
Kαληνύχτα Holly Golightly: Η Vogue ανακοινώνει τον θάνατο της κομψότητας
"Πού είναι η κομψότητα";
"Ήρθε η ώρα για την ταφόπλακα της κομψότητας", γράφει η δημοσιογράφος της Vogue, Λόρεν Ο'Νιλ
Ο θάνατος της κομψότητας ανακοινώθηκε με μια σύντομη μόνο αναφορά στη βρετανική Vogue. Η λέξη που κάποτε φαινόταν «φρέσκια και ζωντανή» έφυγε ξαφνικά ... από τη μόδα.
«Ήρθε η ώρα για την ταφόπλακα της κομψότητας», γράφει η δημοσιογράφος της Vogue, Λόρεν Ο'Νιλ. «Αν και η κομψότητα στην πιο απλή της μορφή είναι ανεπαίσθητη - εντοπίζεται στο ύφασμα ενός μανικιού ή σε μια ατημέλητη τούφα μαλλιών», έχει πλέον μετατραπεί σε «συναίσθημα».
Το περιοδικό κατηγόρησε τις αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τη δολοφονία της λέξης, υποστηρίζοντας ότι χρησιμοποιείται πολύ συχνά για να περιγράψει τα πάντα - συμπεριλαμβανομένων των dirty martini, των παμπ με κήπους και των «ιδιαίτερων χόμπι».
Στη Νέα Υόρκη, που κάποτε θεωρούταν η πιο κομψή αμερικανική πόλη, όπου η Όντρεϊ Χέπμπορν ως Holly Golightly καθόταν έξω από το Tiffany's τσιμπολογώντας ένα κρουασάν και η Κάντας Μπούσνελ έγραφε το Sex and the City φορώντας μόνο τα εσώρουχά της, διαπιστώθηκε συμφωνία ότι η λέξη δεν υπάρχει πια.
Αρκετοί κορυφαίοι εκφραστές του στυλ ανέφεραν ότι το στυλ αυτό χάθηκε όπως η ντίσκο, τα hypercolour μπλουζάκια και οι ποινικές διώξεις κατά του Ντόναλντ Τραμπ. Η Έιμι Οντέλ, η διάσημη συγγραφέας, δήλωσε ότι η απληστία στη βιομηχανία της μόδας σκότωσε την κομψότητα, παρά τις προσπάθειες του Ντέιβιντ Γκάντι, του Άγγλου μοντέλου.
Όμως, η Οντέλ θα έπρεπε να το γνωρίζει, καθώς έχει γράψει τη βιογραφία της Άννα Γουίντουρ, αρχισυντάκτριας της Vogue από το 1988. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, νιώθει σαν να έχει «αφαιρεθεί» η ψυχή της βιομηχανίας. «Τα εμπορικά σήματα αυξάνουν τις τιμές τους και, όπως φαίνεται, δεν βελτιώνουν την ποιότητά τους», πρόσθεσε. «Η Chanel έχει δεχτεί τις χειρότερες αντιδράσεις γι' αυτό το ζήτημα».
Η Οντέλ δήλωσε ότι οι θυμωμένοι πελάτες αναρτούσαν μηνύματα στο διαδίκτυο οργισμένοι κατά της φθίνουσας ποιότητας των προϊόντων του γαλλικού οίκου μόδας. Τα βίντεο στο YouTube είχαν τίτλο: «Εφιάλτης με τσάντα Chanel». Ισχυρίστηκε ότι η ποιότητα της Chanel «δεν είναι αυτή που ήταν κάποτε» και: «Αυτό ξεφεύγει από τους κανόνες της κομψότητας».
Το απόλυτο τοτέμ της κομψότητας - η τσάντα Hermes Birkin - βρίσκεται διασκορπισμένη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σε χέρια ανθρώπων που ήταν, δυστυχώς, αρκετά άσχετοι. «Ορισμένα πράγματα έχουν υπερκορεσθεί», δήλωσε η Οντέλ. Σημείωσε ότι το bachelorette party που διοργάνωσε η Λόρεν Σάντσεζ, αρραβωνιαστικιά του ιδρυτή της Amazon Τζεφ Μπέζος, αποτέλεσε άλλο ένα αρνητικό σημείο, με τους καλεσμένους να φωτογραφίζονται στο κατάστημα Hermes στο Παρίσι.
«Αυτό είναι το τέλος της Birkin», είπε. «Έχω συνομιλήσει με αγοραστές της Birkin που αισθάνονται ότι δεν είναι πλέον τόσο ξεχωριστή».
Άλλοι παράγοντες επιρροής ανέφεραν ότι η κομψότητα δεν θα μπορούσε να επιβιώσει στη σημερινή εποχή, που κυριαρχείται από θρασύτατους δισεκατομμυριούχους. Ένας γνώστης της μόδας, ένας Ιταλός που δεν θέλησε να αναφερθεί το όνομά του, συμφώνησε ότι οι μεγάλοι οίκοι έχουν εξοντώσει την κομψότητα. «Υπάρχουν ορισμένα εμπορικά σήματα που διοικούνται από οικογένειες, όπως η Armani, η Dolce & Gabbana», είπε. Αλλά οι περισσότεροι ανήκουν σε αυτή την κατηγορία. «Είναι όπως στο ποδόσφαιρο», συνέχισε. «Ο ρομαντισμός πέθανε. Ζήτω οι δισεκατομμυριούχοι από το Κατάρ».
Ο θάνατος της κομψότητας γιορτάστηκε με ιδιαίτερη επιτυχία από την Charli XCX, τη Βρετανίδα τραγουδίστρια της οποίας το άλμπουμ Brat εκτοξεύτηκε στα charts πέρυσι. Η ίδια δήλωσε ότι το έργο της αντιπροσωπεύει τη νεαρή γυναίκα που μπορεί να κουβαλάει «ένα πακέτο τσιγάρα, έναν αναπτήρα Bic και ένα λευκό μπλουζάκι χωρίς σουτιέν».
Η λέξη «κομψότητα» εισήλθε στη γλώσσα περισσότερο από έναν αιώνα πριν από την τσάντα Birkin. Ο Σαρλ Μποντλέρ, ο Γάλλος ποιητής και κριτικός τέχνης, την άκουσε για πρώτη φορά το 1846, απορρίπτοντάς την ως «φρικτή και παράξενη λέξη ... την οποία δεν ξέρω καν πώς να συλλαβίσω».
Δεν ήταν ο μόνος. Περισσότερο από έναν αιώνα αργότερα ο αφηγητής του κωμικού μυθιστορήματος «Οι άνδρες προτιμούν τις ξανθιές» δήλωσε ότι «οι Γάλλοι χρησιμοποιούν τη λέξη "σεΐχης" για τα πάντα, ενώ εμείς φαίνεται να τη χρησιμοποιούμε για τους κυρίους μόνο όταν μοιάζουν με τον Ροδόλφο Βαλεντίνο». Ο Ιταλός ηθοποιός ήταν ακόμη διάσημος για την ταινία του 1921 «Ο Σεΐχης».
Η λέξη έφτασε να αντιπροσωπεύει μια απλή, ανεπιτήδευτη καλαισθησία και στη συνέχεια ως συνώνυμο της λέξης «φινέτσα». Το 1976, ο μουσικός Νάιλ Ρότζερς επέστρεψε στη Νέα Υόρκη από το Λονδίνο, ενθουσιασμένος από την εμφάνιση των Roxy Music.
Αργότερα δήλωσε στη Wall Street Journal: «Τηλεφώνησα στον Μπέρναρντ [Έντουαρντς] και του είπα ότι έπρεπε να δημιουργήσουμε τη μαύρη εκδοχή των Roxy Music. Όταν έδειξα στον Μπέρναρντ τα εξώφυλλα των άλμπουμ είπε: «Πού είναι η κομψότητα»;
Ο Ρότζερς, από την πλευρά του, επέμεινε ότι η παρακμή της κομψότητας ήταν υπερβολική. «Η κομψότητα σίγουρα δεν έχει πεθάνει και σύντομα θα εμφανιστεί σε μια πόλη κοντά σας», δήλωσε στους Times. «Θα σας δούμε στο Glastonbury».