Όταν η δουλειά σου είναι να δοκιμάζεις αυτοκίνητα και καλείσαι σε καθημερινή βάση να οδηγείς ένα διαφορετικό -καινούργιο- αυτοκίνητο, είναι λογικό και επόμενο να τα βλέπεις με άλλη ματιά. Λίγα είναι αυτά που μπορεί μετά από μεγάλο χρονικό διάστημα να παραμένουν -για κάποιο λόγο- χαραγμένα, ανεξίτηλα στη μνήμη σου.

Πόσω δε όταν το χρονικό διάστημα αυτό αγγίζει σχεδόν τα 15 χρόνια. Τότε που μαζί με ένα συνάδελφο φύγατε για μια μικρή βόλτα, η οποία εξελίχθηκε σε μια διαδρομή από το κέντρο της Αθήνας στο Σούνιο, προς αναζήτηση της ταυτότητας ενός νέου, -ριζοσπαστικού όπως αποδείχθηκε-, μοντέλου της Nissan που έκανε πρεμιέρα καταλαμβάνοντας ένα νέο χώρο στην αγορά και κάνοντας γνωστή μια ολόκληρη κατηγορία, αυτή των SUV, που στο πέρασμα των ετών έμελλε να κυριαρχήσει.

Ήταν το Qashqai. Ένα μοντέλο που με την πληθωρική του προσωπικότητα ήρθε να αλλάξει την ιστορία, όχι μόνο της ιαπωνικής εταιρείας, αλλά όλης της αγοράς αυτοκινήτου. Ήρθε να αντικαταστήσει ένα μοντέλο χαμηλών τόνων και να δώσει νέα πνοή στην κατηγορία στην οποία η Nissan μέχρι τότε δεν είχε… χρώμα, χαράσσοντας νέα μονοπάτια και χωρίς να ακολουθεί την πεπατημένη.

Εκλαϊκευμένα θα λέγαμε ότι ήταν ένα ψηλό hatchback ή αν θέλετε ένα ελαφρύ όχημα ελευθέρου χρόνου (SUV), ρόλο τον οποίο μέχρι τότε κατείχαν με την πιο ελεύθερη ερμηνεία της έννοιας, τα βαριά τετρακίνητα μοντέλα. Το Qashqai όμως άνοιξε ένα νέο δρόμο, με την ψιλόλιγνη φιγούρα του και τη μεγαλύτερη καθαρή απόσταση από το έδαφος για να πηγαίνει πέρα από εκεί που σταματάει η άσφαλτος, προσφέροντας παράλληλα την ευελιξία που είναι αναγκαία σε ένα οικογενειακό μοντέλο του C segment.

Η βάση του είχε τη μετάδοση στους εμπρός τροχούς, αλλά λίγο αργότερα ήρθε και η τετρακίνητη έκδοση για να ολοκληρώσει τη γκάμα και να καλύψει όλες τις ανάγκες. Ο Τύπος το έστεψε με δάφνες και το αγοραστικό κοινό το υποδέχθηκε ένθερμα, χαρίζοντάς του την πρώτη θέση άμεσα και διατηρώντας εκεί για όλα τα χρόνια της εμπορικής του πορείας.

Σε παγκόσμιο επίπεδο οι πωλήσεις του από το 2007 που έκανε πρεμιέρα και μέχρι σήμερα έχουν ξεπεράσει τα τρία εκατομμύρια αυτοκίνητα, με τα 38.000 από αυτά να κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους. Σήμερα, 15 χρόνια σχεδόν μετά, το Nissan Qashqai περνάει στην τρίτη γενιά του, με το κοινό να έχει υψηλές απαιτήσεις και την ιαπωνική εταιρεία να επενδύει πολλά σ’ αυτό προκειμένου να φανεί αντάξια των φιλοδοξιών.

Μεγαλύτερο και πιο κομψό
Με εντελώς νέα βάση, την πλατφόρμα CMF-C που χρησιμοποιείται για πρώτη φορά στο Qashqai, οι σχεδιαστές του Nissan Design Europe στο Λονδίνο, είχαν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν κάτι ξεχωριστό. Διαφορετικό, αλλά όχι ξένο, που διατηρεί τους δεσμούς του με τους προκατόχους του και είναι άμεσα αναγνωρίσιμο.

Έτσι, η μάσκα V-Motion αποτελεί την ταυτότητα και το χαρακτηριστικό γνώρισμα του Qashqai και στη νέα γενιά του. Από εκεί και πέρα όμως οι σχεδιαστές δημιούργησαν κάτι ξεχωριστό, όπως αυτό αποτυπώνεται στα νέα φωτιστικά σώματα full LED, με λειτουργία ημέρας και αεραγωγό στο κάτω μέρος του προφυλακτήρα, αλλά και δύο κάθετους στις άκρες του. Αυτοί μάλιστα δεν είναι διακοσμητικοί, αλλά λειτουργικοί, αφήνοντας να περάσει ο αέρας στους τροχούς και τα φρένα.

