In order to fully operate this website you need to enable Javascript in your browser.

Πέθανε στα 90 η «Αμερικανίδα στην Ιταλία» της εμβληματικής φωτογραφίας


Όταν ο σεξισμός ήταν τόσο διαδεδομένος που δεν υπήρχε καν ως λέξη

Στην ηλικία των 90 ετών πέθανε η Νίναλιν Άλεν - μία (σχετικά) συνηθισμένη Αμερικανίδα που έτυχε, μεταξύ άλλων, να γίνει η πρωταγωνίστρια σε μία φωτογραφία του 1951 που κατέληξε διάσημη τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ιταλία και για δεκαετίες μέχρι και σήμερα αναραπάγεται σε αφίσες, πίνακες, καρτ ποστάλ και κάθε είδους διακοσμητική απεικόνιση. 

Η φωτογραφία, την οποία είχε τραβήξει η 29χρονη τότε φωτορεπόρτερ Ρουθ Όρκιν, είχε τον τίτλο «Αμερικανίδα στην Ιταλία». 

Η Άλεν, που το 1951 βρέθηκε στην Ιταλία καθώς ταξίδευε στις χώρες της Γηραιάς Ηπείρου, εμφανίζεται να περπατά μόνη της στην Φλωρεντία (στην Πιάτσα ντελα Ρεπούμπλικα). Οι παρισταμένοι τυχαίνει να είναι μόνο άνδρες και όταν περνά από μπροστά τους η Άλεν δεν κρύβουν το «ενδιαφέρον» τους. 

Η φωτογράφος, η Όρκιν, εξήγησε ότι είχε συναντήσει τυχαία την συμπατριώτισά της Άλεν στο ξενοδοχείο ενώ ετοίμαζε κομμάτι για το περιοδικό της με θέμα γυναίκες που ταξίδευαν μόνες τους (κάτι αρκετά τολμηρό εκείνη την εποχή). Προ μερικών ετών, η φωτογράφος είπε στον βρετανικό Guardian πως επέλεξε την Άλεν επειδή ήταν «όμορφη, λαμπερή και, αντίθετα με εμένα, ψηλή». 

Της είπε να περπατήσει στο δρόμο, έστησε την κάμερά της και το μόνο που ζήτησε από τους παριστάμενους ήταν να μην κοιτούν την κάμερα. Τα υπόλοιπα ήρθαν από μόνα τους -η φωτογραφική σύνθεση είναι ένα εξαιρετικά επιτυχημένο μίγμα στησίματος και αυθορμητισμού. 

Η ίδια η Άλεν έλεγε πως, για να βγει καλή η φωτογραφία, φανταζόταν ενώ περπατούσε πως ήταν η Βεατρίκη της Θείας Κωμωδίας του Δάντη (πιθανότατα και λόγω της πόλης). Η επιλογή της μπορεί να φαίνεται όπως φαίνεται, αλλά αν οδήγησε σε αυτό το αποτέλεσμα, δικαιώθηκε. 

Το τι απεικονίζει η φωτογραφία, φυσικά, άλλαξε μεταξύ των δεκαετιών που πέρασαν: Στις εποχές εκείνες που ο σεξισμός ήταν πιο διαδεδομένος η φωτογραφία φαινόταν πιο «χαριτωμένη», σήμερα θεωρείται στηλίτευση της «κουλτούρας παρενόχλησης» στον δρόμο. Το κέντρο βάρους στην ανάγνωση της φωτογραφίας θα συνεχίζει να μεταβάλλεται, όμως πλέον η πρωταγωνίστρια θα παρακολουθεί από ψηλά.