. Εκεί φυλάσσεται σήµερα σε περικαλλή ναό µε τη φροντίδα του Πανελληνίου Ιδρύµατος «Παναγία Σουµελά» και της Ιεράς Μητροπόλεως Βεροίας, Ναούσης και Καµπανίας.
Η προσκύνηση του ανεκτίµητου πνευµατικού θησαυρού στρέφει τη σκέψη µας στη Γενοκτονία που υπέστησαν οι Ελληνες του Ευξείνου Πόντου. Οι Ελληνες Πόντιοι δέχθηκαν τις πρώτες επιθέσεις το 1916 και οργάνωσαν αντάρτικο. Στις 19 Μαΐου 1919 ο Τούρκος αξιωµατικός Μουσταφά Κεµάλ (ο µετέπειτα αποκληθείς Ατατούρκ, δηλαδή πατέρας των Τούρκων) αποβιβάσθηκε στη Σαµψούντα (Αµισό) και κήρυξε τη δεύτερη φάση της σφαγής των Ελλήνων του Πόντου. Η ποντιακή Γενοκτονία αποτελεί έναν κρίκο στην αλυσίδα των γενοκτονικών ενεργειών των Οθωµανών και των Νεοτούρκων κατά του Ελληνισµού της Ανατολής και κατά των άλλων χριστιανικών εθνοτήτων, όπως ήσαν οι Αρµένιοι, οι Ασσύριοι κ.ά.
Η τουρκική προπαγάνδα ισχυρίζεται ότι όσα συνέβησαν στον Πόντο και στα παράλια της Ιωνίας ήσαν µία φυσιολογική αντίδραση των Τούρκων στην αποβίβαση του ελληνικού Στρατού στη Σµύρνη (2.5.1919). Αυτή είναι µία εσφαλµένη και παραπλανητική τοποθέτηση. ∆ιότι οι σφαγές κατά του Ελληνισµού στα παράλια της Μικράς Ασίας άρχισαν το 1914, πέντε χρόνια πριν από την έλευση του ελληνικού Στρατού. Στον ιστορικό Πόντο, στα παράλια της Μαύρης Θάλασσας, εξοντώθηκαν 353.000 Ελληνες, µεταξύ των οποίων επίσκοποι, όπως ο Ζήλων Ευθύµιος, πρόκριτοι, δηµοσιογράφοι και χιλιάδες άµαχοι. Συνολικά, στη χερσόνησο της Μικράς Ασίας εφονεύθησαν περισσότεροι από 1.000.000 Ελληνες. Η ιδεολογία των Νεοτούρκων αξιωµατικών και του Κοµιτάτου «Ενωσις και Πρόοδος» ήταν άκρως ρατσιστική: Να εξαλειφθούν οι χριστιανοί και κυρίως οι Ελληνες και οι Αρµένιοι.
Παρά ταύτα η Τουρκία δεν έχει παραδεχθεί την ευθύνη της. Για να τιµούµε εµπράκτως τη µνήµη των θυµάτων πρέπει:
Να διδάσκουµε σωστά την Ιστορία χωρίς εκδικητικότητα, αλλά και χωρίς να αποδεχόµαστε τις θεωρίες των αποδοµητών και των αναθεωρητών που αρνούνται τη Γενοκτονία. Να τονίζουµε τη διαχρονική συνέχεια του Ελληνισµού: Αρχαιότητα, Βυζαντινή Ρωµανία, Τουρκοκρατία (και Ενετοκρατία), Νεώτερος και Σύγχρονος Ελληνισµός. Να προβάλλουµε τον πλούτο της ελληνικής γλώσσας και λογοτεχνίας. Η ποντιακή διάλεκτος έχει άµεση σχέση µε τα αρχαία ελληνικά.
Να θυµόµαστε τη συµβολή της Ορθοδοξίας στη διατήρηση της εθνικής ταυτότητας.
Η Παναγία Σουµελά είναι χαραγµένη ανεξίτηλα στη συλλογική µνήµη του ποντιακού Ελληνισµού. Επί Τουρκοκρατίας υπήρχαν τουρκόφωνοι Πόντιοι οι οποίοι διαφύλαξαν την ορθόδοξη πίστη. Μέσω της πίστης παρέµειναν Ελληνες.
Να αντιµετωπίζουµε µε αποφασιστικότητα τις προκλήσεις του τουρκικού επεκτατισµού στην Ελλάδα και στην Κύπρο.
Σας εύχοµαι καλά Χριστούγεννα!
Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά