Οι βρετανοί πάροχοι ενέργειας «βγάζουν» τα ηλεκτροκίνητα από την πρίζα
Τα ηλεκτροκίνητα οχήματα κερδίζουν ολοένα και περισσότερο έδαφος και, όντως, δείχνουν να αποτελούν ιδανική επιλογή για τους οδηγούς που κινούνται κυρίως στον αστικό ιστό και τυγχάνει να έχουν στη διάθεσή τους ιδιωτικό χώρο στάθμευσης όπου μπορούν να τοποθετήσουν Wallbox.
Ωστόσο, ενώ μέχρι πρότινος η συζήτηση περιστρεφόταν γύρω από τις ελλείψεις υποδομής, δηλαδή φορτιστών δημόσιας χρήσης οι οποίοι κρίνουν ή θα κρίνουν εν πολλοίς την ευρεία αποδοχή των ηλεκτρικών οχημάτων, η βρετανική ρυθμιστική αρχή για την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας θα κληθεί να εξετάσει διεξοδικά ένα, καθ΄όλα αναμενόμενο ζήτημα το οποίο θα μπορούσε δυνητικά να αποθαρρύνει την καθολική αποδοχή τους.
Αναλυτικότερα βάσει προτάσεων που υποβλήθηκαν στη ρυθμιστική αρχή ενέργειας (Ofgem) από παρόχους και την αρχή που είναι υπεύθυνη για τη διανομή ηλεκτρικού ρεύματος (DCSUA) «Το δίκτυο ηλεκτροδότησης στη Μεγ. Βρετανία δεν έχει σχεδιαστεί ώστε να μπορεί να υποστηρίξει την επιπλέον ζήτηση ενέργειας που προκύπτει από ορισμένες συσκευές (όπως οι φορτιστές ηλεκτροκίνητων οχημάτων)».
Για την επίλυση του ζητήματος, οι πάροχοι προτείνουν την τοποθέτηση έξυπνων μετρητών οι οποίοι θα εντοπίζουν τις αυξημένες ενεργειακές απαιτήσεις σε ένα νοικοικυριό και σε περίπτωση, που παραστεί ανάγκη σε ώρες αιχμής, «ως τελευταία λύση» θα διακόπτεται η παροχή ρεύματος.
Σύμφωνα με την παραπάνω πρόταση, οι καταναλωτές δεν θα αποζημιώνονται καθ’οποιονδήποτε τρόπο για τη διακοπή της παροχής ενέργειας αν και θα παρέχεται δωρεάν η τοποθέτηση έξυπνου μετρητή τρίτης γενιάς προκειμένου να αποφευχθούν οι λανθασμένες εκτιμήσεις. Βέβαια, σε περίπτωση που ισχύσει κάτι τέτοιο μια ενδεχόμενη διακοπή ρεύματος μπορεί να επέλθει από τις αυξημένες ενεργειακές απαιτήσεις που συνεπάγεται η παρουσία ενός κεντρικού συστήματος κλιματισμού, δηλαδή ακόμα και αν κάποιος δεν διαθέτει ηλεκτρικό όχημα.
Το βρετανικό υπουργείο επιχειρηματικότητας, ενέργειας και βιομηχανίας εξέδωσε ανακοίνωση σχετικά με τις παραπάνω προτάσεις επισημαίνοντας ότι: «οι προτάσεις που υποβάλλονται από τις εταιρείες παροχής και διανομής ηλεκτρικού ρεύματος τελούν υπό διερεύνηση από την ρυθμιστική αρχή ενέργειας, χρέος της οποίας είναι η προστασία των καταναλωτών»
Η Ofgem από την πλευρά της σχολίασε: Η διαδικασία αξιολόγησης των προτάσεων βρίσκεται υπό εξέλιξη και δεν αναμένεται να ληφθεί απόφαση πριν την άνοιξη του 2021. Σε κάθε περίπτωση θα ληφθεί υπόψη η προστασία των υφιστάμενων και των μελλοντικών καταναλωτών».
Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι ο υπεύθυνος για την χάραξη της βρετανικής πολιτικής για την μείωση των εκπομπών ρύπων στη βιομηχανία παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος, Graeme Cooper, είχε δηλώσει κατά το παρελθόν ότι: «ακόμα και στην ιδανική περίπτωση που όλοι εγκαταλείπαμε τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης προς όφελος των ηλεκτροκίνητων, η αύξηση των ενεργειακών απαιτήσεων θα διαμορφωνόταν σε 10%. Έτσι, θεωρητικά ο οποιοσδήποτε θα μπορούσε να βάλει το αυτοκίνητό του στην πρίζα και να το φορτίσει κατά τη διάρκεια της νύχτας. Φυσικά, η φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων δεν θα μπορεί να γίνεται κατά τις απογευματινές ώρες αιχμής οπότε η ζήτηση φτάνει στο ζενίθ και το ηλεκτρικό ρεύμα είναι ακριβότερο».
