Μία εν πολλοίς άγνωστη στο κοινό πληροφορία είναι ότι οι Έλληνες που βρίσκονται στο εξωτερικό έχουν ήδη μία περιορισμένη δυνατότητα ψήφου σε ελληνική κάλπη, και συγκεκριμένα σε αυτή των Ευρωεκλογών, εάν βρίσκονται όμως σε χώρα της Ε.Ε. Φυσικά, το δικαίωμα του εκλέγειν απορρέει από την ιδιότητα του πολίτη και μόνο, αλλά ας προσπεράσουμε, για λίγο, το, κατά τη γνώμη μου, εσφαλμένο της κρίσης του νομοθέτη, που αποκλείει πολίτες από την ψηφοφορία λόγω του τόπου διαμονής τους.

Την Παρασκευή 8 Φεβρουαρίου, η Ελληνική Πρεσβεία στο Λονδίνο κοινοποίησε στο facebook μία ανακοίνωση, ενημερώνοντας τους Έλληνες που βρίσκονται στο Ηνωμένο Βασίλειο πώς «δε θα λειτουργήσουν εκλογικά τμήματα [στα ελληνικά προξενεία] για τις Ευρωεκλογές επειδή το Ηνωμένο Βασίλειο θα έχει αποχωρήσει από την Ε.Ε.»! Πρόκειται για εμπαιγμό των Ελλήνων πολιτών, στους οποίους η Πρεσβεία προτείνει είτε να ψηφίσουν στην Ελλάδα ή να ταξιδέψουν σε γειτονική χώρα της επιλογής τους για να ψηφίσουν στο εκεί ελληνικό προξενείο!

Τα εκλογικά τμήματα που λειτουργούν στα ελληνικά προξενεία δεν έχουν την παραμικρή σχέση με τα κράτη στα οποία βρίσκονται ή τις κυβερνήσεις αυτών. Αφορούν την εκλογή των Ευρωβουλευτών της Ελλάδος και δεν απαιτείται για να λειτουργήσουν κάποια άδεια από την εκεί κυβέρνηση ή η συμμετοχή της εκάστοτε χώρας στις Ευρωεκλογές. Η λειτουργία των εκλογικών τμημάτων είναι, λοιπόν, στη διακριτική ευχέρεια της ελληνικής κυβέρνησης.

Παράλληλα, οι 22 από τις 27 άλλες χώρες της Ε.Ε. προσφέρουν στους πολίτες τους τη δυνατότητα να ψηφίσουν για την ανάδειξη των Ευρωβουλευτών της χώρας τους από το Η.Β., ενώ μόνο πέντε δεν προσφέρουν αυτή τη δυνατότητα, στις οποίες όμως θα λειτουργήσουν εκλογικά τμήματα μόνο εντός επικρατείας. Μόνο η Ελλάδα προφασίζεται το Brexit για να άρει τη δυνατότητα ψήφου των Ελλήνων του Η.Β., την οποία είχαν και στις τρεις προηγούμενες Ευρωεκλογές.

Επιπλέον, δεν είναι απολύτως αληθές ότι το Η.Β. θα είναι εκτός Ε.Ε. το Μάιο, ώστε να μη στηθεί κάλπη. Ενώ η 29η Μαρτίου είναι όντως η καταληκτική ημερομηνία για το Brexit, οι δύο πλευρές φαίνεται να συμφωνούν σε μία μεταβατική περίοδο σταδιακής αποχώρησης-απεμπλοκής μέχρι το 2021, στην οποία το Η.Β. θα διατηρήσει τα χαρακτηριστικά του κράτους-μέλους πλήν του δικαιώματος ψήφου στα διάφορα όργανα. Το δε βρετανικό Υπ.Ες. έχει ανακοινώσει πως θα διατηρήσει αμετάβλητα τα δικαιώματα των πολιτών κρατών-μελών της Ε.Ε. στο Η.Β. μέχρι το 2021.

Ως εκ τούτου, στις Ευρωεκλογές του Μαϊου, το Η.Β. θα είναι κατ’ ουσίαν ακόμα μέλος της Ε.Ε. και οι Έλληνες του Η.Β. θα έχουν τα ίδια δικαιώματα και θα επηρεάζονται ακόμη το ίδιο από όσα συμβαίνουν στην Ε.Ε. (για να καταφύγω στιγμιαία στη γνωστή επιχειρηματολογία περί «ψήφου όσων επηρεάζονται», με την οποία κατά τα άλλα διαφωνώ). Επομένως, δε συντρέχουν οι λόγοι να μη στηθούν κάλπες στα ελληνικά προξενεία.

Αντιθέτως μάλιστα: ακριβώς λόγω του επικείμενου διαζυγίου Η.Β. – Ε.Ε., η ψήφος των Ελλήνων εκλογέων στο Η.Β. πρέπει να ενισχυθεί με κάθε δυνατό τρόπο, ώστε να τους δοθεί η δυνατότητα να παράσχουν ισχυρή νομιμοποίηση στους Έλληνες Ευρωβουλευτές και το Ευρωκοινοβούλιο για τη διαπραγμάτευση των δικαιωμάτων τους στο Η.Β. πέραν της μεταβατικής περιόδου. Πρέπει, λοιπόν, όχι μόνο να στηθούν κάλπες, αλλά όσο το δυνατόν περισσότερες, σε προξενεία, σχολεία, εκκλησίες και κοινότητες ενώ παράλληλα η διαδικασία αίτησης να είναι απλή και γρήγορη, ώστε να εξασφαλισθεί η μεγαλύτερη δυνατή συμμετοχή.

*Ο Μιχάλης Ντιναλέξης είναι Πολιτικός Μηχανικός & Μηχανικός Περιβάλλοντος, MEng Imperial College London, και επικεφαλής της «Κίνησης για την ψήφο στο εξωτερικό»