Διαβάστε στο motorone.gr: Πόσο ασφαλές είναι το αγωνιστικό της Audi στο Ράλλυ Ντακάρ
Με συνδυασμό στοιχείων και καινοτομιών σε θέματα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας η Audi ετοιμάζεται για τον μαραθώνιο αγώνα, τις πρώτες ημέρες του 2022
Πολύ πριν η Audi αποκαλύψει το ηλεκτρικό RS Q e-tron το περασμένο καλοκαίρι, η αγωνιστική ομάδα ασχολήθηκε εκτεταμένα με τους κίνδυνους των αγώνων off-road και με μια εξελιγμένη ιδέα στον τομέα της ασφάλειας. Από το σύστημα υψηλής τάσης έως την προστασία των επιβατών σε περίπτωση ατυχήματος, το τμήμα σχεδιασμού αντιμετώπισε πολλές προκλήσεις. Η βασική δομή του Audi RS Q e-tron αποτελείται από ένα σωληνωτό πλαίσιο που είναι ταυτόχρονα και roll cage. Οι κανονισμοί ορίζουν ότι αυτή η κατασκευή πρέπει να είναι μεταλλική, έτσι η Audi επέλεξε ένα κράμα χάλυβα που προέρχεται από την αεροδιαστημική βιομηχανία και πρόσθεσε πάνελ από πλαστικό ενισχυμένο με ανθρακόνημα (CFRP) και Zylon για επιπλέον προστασία των πληρωμάτων από πρόσκρουση και από το σύστημα υψηλής τάσης του αυτοκινήτου.
«Ο δομικός σχεδιασμός του πλαισίου ενσωμάτωσε μεθόδους και πρακτικές που έχουμε τελειοποιήσει εδώ και δεκαετίες σε πολλά είδη αγώνων», λέει ο Axel Löffler, επικεφαλής σχεδιαστής του RS Q e-tron. Αυτά περιλαμβάνουν το σωληνωτό πλαίσιο από το DTM (2004-2011), το πλαίσιο από φύλλο χάλυβα του rallycross (2017-2018) και τα monocoque CFRP του LMP (1999-2016), του DTM (2012-2020) και της Formula E (2017-2021). Ανάλογα με το σημείο, χρησιμοποιείται CFRP, Kevlar ή σύνθετη κατασκευή που σε ορισμένες περιπτώσεις συμπληρώνεται από μια εσωτερική δομή σε σχήμα κηρήθρας. Χρησιμοποιείται επίσης η τεχνολογία του θερμαινόμενου παρμπρίζ από το Audi A4, ενώ τα πλαϊνά παράθυρα είναι κατασκευασμένα από ελαφρύ polycarbonate. Τα καθίσματα οδηγού και συνοδηγού είναι κατασκευασμένα από CFRP και προσαρμόζονται στο κάθε σώμα με αφρώδη υλικά και φουσκωτά μαξιλαράκια.
Το σύστημα υψηλής τάσης με τον μετατροπέα ενέργειας απαιτεί πολλαπλή προστασία με κατασκευές από CFRP, μερικές από τις οποίες είναι ενισχυμένες με Zylon. Η προστασία στο κάτω μέρος είναι πολύ περίπλοκη, αφού εκεί οι καταπονήσεις είναι έντονες σε αυτό το είδος αγώνων. Εξωτερικά υπάρχει μια πλάκα αλουμινίου πιο πάνω βρίσκουμε τον αφρό απορρόφησης ενέργειας και μετά μια δομή «σάντουιτς» που προστατεύει την μπαταρία υψηλής τάσης και τη δεξαμενή βενζίνης του μετατροπέα ενέργειας. Όλη αυτή η κατασκευή έχει πάχος 54 χιλιοστά.
Επιπλέον μια οθόνη ISO, γνωστή από το LMP και τη Formula E, ανιχνεύει τυχών διαρροές υψηλής τάσης και σε περίπτωση σύγκρουσης, το σύστημα απενεργοποιείται αυτόματα και με φώτα και ηχητικό σήμα προειδοποιεί τους παραβρισκόμενους. Όλη η ομάδα, συμπεριλαμβανομένων των οδηγών και των συνοδηγών, έχει περάσει από εκπαίδευση σε θέματα υψηλής τάσης, όπως και οι ομάδες διάσωσης του αγώνα.