Οι καμπύλες των Qashqai προηγούμενης γενιάς, έδωσαν τη θέση τους στις γωνίες και τις ακμές που κυριαρχούν στη νέα σχεδιαστική προσέγγιση του μοντέλου και το δίνουν πιο επιθετική εμφάνιση. Η αθλητική αισθητική του «Ιάπωνα» τονίζεται ακόμα περισσότερο στο προφίλ του. Οι μεγάλη επιφάνεια λαμαρίνας συναντά τη μικρότερη κρυστάλλινη των παραθύρων, ενώ τις πόρτες διατρέχει μια γραμμή από εμπρός έως πίσω που «κόβει» από τον όγκο και χαρίζει δυναμισμό.

Η ακμή στο τελείωμα του πλαϊνού και πάνω από τον πίσω ώμο συναντάει τα αιχμηρά φωτιστικά σώματα που δίνουν μια πιο φρέσκια εικόνα στο Qashqai. Η μαύρη λωρίδα στην τρίτη κολώνα δημιουργεί την αίσθηση του κουπέ στο αμάξωμα, αλλά και της… αιωρούμενης οροφής. Σε αυτή τη γενιά του το ιαπωνικό SUV διατίθεται με τροχούς μέχρι 20 ιντσών, (μέχρι 19’’ στην προηγούμενη), καθιστώντας το πιο επιβλητικό, ενώ παράλληλα τονίζει ακόμα περισσότερο το μέγεθος του αυτοκινήτου.

Στην τρίτη γενιά του το Qashqai είναι μεγαλύτερο, με το συνολικό μήκος του να είναι 4.425 χιλ. (+35 χιλ.), το πλάτος του 1.835 χιλ. (+32 χιλ.) και το ύψος του 1.625 χιλ. (+25 χιλ.), με το μεταξόνιο να έχει μεγαλώσει επίσης κατά 20 χιλ., φτάνοντας τώρα τα 2.665 χιλ.

Ποιότητα σε πρώτο πλάνο
Η προσεγμένη ποιότητα φαίνεται με την πρώτη ματιά. Κοιτώντας τη συναρμογή εξωτερικά, πως τα μέταλλα κουμπώνουν σχεδόν, χωρίς μεγάλους αρμούς, με την προσοχή στη λεπτομέρεια να γίνεται άμεσα αντιληπτή. Κάτι που διαπιστώνεις ακόμα πιο εμφατικά περνώντας στο εσωτερικό.

Εδώ οι όποιοι δεσμοί με το παρελθόν διακόπτονται… βίαια. Οι αλλαγές είναι μεγάλες, με την σύγχρονη εικόνα να σε κερδίζει. Τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί είναι σημαντικά αναβαθμισμένα, ενώ και η συναρμογή τους είναι άψογη. Αναβαθμίσεις έχει δεχθεί και το επίπεδο εξοπλισμού, τόσο όσον αφορά την άνεση, όσο και την ασφάλεια. Η εισαγωγική έκδοση Feel, με την οποία συστήνεται το νέο Qashqai στοιχίζει 24.490 €, ενώ με την τρίτη έκδοση N-Connecta, του αυτοκινήτου της δοκιμής μας, που βλέπετε και στις φωτογραφίες, ανεβαίνει και επίπεδο σε τεχνολογία, με την τιμή σε αυτή την περίπτωση να είναι 29.900 ευρώ.

Διαθέτει μια μεγάλη οθόνη αφής 9 ιντσών, η οποία είναι τοποθετημένη ψηλά στο κέντρο του ταμπλό και προσφέρει όλες τις δυνατότητες συνδεσιμότητας, αλλά και σύστημα πλοήγησης, ενώ και ο πίνακας οργάνων είναι ψηφιακός 12,3 ιντσών, με δυνατότητα διαμόρφωσης της απεικόνισης των πληροφοριών που προβάλει. Επιπλέον στοιχεία της συγκεκριμένης έκδοσης είναι οι μεγάλοι τροχοί αλουμινίου 18 ιντσών, τα φιμέ πίσω κρύσταλλα, ο ατμοσφαιρικός φωτισμός, τα καθίσματα Monoform, η κεντρική κονσόλα με υποβραχιόνιο, οι θύρες USB για τους πίσω επιβάτες, το διπλό πάτωμα του χώρου αποσκευών και όσον αφορά την ασφάλεια, το σύστημα περιμετρικής θέασης (AVM) που έρχεται να προστεθεί στην πλούσια παλέτα του Safety Shield που αποτελείται από τη βασική έκδοση, από 17 διαφορετικά συστήματα.

