Τα σενάρια για τη δημιουργία και εφαρμογή ενός περιουσιολογίου ανοίγουν το δρόμο του πολύ σοβαρού και περίπλοκου ζητήματος σχετικά με τη φορολογία στα έργα τέχνης και άλλων αντικειμένων αξίας όπως διαμάντια, αντίκες, συλλεκτικά ρολόγια, αμάξια, κ.α. Αμέτρητα είναι τα ερωτηματικά που γεννιούνται τον κλάδο της αγοράς τέχνης και επένδυσης σε αυτήν, καθώς, πρόκειται για κατηγορίες assets που δεν είναι εύκολο να κοστολογηθούν σε σχέση με άλλες ακίνητες περιουσίες όπως είναι τα αυτοκίνητα και το real estate. Μιλώντας, ειδικά, στην «Ε», ο αναπληρωτής υπ. Οικονομικών,  κ. Τρύφωνας Αλεξιάδης ξεκαθάρισε, πως προς το παρόν δεν έχει προβλεφθεί κανένα νομοσχέδιο, θέτοντας από την άλλη ανοιχτά την προσωπική του γνώμη, δηλαδή ένα περιουσιολόγιο το σωστό είναι να αγγίζει όλα τα αντικείμενα, κινητή και ακίνητη περιουσία όπως άλλωστε ορίζει ο νόμος.

«Υπάρχουν διάφορες εισηγήσεις αλλά σας τονίζω πως δεν υπάρχει ως μορφή νομοσχεδίου. Μετά τις εκλογές θα ξεκινήσει ο επίσημος διάλογος για το περιουσιολόγιο». Χωρίς να έχει μπροστά του έναν συγκεκριμένο νόμο, ο αναπληρωτής υπουργός αποκάλυψε πως στα σχέδιά του είναι, μετά τις εκλογές να θέσει σε δράση αλλεπάλληλους διαλόγους μεταξύ των πολιτικών φορέων και των παραγόντων που απαρτίζουν την αγορά τέχνης.  Πρέπει μετά τις εκλογές να καθίσουν οι πολιτικοί φορείς.

ΞΕΚΑΘΑΡΙΣΜΑ ΓΙΑ ΑΞΙΑ ΑΝΩ ΤΟΥ 1 ΕΚΑΤ. ΕΥΡΩ

Ωστόσο, πριν από μερικές ημέρες, μία δήλωσή του στην εφημερίδα «Ναυτεμπορική» ήταν αρκετή για να πυροδοτήσει τις εντυπώσεις και να γεννήσει συμπεράσματα για εισαγωγή φόρου στα έργα τέχνης. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει το δημοσίευμα της της 9ης Σεπτεμβρίου ο κ. Αλεξιάδης φέρεται να έχει δηλώσει: «Στην πρώτη εφαρμογή ας μη βάλουμε τους πίνακες, αλλά στη δεύτερη και στην Τρίτη εφαρμογή –φαντάζομαι το 2016 θα τελειώσουν αυτά- εάν κάποιος έχει στο σπίτι του πίνακες αξίας 800.000 ευρώ και 1 εκατ. Ευρώ, νομίζω, ότι πρέπει να δηλωθούν και αυτά». 

Η «Ε» ζήτησε από τον αναπληρωτή υπουργό να αποσαφηνίσει εάν τελικά θα υπάρχει φόρος για τα έργα τέχνης αξίας άνω των 800.000 ευρώ. «Κοιτάξτε, υπήρξε μια κακή διαχείριση του Τύπου και διαφόρων sites που αναμάσησαν μια εντελώς δική μου προσωπική πρόταση. Θα σας πω με σαφήνεια το εξής. Δεν υπάρχει σχεδιασμός για αυτό το θέμα μέχρι σήμερα. Σε μια από τις επόμενες εφαρμογές του περιουσιολογίου όμως,  θα πρέπει οι ιδιώτες να καταγράψουν και τα ακριβά αντικείμενα που έχουν στην κατοχή τους».

Ένα άλλο ερώτημα που δημιουργείται είναι εάν στο περιουσιολόγιο θα συμπεριληφθούν τα διαμάντια. Και αν ναι, ποιες κατηγορίες; «Με ρωτάτε για λεπτομέρειες που δεν έχουν τεθεί μέχρι στιγμής. Δεν υπάρχει σχεδιασμός ούτε έχουν εξεταστεί τα επί μέρους θέματα Ας μην μπλέξουμε ακόμα την αγορά διαμαντιών», απάντησε ο κ. Αλεξιάδης, τονίζοντας το φορολογικό αλαλούμ που επικρατεί στη χώρα.


