Αυτόνομη οδήγηση: Περισσότερη ασφάλεια και λιγότερα ατυχήματα
Δύο είναι οι νέες προκλήσεις για την αυτοκινητοβιομηχανία, η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης και η εξέλιξη της αυτόνομης οδήγησης.
Και οι δύο αυτοί τομείς είναι καθοριστικοί για την επόμενη ημέρα της αυτοκίνησης. Η κατασκευή και η διάθεση σε λογικές τιμές των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα μειώσει δραστικά την εξάρτησή μας από τα ορυκτά καύσιμα και θα περιορίσει στα επιθυμητά επίπεδα το ποσοστό του CO2 στην ατμόσφαιρα. Επίσης, θα μειώσει σημαντικά την επιβάρυνση του περιβάλλοντος και από άλλους επικίνδυνους ρύπους, οι οποίοι καθορίζουν την ποιότητα της ζωής μας και το ποσοστό των θανάτων που οφείλονται από τους ρύπους.
Όσον αφορά την αυτόνομη οδήγηση, το σημαντικότερο πλεονέκτημα της νέας τεχνολογίας είναι η μείωση των ατυχημάτων και η οδήγηση των αυτοκινήτων με υψηλοτέρα στάνταρ ασφάλειας, ακόμη και κάτω από δυσμενείς καιρικές συνθήκες.
Η αυτοκινητοβιομηχανία είχε εκπονήσει μελέτες και κατάρτισε προγράμματα ανάπτυξης και των δυο καίριων τομέων που θα αλλάξουν τον τρόπο χρήσης των μελλοντικών οχημάτων. Όμως, η παγκόσμια πτώση των πωλήσεων το 2019 και η πανδημία υποχρέωσαν τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να μειώσουν τον ρυθμό εξέλιξης των συγκεκριμένων προγραμμάτων για να ανταπεξέλθουν στις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν λόγω της υστέρησης των εσόδων τους.
Ωστόσο, η ΕΕ και τα πιο ισχυρά κράτη πιέζουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες να μειώσουν τους ρύπους και να δημιουργήσουν πιο ασφαλή αυτοκίνητα.
Μία πρόσφατη μελέτη στις ΗΠΑ κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα αυτοκίνητα με σύστημα αυτόνομης οδήγησης θα μπορούσαν να αποτρέψουν το ένα τρίτο των ατυχημάτων που συμβαίνουν στις ΗΠΑ.
Ειδικοί της κυκλοφορίας λένε ότι περίπου εννέα στα δέκα ατυχήματα οφείλονται σε ανθρώπινα λάθη και περισσότεροι από 36.000 άνθρωποι εκτιμάται ότι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα στις ΗΠΑ πέρυσι.
Μέχρι τώρα έχει διαπιστωθεί ότι και τα αυτοκίνητα που φέρουν εξελιγμένο σύστημα αυτόνομης οδήγησης δεν μπορούν να αποφύγουν σε όλες τις περιπτώσεις τις συγκρούσεις. Σε δυστυχήματα που έγιναν με αυτοκίνητα που είχαν σύστημα αυτόνομης οδήγησης διαπιστώθηκε ότι υπάρχουν ακόμη πολλά κενά στην τεχνολογία και έτσι το σύστημα δεν μπορεί να προβλέψει και να προφυλάξει αποτελεσματικά τους επιβάτες και τους πεζούς.
Στις ΗΠΑ, σε ένα δυστύχημα με αυτοκίνητο που είχε ανάλογο σύστημα αυτόνομης οδήγησης διαπιστώθηκε ότι το σύστημα δεν μπόρεσε να αναγνωρίσει τον τοίχο που βρισκόταν μπροστά από την πορεία του. Η σύγκρουση ήταν σφοδρή και ο οδηγός σκοτώθηκε.
Ακολουθούν μερικά συστήματα, τα οποία αυξάνουν την ασφάλεια και αποτελούν τμήματα της νέας τεχνολογίας αυτόνομης οδήγησης, που θα εισαχθεί στα νέα αυτοκίνητα:
- Μία λειτουργία μπορεί να ενημερώνει τους οδηγούς για επικίνδυνες καταστάσεις στον δρόμο, ακόμα και αν αυτές δεν είναι ορατές εξαιτίας της ύπαρξης στροφών ή παρουσίας άλλων οχημάτων. Οι ειδοποιήσεις του συστήματος εκδίδονται ανεξάρτητα από το σύστημα πλοήγησης, με βάση ενημερωμένα στοιχεία από τοπικές αρχές, υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης και οδηγικά δεδομένα που αντλούνται από άλλα οχήματα που βρίσκονται συνδεδεμένα στο «cloud».
- Ειδοποιήσεις για οδικά έργα, ακινητοποιημένα οχήματα λόγω βλάβης, ζώα, πεζούς και εμπόδια στον αυτοκινητόδρομο, ακόμα και για επικίνδυνες οδηγικές συνθήκες, μεταδίδονται στο όχημα ασύρματα.