Ευάερο… και ευρύχωρο
Η αύξηση του μεταξονίου λειτουργεί ευεργετικά σε χωροταξικό επίπεδο. Ο διαθέσιμος χώρος για πόδια είναι μεγαλύτερος, ενώ δεν προκύπτουν παράπονα ούτε όσον αφορά τον αέρα πάνω από τα κεφάλια. Πίσω θα καθίσουν με ανέσεις δύο επιβαίνοντες, ενώ και ένας τρίτος δεν θα χρειαστεί να κάνει ιδιαίτερες παραχωρήσεις. Στα θετικά ανήκει και η εύκολη πρόσβαση των πίσω επιβατών στο εσωτερικό, χάρη στο μεγάλο άνοιγμα των θυρών.

Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του μία αναπαυτική θέση με πολλαπλές ρυθμίσεις που σε κάθε περίπτωση κάνει τη συμβίωση ξεκούραστη και ευχάριστη, ενώ και η ορατότητα προς όλες τις κατευθύνσεις είναι απρόσκοπτη. Η εργονομία είναι απροβλημάτιστη, αφού πέρα από την οθόνη αφής που δίνει τη δυνατότητα ελέγχου όλων των λειτουργιών, έχουν διατηρηθεί και κάποια φυσικά πλήκτρα για άμεση πρόσβαση.

Ο χώρος αποσκευών είναι κανονικού σχήματος, με καλό πλάτος και διπλό πάτωμα για καλύτερη διαχείριση των αποσκευών. Η χωρητικότητα κυμαίνεται από τα 436 έως τα 504 λίτρα και κρίνεται σίγουρα ικανοποιητική, ακόμα και για τις ανάγκες μιας οικογένειας.

Με υβριδική τεχνολογία
Η νέα πλατφόρμα CMF-C προσφέρει πέρα από την ελευθερία κινήσεων σε σχεδιαστικό επίπεδο και νέες δυνατότητες τεχνολογικά. Μπορεί να υποστηρίξει υβριδικές εκδόσεις, αλλά και ηλεκτρικές, ενώ στην περίπτωση του αυτοκινήτου δοκιμής μας, συναντάμε μια ήπια υβριδική έκδοση με 12V σύστημα.

Αυτό είναι το πρώτο βήμα για το νέο Qashqai, αφού στο άμεσο μέλλον θα το δούμε να είναι διαθέσιμο και με άλλες σύγχρονες τεχνολογίες. Επί του παρόντος, κάτω από το καπό υπάρχει, ο εγνωσμένης αξίας 4κύλινδρος turbo κινητήρας των 1,3 λίτρων, προϊόν συνεργασίας των Nissan, Renault και Mercedes-Benz.

Η ονομαστική εργοστασιακή απόδοση είναι 140 ίπποι στις 5.500 σ.α.λ. (έχει και ισχυρότερη με 158) και 240 Nm ροπής διαθέσιμα από χαμηλά και μόλις τις 1.650 σ.α.λ. που αποδίδονται σταθερά στο σύνολό της μέχρι τις 4.000 σ.α.λ. Στην πράξη το νέο mild hybrid Qashqai δείχνει δυνατό, με άμεσο τράβηγμα από το ρελαντί και χωρίς κομπιάσματα στις χαμηλές στροφές, χάρη και στη βοήθεια του συστήματος.

Τραβάει θετικά και δεν απαιτεί συχνές αλλαγές από τον κοντό σε διαδρομές επιλογέα με τη σφιχτή αίσθηση του χειροκίνητου κιβωτίου 6 σχέσεων. Το ηλεκτρικό σύστημα 12V συμβάλει στην άμεση απόκριση στις χαμηλές ταχύτητες, δίνοντας μια μικρή επιπλέον ώθηση και διατηρώντας την κατανάλωση χαμηλά. Επιπλέον, συμβάλει στην εύρυθμη λειτουργία του Stop & Start, με την ενεργοποίηση του κινητήρα να γίνεται άμεσα και χωρίς… δράματα.

Στην πράξη και κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας είδαμε την κατανάλωση να διατηρείται με χαρακτηριστική ευκολία κοντά στα 7 λτ./100 χλμ. τιμή απόλυτα ικανοποιητική για το μέγεθος και το βάρος του αυτοκινήτου. Αν κινηθείς άτσαλα μέσα στην πόλη θα ανέβει, αλλά κατεβαίνει εύκολα και χωρίς να απαιτεί κόπο ή ιδιαίτερες γνώσεις από την πλευρά του οδηγού.

