Παρατηρώ το Instagram της.. Είμαστε διαδικτυακές «φίλες», όπως ορίζει η σύγχρονη εποχή. Τι αντιλαμβάνομαι από τον λογαριασμό της 42χρονης Ντάσα Ζούκοβα, συλλέκτριας, επιχειρηματία, εκδότριας, πρώην συζύγου του Ρομάν Αμπράμοβιτς και τώρα του Σταύρου Νιάρχου;

Έχει σαν βάση της τη Νέα Υόρκη. Στο σπίτι των 92.000.000 δολαρίων που της «έγραψε» ο Ρώσος ολιγάρχης. «Δεν μπορείς να αγοράσεις την ευτυχία, αλλά μπορείς να αγοράσεις ένα ski pass», γράφει κάπου. Μία ημέρα πριν από του Αγίου Βαλεντίνου ανέβασε φωτογραφία με τον Σταύρο (της). Τώρα το ζευγάρι βρίσκεται σε ταξίδι στην Ιαπωνία. Της αρέσει το βελούδο, ταξιδεύει, ανεβάζει φωτογραφίες, εκτός από τον άνδρα της, με την κόρη της, τον σκύλο, τη φίλη της Σιένα Μίλερ, το σκάφος της...

Τρία παιδιά

Ζωή σαν παραμύθι με ένα ζευγάρι που θα μπορούσε να έχει ξεπηδήσει από το Χόλιγουντ. Εξαιρετικά φωτογενείς, μεγαλώνουν τρία παιδιά, (τα δύο που απέκτησε η Ζούκοβα με τον Αμπράμοβιτς και τον γιο τους, Φίλιππο-Σταύρο Νιάρχο). Εκείνη, γεννημένη στην πρώην ΕΣΣΔ, κόρη Ρώσου μεγιστάνα του πετρελαίου, μεγάλωσε στο L.A. και υπήρξε παντρεμένη με τον Ρομάν Αμπράμοβιτς για μια δεκαετία. Για εκείνον ήταν ο τρίτος του γάμος. Το 2007 χώρισαν και λίγους μήνες μετά το διαζύγιο εμφανίστηκε στο Met Gala με τον 38χρονο Έλληνα κληρονόμο που έως τότε ήταν γνωστός ως σύντροφος των Πάρις Χίλτον, Λίντσεϊ Λόχαν, Τζέσικα Χαρτ...

Το 2019 παντρεύτηκαν στο Παρίσι, σχεδόν μυστικά, για να καλέσουν περισσότερους από 300 φίλους τους έναν χρόνο μετά στο Σεντ Μόριτζ, όπου οι Νιάρχοι διατηρούν το οικογενειακό τους ξενοδοχείο «Kulm». Συλλέγουν έργα τέχνης που ανήκουν στο μουσείο: Mαρκ Ρόθκο, Ντέιβιντ Χόκνεϊ, Φράνσις Μπέικον, Λουσιάν Φρόιντ, Μαγκρίτ, Μοντριάν... Για δύο έργα, έναν Μπέικον κι έναν Φρόιντ, ο Ρομάν Αμπράμοβιτς είχε επενδύσει το 2008 120.000.000 δολάρια. «Δεν αντιμετωπίζω την τέχνη σαν ανταγωνιστικό σπορ. Θέλω να ζω ανάμεσα σε έργα που μου δίνουν αίσθηση μαγείας και ισορροπίας», έχει πει η Ντάσα. H «ερασιτέχνης», όπως αποκαλείται, συλλέκτρια. Και ας ίδρυσε το Garage, ως κυρία Αμπράμοβιτς ακόμη, για να γίνει κάτι σαν την Tate Modern ή το ΜoΜΑ της Ρωσίας. Πρόσφατα ανέβασε μια μαύρη εικόνα στα social του μουσείου για να εξηγήσει πως δεν θα φιλοξενηθεί καμία έκθεση μέχρι το τέλος του πολέμου...

Ο Ρώσος ολιγάρχης

Πρόσφατα, οι «Νew York Times» φιλοξένησαν αφιέρωμα στην πρώην σύζυγο του Ρώσου ολιγάρχη, «που είχε χτίσει προσεκτικά μία θέση στον κόσμο της τέχνης.
Και ύστερα ξεκίνησε ο πόλεμος του Πούτιν». Για να μάθει τι σημαίνει να έχεις σχέση με τους ολιγάρχες, να κάνεις μπίζνες μαζί τους, να αλλάζουν όλα σε έναν χρόνο. Παλαιότερα την είχαν ρωτήσει ποιος θα ήθελε να είναι για μια μέρα και είχε πει, «ο Ομπάμα».

Ο πόλεμος των media έχει ξεκινήσει από πιο πριν. Μαθαίνουμε ότι διατηρούν ακόμη μαζί με τον Ρομάν Αμπράμοβιτς ένα ίδρυμα για την τέχνη, ενώ παραμένουν συνιδιοκτήτες και του Garage Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στη Μόσχα. Μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, δισεκατομμύρια δολάρια του Ρώσου ολιγάρχη μεταφέρθηκαν στα εφτά παιδιά του (τα δύο με την Ντάσα Ζούκοβα).

Η Ντάσα Ζούκοβα, με την αμερικανική και τη ρωσική υπηκοότητα, καλείται να αποδείξει ότι μπορεί να σταθεί και μόνη της στον ελιτίστικο κόσμο της τέχνης. Για το δημοσίευμα των «Νew York Times», ρωτήθηκε η Άννα Γουίντορ: «Δεν μπορείς να προσποιηθείς το πάθος που έχει η Ντάσα για την τέχνη», απάντησε. Ο δε διάσημος γκαλερίστας Λάρι Γκαγκόσιαν αρκέστηκε να πει πως νιώθει αμήχανα «στο άκουσμα της λέξης “Μόσχα”».

Μετά την έναρξη του πολέμου, δεν θέλουν να δίνουν λαβές. Εκείνη, δεν εμφανίστηκε καν στα Met Gala. Στην Ευρώπη, πια, βρέθηκε και στην γκαλερί Gagosian και σε πάρτι της «dame της Vogue». Kαι σε εγκαίνια πριβέ κλαμπ στη Ν.Υ., όπου για να γίνεις μέλος πρέπει να πληρώνεις ετήσια συνδρο- μή 250.000 δολάρια (!) Ο γά- μος της με τον Σταύρο Νιάρχο, το 2020, στο Σεντ Μόριτζ, κόστισε 6.500.000 δολάρια. Τον Μάρτιο του 2021 απέκτησαν τον γιο τους. Δύο μήνες μετά εκείνη ανακοίνωσε την ίδρυση του Ray, ένα μεσιτικό γραφείο τέχνης. Παράλληλα, σπουδάζει για το μάστερ της στην Ιστορία της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο της Ν.Υ. Για να μην την αποκαλούν «ερασιτέχνη».

Ρεπορτάζ: Σάντυ Τσαντάκη
Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής