Διαβάστε στο motorone.gr: To Grand Prix του Μονακό σε μινιατούρα
Το Miniatur Wunderland είναι το μεγαλύτερο περιβάλλον μικροσκοπικών κτηρίων στον κόσμο και ένας παράδεισος για μικρούς και μεγάλους. Ειδικά όταν μια μινιατούρα Porsche 99X Electric τρέχει στους δρόμους του Μονακό.
«Σε αυτό το σημείο η Porsche 99X Electric φτάνει στη μέγιστη ταχύτητα της», λέει ο Gerrit Braun απλώνοντας το χέρι του πάνω από το λιμάνι του Μονακό και δείχνοντας τη μεγάλη ευθεία εμπρός από τις πολυκατοικίες με τα γεμάτα θεατές μπαλκόνια. «Είναι σημαντικό να φρενάρεις μέσα στην αριστερή καμπή προς το καζίνο». Και είναι το ιδανικό σημείο για προσπέραση, κυρίως επειδή οι θεατές έχουν την τέλεια ορατότητα της αγωνιστικής δράσης.
Ο Braun και η ομάδα του Miniatur Wunderland στο Αμβούργο έπρεπε πρώτα να… συρρικνώσουν το Μονακό. Όπως όλα τα εκθέματα, έτσι και το πριγκιπάτο κατασκευάστηκε σε κλίμακα 1:87. Τα αγωνιστικά αυτοκίνητα έχουν μήκος μόλις έξι εκατοστά. Η μέγιστη ταχύτητά τους με 85 εκ. ανά δευτερόλεπτο θα μεταφράζεται σε σχεδόν 270 χλμ./ώρα στον πραγματικό κόσμο. Αυτή η τόσο κοντινή προσέγγιση στην πραγματικότητα κάνει το όλο εγχείρημα πολύ δύσκολο.
«Δουλεύουμε για το συγκεκριμένο έργο από το 2015. Ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση μέχρι σήμερα», λέει ο Braun. Ο 53χρονος και ο δίδυμος αδερφός του Frederik ίδρυσαν το Miniatur Wunderland πριν από 20 χρόνια. Ολόκληρος ο εκθεσιακός χώρος έχει έκταση άνω των 10.000 τετραγωνικών μέτρων και, με περίπου 1,4 εκατομμύρια επισκέπτες ετησίως, είναι ένα από τα πιο δημοφιλή αξιοθέατα στη Γερμανία.
Υπάρχουν 9.250 αυτοκίνητα, 269.000 φιγούρες, 15.715 μέτρα δρόμων, 1.040 τρένα με περισσότερα από 10.000 βαγόνια, 4.340 κτίρια και 130.000 δέντρα. Υπάρχουν πόλεις, χωριά, βουνά, αεροδρόμιο, ένα τεχνητό βόρειο σέλας και μια υπαίθρια αγορά. Χρειάστηκαν περισσότεροι από 300 άνθρωποι και ένα εκατομμύριο εργατοώρες για να δημιουργηθεί αυτός ο προσβάσιμος μικρόκοσμος από τρένα, πλοία και αεροπλάνα σε συνεχή κίνηση.
Πολλά από τα μοντέλα είναι σπορ αυτοκίνητα της Porsche, συμπεριλαμβανομένης της πιο πρόσφατης Porsche 99X Electric. Η Porsche Motorsport παρείχε δεδομένα CAD για το αγωνιστικό αυτοκίνητο της Formula E. Το επανασχεδιασμένο τμήμα της νότιας Γαλλίας, το οποίο επίσημα θα ανοίξει το πρώτο εξάμηνο του 2022, περιλαμβάνει τη θρυλική πίστα Grand Prix του Μονακό. «Θα γίνεται εναλλαγή μεταξύ αγώνων Formula 1 και Formula E», λέει ο Braun. «Όλα θα γίνονται όπως στην πραγματικότητα, ο αναγνωριστικός γύρος, το αυτοκίνητο ασφαλείας, το στήσιμο στην εκκίνηση και μετά η δράση». Ποτέ στο παρελθόν δεν είχε δημιουργηθεί ένα τόσο ρεαλιστικό σενάριο σε μινιατούρα.
Όλα έπρεπε να δημιουργηθούν από την αρχή. Το λογισμικό που ελέγχει τα 20 αγωνιστικά αυτοκίνητα αναπτύχθηκε στον υπολογιστή του Braun. Το σύστημα ανταποκρίνεται στους ελιγμούς των άλλων οδηγών σε 50 χιλιοστά του δευτερολέπτου, επομένως κάθε αγώνας είναι διαφορετικός. Με πραγματικές μάχες, προσπεράσεις, ακόμα και εξόδους. «Φυσικά αυτό θέλουμε να το αποφύγουμε, αν είναι δυνατόν, γιατί τότε θα πρέπει να βγει το αυτοκίνητο ασφαλείας και να απασχοληθούν κάποια άτομα», λέει ο Braun.
