Η Toyota επιστρέφει δυναμικά στην κατηγορία των compact SUV, με ένα ολοκληρωμένο από κάθε άποψη μοντέλο για να διεκδικήσει -όπως συνηθίζει- την πρωτιά. Και όπως φαίνεται έχει όλα τα φόντα να τα καταφέρει

Προικισμένο με την ελευθερία κινήσεων ενός crossover, την ευρυχωρία και την πρακτικότητα ενός χρηστικού μοντέλου, αλλά και την οικονομία ενός υβριδικού με τη σφραγίδα της Toyota, το νέο Yaris Cross φαίνεται να έχει τα εφόδια να κερδίσει το ενδιαφέρον του κοινού, αλλά και να κυριαρχήσει του ανταγωνισμού.

Στην πρώτη οδηγική επαφή μαζί του, πίσω, μέσα στο 2021, προς το τέλος του Αυγούστου, βρεθήκαμε στο Βέλγιο, για να το οδηγήσουμε στους καλοστρωμένους δρόμους του με τα αυστηρά όρια ταχύτητας. Οι πρώτες εντυπώσεις ήταν μόνο θετικές, με το compact SUV να βάζει ξανά, μετά από πολλά χρόνια την Toyota στο παιχνίδι αυτής της κατηγορίας, που, σε αυτή την περίοδο είναι και η πιο δημοφιλής.

Βλέπετε, το Yaris Cross δεν είναι η πρώτη προσπάθεια των Ιαπώνων σε αυτή την κατηγορία, αφού περίπου πριν την αυγή της δεκαετίας του ‘10, όταν τα μικρά αστικά SUV, όπως ονομάζονταν τότε, δεν γνώριζαν τη ζήτηση που έχουν σήμερα. Σήμερα τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά και η Toyota πιο διαβασμένη, με το Yaris Cross να είναι το αποτέλεσμα μελετημένων προσπαθειών από την ιαπωνική εταιρεία.

Ενδεικτικό της δυναμικής της Toyota, αλλά και πιο συγκεκριμένα του μοντέλου, αποτελεί ο μεγάλος αριθμός προ-παραγγελιών που είχε δεχθεί η ελληνική εισαγωγική εταιρεία και μέχρι τον Αύγουστο που έγινε η επίσημη παρουσίαση του μοντέλου, δηλαδή πριν κάποιος το οδηγήσει, ξεπερνούσε τις 1.600! Εύλογα λοιπόν η Toyota μπορεί να επενδύσει πάνω του και να κάνει πλάνα για υψηλά νούμερα πωλήσεων και πρωταγωνιστική θέση στην πολυπληθή κατηγορία των B-SUV.
Με όνομα βαρύ…

Όταν έχεις ένα όνομα αναγνωρίσιμο δεν μπορείς να το αγνοήσεις, να το κρύψεις. Οφείλεις να το αξιοποιήσεις. Αυτό όσον αφορά την Toyota είναι το Yaris, το οποίο στη συγκεκριμένη περίπτωση αποτελεί κάτι σαν μεσαίο όνομα του Toyota Yaris Cross. Στην πράξη όμως είναι ένα αυτόνομο μοντέλο, που μπορεί να χρησιμοποιεί ως βάση την πλατφόρμα GA-B του Yaris, αλλά σε καμία των περιπτώσεων δεν είναι απλώς η υπερυψωμένη εκδοχή του.

Σχεδιαστικά ξεφεύγει από τη λογική που χαρακτηρίζει το ιαπωνικό supermini, με το αρμόδιο τμήμα της Toyota στη Νότια Γαλλία να έχει προσαρμόσει την εικόνα του σύμφωνα με τα θέλω του ευρωπαϊκού αγοραστικού κοινού, αλλά και τα δεδομένα της κατηγορίας. Το εμπρός μέρος με τα ανασηκωμένα φωτιστικά σώματα και τα κάθετα LED, συνθέτουν, μαζί με τους αεραγωγούς, δύο οριζόντιους και ισάριθμους κάθετους, ένα σύνολο εντελώς ξεχωριστό, αποτελώντας την ταυτότητα του Yaris Cross.

