Το Dacia Sandero πέρασε στην τρίτη γενιά του και κόβει τους δεσμούς του με το παρελθόν. Στα θετικά του μέχρι σήμερα είναι ο «value for money» χαρακτήρας του, που του χάρισε την πρώτη θέση στις πωλήσεις πανευρωπαϊκά. Και φυσικά, όσον αφορά τη γκάμα της Dacia, αποτελεί την αιχμή του δόρατος, ξεπερνώντας τα 2,1 εκατομμύρια μονάδες στα 15 χρόνια εμπορικής του πορείας. Το μεγαλύτερο ποσοστών αυτών αφορούν την έκδοση Stepway, όπως αυτή της δοκιμής μας, με τα crossover χαρακτηριστικά.

Βλέπετε, εκτός του γεγονότος ότι είναι πιο πρακτική, με διευρυμένο πεδίο δράσης, είναι και πιο… μοδάτη. Εναρμονισμένη με τα «θέλω» του αγοραστικού κοινού, προσφέρει πιο ελκυστική, περιπετειώδη εμφάνιση, που στη νέα γενιά του είναι και αντικειμενικά πιο ωραία. Υπό τη σκέπη της Ομίλου Renault και ευεργετημένο από την τεχνολογία που διαθέτει στα ράφια της, σε αυτή τη γενιά χρησιμοποιεί μια σύγχρονη πλατφόρμα.

Σε νέο… πλαίσιο
Πατάει στην CMF-B, γνωστή μας και από άλλες «εκτελέσεις» του Ομίλου, όπως το Renault Clio, που το χαρίζει πολλά πλεονεκτήματα, τόσο σχεδιαστικά, όσο και ποιοτικά, αλλά και όσον αφορά τα οδικά του χαρακτηριστικά και την άνεση, όπως αυτή αποτυπώνεται στη μείωση της στάθμης θορύβου. Αυτό το πέτυχαν χάρη στη νέα δομή του πλαισίου και τη χρήση νέων ελαστικών συνδέσμων, αμορτισέρ και ελατηρίων.

Το νέο Sandero Stepway έχει 29 χιλ. φαρδύτερο μετατρόχιο, κάτι που ωφελεί την οδική του συμπεριφορά, αλλά και εν γένει το «πάτημά» του στο δρόμο. Επιπλέον, η νέα πλατφόρμα επιτρέπει τη υιοθέτηση των πιο πρόσφατων συστημάτων ασφάλειας (ADAS).

Σχεδιαστικά το νέο Stepway προάγει την περιπετειώδη πλευρά του Sandero. Κοινός παρονομαστής και για τις δύο εκδόσεις είναι η νέα προσέγγιση, που το καθιστά ένα εντελώς νέο μοντέλο, χωρίς δεσμούς με το παρελθόν του. Δεν είναι πλέον μια, απλώς «τίμια» πρόταση, αλλά ένα καθολικά ελκυστικό μοντέλο, που έχει τη δυναμική να σταθεί με αξιώσεις απέναντι στον ανταγωνισμό. Έχοντας φυσικά το βασικό πλεονέκτημα που το κατέστησε ελκυστικό όλα αυτά τα χρόνια. Τον «value for money» χαρακτήρα του, με τιμή εκκίνησης τα 14.780 €.

Το φαρδύ καπό, με τη νέα μάσκα και τα όμορφα πλατιά φωτιστικά σώματα με το χαρακτηριστικό σχήμα «Y» να αποτελεί τη νέα ταυτότητα του Sandero. Η τεχνολογία που χρησιμοποιεί είναι LED, κάτι που μεταφράζεται σε βελτιωμένη φωτεινότητα και μεγαλύτερη εμβέλεια. Η ευρεία μάσκα με τις κυψέλες συναντά αντιδιαμετρικά από κάτω τη μεγάλη εισαγωγή αέρα, που καλύπτεται στο κάτω μέρος της με προστατευτικό σε νίκελ απόχρωση.

Ανάλογα σε μαύρο χρώμα είναι βαμμένα τα προστατευτικά περιμετρικά του αμαξώματος. Την περιπετειώδη εικόνα ενισχύουν οι μπάρες οροφής, που αποτελούν μια καινοτομία της Dacia, με πατέντα μάλιστα, παρέχοντας τη δυνατότητα τοποθέτησης κατά το διαμήκη ή εγκάρσιο άξονα, ανάλογα με τις ανάγκες.

Αλλαγή εικόνας… σε βάθος
Με μήκος 4.099 χιλ., πλάτος 1.848 χιλ. και ύψος 1.587 χιλ. -μαζί με τις ράγες οροφής- το Sandero Stepway έχει καθαρή απόσταση από το έδαφος 174 χιλ., με το μεταξόνιο του να είναι 2.604 χιλιοστά. Γεγονός που του χαρίζει πέρα από ευρυχωρία και ελευθερία κινήσεων ακόμα και πέρα από εκεί που σταματά η άσφαλτος.

Περνώντας στο εσωτερικό, η εικόνα είναι ευχάριστη και πιο νεανική. Τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί αν και σκληρά είναι αναβαθμισμένα σε ποιότητα, ενώ έχουν και καλύτερη συναρμογή. Επιπλέον, συναντάμε μια ιδιαίτερη, υφασμάτινη επένδυση στο ταμπλό που ενισχύει την αίσθηση απτής ποιότητας. Προσοχή έχει δοθεί στην πρακτικότητα, με αρκετές θήκες που θα φιλοξενήσουν τα μικροαντικείμενα της καθημερινότητας.

Η νέα μεγάλη οθόνη αφής, οκτώ ιντσών, που βρίσκουμε στη δεύτερη έκδοση του Stepway, υποστηρίζει όλες τις δυνατότητες του συστήματος πολυμέσων. Διακρίνεται για την ευκολία στη χρήση της, προσφέροντας συνδεσιμότητα με πρωτόκολλα Android Auto και Apple CarPlay, ενώ προσφέρει και πλοήγηση.

Ο πίνακας οργάνων είναι αναλογικός, με μια ψηφιακή οθόνη 3,5 ιντσών στο κέντρο. Εκεί απεικονίζονται επιμέρους πληροφορίες για κατανάλωση, αυτονομία και αλλάζει ανάλογα με το καύσιμο που έχετε επιλέξει να κινηθείτε, βενζίνη ή υγραέριο. Η θέση οδήγησης θα βολέψει οδηγούς όλων των σωματότυπων, αφού υπάρχουν πολλές ρυθμίσεις τόσο για το κάθισμα, όσο και για το τιμόνι. Η ορατότητα είναι απρόσκοπτη και η εργονομία καλή, χωρίς ιδιαιτερότητες που απαιτούν εξοικείωση.

Οι χώροι ικανοποιούν σε κάθε περίπτωση. Αξιόλογες είναι οι ανέσεις για τέσσερις ενήλικες, αλλά και τις αποσκευές τους, που μπορεί να φτάνουν τα 410 λίτρα σε όγκο. Παρά την τοποθέτηση του δοχείου καυσίμου 40 λίτρων για το υγραέριο. Αυτό έχει πάρει τη θέση της ρεζέρβας και δεν καταλαμβάνει καθόλου από τον πολύτιμο χώρο για τις αποσκευές, που έχουν εξαιρετική τιμή για την κατηγορία.

Με γνώμονα την άνεση
Στο δρόμο το νέο Sandero Stepway μπορεί να εξακολουθεί να διατηρεί τη εν γένει άνετη φιλοσοφία που χαρακτήριζε τον προκάτοχό του, αλλά με περισσότερη ποιότητα. Σε όλους τους τομείς. Πατάει πιο θετικά, προσφέροντας μεγαλύτερη ακρίβεια στους χειρισμούς. Το ηλεκτρικά υποβοηθούμενο τιμόνι απαιτεί, σύμφωνα με τον κατασκευαστή 36% λιγότερη προσπάθεια, γεγονός που αναβαθμίζει την άνεση, αλλά όχι και την αίσθηση που στέλνει στα χέρια του οδηγού.

Η ανάρτηση που αποτελείται από Γόνατα McPherson εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω συμπεριφέρεται σωστά, αφήνοντας εκτός καμπίνας τις όποιες κακοτεχνίες του οδοστρώματος. Σε ανοιχτό δρόμο, το Stepway αποδεικνύεται ευθύβολο και καλοτάξιδο. Σε δρόμο με στροφές όμως ο άνετος χαρακτήρας θα μεταφραστεί σε κλίσεις του αμαξώματος. Η συμπεριφορά του κρίνεται σε κάθε περίπτωση ασφαλής, με το σύστημα ελέγχου ευστάθειας να είναι πάντα διαθέσιμο να κόψει και να διορθώσει όποια παράτολμη ενέργεια του οδηγού.

Μεγάλη αυτονομία και οικονομία
Κάτω από το καπό του νέου Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe LPG βρίσκεται ένας 3κύλινδρος 1.000άρης τούρμπο κινητήρας. Αυτός στη συγκεκριμένη περίπτωση καταναλώνει βενζίνη ή υγραέριο, ανάλογα με την επιλογή του οδηγού που γίνεται από ένα κουμπί στην κονσόλα αριστερά του τιμονιού. Αυτή η εναλλαγή μπορεί να γίνει σε κάθε στιγμή ακόμα και εν κινήσει, χωρίς να γίνεται αντιληπτή η μετάβαση από το ένα καύσιμο στο άλλο.