«Δεν μπορεί να έχουμε εντός φορολογικής ύλης  ένα διαμέρισμα αξίας 50.000 ευρώ και να αφήσουμε αδήλωτο τον πίνακα του ενός εκατομμυρίου!», κατηγόρησε ο αναπληρωτής υπουργός  χαρακτηρίζοντας τη διαφορά αυτή ως αντιφάσεις του νόμου. Είναι προκλητικό να αφήνουμε κάποια αντικείμενε αξίας αδήλωτα, αφήστε δε, που θεωρώ πως η εφαρμογή του περιουσιολογίου θα προστατέψει και τους εικαστικούς». 

«ΘΑ ΠΑΤΗΣΟΥΜΕ ΣΤΑ ΔΙΕΘΝΗ ΜΟΝΤΕΛΑ»

Η «Ε» έθεσε κι άλλα πολύ βασικά ερωτήματα στον κ. Αλεξιάδη ως προς την εφαρμογή του περιουσιολογίου, όπως το αν θα γίνεται κάποια διαδικασία απογραφής ή αν θα υπάρχει κάποια ομάδα που θα ελέγχει τη γνησιότητα και θα κάνει την εκτίμηση της αξίας των έργων τέχνης και αντικειμένων.  «Θα πατήσουμε πάνω σε μοντέλα μοντέλα του εξωτερικού, αλλά  προς το παρόν δεν μπορούμε να πούμε περισσότερο», σχολίασε. 

Βέβαια, η αγορά ήδη αντιδρά στη σκέψη ενός περιουσιολογιου που θα περικλείει και τα έργα τέχνης, με τους παράγοντες να πιστεύουν πως κάτι τέτοιο θα βλάψει την πορεία της ήδη μικρής και ρηχής αγοράς. 
«Κοιτάξτε, αυτό ενδεχομένως συμβαίνει διότι μέχρι σήμερα το μόνο που άκουγαν οι άνθρωποι του εικαστικού κλάδου ήταν μια παρατεταμένη προφητολογία! Εμείς, έχουμε σκοπό να μιλήσουμε και με τους δημοπράτες και με τους γκαλερίστες», διαβεβαίωσε και κατήγγειλε τον τρόπο με τον οποίο λειτούργει ή μάλλον δυσλειτουργεί η φορολογική πολιτική. 

«Δεν μπορεί η φορολογική πολιτική να είναι ματ στο Σύνταγμα! Ρέπει να είναι αποτέλεσμα διαλόγου! Δεν μπορεί να του υπ. Οικονομικών απλώς να επιβάλει διάφορα πράγματα!», τόνισε.

ΑΝΤΙΘΕΤΟΙ ΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣ

«Δεν θεωρώ πως μπορεί να εφαρμοστεί το περιουσιολόγιο στην αγορά έργων τέχνης», δήλωσε κάθετος στα «Π» ο κ. Πέτρος Βέργος, έμπορος έργων τέχνης και ιδιοκτήτης του Αθηναϊκού οίκου δημοπρασιών Vergos Auctions.
«Και αν ακόμη αυτό συμβεί, πολύ γρήγορα θα αναθεωρήσουν και θα καταργήσουν το νομοσχέδιο. Διαφορετικά, θα γελάσει και ο κάθε πικραμένος. 

Από την πλευρά του ο κ. Βαγγέλης Καπόπουλος, έμπορος έργων τέχνης και ιδιοκτήτης της Kapopoulos Fine Arts, δήλωσε ως προς το αν η εφαρμογή του περιουσιολογίου θα βλάψει ή θα οργανώσει τον κλάδο:: «Η ελληνική αγορά είναι εντελώς απροετοίμαστη για κάτι τέτοιο. Θα πρέπει να γίνουν κινήσεις από ανθρώπους του κλάδου σε συνεννόηση με το υπ. Πολιτισμού. Από εκεί και πέρα θα πρέπει να δούμε την τελική μορφή του νόμου για να μπορούμε να κρίνουμε».  

Για χαφιέδες εφοριακούς μισθοφόρους έκανε λόγο ο γνωστός εικαστικός κ. Κωστής Γεωργίου, του οποίου μάλιστα ο πίνακας «FIGHT OMEGA», κοσμεί το πολιτικό γραφείο του κ. Τσίπρα και όπως ο ίδιος είχε αποκαλύψει σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Επένδυση» είχε γίνει έπειτα από ανάθεση από τους συνεργάτες του πρωθυπουργού.