Ακόμα πιο ξεχωριστό είναι το πίσω μέρος, με τα φωτιστικά σώματα να παραπέμπουν στο μεγαλύτερο RAV4, «κλέβοντας» όμως και κάποια στοιχεία από τα αδελφά μοντέλα της Lexus. Χωρίς να γίνεται φλύαρο, επιβάλλεται με την παρουσία του, και αποτελεί μια ξεχωριστή πρόταση, από όποια πλευρά και αν το κοιτάξεις, με το προφίλ του, που διακρίνεται για τους τετραγωνισμένους θόλους με τα προστατευτικά που κατεβαίνουν και πιο χαμηλά ενσωματώνοντας και το όνομα του μοντέλου, να ενισχύουν τον περιπετειώδη χαρακτήρα του μοντέλου.

Είναι μεγαλύτερο και του φαίνεται…

Αισθητικά μπορεί να το μπερδέψεις με το RAV4, αλλά δύσκολα με το Yaris. Δεν είναι όμως μόνο η σχεδίαση που του δίνει σαφείς αποστάσεις από το supermini της ιαπωνικής εταιρείας, αλλά και οι διαστάσεις. Σε σχέση με το Yaris, το Cross είναι ψηλότερο κατά 95 χιλ., αγγίζοντας τα 1.595 χιλ., πιο πλατύ κατά 20 χιλ. (1.765 χιλ.) αλλά και 240 χιλ. μακρύτερο, φτάνοντας τα 4.180 χιλ. συνολικού μήκους.

 

Από την άλλη, το μεταξόνιό του με μήκος 2.560 χιλ. διατηρείται αναλλοίωτο, με το καθαρό ύψος από το έδαφος όμως να είναι 25 χιλ. μεγαλύτερο , αγγίζοντας τώρα τα 170 χιλ., αντανακλώντας την SUV υπόσταση του μοντέλου. Ανάλογα με την έκδοση, πατάει σε τροχούς 16 ιντσών ή ακόμα και 18, όπως το αυτοκίνητο της δοκιμής μας, με ελαστικά 215/50.

Στα ενδότερα…

Στο εσωτερικό η εικόνα είναι περισσότερο γνώριμη, με στοιχεία από το Yaris και ξεχωριστές λεπτομέρειες που υπογραμμίζουν την SUV φιλοσοφία του. Κάθεσαι ψηλά, έχοντας απρόσκοπτη ορατότητα προς όλες τις κατευθύνσεις, αφού ακόμα και προς τα πίσω οι μικρές σχετικά τρίτες κολώνες δεν κόβουν κάποια χρήσιμη πληροφορία. Τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή του Yaris Cross είναι καλής ποιότητας, με μαλακά πλαστικά στα ανώτερα μέρη και πιο σκληρά χαμηλότερα, αλλά με άριστη συναρμογή.

Το περιβάλλον είναι σύγχρονο, με ψηφιακές οθόνες για τον πίνακα οργάνων, αλλά και το σύστημα πολυμέσων. Η τελευταία οθόνη αφής 9 ιντσών είναι νέα, με ελληνικό μενού, «φρέσκο» και γρήγορο λογισμικό, που κάνει εύκολη τη χρήση του και πολλές πληροφορίες. Στην υβριδική έκδοση της δοκιμής μας αφορούν και τη λειτουργία των κινητήρων, θερμικού και ηλεκτρικού, με αναπαράσταση της ροής της ενέργειας.

Μια νοητή κάθετη γραμμή σχηματίζεται από την κεντρική οθόνη προς τα κάτω, σε μια προσπάθεια των σχεδιαστών να ενισχύσουν τη δυναμική. Παράλληλα, έχουν διατηρηθεί κάποια φυσικά χειριστήρια για τις βασικές λειτουργίες, που κάνουν πιο εύκολη την πρόσβαση, αλλά και πιο φιλική στους λιγότερο εξοικειωμένους με τη νέα τεχνολογία.