- Μία άλλη λειτουργία μπορεί αυτόματα να ενεργοποιεί τα φρένα του αυτοκινήτου για να περιορίζει ή να μετριάζει τις επιπτώσεις των ατυχημάτων εάν ανιχνευτεί κίνδυνος επικείμενης σύγκρουσης σε μία διασταύρωση. Προειδοποιεί τους οδηγούς για πεζούς και δικυκλιστές που ετοιμάζονται να βγουν στον δρόμο μπροστά από το όχημα. Το σύστημα είναι σχεδιασμένο για να μειώνει τη σφοδρότητα μερικών εμπρόσθιων συγκρούσεων με εμπλοκή οχημάτων και πεζών ή να βοηθά τους οδηγούς να αποφύγουν τελείως τη σύγκρουση.
- Μία λειτουργία βοηθά στη διατήρηση μίας απόστασης ασφαλείας από τα προπορευόμενα οχήματα. Παράλληλα, μειώνει το στρες στα μεγάλα ταξίδια, διατηρώντας το όχημα στο κέντρο της λωρίδας του. Τέλος, μπορεί να προσαρμόζει την ταχύτητα του οχήματος εντός των νόμιμων ορίων, παρακολουθώντας την οδική σήμανση στο πλάι του δρόμου και τις εναέριες πινακίδες, πέρα από τη χρήση πληροφοριών από το ενσωματωμένο σύστημα πλοήγησης.
- Άλλη λειτουργία, που διατίθεται με αυτόματο κιβώτιο, επιτρέπει στο σύστημα ACC να σταματά τελείως το όχημα σε συνθήκες πυκνής κυκλοφορίας, χρησιμοποιώντας μέχρι και το 50% της συνολικής δύναμης της πέδησης, αλλά και να το εκκινεί αυτόματα, εάν η στάση διαρκεί λιγότερο από 3 δευτερόλεπτα. Για στάσεις μεγαλύτερες των 3 δευτερολέπτων ο οδηγός μπορεί να πιέσει έναν διακόπτη στο τιμόνι ή να πατήσει ελαφρώς το γκάζι.
- Μια πρόσφατη τεχνολογία παρακολουθεί τις οριζόντιες διαγραμμίσεις του οδοστρώματος και μπορεί να εφαρμόσει ελαφριά αλλά αισθητή ροπή στο τιμόνι, ώστε το όχημα να διατηρηθεί στο κέντρο της λωρίδας. Σχεδιασμένο για να υποστηρίζει τους οδηγούς σε ταχύτητες έως 200 χλμ./ώρα, η τεχνολογία θα προσφέρει οπτικές και ηχητικές προειδοποιήσεις, εάν διαπιστώσει αδιαφορία από τον οδηγό.
Και οι δύο αυτοί τομείς είναι καθοριστικοί για την επόμενη ημέρα της αυτοκίνησης. Η κατασκευή και η διάθεση σε λογικές τιμές των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα μειώσει δραστικά την εξάρτησή μας από τα ορυκτά καύσιμα και θα περιορίσει στα επιθυμητά επίπεδα το ποσοστό του CO2 στην ατμόσφαιρα. Επίσης, θα μειώσει σημαντικά την επιβάρυνση του περιβάλλοντος και από άλλους επικίνδυνους ρύπους, οι οποίοι καθορίζουν την ποιότητα της ζωής μας και το ποσοστό των θανάτων που οφείλονται από τους ρύπους.
Όσον αφορά την αυτόνομη οδήγηση, το σημαντικότερο πλεονέκτημα της νέας τεχνολογίας είναι η μείωση των ατυχημάτων και η οδήγηση των αυτοκινήτων με υψηλοτέρα στάνταρ ασφάλειας, ακόμη και κάτω από δυσμενείς καιρικές συνθήκες.
Η αυτοκινητοβιομηχανία είχε εκπονήσει μελέτες και κατάρτισε προγράμματα ανάπτυξης και των δυο καίριων τομέων που θα αλλάξουν τον τρόπο χρήσης των μελλοντικών οχημάτων. Όμως, η παγκόσμια πτώση των πωλήσεων το 2019 και η πανδημία υποχρέωσαν τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να μειώσουν τον ρυθμό εξέλιξης των συγκεκριμένων προγραμμάτων για να ανταπεξέλθουν στις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν λόγω της υστέρησης των εσόδων τους.
Ωστόσο, η ΕΕ και τα πιο ισχυρά κράτη πιέζουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες να μειώσουν τους ρύπους και να δημιουργήσουν πιο ασφαλή αυτοκίνητα.
Μία πρόσφατη μελέτη στις ΗΠΑ κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα αυτοκίνητα με σύστημα αυτόνομης οδήγησης θα μπορούσαν να αποτρέψουν το ένα τρίτο των ατυχημάτων που συμβαίνουν στις ΗΠΑ.
Ειδικοί της κυκλοφορίας λένε ότι περίπου εννέα στα δέκα ατυχήματα οφείλονται σε ανθρώπινα λάθη και περισσότεροι από 36.000 άνθρωποι εκτιμάται ότι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα στις ΗΠΑ πέρυσι.
