Ένα σημαντικό μέρος της στρατηγικής των κυβερνήσεων για τη μείωση των συνολικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα είναι η μείωση του ποσοστού που προέρχεται από τις μεταφορές. Αυτό γίνεται μέσω κινήτρων που ενθαρρύνουν τους οδηγών να επιλέξουν ένα αυτοκίνητο με πολύ χαμηλές εκπομπές ρύπων, όπως υβριδικά και Plug-in υβριδικά ή με μηδενικές εκπομπές όπως τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

click here
Το τέλος των πωλήσεων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης πλησιάζει γρήγορα και χρειάζεται να γίνει πολλή δουλειά στις υποδομές ώστε να μπορούν να καλυφθούν οι τεράστιες ανάγκες του στόλου.


Λογικά και πρακτικά τα υβριδικά βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα μοντέλα θα συνεχίσουν να διαδραματίζουν βασικό ρόλο στη μεταβατική περίοδο προς ένα αμιγώς ηλεκτροκίνητο μέλλον. Φυσικά δεν θα απαγορεύεται η χρήση των συμβατικών αυτοκινήτων, αλλά η πώληση καινούριων μοντέλων με κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου.


Έτσι λοιπόν είναι σημαντικό να καταλάβουμε τι ακριβώς είναι ένα υβριδικό, ένα Plug-in υβριδικό και ένα αμιγώς ηλεκτρικό όχημα και να γνωρίζουμε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά τους.



Υβριδικά αυτοκίνητα

Ουσιαστικά η υβριδική τεχνολογία δεν έχει αλλάξει πολύ από το 1997 που παρουσιάστηκε το πρώτο υβριδικό αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής, το Toyota Prius. Αυτά τα αυτοκίνητα έχουν έναν κινητήρα βενζίνης ή πετρελαίου που λειτουργεί παράλληλα με έναν ανεξάρτητο ηλεκτροκινητήρα. Μπορούν να κινούνται είτε μόνο από τον ηλεκτροκινητήρα είτε μόνο από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης είτε και από τους δύο, αφού ένα ειδικό σύστημα υπολογίζει πότε και πώς θα χρησιμοποιούνται οι κινητήρες.

Η ενσωματωμένη μπαταρία που τροφοδοτεί τον ηλεκτροκινητήρα ενός υβριδικού αυτοκινήτου είναι σχετικά μικρή, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί εύκολα να φορτιστεί εν κινήσει, είτε από τον κινητήρα είτε από την ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται όταν το όχημα ρολάρει ή φρενάρει.

Τα ήπια υβριδικά αυτοκίνητα, που έκαναν την εμφάνιση τους αργότερα, έχουν μικρές διαφορές, όπως ο μικρότερος ηλεκτροκινητήρας που λειτουργεί επικουρικά όταν είναι απαραίτητο, αλλά δεν μπορεί να κινήσει μόνος του αυτοκίνητο.

Τα υπέρ και τα κατά των υβριδικών αυτοκινήτων

Επειδή τα υβριδικά αυτοκίνητα μπορούν να κινηθούν μόνο με χρήση της ενέργειας από τη μπαταρία για μια μικρή απόσταση, είναι καλή επιλογή για της αστικές μετακινήσεις. Η οδήγηση μέσα σε έντονη κίνηση μπορεί να γίνει με την ηλεκτρική ενέργεια και όταν ο δρόμος ανοίξει τίθεται σε λειτουργία ο θερμικός κινητήρας.

Εκτός πόλης ο ηλεκτροκινητήρας εξακολουθεί να βοηθάει κατά την επιτάχυνση, μειώνοντας την κατανάλωση καυσίμου, ωστόσο αν κάποιος οδηγεί γρήγορα το πλεονέκτημα αυτό μπορεί να εξαλειφθεί. Αυτός είναι ο λόγος που πολλές φορές οι οδηγοί παραπονούνται γιατί περίμεναν μεγαλύτερο όφελος. Το ίδιο ισχύει και για τα ήπια υβριδικά αυτοκίνητα.

Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα των υβριδικών και ήπια υβριδικών αυτοκινήτων είναι ότι δεν χρειάζεται να αλλάξουμε καθόλου τις συνήθειες μας. Βάζουμε κανονικά καύσιμα από πρατήριο και δεν χρειάζεται να ασχολούμαστε με πρίζες, καλώδια και συστήματα φόρτισης μπαταριών. Επίσης τα υβριδικά αυτοκίνητα είναι συνήθως πιο οικονομικά στην αγορά τους από τα plug-in υβριδικά και τα αμιγώς ηλεκτρικά.