Ωστόσο, ενώ μέχρι πρότινος η συζήτηση περιστρεφόταν γύρω από τις ελλείψεις υποδομής, δηλαδή φορτιστών δημόσιας χρήσης οι οποίοι κρίνουν ή θα κρίνουν εν πολλοίς την ευρεία αποδοχή των ηλεκτρικών οχημάτων, η βρετανική ρυθμιστική αρχή για την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας θα κληθεί να εξετάσει διεξοδικά ένα, καθ΄όλα αναμενόμενο ζήτημα το οποίο θα μπορούσε δυνητικά να αποθαρρύνει την καθολική αποδοχή τους.
Αναλυτικότερα βάσει προτάσεων που υποβλήθηκαν στη ρυθμιστική αρχή ενέργειας (Ofgem) από παρόχους και την αρχή που είναι υπεύθυνη για τη διανομή ηλεκτρικού ρεύματος (DCSUA) «Το δίκτυο ηλεκτροδότησης στη Μεγ. Βρετανία δεν έχει σχεδιαστεί ώστε να μπορεί να υποστηρίξει την επιπλέον ζήτηση ενέργειας που προκύπτει από ορισμένες συσκευές (όπως οι φορτιστές ηλεκτροκίνητων οχημάτων)».
Για την επίλυση του ζητήματος, οι πάροχοι προτείνουν την τοποθέτηση έξυπνων μετρητών οι οποίοι θα εντοπίζουν τις αυξημένες ενεργειακές απαιτήσεις σε ένα νοικοικυριό και σε περίπτωση, που παραστεί ανάγκη σε ώρες αιχμής, «ως τελευταία λύση» θα διακόπτεται η παροχή ρεύματος.
Σύμφωνα με την παραπάνω πρόταση, οι καταναλωτές δεν θα αποζημιώνονται καθ’οποιονδήποτε τρόπο για τη διακοπή της παροχής ενέργειας αν και θα παρέχεται δωρεάν η τοποθέτηση έξυπνου μετρητή τρίτης γενιάς προκειμένου να αποφευχθούν οι λανθασμένες εκτιμήσεις. Βέβαια, σε περίπτωση που ισχύσει κάτι τέτοιο μια ενδεχόμενη διακοπή ρεύματος μπορεί να επέλθει από τις αυξημένες ενεργειακές απαιτήσεις που συνεπάγεται η παρουσία ενός κεντρικού συστήματος κλιματισμού, δηλαδή ακόμα και αν κάποιος δεν διαθέτει ηλεκτρικό όχημα.
Το βρετανικό υπουργείο επιχειρηματικότητας, ενέργειας και βιομηχανίας εξέδωσε ανακοίνωση σχετικά με τις παραπάνω προτάσεις επισημαίνοντας ότι: «οι προτάσεις που υποβάλλονται από τις εταιρείες παροχής και διανομής ηλεκτρικού ρεύματος τελούν υπό διερεύνηση από την ρυθμιστική αρχή ενέργειας, χρέος της οποίας είναι η προστασία των καταναλωτών»
Η Ofgem από την πλευρά της σχολίασε: Η διαδικασία αξιολόγησης των προτάσεων βρίσκεται υπό εξέλιξη και δεν αναμένεται να ληφθεί απόφαση πριν την άνοιξη του 2021. Σε κάθε περίπτωση θα ληφθεί υπόψη η προστασία των υφιστάμενων και των μελλοντικών καταναλωτών».
Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι ο υπεύθυνος για την χάραξη της βρετανικής πολιτικής για την μείωση των εκπομπών ρύπων στη βιομηχανία παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος, Graeme Cooper, είχε δηλώσει κατά το παρελθόν ότι: «ακόμα και στην ιδανική περίπτωση που όλοι εγκαταλείπαμε τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης προς όφελος των ηλεκτροκίνητων, η αύξηση των ενεργειακών απαιτήσεων θα διαμορφωνόταν σε 10%. Έτσι, θεωρητικά ο οποιοσδήποτε θα μπορούσε να βάλει το αυτοκίνητό του στην πρίζα και να το φορτίσει κατά τη διάρκεια της νύχτας. Φυσικά, η φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων δεν θα μπορεί να γίνεται κατά τις απογευματινές ώρες αιχμής οπότε η ζήτηση φτάνει στο ζενίθ και το ηλεκτρικό ρεύμα είναι ακριβότερο».