Από την πλευρά της οργάνωσης του Ράλλυ Ντακάρ σε θέματα ασφάλειας, το πλήρωμα μπορεί να ζητήσει βοήθεια μέσω ενός συστήματος παρακολούθησης με κουμπί SOS και να βρεθεί άμεσα στο στίγμα τους, ένα «μαύρο κουτί» καταγράφει τα πιο σημαντικά στοιχεία για μεταγενέστερη ανάλυση, μια κάμερα παρακολουθεί την καμπίνα επιβατών ενώ οι κανονισμοί περιορίζουν την τελική ταχύτητα στην κατηγορία T1 στα 170 χλμ/ώρα.
«Ο δομικός σχεδιασμός του πλαισίου ενσωμάτωσε μεθόδους και πρακτικές που έχουμε τελειοποιήσει εδώ και δεκαετίες σε πολλά είδη αγώνων», λέει ο Axel Löffler, επικεφαλής σχεδιαστής του RS Q e-tron. Αυτά περιλαμβάνουν το σωληνωτό πλαίσιο από το DTM (2004-2011), το πλαίσιο από φύλλο χάλυβα του rallycross (2017-2018) και τα monocoque CFRP του LMP (1999-2016), του DTM (2012-2020) και της Formula E (2017-2021). Ανάλογα με το σημείο, χρησιμοποιείται CFRP, Kevlar ή σύνθετη κατασκευή που σε ορισμένες περιπτώσεις συμπληρώνεται από μια εσωτερική δομή σε σχήμα κηρήθρας. Χρησιμοποιείται επίσης η τεχνολογία του θερμαινόμενου παρμπρίζ από το Audi A4, ενώ τα πλαϊνά παράθυρα είναι κατασκευασμένα από ελαφρύ polycarbonate. Τα καθίσματα οδηγού και συνοδηγού είναι κατασκευασμένα από CFRP και προσαρμόζονται στο κάθε σώμα με αφρώδη υλικά και φουσκωτά μαξιλαράκια.
Το σύστημα υψηλής τάσης με τον μετατροπέα ενέργειας απαιτεί πολλαπλή προστασία με κατασκευές από CFRP, μερικές από τις οποίες είναι ενισχυμένες με Zylon. Η προστασία στο κάτω μέρος είναι πολύ περίπλοκη, αφού εκεί οι καταπονήσεις είναι έντονες σε αυτό το είδος αγώνων. Εξωτερικά υπάρχει μια πλάκα αλουμινίου πιο πάνω βρίσκουμε τον αφρό απορρόφησης ενέργειας και μετά μια δομή «σάντουιτς» που προστατεύει την μπαταρία υψηλής τάσης και τη δεξαμενή βενζίνης του μετατροπέα ενέργειας. Όλη αυτή η κατασκευή έχει πάχος 54 χιλιοστά.
Επιπλέον μια οθόνη ISO, γνωστή από το LMP και τη Formula E, ανιχνεύει τυχών διαρροές υψηλής τάσης και σε περίπτωση σύγκρουσης, το σύστημα απενεργοποιείται αυτόματα και με φώτα και ηχητικό σήμα προειδοποιεί τους παραβρισκόμενους. Όλη η ομάδα, συμπεριλαμβανομένων των οδηγών και των συνοδηγών, έχει περάσει από εκπαίδευση σε θέματα υψηλής τάσης, όπως και οι ομάδες διάσωσης του αγώνα.
Από την πλευρά της οργάνωσης του Ράλλυ Ντακάρ σε θέματα ασφάλειας, το πλήρωμα μπορεί να ζητήσει βοήθεια μέσω ενός συστήματος παρακολούθησης με κουμπί SOS και να βρεθεί άμεσα στο στίγμα τους, ένα «μαύρο κουτί» καταγράφει τα πιο σημαντικά στοιχεία για μεταγενέστερη ανάλυση, μια κάμερα παρακολουθεί την καμπίνα επιβατών ενώ οι κανονισμοί περιορίζουν την τελική ταχύτητα στην κατηγορία T1 στα 170 χλμ/ώρα.