Ενώ οι προσομοιώσεις αγώνων ήδη «τρέχουν» στον υπολογιστή, ο Braun πρέπει να διδάξει στα αυτοκίνητα να επιταχύνουν την κατάλληλη στιγμή. «Το λογισμικό θέλει πάντα τη νίκη, αλλά μερικές φορές χρειάζεται να επιβραδύνεις κατά τη διάρκεια ενός αγώνα. Ο προγραμματισμός όλων αυτών είναι μια περίπλοκη διαδικασία». Τα μικρά ηλεκτρικά αυτοκίνητα τροφοδοτούνται από μαγνητικά πεδία. Η διαδρομή 21 μέτρων μέσα στη μινιατούρα του Μονακό αποτελείται από 24 πλακέτες κυκλωμάτων με συνολικά 1.400 τομείς μαγνητικών πεδίων, καθένας από τους οποίους ελέγχεται ξεχωριστά και δημιουργεί το δικό του μαγνητικό πεδίο.
Ενώ το λογισμικό χρειάζεται ακόμα λίγη δουλειά, τα αγωνιστικά αυτοκίνητα είναι ήδη έτοιμα για την εκκίνηση. Δημιουργήθηκαν σε τρισδιάστατο εκτυπωτή από φύλλα πλαστικού με πάχος μόλις 0,03 χιλιοστά και έχουν ακόμα και το μικρότερο αυτοκόλλητο χορηγού ώστε να είναι πιστά αντίγραφα των πραγματικών αυτοκινήτων. Στο κάτω μέρος του αμαξώματος κρύβεται ένα πάνελ σε σχήμα διαμαντιού που λειτουργεί ως αντίθετα μαγνητισμένος πόλος σε σχέση με τα μαγνητικά πεδία κατά μήκος της διαδρομής.
Αν όλα πάνε σύμφωνα με το σχέδιο, οι μικροσκοπικοί αγώνες αυτοκινήτων θα είναι το επόμενο παγκόσμιο ορόσημο του Miniatur Wunderland. «Το κορυφαίο επίτευγμα όλων των προσπαθειών μας», λέει ο Braun. «Ακόμα πιο περίπλοκο από το αεροδρόμιο με τα αεροπλάνα του που απογειώνονται και προσγειώνονται, το οποίο τέθηκε σε λειτουργία το 2011». Το γεγονός ότι εργαζόμαστε πάνω σε αυτή την ιδέα εδώ και έξι χρόνια, δείχνει το πάθος μας και την πολυπλοκότητα του έργου. Σύμφωνα με τον Braun, το πρόβλημα με τις μινιατούρες είναι ότι μπορούμε να μικρύνουμε τα αντικείμενα, αλλά δεν μπορούμε να συρρικνώσουμε το χρόνο.
«Σε αυτό το σημείο η Porsche 99X Electric φτάνει στη μέγιστη ταχύτητα της», λέει ο Gerrit Braun απλώνοντας το χέρι του πάνω από το λιμάνι του Μονακό και δείχνοντας τη μεγάλη ευθεία εμπρός από τις πολυκατοικίες με τα γεμάτα θεατές μπαλκόνια. «Είναι σημαντικό να φρενάρεις μέσα στην αριστερή καμπή προς το καζίνο». Και είναι το ιδανικό σημείο για προσπέραση, κυρίως επειδή οι θεατές έχουν την τέλεια ορατότητα της αγωνιστικής δράσης.
Ο Braun και η ομάδα του Miniatur Wunderland στο Αμβούργο έπρεπε πρώτα να… συρρικνώσουν το Μονακό. Όπως όλα τα εκθέματα, έτσι και το πριγκιπάτο κατασκευάστηκε σε κλίμακα 1:87. Τα αγωνιστικά αυτοκίνητα έχουν μήκος μόλις έξι εκατοστά. Η μέγιστη ταχύτητά τους με 85 εκ. ανά δευτερόλεπτο θα μεταφράζεται σε σχεδόν 270 χλμ./ώρα στον πραγματικό κόσμο. Αυτή η τόσο κοντινή προσέγγιση στην πραγματικότητα κάνει το όλο εγχείρημα πολύ δύσκολο.
«Δουλεύουμε για το συγκεκριμένο έργο από το 2015. Ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση μέχρι σήμερα», λέει ο Braun. Ο 53χρονος και ο δίδυμος αδερφός του Frederik ίδρυσαν το Miniatur Wunderland πριν από 20 χρόνια. Ολόκληρος ο εκθεσιακός χώρος έχει έκταση άνω των 10.000 τετραγωνικών μέτρων και, με περίπου 1,4 εκατομμύρια επισκέπτες ετησίως, είναι ένα από τα πιο δημοφιλή αξιοθέατα στη Γερμανία.