Αυτό που σίγουρα θα απολαύσουν όλοι είναι η πρακτικότητα, με τις αμέτρητες θήκες για αντικείμενα της καθημερινότητας να είναι διάσπαρτες στο εσωτερικό του Yaris Cross. Δύο είναι οι θήκες για smartphone, μία οριζόντια κάτω από την οθόνη και μία ακόμα στη βάση της κεντρικής κονσόλας που προσφέρει και δυνατότητα επαγωγικής φόρτισης, ενώ οι μεγάλες τσέπες στις πόρτες θα χωρέσουν σχεδόν τα πάντα.

Ο χώρος αποσκευών με όγκο 397 λίτρα μπαίνει στα χωράφια μοντέλων ανώτερης κατηγορίας. Χωρισμένος με ένα κομμένο στα δύο ανισομερή τμήματα πάτωμα, προσφέρει καλύτερη διαχείριση των πραγμάτων, ενώ η μαλακή, υφασμάτινη εταζέρα, συμβάλει στη μείωση του βάρους, ενώ δεν θέτει στενούς περιορισμούς στη φόρτωση ψηλών αντικειμένων και παράλληλα αναδιπλώνεται εύκολα χωρίς να καταλαμβάνει πολύτιμο χώρο.

Οι ξεχωριστές επενδύσεις σε πόρτες και καθίσματα κάνουν την εικόνα πιο νεανική και φρέσκια. Πέρα από την εικόνα όμως και όσον αφορά τους χώρους για τους επιβαίνοντες, διαπιστώνεις ότι εκτός από τον σημαντικά μεγαλύτερο χώρο αποσκευών, στο εσωτερικό δεν έχει μεγάλες διαφορές με το Yaris. Τέσσερα άτομα κανονικού αναστήματος θα βολευτούν καλά, τόσο όσον αφορά το χώρο για τα πόδια, όσο και για το κεφάλι τους.  Ωστόσο και παρά τα 20 επιπλέον χιλιοστά σε πλάτος, δύσκολα θα ταξιδέψει άνετα κάποιος τρίτος στις πίσω θέσεις, ενώ και οι μικρές σε άνοιγμα πόρτες θα απαιτήσουν μεγαλύτερη ευλυγισία από την πλευρά των επιβατών.

Με γνώμονα την (πραγματική) οικονομία…

Η υβριδική έκδοση της δοκιμής είναι αυτή στην οποία η Toyota επενδύει και το κοινό αναμένεται να προτιμήσει. Πρόκειται για την τέταρτη γενιά του υβριδικού συστήματος που συνδυάζει έναν 3κύλινδρο ατμοσφαιρικό κινητήρα βενζίνης που λειτουργεί σε κύκλο Atkinson και έχει υψηλή σχέση συμπίεσης που φτάνει το 14:1 και συνδυάζεται με ένα ηλεκτρικό μοτέρ με μπαταρίες ιόντων λιθίου.

Η απόδοση του θερμικού κινητήρα είναι 92 ίπποι και 120 Nm ροπής ανάμεσα στις 3.600 με 4.800 σ.α.λ., ενώ αυτή του ηλεκτρικού είναι 80 ίπποι με τη ροπή σε αυτή την περίπτωση να αγγίζει τα 141 Nm. Συνδυαστικά η ισχύς του υβριδικού συστήματος ανέρχεται στους 116 ίππους και για τη μετάδοση της κίνησης που περνάει στους εμπρός τροχούς φροντίζει ένα αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων ηλεκτρο-υβριδικό e-CVT.