Η απόδοση του στην έκδοση υγραερίου είναι 100 ίπποι, ενώ στην βενζίνης 90. Η ροπή σε κάθε περίπτωση είναι 170 Nm και είναι διαθέσιμη από χαμηλά, μόλις τις 2.000 σ.α.λ. Για τη μετάδοση που περνάει στους εμπρός τροχούς φροντίζει ένα χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων έξι σχέσεων. Με καύσιμο το υγραέριο, το Stepway είναι εκτός από ισχυρότερο και σημαντικά πιο οικονομικό. Αυτό χάρη στη χαμηλότερη τιμή του λίτρου LPG που είναι αυτή την περίοδο περίπου 0,9 €.

Μεγάλο πλεονέκτημα της συγκεκριμένης έκδοσης διπλού καυσίμου είναι η αυτονομία. Αυτό οφείλεται στη διατήρηση της χωρητικότητας του δοχείο βενζίνης στα 50 λίτρα. Σε συνεργασία με τα 40 του υγραερίου, προσφέρουν αθροιστικά αυτονομία που ξεπερνάει σε ήπιους ρυθμούς τα 1.300 χιλιόμετρα ή σε κανονικούς, χωρίς ιδιαίτερη προσοχή στο δεξί πεντάλ, τα 1.000 χιλιόμετρα. Διευρυμένο πεδίο δράσης λοιπόν, με λιγότερες έγνοιες στο κεφάλι του οδηγού, όσον αφορά τον ανεφοδιασμό. Επιπλέον όμως, το Sandero Stepway χάρη στα 174 χιλ. καθαρής απόστασης από το έδαφος δεν περιορίζεται σε ασφάλτινες διαδρομές.

Θα πατήσει χώμα και θα κινηθεί με σχετική άνεση σε βατές διαδρομές, με τους περιορισμούς να θέτει η μετάδοση που είναι μόνο στους εμπρός τροχούς. Η κοιλιά του πάντως δύσκολα θα βρει, ενώ η ανάρτηση διαχειρίζεται ικανοποιητικά τα κακοτράχαλα κομμάτια. Με τη σειρά του, το σύστημα ελέγχου ευστάθειας που φροντίζει για την ασφάλεια των επιβαινόντων θα παρέμβει στις γλιστερές χωμάτινες στροφές, κόβοντας από τη δύναμη του κινητήρα και από το ρυθμό του οδηγού. Σε ήπιους ρυθμούς αποδεικνύεται άνετο, ξεκούραστο και φιλικό, ακόμα και εκτός δρόμου, παρέχοντας τη δυνατότητα μιας ευχάριστης απόδρασης.

Συμπερασματικά
Στη νέα γενιά του το Dacia Sandero Stepway παρουσιάζεται σημαντικά αναβαθμισμένο, αλλά παράλληλα και προσιτό οικονομικά, διατηρώντας τον «value for money» χαρακτήρα του. Η τιμή εκκίνησης του Stepway 1.0 TCe LPG που διαμορφώνεται στα 14.780 ευρώ για την έκδοση Life είναι άκρως ελκυστική και παραμένει ακόμα και στην ανώτερη και πλουσιότερη εξοπλιστικά Style και σίγουρα πιο ενδιαφέρουσα, που στοιχίζει 15.880 €.

Η τιμή όπως είναι φυσικό έχει επιβάλει κάποιους συμβιβασμούς, οι οποίοι όμως σε αυτή τη γενιά δεν επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό της ουσία. Η ποιότητα είναι καλή, τόσο όσον αφορά την απτή, όσο και αυτή που αφορά τον τρόπο κίνησης. Ο εξοπλισμός επίσης διαθέτει όλα τα απαραίτητα, ειδικά σε αυτή την έκδοση της δοκιμής μας (Style).

Μεταξύ άλλων διαθέτει τέσσερα ηλεκτρικά παράθυρα, κλιματισμό, έξι αερόσακους, κλήση έκτακτης ανάγκης, cruise control με περιοριστή ταχύτητας, σύστημα πολυμέσων με οθόνη οκτώ ιντσών, υποδοχές isofix για παιδικό κάθισμα, δερμάτινες επενδύσεις σε τιμόνι και επιλογέα, αλλά και ενεργό σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης, το οποίο όμως αντιδρά σε οχήματα και όχι σε ανθρώπους.

Γεγονός που στοίχισε και δύο από τα τέσσερα αστέρια που θα λάμβανε, -αν το είχε-, στις αυστηρές δοκιμές του ανεξάρτητου οργανισμού ασφάλειας Euro NCAP. Συνολικά το άθροισμα των επιμέρους τομέων χαρίζει ένα θετικό πρόσημο στο νέο Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe LPG, με την συγκεκριμένη έκδοση να παίζει μπάλα μόνη της, σε μια κατηγορία, αυτή των B-SUV, που δίχως άλλο έχει έντονο ανταγωνισμό.