«Όλα είναι πιθανά σε ένα τελείως μεταφυσικό τοπίο στο οποίο ζούμε στην ακατονόμαστη περίοδο κρίσης. Πιστεύω ότι βασίζεται στη δημιουργία κλίματος ανασφάλειας και φόβου για τους ήδη τσακισμένους πολίτες αυτού του τόπου. Και επειδή πιστεύω ότι δεν ταιριάζει σε μια αριστερή κυβέρνηση να συνεχίζει να επενδύει στα σενάρια του φόβου, καλό θα είναι πριν υποπέσει σε αυτό το λάθος να το ξανασκεφτεί, όπως το έκανε ήδη με την απίστευτη ιδέα δημιουργίας χαφιέδων εφοριακών μισθοφόρων κατά τα πρότυπα της χούντας. Η νέα κυβέρνηση οφείλει να σταματήσει αυτές τις απαράδεκτες λογικές ρατσισμού και φόβου και να δείξει την ίδια ευαισθησία που φαίνεται ότι  δείχνει στους μετανάστες. Να εφαρμόσει ανθρωπιστική λογική και για τους ίδιους τους πολίτες της και να σταματήσει επιτέλους να στρέφει τον ένα Έλληνα κατά του άλλου. Φτάνουν οι χαφιέδες που δημιουργήθηκαν μέχρι τώρα. Ας κρατήσουμε τα παιδιά μας μακριά από αυτή την λάσπη και αντί να τους ωθήσουμε ως φοιτητές να γίνουν καταδότες, ας τους διδάξουμε τουλάχιστον τις στοιχειώδεις αξίες, μια και τους στερήσαμε το μέλλον τους», εξέφρασε αναλυτικά.
 
Αντίθετοι με το περιουσιολόγιο είναι και αρκετοί γκαλερίστες οι οποίοι βλέποντας ήδη την αγορά καθισμένη, θεωρούν ότι μια τέτοια εφαρμογή θα διέλυε τον κλάδο. Ο κ. Γιώργος Τζιλαλής έμπορος έργων τέχνης και ιδιοκτήτης της γκαλερί ΑΕΝΑΟΝ στο Κολωνάκι, είπε σχετικά με το θέμα στα «Π»: 

«ΘΑ ΒΛΑΨΕΙ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ»

«Ζούμε σε ένα κράτος που αντί να βοηθήσει να τον προβάλλουμε την αγορά τέχνη, την αδειάζουμε διαρκώς. Δεν έχει βάση να εφαρμοστεί το περιουσολόγιο. Για να έχει απόδοση, χρειάζεται έρευνα και πολύ χρόνο. Μάλλον αυτός που το σκέφτηκε δεν τα υπολόγισε όλα.  Αλλα στην Ελλάδα, πολλά αναγγέλλονται και μετά τα ξαναμαζεύουν. Θέλει τρομερό σχεδιασμό που στο τέλος δεν θα αξίζει το αποτέλεσμα. Αν εφαρμοστεί πάντως στα έργα τέχνης, θεωρώ πως θα βλάψει την τοπική αγορά και θα αποτρέψει κάθε νέο συλλέκτη ή επενδυτή να μπει στο χώρο. Κάτι τέτοιο, θα ήταν καταστροφή, ιδίως τώρα που είναι πρόκληση να εισέρθουν στον κλάδο νέοι συλλέκτες και να βρουν καλά έργα τέχνης σε χαμηλές τιμές». Ο κ. Τζιλαλής, έθεσε ακόμη ένα άλλο ζήτημα: «Αν εφαρμοστεί το περιουσιολόγιο, πολλές συλλογές μπορεί να φύγουν έξω», είπε. 

Τέλος, ο κ. Μηνάς Χατζηχρήστου  εκτιμητής - σύμβουλος σε θέματα αγοραπωλησίας έργων τέχνης και ιδιοκτήτης του ομώνυμου οίκου συντήρησης έργων τέχνης δήλωσε πως σε μια εποχή που οικονομικά η αγορά της τέχνης υποφέρει, δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση οι αμοιβές πιστοποίησης των έργων να δυσκολεύουν τον εν δυνάμει πωλητή. «Δεν μπορεί να απαιτείται ακόμα και το 25% της σημερινής αξίας του έργου ως αμοιβή!» κατέκρινε. «Σαφώς υπάρχουν έργα τα οποία πιθανόν να έχουν αποκτηθεί από την οικογένεια ενός ιδιοκτήτη έργου τέχνης και ενδεχομένως κάποια από αυτά να είναι πλαστά. Εδώ τίθεται ένα θέμα: η εκτίμηση των έργων αυτών για το περιουσιολογιο. Ποιος θα το κάνει; Η αξία των πλαστών θα δηλωθεί μες την αξία των γνησίων; Και πως θα ξέρει ο κάθε ιδιοκτήτης αν τα έργα που έχει στα χέρια του αντιπροσωπεύονται από τις αντίστοιχες αξίες; Θα τα δηλώνει ο καθένας όπως θέλει, κατά την κρίση του;», εξέφρασε με απορία, ανοίγοντας ένα τεράστιο ζήτημα. 

Όπως δημοσιεύθηκε αποκλειστικά στις σελίδες Art Market της Εφημερίδας «ΕΠΕΝΔΥΣΗΣ».