Υπάρχουν 9.250 αυτοκίνητα, 269.000 φιγούρες, 15.715 μέτρα δρόμων, 1.040 τρένα με περισσότερα από 10.000 βαγόνια, 4.340 κτίρια και 130.000 δέντρα. Υπάρχουν πόλεις, χωριά, βουνά, αεροδρόμιο, ένα τεχνητό βόρειο σέλας και μια υπαίθρια αγορά. Χρειάστηκαν περισσότεροι από 300 άνθρωποι και ένα εκατομμύριο εργατοώρες για να δημιουργηθεί αυτός ο προσβάσιμος μικρόκοσμος από τρένα, πλοία και αεροπλάνα σε συνεχή κίνηση.
Πολλά από τα μοντέλα είναι σπορ αυτοκίνητα της Porsche, συμπεριλαμβανομένης της πιο πρόσφατης Porsche 99X Electric. Η Porsche Motorsport παρείχε δεδομένα CAD για το αγωνιστικό αυτοκίνητο της Formula E. Το επανασχεδιασμένο τμήμα της νότιας Γαλλίας, το οποίο επίσημα θα ανοίξει το πρώτο εξάμηνο του 2022, περιλαμβάνει τη θρυλική πίστα Grand Prix του Μονακό. «Θα γίνεται εναλλαγή μεταξύ αγώνων Formula 1 και Formula E», λέει ο Braun. «Όλα θα γίνονται όπως στην πραγματικότητα, ο αναγνωριστικός γύρος, το αυτοκίνητο ασφαλείας, το στήσιμο στην εκκίνηση και μετά η δράση». Ποτέ στο παρελθόν δεν είχε δημιουργηθεί ένα τόσο ρεαλιστικό σενάριο σε μινιατούρα.
Όλα έπρεπε να δημιουργηθούν από την αρχή. Το λογισμικό που ελέγχει τα 20 αγωνιστικά αυτοκίνητα αναπτύχθηκε στον υπολογιστή του Braun. Το σύστημα ανταποκρίνεται στους ελιγμούς των άλλων οδηγών σε 50 χιλιοστά του δευτερολέπτου, επομένως κάθε αγώνας είναι διαφορετικός. Με πραγματικές μάχες, προσπεράσεις, ακόμα και εξόδους. «Φυσικά αυτό θέλουμε να το αποφύγουμε, αν είναι δυνατόν, γιατί τότε θα πρέπει να βγει το αυτοκίνητο ασφαλείας και να απασχοληθούν κάποια άτομα», λέει ο Braun.
Ενώ οι προσομοιώσεις αγώνων ήδη «τρέχουν» στον υπολογιστή, ο Braun πρέπει να διδάξει στα αυτοκίνητα να επιταχύνουν την κατάλληλη στιγμή. «Το λογισμικό θέλει πάντα τη νίκη, αλλά μερικές φορές χρειάζεται να επιβραδύνεις κατά τη διάρκεια ενός αγώνα. Ο προγραμματισμός όλων αυτών είναι μια περίπλοκη διαδικασία». Τα μικρά ηλεκτρικά αυτοκίνητα τροφοδοτούνται από μαγνητικά πεδία. Η διαδρομή 21 μέτρων μέσα στη μινιατούρα του Μονακό αποτελείται από 24 πλακέτες κυκλωμάτων με συνολικά 1.400 τομείς μαγνητικών πεδίων, καθένας από τους οποίους ελέγχεται ξεχωριστά και δημιουργεί το δικό του μαγνητικό πεδίο.
Ενώ το λογισμικό χρειάζεται ακόμα λίγη δουλειά, τα αγωνιστικά αυτοκίνητα είναι ήδη έτοιμα για την εκκίνηση. Δημιουργήθηκαν σε τρισδιάστατο εκτυπωτή από φύλλα πλαστικού με πάχος μόλις 0,03 χιλιοστά και έχουν ακόμα και το μικρότερο αυτοκόλλητο χορηγού ώστε να είναι πιστά αντίγραφα των πραγματικών αυτοκινήτων. Στο κάτω μέρος του αμαξώματος κρύβεται ένα πάνελ σε σχήμα διαμαντιού που λειτουργεί ως αντίθετα μαγνητισμένος πόλος σε σχέση με τα μαγνητικά πεδία κατά μήκος της διαδρομής.
Αν όλα πάνε σύμφωνα με το σχέδιο, οι μικροσκοπικοί αγώνες αυτοκινήτων θα είναι το επόμενο παγκόσμιο ορόσημο του Miniatur Wunderland. «Το κορυφαίο επίτευγμα όλων των προσπαθειών μας», λέει ο Braun. «Ακόμα πιο περίπλοκο από το αεροδρόμιο με τα αεροπλάνα του που απογειώνονται και προσγειώνονται, το οποίο τέθηκε σε λειτουργία το 2011». Το γεγονός ότι εργαζόμαστε πάνω σε αυτή την ιδέα εδώ και έξι χρόνια, δείχνει το πάθος μας και την πολυπλοκότητα του έργου. Σύμφωνα με τον Braun, το πρόβλημα με τις μινιατούρες είναι ότι μπορούμε να μικρύνουμε τα αντικείμενα, αλλά δεν μπορούμε να συρρικνώσουμε το χρόνο.