Σε πλήρη επιτάχυνση, την απόδοση ακολουθεί και ο έντονος ήχος από το συνδυασμό του κινητήρα με το κιβώτιο που διατηρεί σταθερά τις στροφές ψηλά μέχρι να αφήσεις, έστω και ελαφρώς το γκάζι. Με το γκάζι βαθιά στη μοκέτα το υβριδικό Yaris Cross απαιτεί 11,2 δλ. για την επιτάχυνση από 0-100 χλμ./ώρα με τη μέγιστη ταχύτητα να είναι 170 χλμ./ώρα. Οι επιδόσεις αντικατοπτρίζουν εν ολίγοις και την εν γένει φιλοσοφία της κατασκευής, που εστιάζει στην άνεση.

Κορυφαία αν επιλέξεις να κινηθείς ήπια, απολαμβάνοντας τον άκρως αγχολυτικό χαρακτήρα του μοντέλου. Ο ηλεκτρικός κινητήρας ξεκινάει το αυτοκίνητο και είναι ικανός να το κινήσει για αρκετά χιλιόμετρα, εντελώς αθόρυβα και με μηδενική κατανάλωση. Αρκεί να μην πιέσεις έντονα το γκάζι. Τότε ο θερμικός κινητήρας εμπλέκεται με άμεσο τρόπο, αλλά ανεπαίσθητα, συμβάλλοντας με τη σειρά του στην ανάγκη για επιπλέον δύναμη.

Μέσα στην πόλη το υβριδικό Yaris Cross δεν έχει ανταγωνισμό, όσον αφορά την άνεση που προσφέρει κατά την κίνησή του. Εύκολο και ευέλικτο, με ελαφριά επιμέρους χειριστήρια, που κάνουν τους ελιγμούς παιχνιδάκι, καμουφλάροντας τέλεια τα 4,2 μ. μήκους του. Σε κανονικούς ρυθμούς και μέσα στην πόλη το ιαπωνικό crossover καταναλώνει και στην πραγματικότητα, σχεδόν όσο ανακοινώνει ο κατασκευαστής, δηλαδή 4,5 λτ./100 χλμ. ενώ η μικτή κατανάλωση, με κίνηση και σε ανοιχτό δρόμο, όπου ο θερμικός κινητήρας έχει πρωταγωνιστικό ρόλο και υποστηρικτικό ο ηλεκτρικός, η μέση τιμή κατανάλωσης που είδαμε κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας ήταν 5,5 λτ./100 χλμ.

 

Το πλαίσιο είναι καλά ρυθμισμένο, με την ανάρτηση να παρουσιάζει μικρές κλίσεις υπό πίεση, ελέγχοντας καλά τις κινήσεις του αμαξώματος στις στροφές, με τους μεγάλους τροχούς 18 ιντσών και τα φαρδιά ελαστικά χαμηλού προφίλ 215/50 που είχε η δική μας έκδοση Adventure να συμβάλλουν το δικό τους μερίδιο προς αυτή την κατεύθυνση. Τα φρένα ακολουθούν με την απόδοσή τους, αλλά και την αίσθηση, η οποία όμως μεταβάλλεται όταν επιλέξεις τη λειτουργία “B” που ενισχύει την ανάκτηση ενέργειας. Αφήνει υποσχέσεις με τις δυνατότητές του, ακόμα και για μια ισχυρότερη έκδοση, με περισσότερη δύναμη, αν και αυτό ίσως τελικά δεν είναι το μέγα ζητούμενο στο Yaris Cross.

Συμπερασματικά, το Toyota Yaris Cross είναι ένα ευχάριστο αυτοκίνητο, απολαυστικό όσο λίγα στην καθημερινότητα, με εξαιρετική οικονομία καυσίμου, αλλά αξιόλογη πρακτικότητα και ευρυχωρία για το μέγεθός του. Αν προσθέσετε στην εξίσωση και τον πλήρη εξοπλισμό ασφάλειας από την πρώτη κιόλας έκδοση, σίγουρα έχετε μια άκρως ενδιαφέρουσα πρόταση, αλλά και προσιτή θα λέγαμε, αφού η υβριδική έκδοση που συνδυάζεται στάνταρ με αυτόματο κιβώτιο ξεκινάει από τα 20.320 ευρώ.