Plug-in υβριδικά αυτοκίνητα

Τα κύρια στοιχεία ενός Plug-in υβριδικού οχήματος (PHEV) μοιάζουν πολύ με ενός υβριδικού, όμως αυτά έχουν μια επιπλέον μπαταρία και ηλεκτροκινητήρα για να βοηθούν τον συμβατικό κινητήρα του αυτοκινήτου. Η μεγαλύτερη μπαταρία επιτρέπει στα PHEV να κινούνται πολύ περισσότερο μόνο με ηλεκτρική ενέργεια. Η μεγάλη μπαταρία δεν μπορεί να φορτιστεί εν κινήσει, όπως ένα υβριδικό αλλά χρειάζεται πρίζα. Με πλήρη φόρτιση, ένα PHEV μπορεί να διανύσει μεταξύ 30 και 80 χιλιομέτρων μόνο με την μπαταρία και όταν αδειάσει συνεχίζουμε να κινούμαστε κανονικά μόνο με τον συμβατικό κινητήρα. Αυτό είναι το σημαντικότερο δέλεαρ για τους οδηγούς, που έχουν τα οφέλη ενός εξηλεκτρισμένου χωρίς να είναι απαραίτητο να βασίζονται στο δίκτυο φόρτισης για ένα ταξίδι.

Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των Plug-in υβριδικών αυτοκινήτων

Ένα PHEV μπορεί να είναι πολύ πρακτικό εάν οι καθημερινές μας μετακινήσεις είναι μικρότερες από την ηλεκτρική αυτονομία του. Σε αυτήν την περίπτωση μπορούμε απλά να φορτίζετε το αυτοκίνητό κάθε βράδυ στο σπίτι και να μην χρησιμοποιούμε ορυκτά καύσιμα παρά μόνο για μεγαλύτερες διαδρομές και ταξίδια.

Εάν κάνουμε πολλά μακρινά ταξίδια, η μπαταρία θα αδειάσει και θα είναι μόνο ένα επιπλέον βάρος, μειώνοντας την απόδοση του αυτοκινήτου και αυξάνοντας την κατανάλωση καυσίμου. Σε αυτή την περίπτωση ένα PHEV δεν είναι η καλύτερη επιλογή. Όμως αν, όπως ακούγεται, σε λίγα χρόνια έχουμε ελαφρύτερες μπαταρίες που φορτίζουν πιο γρήγορα και ένα πολύ διευρυμένο δίκτυο φόρτισης, τότε είναι πιθανό τα PHEV να καλύπτουν αυτή την ανάγκη με μια ολιγόλεπτη στάση.



Ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Ο αριθμός των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξάνεται και όλοι οι κατασκευαστές δίνουν αρκετές επιλογές σε κάθε κατηγορία, ώστε να βρούμε αυτό που ταιριάζει στις ανάγκες και τις δυνατότητες μας. Όμως εδώ είναι απαραίτητη η φόρτιση.

Ο χρόνος φόρτισης εξαρτάται από το μέγεθος της μπαταρίας και τον ρυθμό με τον οποίο γεμίζει στο σπίτι ή έναν κοινόχρηστο φορτιστή. Και η αυτονομία εξαρτάται από το μέγεθος της μπαταρίας γι’ αυτό είναι σημαντικό να βρούμε ένα μοντέλο που θα καλύπτει τις δικές μας ιδιαίτερες ανάγκες.

Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Οι μηδενικές εκπομπές καυσαερίων των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων προσφέρουν ένα καλύτερο μέλλον και συμβαδίζουν με τους στόχους των κυβερνήσεων. Είναι ακριβά στην αγορά τους, αλλά πιο οικονομικά στη χρήση και απολύτως αθόρυβα. Όμως θα πρέπει να τα φορτίζουμε και αυτό προϋποθέτει ένα γκαράζ, μια σταθερή θέση στάθμευσης ή πρόσβαση σε δημόσιο φορτιστή. Με την αύξηση της αυτονομίας των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, πρακτικά χρειάζονται μια καλή φόρτιση μια με δύο φορές την εβδομάδα.

Σε μεγάλα ταξίδια η αυτονομία και η έγκαιρη εύρεση φορτιστή μπορεί να δημιουργήσουν ανασφάλεια. Χρειάζεται καλός προγραμματισμός και αρκετά περισσότερος χρόνος από όσο χρειάζεται ένα ρεζερβουάρ για να γεμίσει.

Απόδοση Χριστίνα Μυρτώ Σταθάκη