
Όλοι οι τρόποι που σε "γδύνουν" στα τουριστικά εστιατόρια χωρίς καν να το καταλάβεις
Τα… πονηρά μυστικά που δεν γνωρίζατε
Ανακαλύψτε τις ψυχολογικές τακτικές που χρησιμοποιούν τα εστιατόρια για να σας κάνουν να ξοδέψετε περισσότερα χρήματα χωρίς να το καταλάβετε
Η επίσκεψη σε ένα εστιατόριο μπορεί να μετατραπεί σε απογοήτευση όταν αντιληφθείτε ότι έχετε πέσει θύμα εξαπάτησης. Πολλές επιχειρήσεις εστίασης εφαρμόζουν εξελιγμένες στρατηγικές που στοχεύουν στο να σας κάνουν να… ξοδέψετε περισσότερα χρήματα, χρησιμοποιώντας ψυχολογικά τρικ που μοιάζουν με οργανωμένη απάτη.
Διαβάστε: Taste Atlas: Αυτά είναι τα 100 πιο θρυλικά εστιατόρια στον κόσμο - Ανάμεσά τους δύο στην Αθήνα
Γιατί παίρνετε γρήγορες αποφάσεις στα εστιατόρια
Εάν συνήθως δυσκολεύεστε να αποφασίσετε, αλλά στα εστιατόρια επιλέγετε άμεσα το φαγητό σας, υπάρχει επιστημονική εξήγηση. Σύμφωνα με τον Φρεντ Χάρινγκτον, διευθύνων σύμβουλος της Proxy Coupons, οι καταναλωτές αποφασίζουν τι θα παραγγείλουν σε διάστημα μικρότερο των 90 δευτερολέπτων. Τα εστιατόρια αξιοποιούν αυτή τη γνώση και δημιουργούν καταλόγους που εκμεταλλεύονται την ταχύτητα λήψης αποφάσεων.
Το τρικ με τις κρυφές τιμές στους καταλόγους
Μια διαδεδομένη μέθοδος σε πολυτελή εστιατόρια είναι η εξαφάνιση των τιμών από τους καταλόγους ή η τοποθέτησή τους σε δυσεύρετα σημεία. Ο δρ Τζέισον Μπουλ, διδάσκων στο USC, επισημαίνει ότι ο σκοπός είναι να προτεραιοποιήσουν το φαγητό έναντι της τιμής στη σκέψη του πελάτη. Αυτή η τακτική εξαπάτησης λειτουργεί τοποθετώντας πρώτα την περιγραφή του πιάτου και στη συνέχεια το κόστος.
Η στρατηγική του "anchoring" για μεγαλύτερα κέρδη
Το οικονομικό τρικ του «anchoring» αποτελεί μια από τις πιο αποτελεσματικές τακτικές που χρησιμοποιούν τα εστιατόρια. Τοποθετούν στον κατάλογο ένα εξαιρετικά ακριβό πιάτο, με αποτέλεσμα όλες οι άλλες επιλογές να φαίνονται οικονομικότερες. Όπως τονίζει ο Χάρινγκτον, αυτή η μέθοδος είναι εκπληκτικά αποδοτική για την αύξηση των πωλήσεων.
Πώς οι περιγραφές και η μουσική επηρεάζουν τις επιλογές σας
Οι λεπτομερείς περιγραφές των πιάτων αποτελούν ισχυρό εργαλείο πειθούς. Όσο πιο αναλυτική είναι η ονομασία ενός φαγητού, τόσο μεγαλύτερη αξία του αποδίδουν οι καταναλωτές. Η γεύση δεν είναι ο μοναδικός παράγοντας, καθώς η περιγραφή διαμορφώνει την αντίληψή μας για το προϊόν.
Πολλά εστιατόρια στοχεύουν στα συναισθήματα και τη νοσταλγία μέσω των περιγραφών τους. Η διεθνής συμβουλευτική εταιρεία Aaron Allen & Associates επισημαίνει ότι μια καλά δομημένη περιγραφή μπορεί να προσδώσει συναισθηματική αξία σε οποιοδήποτε πιάτο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η «Μηλόπιτα της γιαγιάς», που πιθανότατα έχει παραμείνει για μήνες σε κάποιον καταψύκτη.
Το γεμάτο βαζάκι φιλοδωρημάτων κοντά στο ταμείο δεν είναι τυχαίο. Η δημιουργός περιεχομένου Μπάζια (@everupmarketing στο TikTok) αποκαλύπτει ότι οι εργαζόμενοι συχνά το γεμίζουν οι ίδιοι, δημιουργώντας ψυχολογική πίεση στους πελάτες να αφήσουν και αυτοί χρήματα.
Επιπλέον, όταν οι σερβιτόροι προτείνουν νερό βρύσης ή εμφιαλωμένο, στοχεύουν στην επιλογή της χρεώσιμης εκδοχής. Ακόμη και η μουσική επιλέγεται στρατηγικά: αργή μουσική όταν το εστιατόριο είναι άδειο για να παραμείνετε περισσότερο, και γρήγορη όταν είναι γεμάτο για να φάτε και να αποχωρήσετε ταχύτερα.