Διαθέτει τρία προγράμματα οδήγησης που επιλέγεις από το D-Mode που βρίσκεται στην κεντρική κονσόλα, πίσω από το επιλογέα ταχυτήτων. Το Sport δίνει το κάτι παραπάνω, κάνοντας πιο άμεση την απόκριση του κινητήρα στο πάτημα το δεξιού πεντάλ. Πιο ήπια είναι τα πράγματα με το Eco, δίνοντας προτεραιότητα στην οικονομία, με το Normal να προορίζεται για την καθημερινότητα αποτελώντας και τη χρυσή τομή.

IMG_5388IMG_20210910_183841IMG_20210910_183905
IMG_20210910_184058IMG_20210910_183740
Με premium αύρα
Το εσωτερικό ήταν αυτό που μας έδωσε το πρώτο ξεκάθαρο μήνυμα προς αυτή την κατεύθυνση. Πίσω από το τιμόνι του όμως θα εκτιμήσεις ιδιαίτερα τις ρυθμίσεις του στιβαρού πλαισίου που παρουσιάζεται σε απόλυτα νούμερα 41% πιο άκαμπτο από το προηγούμενο, αλλά και την συνολική αίσθηση που παρέχει η ανάρτηση που αποτελείται από γόνατα McPherson εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω.

Φωνάζει ποιότητα σε κάθε της αντίδραση, ισορροπώντας ανάμεσα στη σφιχτή και άνετη ρύθμιση, ισοπεδώνοντας όμως κάθε κακοτεχνία που θα βρει στο διάβα της, επιδεικνύοντας ποιοτικά χαρακτηριστικά στο τρόπο που φιλτράρει τα πάντα. Δεν αφήνει τίποτα να περάσει στην καμπίνα των επιβατών, διατηρώντας κορυφαία ησυχία στο εσωτερικό.

Αναμφίβολα σε αυτό συμβάλει και η εξαιρετική δουλειά που έχει γίνει και στον τομέα της ηχομόνωσης. Στην καθημερινότητα, μέσα στην πόλη είναι υπόδειγμα ησυχίας, ενώ ακόμα και σε ανοιχτό δρόμο, όπου οι στροφές του κινητήρα ανεβαίνουν πιο ψηλά, όπως και τα χιλιόμετρα, δεν περνάει τίποτα στο εσωτερικό.

Το τιμόνι είναι βελτιωμένο σε αίσθηση και ακρίβεια, παρέχοντας καλή πληροφόρηση στα χέρια του οδηγού, τόσο γύρω από την ευθεία, όσο και στις στροφές. Η ανάρτηση περιορίζει τις κλίσεις του αμαξώματος και κατά συνέπεια τις όποιες τάσεις υποστροφής μπορεί να προκύψουν υπό πίεση, με το αυτοκίνητο να δείχνει πρόθυμο να ακολουθήσει ακόμα και σε πιο σβέλτους ρυθμούς που θα του επιβάλει ο οδηγός.

Πέρα από την άσφαλτο και σε πατημένο χώμα δεν θα αρνηθεί να βγει, χάρη κυρίως στα 180 χιλ. καθαρής απόστασης από το έδαφος που διαθέτει. Η ανάρτηση και εδώ αποδεικνύεται φιλική, ακόμα και σε συνδυασμό με τους μεγάλους τροχούς των 18 ιντσών, με τα όρια για την κίνηση εκτός δρόμου να θέτει σαφώς η μετάδοση της κίνησης που περνάει μόνο στους εμπρός τροχούς.

Συμπερασματικά
Το νέο Nissan Qashqai δεν είναι απλώς η εξέλιξη των προηγούμενων γενεών, αλλά ένα εντελώς νέο, προσεγμένο στη λεπτομέρεια αυτοκίνητο. Σημαντικά αναβαθμισμένο σε ποιοτικά χαρακτηριστικά, σε κερδίζει οπτικά, αλλά και στη καθημερινότητα, με το προσεγμένο εσωτερικό του, τον τρόπο που πατάει και συμπεριφέρεται στο δρόμο, ενώ σε αυτή την ήπια υβριδική του έκδοση δεν αγνοεί και την οικονομία.

Ο ανταγωνισμός σίγουρα παρουσιάζεται πλέον διαβασμένος, αλλά η Nissan αποδεικνύει για μια ακόμα φορά ότι έχει τη γνώση να δημιουργήσει ένα Qashqai ικανό να διατηρήσει τα ηνία της δύσκολης κατηγορίας των C-SUV, προτάσσοντας σε αυτή τη γενιά έναν πιο premium χαρακτήρα.