Μέχρι τώρα έχει διαπιστωθεί ότι και τα αυτοκίνητα που φέρουν εξελιγμένο σύστημα αυτόνομης οδήγησης δεν μπορούν να αποφύγουν σε όλες τις περιπτώσεις τις συγκρούσεις. Σε δυστυχήματα που έγιναν με αυτοκίνητα που είχαν σύστημα αυτόνομης οδήγησης διαπιστώθηκε ότι υπάρχουν ακόμη πολλά κενά στην τεχνολογία και έτσι το σύστημα δεν μπορεί να προβλέψει και να προφυλάξει αποτελεσματικά τους επιβάτες και τους πεζούς.
Στις ΗΠΑ, σε ένα δυστύχημα με αυτοκίνητο που είχε ανάλογο σύστημα αυτόνομης οδήγησης διαπιστώθηκε ότι το σύστημα δεν μπόρεσε να αναγνωρίσει τον τοίχο που βρισκόταν μπροστά από την πορεία του. Η σύγκρουση ήταν σφοδρή και ο οδηγός σκοτώθηκε.
Ακολουθούν μερικά συστήματα, τα οποία αυξάνουν την ασφάλεια και αποτελούν τμήματα της νέας τεχνολογίας αυτόνομης οδήγησης, που θα εισαχθεί στα νέα αυτοκίνητα:
- Μία λειτουργία μπορεί να ενημερώνει τους οδηγούς για επικίνδυνες καταστάσεις στον δρόμο, ακόμα και αν αυτές δεν είναι ορατές εξαιτίας της ύπαρξης στροφών ή παρουσίας άλλων οχημάτων. Οι ειδοποιήσεις του συστήματος εκδίδονται ανεξάρτητα από το σύστημα πλοήγησης, με βάση ενημερωμένα στοιχεία από τοπικές αρχές, υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης και οδηγικά δεδομένα που αντλούνται από άλλα οχήματα που βρίσκονται συνδεδεμένα στο «cloud».
- Ειδοποιήσεις για οδικά έργα, ακινητοποιημένα οχήματα λόγω βλάβης, ζώα, πεζούς και εμπόδια στον αυτοκινητόδρομο, ακόμα και για επικίνδυνες οδηγικές συνθήκες, μεταδίδονται στο όχημα ασύρματα.
- Μία άλλη λειτουργία μπορεί αυτόματα να ενεργοποιεί τα φρένα του αυτοκινήτου για να περιορίζει ή να μετριάζει τις επιπτώσεις των ατυχημάτων εάν ανιχνευτεί κίνδυνος επικείμενης σύγκρουσης σε μία διασταύρωση. Προειδοποιεί τους οδηγούς για πεζούς και δικυκλιστές που ετοιμάζονται να βγουν στον δρόμο μπροστά από το όχημα. Το σύστημα είναι σχεδιασμένο για να μειώνει τη σφοδρότητα μερικών εμπρόσθιων συγκρούσεων με εμπλοκή οχημάτων και πεζών ή να βοηθά τους οδηγούς να αποφύγουν τελείως τη σύγκρουση.
- Μία λειτουργία βοηθά στη διατήρηση μίας απόστασης ασφαλείας από τα προπορευόμενα οχήματα. Παράλληλα, μειώνει το στρες στα μεγάλα ταξίδια, διατηρώντας το όχημα στο κέντρο της λωρίδας του. Τέλος, μπορεί να προσαρμόζει την ταχύτητα του οχήματος εντός των νόμιμων ορίων, παρακολουθώντας την οδική σήμανση στο πλάι του δρόμου και τις εναέριες πινακίδες, πέρα από τη χρήση πληροφοριών από το ενσωματωμένο σύστημα πλοήγησης.
- Άλλη λειτουργία, που διατίθεται με αυτόματο κιβώτιο, επιτρέπει στο σύστημα ACC να σταματά τελείως το όχημα σε συνθήκες πυκνής κυκλοφορίας, χρησιμοποιώντας μέχρι και το 50% της συνολικής δύναμης της πέδησης, αλλά και να το εκκινεί αυτόματα, εάν η στάση διαρκεί λιγότερο από 3 δευτερόλεπτα. Για στάσεις μεγαλύτερες των 3 δευτερολέπτων ο οδηγός μπορεί να πιέσει έναν διακόπτη στο τιμόνι ή να πατήσει ελαφρώς το γκάζι.
- Μια πρόσφατη τεχνολογία παρακολουθεί τις οριζόντιες διαγραμμίσεις του οδοστρώματος και μπορεί να εφαρμόσει ελαφριά αλλά αισθητή ροπή στο τιμόνι, ώστε το όχημα να διατηρηθεί στο κέντρο της λωρίδας. Σχεδιασμένο για να υποστηρίζει τους οδηγούς σε ταχύτητες έως 200 χλμ./ώρα, η τεχνολογία θα προσφέρει οπτικές και ηχητικές προειδοποιήσεις, εάν διαπιστώσει αδιαφορία από τον οδηγό.